Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6664
De fleste kjenner sikkert til den gode følelsen man får når man gjør andre mennesker glade. Og det er så lite som skal til i blant.
I går var jeg f.eks på butikken og hadde ganske mye handlevarer. Ei eldre dame sto bak meg med ei melk i hånda.
- Bare gå foran meg du siden jeg har mer varer, sier jeg (som jeg håper og tror de fleste ville gjort).

Dama ble helt sjokka...hvordan kunne en ung gutt som meg være så hyggelig blababla...Det

Jeg synes det er utrolig kjekt når så lite skal til for å spre glede. (Høres så jævla klisje ut men

Har dere erfaringer eller tips angående lignende tilfeller? F.eks gitt penger eller mat til en uteligger, hjulpet en gammel person over gata osv...
Jeg blir ganske glad når jeg får se :

Takk Ruudi ! Du har hjulpet meg med PC kjøp.


Da har jeg oppnådd noe Da ser jeg andre blir glad for at jeg hjalp dem og det er nice.
Husker selv jeg blei glad når jeg var i den posisjonen
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Noe av det tristeste var da jeg var på en restaurant i en storby i Argentina og ei jente på 10-12 år kom inn og tigget. Hun så skitten og hjemløs ut, så jeg gav henne en god del av maten min. Da ble hun glad og jeg begynte å tenke hvor fuckt opp verden faen meg er.
Når jeg var i Namibia i februar ga jeg rundt 400 kroner i namibiske dollar til en person som kjørte meg rundt for å vise meg landet sitt. Han ble så overrasket og glad at han begynte å grine. Dette var en fyr i 30 årene. Det gjorde så utrolig godt at jeg i tillegg spanderte middag på han på restaurant slik at jeg også kunne få høre mer av hans livshistorie. Han hadde aldri hatt så mye penger på en gang før, og lovte meg å ta skikkelig hånd om familien sin

Anbefaler alle å gjøre noe slikt en gang
Det som virkelig krever god ånd er å ikke kritisere, dømme eller klage på andre.
Heller å forstå situasjonen de er i og fokusere på det positive i stedet for det negative.
Dette er noe som kan være vanskelige for mange, ettersom det ikke faller naturlig for de fleste. Selv ser jeg også at i flere situasjoner er det lettere å kritisere andre, enn å gi veiledning og hjelp. Men om alle har en slik tankegang ville verden vært et mye bedre sted etter min mening.
Er ikke det ganske menneskelig å slippe andre foran i køen hvis dem har lite å handle og man har mye? Trodde det var ganske vanlig...

Delte ut tannbørster, fotballer, lommelykter, penner osv når jeg var i ghetto'n i Cuba, kan ikke si at dem levde dårlig akkurat fordi dem var mye lykkeligere enn oss, men dem ble utrolig glad og ville absolutt ta bilde med meg, siden det er ikke hverdag man ser en bleik russer med piercinger dele ut sånt.
Sist endret av Dr.Feelgood; 28. juni 2011 kl. 14:02.
Jeg liker å la gamle mennesker få sitteplassen min på bussen hvis det er fullt. Da pleier de ofte å smile og kanskje slå av en prat.
Også fant jeg lommebok med 1900kr og masse kort, så jeg så på bildene på kortene, og det var ei søt 17 år gammel jente, så jeg fant ut nummeret og ringte henne. Traff henne og ga henne lommeboken, fikk en liten care takk og hun stakk, husker jeg ble litt skuffet, håpet på at hun ble med hjem eller noe lignende.. neida, men hun kunne i det miste si ordentlig takk eller gitt meg 150 kr slik at jeg fikk råd til 1 gram, synes nå jeg.
Sist endret av Dr.Feelgood; 28. juni 2011 kl. 14:07.
Heilt canooon
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Er ikke det ganske menneskelig å slippe andre foran i køen hvis dem har lite å handle og man har mye? Trodde det var ganske vanlig...
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg den som handler mest, men når jeg gjør det opplever jeg at rundt 50% slipper deg foran i køen, mens de andre 50% bare står å ser på den ene brus du f.eks. skal ha mens de selv fråtser av varer.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Når jeg var i Namibia i februar ga jeg rundt 400 kroner i namibiske dollar til en person som kjørte meg rundt for å vise meg landet sitt. Han ble så overrasket og glad at han begynte å grine. Dette var en fyr i 30 årene. Det gjorde så utrolig godt at jeg i tillegg spanderte middag på han på restaurant slik at jeg også kunne få høre mer av hans livshistorie. Han hadde aldri hatt så mye penger på en gang før, og lovte meg å ta skikkelig hånd om familien sin

Anbefaler alle å gjøre noe slikt en gang
Vis hele sitatet...
Hvor mye er egentlig 400kr der nede? Hvor mye mat kan han fa kjopt for de pengene sammenlignet med hvor mye penger han hadde trengt i norge for a kjope samme mengden mat her?

hehe, litt kronglete, beklager. Men dere forstar meg.
Sist endret av Bombasa; 28. juni 2011 kl. 14:10.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Også fant jeg lommebok med 1900kr og masse kort, så jeg så på bildene på kortene, og det var ei søt 17 år gammel jente, så jeg fant ut nummeret og ringte henne. Traff henne og ga henne lommeboken, fikk en liten care takk og hun stakk, husker jeg ble litt skuffet, håpet på at hun ble med hjem eller noe lignende.. neida, men hun kunne i det miste si ordentlig takk eller gitt meg 150 kr slik at jeg fikk råd til 1 gram, synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
Hva FAEN!?

hadde jeg vert den personen som hadde mistet lommeboka, så hadde jeg gitt deg noen penger, og sagt ordentlig takk!
hva feiler det folk i dagensamfunn!?
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Når jeg var på tur i Afrika for noen år siden fant jeg og pappa en gammel mann (rundt 65 år) som sov i en grøft. Dette var i Tunisia. Han så ordentlig sliten ut, og siden det var rett før vi reiste hjem igjen så gikk jeg bort å ga han alle lommepengene jeg hadde igjen (rundt 200 kroner). Jeg prikket han på ryggen, og han våknet. Jeg gav han pengene, og han begynte å be til Allah (no shit). Noe av det hyggeligste jeg har gjort vil jeg tro.

Gav også bort 100 kroner til en jente i parallellklassen som manglet penger til en genser hun ønsket seg. Mennesker er glad i penger o_o
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvor mye er egentlig 400kr der nede? Hvor mye mat kan han fa kjopt for de pengene sammenlignet med hvor mye penger han hadde trengt i norge for a kjope samme mengden mat her?

hehe, litt kronglete, beklager. Men dere forstar meg.
Vis hele sitatet...
400 norske kroner er 502 namibiske dollar
Utrolig fin tråd!
Nå har ikke jeg vært på ferie i noe U-land og gitt penger til fattige snille folk, men da jeg var i oslo ga jeg bort en slant til uteliggerne i ren medfølelse.

Enig i at det er en fin følelse og glede andre Det med å få gå før i butikken skjer med meg nesten hele tiden da jeg ofte ikke handler så mye, men noe som overrasker meg litt er når jeg er ute å kjører og ser noen som skal over veien. Da står dem ofte å venter og ser litt bekymra ut, når jeg kommer stopper jeg alltid for dem og nesten alle smiler og takker og bukker og er kjempe fornøyd.. er det virkelig så få som stopper for fotgjengere?
Senest i går tilbød jeg meg til å bære en kasse med brus til en gammel dame som allerede hadde kjøpt 4-5 fulle poser med mat. Mens jeg pakket tok da en av kompisene mine å bar den ut for henne. Et vellykket team som jobber godt sammen.

Den eldre damen ble veldig fornøyd.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av NosNils Vis innlegg
400 norske kroner er 502 namibiske dollar
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du leser hele posten min sa skjonner du kanskje hva jeg egentlig spurte om?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvor mye er egentlig 400kr der nede? Hvor mye mat kan han fa kjopt for de pengene sammenlignet med hvor mye penger han hadde trengt i norge for a kjope samme mengden mat her?

hehe, litt kronglete, beklager. Men dere forstar meg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår spørsmålet ditt, men sliter faktisk med å svare på det
Jeg husker jeg betalte 3-4 kroner for en halvliter øl i baren på et hotell i hvertfall Husker også at jeg kjøpte røyk for mine resterende 200 namibiske dollar og da himla dama i kassa med øynene og det kom en annen fyr (tror det var sjefen på stasjonen) bort for å følge med. (tror allikevel jeg bare fikk 7-9stk. 20 pakninger for det.
Nå kjøpte jeg ikke noe lokalmat der nede, og spiste kun på restauranter i de finere strøkene. Derfor vet jeg ikke hvor mye lokalmat jeg faktisk kunne kjøpt der nede

Husker jeg såg en reportasje på nyhetene om at noen lånte ut leiligheten sin i julen til en gateligger mens de selv dro på ferie. Da tenkte jeg for meg selv: Respect! Da de kom hjem igjen var alt ryddig og fint. Maten i kjøleskapet hadde han klart å fått i seg Noe han selvsagt fikk lov til.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
I dag har jeg holdt meg hjemme og det trur jeg mange er glade for.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg forstår spørsmålet ditt, men sliter faktisk med å svare på det
Jeg husker jeg betalte 3-4 kroner for en halvliter øl i baren på et hotell i hvertfall Husker også at jeg kjøpte røyk for mine resterende 200 namibiske dollar og da himla dama i kassa med øynene og det kom en annen fyr (tror det var sjefen på stasjonen) bort for å følge med. (tror allikevel jeg bare fikk 7-9stk. 20 pakninger for det.
Nå kjøpte jeg ikke noe lokalmat der nede, og spiste kun på restauranter i de finere strøkene. Derfor vet jeg ikke hvor mye lokalmat jeg faktisk kunne kjøpt der nede
Vis hele sitatet...
Jeg tror du gav ham en solid månedslønn rett i handa, minst. Hvis du betaler 3-4kr for en øl i en hotellbar sa tror jeg du sikkert kan kjøpe øl der nede for under 40øre på litt mer shabby steder. Brød, ris og andre basisvarer koster mest sansynligvis enda mindre enn øl igjen.

Sitat av hallooghei Vis innlegg
I dag har jeg holdt meg hjemme og det trur jeg mange er glade for.
Vis hele sitatet...
Det har jeg og. Ikke så lurt med tanke på at jeg bor hos farmor denne sommeren. Dama får jo hjerteinfarkt om jeg så mye som skrur på pcen på en sommerdag (gud forby!)

Så ja.. Skal ut entur jeg nå.. Ses i august engang.
Sist endret av Bombasa; 28. juni 2011 kl. 17:56.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Er ikke det ganske menneskelig å slippe andre foran i køen hvis dem har lite å handle og man har mye? Trodde det var ganske vanlig...
Vis hele sitatet...
Ikke min erfaring. jeg stikker ofte innom butikken etter jobb / skole for å kjøpe ting som et enkelt brød eller 1 melk. Kan aldri si jeg har opplevd noen slippe meg fordi selv om de står der med full handlevogn.
hjalp akkurat en narkis som så veldig hyggelig ut med å få kjøpt seg sushi, manglet 10 kroner
Forrige uke advarte jeg en person om at der han nettopp hadde parkert var ulovlig og at han kom til å få bot. Han lurte deretter på hva jeg hadde med hvor han valgte å parkere. Men å flytte bilen, det gjorde han.
Sist endret av Doc. Lester; 28. juni 2011 kl. 18:04.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
hjalp akkurat en narkis som så veldig hyggelig ut med å få kjøpt seg sushi, manglet 10 kroner
Vis hele sitatet...
må tilføye at han prioriterte å kjøpe mat til bikkja fremfor seg selv, syntes så synd på han å ikke få kjøpt middag
Jeg har hjulpet en nigeriansk prins til å få tilgang på en stor formue som hans bank hadde lagt beslag på eller noe. Hyggelig fyr, skjønt jeg hørte aldri noe mer fra ham..


Sånn seriøst tilba jeg meg å skifte dekk på bilen til en kunde jeg allerede bar ut varene for. De hadde kjørt et par km med HELT flatt dekk, der felgen sto på asfalten.
Reservehjulet var dessverre boltet fast i bilen, og verktøy hadde de ikke med seg, så det ble NAF og en lykkelig slutt.


Det er alltid så koselig å hjelpe eldre, for de blir så glad og fornøyde!
Jeg var også snill mot en annen person en gang.
Sist endret av loffe; 28. juni 2011 kl. 18:22.
Hmm.. Jeg hadde en pose med boller som jeg gav til en uteligger i byen, da han så passe trist ut..

Det endte med at han nikket og takket flere ganger.

Følte meg snill.
Når eg ser du har noko eg har lyst på, så tar eg ikkje det. Eg er snill eg!
Hjalp engang en høy gravid kvinne i nød med å laste opp ca 10-12 sekker med hagejord oppi bilen hennes. Hun ble utrolig glad og takket grenseløst mye, ettersom jeg tilbød en hjelpende hånd med tanke på at hun var høy gravid og greier

Føles godt å få en solid takk etter å ha gjort dagens gode gjerning!
Ga en gang 500 kr til en hjemløs tigger i oslo.
Hakke noe livssglede igjen, så jeg gidder ikke å hjelpe folk. Hail 2012
Kom en bøs mann bort til meg og spurte om han kunne kjøpe en røyk av meg for 30 kroner. Jeg sa selvsagt at han kunne få den gratis, og han ble så glad at han nesten begynte å grine. Jeg fikk ikke en god følelse av det, bled bare veldig lei meg og fikk dårlig sanvittighet.

Jeg sliter med dårlig sanvittighet. Tør ikke å spør folk om en tier, for jeg for dårlig sanvittighet hvis de sier ja.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Også fant jeg lommebok med 1900kr og masse kort, så jeg så på bildene på kortene, og det var ei søt 17 år gammel jente, så jeg fant ut nummeret og ringte henne. Traff henne og ga henne lommeboken, fikk en liten care takk og hun stakk, husker jeg ble litt skuffet, håpet på at hun ble med hjem eller noe lignende.. neida, men hun kunne i det miste si ordentlig takk eller gitt meg 150 kr slik at jeg fikk råd til 1 gram, synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
Jaja, der kan du nå angre Jeg hadde aldrig vært villig til og gitt i fra meg de penga.
Jeg var på ferie i Cuba for en liten stund siden og hadde en utrolig hyggelig Cubaner som guida meg og dama rundt i byen hele dagen. Han kunne tilogmed en del Norsk selv om han aldri hadde vært utenfor Cuba. Han var vel nesten 40 år og fortalte at han var nokså godt betalt da han tjente ca 90 norske kroner i MÅNEDEN. vanlig var 60-75kr. Så da tipsa vi han 200kr for turen. Føltes veldig godt å glede en person så mye for bare 200kr...!
Why so serious?
Hva tror dere en uteligger hadde sagt viss jeg hadde fylt en remapose med mat og drikke og gitt det til han?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hva tror dere en uteligger hadde sagt viss jeg hadde fylt en remapose med mat og drikke og gitt det til han?
Vis hele sitatet...
Han hadde sett på deg som sin Gud
Sitat av Reow9 Vis innlegg
er det virkelig så få som stopper for fotgjengere?
Vis hele sitatet...
JA! Jeg må gå et stykke gjennom Oslo for å komme meg til og fra skolen, og det er helt utrolig hvor mange som gasser på når jeg er på vei til å sette en fot i veien.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hva tror dere en uteligger hadde sagt viss jeg hadde fylt en remapose med mat og drikke og gitt det til han?
Vis hele sitatet...
Tiggerene (de utenlandske) i Molde blir forbanna og kaster maten etter deg om du gir de mat istedenfor penger. Organisert tigging anyone?
Sitat av OlavGal Vis innlegg
JA! Jeg må gå et stykke gjennom Oslo for å komme meg til og fra skolen, og det er helt utrolig hvor mange som gasser på når jeg er på vei til å sette en fot i veien.
Vis hele sitatet...
Eg vart heilt sjokkert når eg kom til Oslo. Ingen stoppa for fotgjengarar der nede. Det verka nesten som om den regelen ikkje eksisterte.
Betaler skatt......
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Betaler skatt......
Vis hele sitatet...
men ikke fordi du vil, fordi du må. det er ikke å være hyggelig og måten du skrev det på bekrefter det.
jeg har mange ganger backet opp de negrianske prostituerte i oslo med noen hundrelapper. like koselig hver gang
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Dette er et innlegg jeg skrev i en lignende tråd for 1 år siden ca.

Jeg har handlet for nabodamen nå i 2 år. Føler jeg gjør en god gjerning, fordi hun trenger alltid hjelp av folk når hun trenger varer. Hun er jo 67 år nå og dårlig til beins. Helt uten oppfordring ga hun meg 3000 nå i sommer, som takk for alt jeg har hjulpet henne med. Jeg har også klippet plenen hennes i disse 2 årene, for 50 kr ganger.

Dette føler jeg er en god gjerning.
Vis hele sitatet...
Nå passer det seg med en update. Jeg handler fortsatt for henne 2 ganger i uken, klipper fortsatt plenen, så alt er som det var. Greia var at hun har ingen som skal arve hun, så hun ga en stor del av tomten sin til meg og broren min. Verdi: 200 000,-

Dette er takken for å være hyggelig og snill. Jeg hadde aldri en intensjon å tjene noe på å være grei, men det betalte seg, jeg fikk en tomt til verdi 200 høvdinger. Siden broren min er eldst kjøpte han meg ut, så nå har han bygd hus der, og jeg ble 100 k rikere.

Så folkens, det kan betale seg å være hyggelig.
Jeg smiler og er positiv ovenfor folk. Jeg er genuint interessert i hvordan andre mennesker jeg møter har det, og spør de om det.

Leave those around you a little better off than when you first met them
Sitat av Kaptein Aron Vis innlegg
Jeg smiler og er positiv ovenfor folk. Jeg er genuint interessert i hvordan andre mennesker jeg møter har det, og spør de om det.

Leave those around you a little better off than when you first met them
Vis hele sitatet...
KP gitt, håper virkelig du jobber innenfor psykiatri hos folk med blant annet depresjon, vi hadde hatt god nytte av deg der
Jeg er så hyggelig mot folk at jeg sliter med å huske alle gjerningene jeg har gjort.
Akkurat nå har jeg 2 stappfulle søplesekker med klær som skal gis bort til høsten/vinteren til narkomane/hjemløse (merk; norske narkomane/hjemløse).
Det å se folk sitte og fryse pikken av seg på vinterstid gjør meg uvel, spesielt når jeg ikke har kroner sjæl.

Var på Burger King i San Francisco for 2 år sida, og kjøpte en svær pommes frittes jeg ikke orka. Utafor satt det en neger og grein etter mat, så jeg ga han fritten og en sigarett. Øya på mannen ble svære som sitroner, tror jeg aldri har sett så mye glede hos et menneske før.

Møtte på flere hjemløse iløpet av turen, og alle som spurte om en sigarett fikk. I motsetning til her hjemme, så går dem ikke bare videre uten å si takk, samtlige jeg ga sigaretter slo av en prat og spurte hvor jeg kom fra, og hva i helvete jeg gjorde her (på en hyggelig måte). Noen ganger fikk man servert livshistorier også, og det husker jeg var jævlig interessant å høre på.

Det beste med sånne ting, er at man får en uovervinnelig-følelse idet man går derfra. En slags "Jeg har gjort en god gjerning, hvem faen er du?"-følelse.
Synes alltid det er koslig å hjelpe eldre mennesker. Mange føler seg nok ensomme, og setter stor pris på at noen slår av en prat, eller hjelper dem med noe. Ihvertfall sånn jeg har opplevd det Utrolig hvor hyggelige mesteparten av den eldre generasjonen er


"Når vi vokste opp, var alle hjelpsomme og hyggelige mot hverandre, men idag stresser alle 24/7 og tenker omtrent bare på seg selv", bruker bestemoren min å si. Lurer på om det ligger noe i det?
Det kom inn en kid der jeg jobber en lørdagskveld og skulle kjøpe litt godis. Han kjøpte 1 lolipop og 2-3 smågodt ting, og lurte på hvor mye en bolle kostet. Jeg ga han en bolle, og det smilet var virkelig priceless!