Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 6318
Gidder ikke lese hele tråden da det stod så jævli mye piss på første siden. Hvis du, på edrulig og høfflig vis, forteller en av de politifolka at du mener denne kampanjen er dårlig gjort tipper jeg alt går fint. Seff tenker de "whatever" osv og fortsetter uansett, men skjer ikke mer enn det. Om du derimot hopper og skriker og maser og lager helvete skal jeg vedde rævsnærken min på at du blir taua. Gidder ikke lete på lovdata, men har sett MANGE snakke seg selv inn på glattcelle i jobben min.
Sitat av Eucaa Vis innlegg
Jeg syntes ikke at det å jage de narkomane bort fra plata er riktig måte å håndtere problemet på. Greit nok, nå står det et par patruljebiler utta for Oslo S i stedet for en gjeng knarkere og dealere, men med engang politiet flytter på seg er alle tilbake igjen. Det har skjedd flere ganger før. Det er heller ikke sånn at en narkoman slutter med heroin når han ikke får kjøpt det på plata. Og slik jeg ser det er problemet at det er så mange bruker heroin,og ikke hvor de gjør det.
Vis hele sitatet...
Er i prinsippet enig med deg at problemet er bruken som er det store problemet. Deriomot syntes jeg ikke at det er urelevant hvor bruken skjer.

Nå skal det vel sies at om en person som kan se ut som en narkoman befinner seg på Oslo S vil politiet ikke "jage" han bort.

Politiet er tilstedet og dermed forsvinner mennesker som driver med noe som strider med loven fra det stedet. Optimalt sett hadde vi hatt mer synlig politi, som kunne drevet med en slik forebygging.

Mitt ønske hadde vært økte ressurser til politiet slik at de kunne være enda mer synlige i det offentlige rom og det samme til helsevesenet/behandligssteder slik at de som trengte det fikk hjelp. Nok en gang jeg tror ikke dette er et enten eller, men et begge deler
Sitat av C30 Vis innlegg

Hva enkelte mener politiet i sin ideele verden skulle brukt tiden sin på, blir for meg lite relevant. For meg blir det viktig å se dagens situasjon med et åpent rusmiljø hvor både omsetning og bruk skjer helt åpenlyst.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man kan forandre dagens situasjon relativt fort.
Sitat av C30 Vis innlegg
Savner mangel på engasjement for å øke bevilgninger og fokus til helsevesenet fremfor kritisering av hvordan politiet/påtalemyndigheten i dag håndterer situasjonen.
Vis hele sitatet...
Mindre penger til politiet (narkoavdeling, spesielt), mer til helsevesenet, høres fint ut for meg.
Sitat av C30 Vis innlegg
Jeg tror heller ikke at selv det mest optimale medisinske og sosiopolitiske tiltak vil gjøre at vi fjerner alle åpne rusmarkeder. Dette tror jeg det vil være vanskelig å fjerne helt.
Vis hele sitatet...
Nei, enig, det vil nok eksistere. Dog til en mye mindre grad enn hva man ser i dag. Blir som det lovlige alkoholsalget, kontra det illegale.
Det er pga masseturisme fra utlandet om sommeren som strømmer og derfor vil ikke myndighetene vise sannheten for utlendinger som blir proppet av informasjon om at Norge er verdens beste sted å bo i! Og Oslo S er det første sted turister kommer fra Gardermoen Flyplassen! Narkomane mindre synlige, jo mer penger til pengebingen til staten
Sitat av EoT Vis innlegg
Poenget er at man kan forandre dagens situasjon relativt fort.

Mindre penger til politiet (narkoavdeling, spesielt), mer til helsevesenet, høres fint ut for meg.

Nei, enig, det vil nok eksistere. Dog til en mye mindre grad enn hva man ser i dag. Blir som det lovlige alkoholsalget, kontra det illegale.
Vis hele sitatet...

Vi to må være forsiktige å ikke dra inn alt for mange elementer i diskusjonen

Det interessante er at vi og for så vidt alle andre her er enige om målet i den andre enden. Nemlig å la de narkomane slippe det livet de har i dag.

Nå skal jeg prøve å ikke styre dette over på en helt annen diskusjon, men mindre penger til politiet høres etter min mening ikke spesielt lurt ut. Pr i dag er det stor ressursmangel som gjør at politiet ikke får gjort alt de og folket ønsker.

Mindre penger til narkoavdelinger er også interessant, da disse driver en særs viktig jobb med å ta de større fiskene som tjener og har tjent stort på salg av narkotika.

Enig i at det synlige trolig vil eksistere i mindre grad. Derimot så ser man jo det at dagens alkoholutsalg ikke fungerer ift illegal omsetning av alkohol. Alkohol smugles og selges i store kvanta på det svarte markedet til tross for at det lovlig kan kjøpes på polet.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Det er pga masseturisme fra utlandet om sommeren som strømmer og derfor vil ikke myndighetene vise sannheten for utlendinger som blir proppet av informasjon om at Norge er verdens beste sted å bo i! Og Oslo S er det første sted turister kommer fra Gardermoen Flyplassen! Narkomane mindre synlige, jo mer penger til pengebingen til staten
Vis hele sitatet...
Korrekt! Mener dette er bra tiltak. Og for de som mener politiet=rasshøl mot narkiser.... Ja de tar stygt feil. Hver eneste gang jeg ser snuten snakke til/med narkiser er det som de snakker til hvem som helst andre voksne folk. Gjør jeg også når jeg bortviser de fra div p-hus og senter rundtom i oslo. Nesten aldri hatt noe problem med de folka der om du bare snakker skikkelig til dem. Dette har helt klart politiet skjønt!
Beste forslaget jeg noen gang har hørt er å sette opp noen "frihus" med enkle hygieniske apparater og liknende. Da forsvinner forhåpentligvis sprøytesettingen fra offentlige øyne vertfall.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
å, såklart, siden dem er avhengige av stoff, så må vi selvsagt la dem holde på midt i byen da!

Det er jo ikke sånn att heroinistene ble tvinga til å begynne med denne dritten!
Vis hele sitatet...
så istedenfor å hjelpe dem, så skal vi heller si bare "jaja du(heroinmisbrukere) er avhengig, det er ja din feil at du ble avhengig, men det er også din feil at det er avhengigheten din som styrer dine handlinger, og ikke du"

Du har neppe vært avhengig av noe i løpet av ditt liv. Jeg har vært avhengig -og er av diverse ting (ikke heroin). Jeg vet hvordan suget etter heroin kan være, for når jeg da hører/leser at heroin er x-ganger mer avhengighetsskapende enn f.eks. røyk/snus/alkohol/weed/kokain (hvis jeg ikke husker feil nå) o.s.v... For ikke å glemme hva den gjør med personen psykisk, // mentalt //.

Lag et lovlig sted for dem, så ville aldri dette problemet oppstått! Vet du hvordan man kan løse heroinproblemet? Dra 6000 år tilbake i tid og brenne alt av opiatvekster. Og med mindre du har en tidsmaskin liggende hjemme, for jeg har ikke... så er ikke heroinproblemet i dag så enkelt som "la politiet jage dem vekk i et par måneder, evnt. bure inn de som er tilstede og trenger og f.eks. skaffe seg heroin."

Ikke gidd en gang å blande inn selgerne her, så lenge det finnes etterspørsel etter noe som helst her i verden, så vil den etterspørselen tilbys på en eller annen måte.

Sorry for off-topic, men jeg synes seriøst det er trist med de som vil kjøre like hardt på heroinofre som andre kriminelle. Jeg forsvarer ikke en som har skutt en annen, og morderen har vært rusa på heroin. Men heroin er et så tungt stoff (ut ifra det jeg har skjønt om stoffet) at det ikke er et enkelt problem. Bare se på f.eks. weed/hasj, media er fullt om det.

De kjendisene bruker det-og-det (de samme fjortissene prøver ut rare nye stoffer). Det er bare flere og flere som bruker det. Samfunnet har alltid fungert på dopmidler, folk velger selv hva de ønsker å bruke, men utveien er aldri enkel! Jeg kaller alt for dop, for i prinsippet så tukler alt med hjernen din på en eller annen måte. Kaffe, holder deg våken, Snus gir deg nikotin, Røyk gir nikotin, diverse piller gjør noe med kroppen/hjernen og du er f.eks. mer rolig. En tar vitamintilskudd for å tilføye kroppen mangel på vitamin.

Nyttige stoffer er ulovlig p.g.a. idiotiske grunner, andre lovlige stoffer skader en person mer, men er lov i et apotek og kan hentes ut reseptfritt/enkel grunn. Det er ikke akkurat vanskelig å finne en lege som er "litt snill"... (Legger ikke noe skyld på legene, men mennesker er mer sammarbeidsvillige under tillit. Man har tillit til sin egen fastlege (som regel).

Nei, trenger nå ikke etterposter som forteller meg hva dop per dags dato er, de kan spares til andre topicer. Dop og røyk er ikke det samme hos folk flest, jeg har et annet syn på ordet dop.

Som er slik; Det er bare forskjell på 'tabugodtatt' dop (f.eks. alkohol) og dop som er nektet (med f.eks. ukorrekte grunner.(weed).
Sitat av hafnor Vis innlegg
At man følger ordre fritar en ikke fra moralsk ansvar.
Vis hele sitatet...
Haha, gjør det vel. Hvis vi snakker om det militære kommer det ann på tid og sted. Presedensen fra Nürnberg har desverre flere ganger blitt ignorert i ettertid.


Men til trådstarter, ikke pip og hyl. Men gå bort til en av politimennene i et rolig øyeblikk og si din mening på en fattet og grei måte. De gjør selvfølgelig bare sin jobb, men de har sikkert godt av å vite at det er flere enn bare arbeidsgiverne deres som har meninger om denne saken. Eventuelt at de selv får et annet perspektiv.
Sist endret av St.Vitus; 28. juni 2011 kl. 11:33.
Ingen artikler om dette på VG??
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Problemet er vel at politiet bruker alt for mye ressurser paa aa ta brukerne, naar de burde bruke disse ressursene paa aa ta folk og organisasjoner som dealer harde stoffer. Dealere skader andre, misbrukere skader KUN seg selv. Egentlig mener jeg at harde stoffer burde gis paa resept, og milde stoffer burde blitt gjort lovlig. Det hadde loest saa utrolig mange problemer!
Problemet ligger i at vi ikke bruker pengene effektivt! skal man stanse heroin må det gjøres i Afganistan & andre steder der det produseres! det og bruke store ressurser på "småfisk" gir ikke mest for pengene!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
å, såklart, siden dem er avhengige av stoff, så må vi selvsagt la dem holde på midt i byen da!

Det er jo ikke sånn att heroinistene ble tvinga til å begynne med denne dritten!
Vis hele sitatet...
hva om den personen har noen venner som røyker hasj f.eks
la oss si en venne gjen på 15 stk, de eneste vennene han har. og de spør om han vill ha en joint, så er det en selvfølge at han tar seg en joint for og ikke få gjengen imot seg. for en person uten venner er en person uten liv!
noen dager etterpå så kan de komme med noen sterkere stoffer og så er løpet kjørt

eller:
hva om personen har mistet hele familien sin og ikke får støtte på annen måte enn rus, og ikke klarer og overleve uten et hjelpe middel, da har den personen 2 valg.
1. ta livet sitt
2. ruse seg

siden de vanligvis vill leve lengre så prøver de rus. relativt uvitne om hva som kommer til og skje.
ingen vet hva som kommer til og skje før de har prøvd det.
samme med alkohol, på ungdomsskolen og barneskolen fikk vi høre at alkohol er en livsfarlig gift og at røyk og snus er livsfarlig og at vi kunne få alvorlige lungeskader etter 1 år med mild røyking

poenget mitt er at det går ikke ann og stole på slikt helsepersonell når det gjelder rus midler.
jeg råder såklart ikke noen til og begynne med rus midler men jeg nekter og tro at det er så farlig som de skal ha det til

spklart så velger de og ruse seg så det er jo deres egen feil men de har et tøft liv de som er rus avhengig så ikke begynn og kjefte på dem før du har vert i samme situasjon selv

de blir nesten tvingt til og ruse seg. så ikke kom og si ''Det er jo ikke sånn att heroinistene ble tvinga til å begynne med denne dritten!''
fori mange blir faktisk tvingt til det!
Jeg synes ikke det er viktig hvorfor noen "valgte" å bli narkoman. Disse menneskene har det tøft som det er; det siste de trenger er å stilles for moraldomstol. Hvor ble det av god gammeldags empati?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
ingen vet hva som kommer til og skje før de har prøvd det.
samme med alkohol, på ungdomsskolen og barneskolen fikk vi høre at alkohol er en livsfarlig gift og at røyk og snus er livsfarlig og at vi kunne få alvorlige lungeskader etter 1 år med mild røyking

poenget mitt er at det går ikke ann og stole på slikt helsepersonell når det gjelder rus midler.
jeg råder såklart ikke noen til og begynne med rus midler men jeg nekter og tro at det er så farlig som de skal ha det til
Vis hele sitatet...
At farene ved sigaretter og alkohol kan bli overdrevet er så sin sak, men for rusmidler generelt er vel problemet at de faktisk er livsfarlige. I tillegg kommer de sosiale konsekvensene av avhengighet.
All seriøs forskning har også vist at tobakk er helseskadelig, og ville neppe blitt tillatt hadde det kommet på markedet i dag. Cannabis er vel, for så vidt sammen med alkohol, det rusmiddelet som har minst skadelig (og tildels en positiv) effekt ved moderat bruk.

Flere stoffer, bl.a. LSD og Extacy bringer med seg en fare for for at den ene gangen er nok. Farene ved å sprøyte heroin bør vel være unødvendige å gå inn på.

Til TS:
Du kan pågripes for å hindre politiets arbeid, eller for å forstyrre den offentlige ro og orden. Politiloven §§ 7 og 8 åpner i så tilfelle også for anholdelse, slik at du kan innbringes uten at strafferammen overstiger 6 mnd fengsel.
Politiet kan også velge å bortvise deg fra området, dersom oppførselen din gir skjellig grunn til å frykte forstyrrelse av den offentlige ro og orden.

Generelt er jeg tilhenger av at de narkomane "får" et oppholdssted, hvor de ikke plager andre eller er til sjenanse. Plata er i så måte ikke særlig egnet, men det bør finnes andre steder i byen. Jeg er derfor enig i politiets aksjon, men det forutsetter at det følges opp fra andre etater.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
At farene ved sigaretter og alkohol kan bli overdrevet er så sin sak, men for rusmidler generelt er vel problemet at de faktisk er livsfarlige. I tillegg kommer de sosiale konsekvensene av avhengighet.
All seriøs forskning har også vist at tobakk er helseskadelig, og ville neppe blitt tillatt hadde det kommet på markedet i dag. Cannabis er vel, for så vidt sammen med alkohol, det rusmiddelet som har minst skadelig (og tildels en positiv) effekt ved moderat bruk.

Flere stoffer, bl.a. LSD og Extacy bringer med seg en fare for for at den ene gangen er nok. Farene ved å sprøyte heroin bør vel være unødvendige å gå inn på.

Til TS:
Du kan pågripes for å hindre politiets arbeid, eller for å forstyrre den offentlige ro og orden. Politiloven §§ 7 og 8 åpner i så tilfelle også for anholdelse, slik at du kan innbringes uten at strafferammen overstiger 6 mnd fengsel.
Politiet kan også velge å bortvise deg fra området, dersom oppførselen din gir skjellig grunn til å frykte forstyrrelse av den offentlige ro og orden.

Generelt er jeg tilhenger av at de narkomane "får" et oppholdssted, hvor de ikke plager andre eller er til sjenanse. Plata er i så måte ikke særlig egnet, men det bør finnes andre steder i byen. Jeg er derfor enig i politiets aksjon, men det forutsetter at det følges opp fra andre etater.
Vis hele sitatet...
Den ene gangen du spiste noetter uten aa vite at du var alergisk, kan ogsaa vaere nok...
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Den ene gangen du spiste noetter uten aa vite at du var alergisk, kan ogsaa vaere nok...
Vis hele sitatet...
Forventer du at jeg skal ta det innlegget seriøst?

Forstår jeg deg rett så mener du farene ved og advarslene mot bruk av ymse rusmidler er overdrevne, og at det burde være fritt frem for å prøve. Du kan også overleve å hoppe ut av et fly 1000 meter over bakken uten fallskjerm, men det er fortsatt idioti å forsøke.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
Forventer du at jeg skal ta det innlegget seriøst?

Forstår jeg deg rett så mener du farene ved og advarslene mot bruk av ymse rusmidler er overdrevne, og at det burde være fritt frem for å prøve. Du kan også overleve å hoppe ut av et fly 1000 meter over bakken uten fallskjerm, men det er fortsatt idioti å forsøke.
Vis hele sitatet...
Paastanden min er like sann som din. Det jeg mener er at det i seg selv er et elendig argument.
Vargas's Avatar
Trådstarter
Haha, var meget trøtt (og pisst) da jeg skrev innlegget.. Selsagt har jeg ikke tenkt til å bue/pipe/skrike til politiet, men var redd for hva selvgode og autoritære politimenn kunne finne på dersom jeg kritiserte praksisen deres.

Takk for alle svar, og forsåvidt fint å se at det ble en debatt om politiets rolle i narkotikapolitikken!

Edit: Til alle dere som er fundamentalt enige i at politiet burde ha noe som helst med narkotikapolitikken å gjøre, og velsigner deres aksjon mot plata: Uansett om dere mener dette på et prinsippielt grunnlag, så burde dere fortsatt være oppegående nok til å innse merittene av pragmatisk tankegang.

http://www.globalcommissionondrugs.org/Documents

http://www.globalcommissionondrugs.org/Report

Vær så snille, bare les bakgrunns-stoffet og selve rapporten.

Splitting av plata har INGEN reelle positive effekter.
Sist endret av Vargas; 28. juni 2011 kl. 17:08.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Haha, var meget trøtt (og pisst) da jeg skrev innlegget.. Selsagt har jeg ikke tenkt til å bue/pipe/skrike til politiet, men var redd for hva selvgode og autoritære politimenn kunne finne på dersom jeg kritiserte praksisen deres.

Takk for alle svar, og forsåvidt fint å se at det ble en debatt om politiets rolle i narkotikapolitikken!

Edit: Til alle dere som er fundamentalt enige i at politiet burde ha noe som helst med narkotikapolitikken å gjøre, og velsigner deres aksjon mot plata: Uansett om dere mener dette på et prinsippielt grunnlag, så burde dere fortsatt være oppegående nok til å innse merittene av pragmatisk tankegang.

http://www.globalcommissionondrugs.org/Documents

http://www.globalcommissionondrugs.org/Report

Vær så snille, bare les bakgrunns-stoffet og selve rapporten.

Splitting av plata har INGEN reelle positive effekter.
Vis hele sitatet...
Praksisen til politiet er å følge de ordre som kommer fra overordnede som igjen kommer fra de folkevalgte. Jeg er dypt uening i hvordan du vinkler dette mot polititjenestemennene.

Høres ut som du ikke har vært i kontakt med veldig mange i politiet i og med at du formulerer deg slik du gjør. Autoritære og selvgode? Det er ikke en type folk i politiet, om du har møtt noen som ikke oppførte seg som de skulle blir det usaklig og kritisere hele politiet for dette. Det er folk som alle andre. Mitt inntrykk er at 99% av dem går på jobb for deg og meg.

Blir nesten matt av å høre usaklig kritikk av politiet hele tiden. Regner med du også hadde planer om å kritisere praksisen til de ansvarlige i Oslo kommune og de andre organisasjonene som deltok?
Sitat av hafnor Vis innlegg
At man følger ordre fritar en ikke fra moralsk ansvar.
Vis hele sitatet...
Så du syns at alle burde alltid gi opp f.eks sitt levebrød, for å gjør det mesteparten meiner er moralsk rett?
Det er blitt off topic her, han spør om det er greit å "protestere" mot politi når de jager narkisene vekk. Istedet snakker vi om hvorfor folk blir narkiser og om det er greit å at politi jager narkisene vekk eller ikke. Så skjerp dere!
Vargas's Avatar
Trådstarter
Sitat av C30 Vis innlegg
Praksisen til politiet er å følge de ordre som kommer fra overordnede som igjen kommer fra de folkevalgte. Jeg er dypt uening i hvordan du vinkler dette mot polititjenestemennene.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det ikke slik at det er ytterst motvillig politiet tar på seg slike oppgaver. De er alltid først ute til å moralistisk rakke ned på avkriminalisering/legalisering/pragmatikk/humanisme/skadebegrensing osv. De er alltid først ute til å ta orde for strengere straff for narkotikaforbrytelser, "rensing" av plata og andre slike tiltak.

Greit nok (eller ille nok...) at ikke alle politimenn har moral/kunnskap nok til å motsette seg repressivt narkotikaarbeid, men her dreier det seg om betraktelig økte midler til Oslopolitiet. Det er svært lite sannsynlig at de som patruljerer plata ikke har bedt om å få denne jobben. Uansett ville enkeltpersoner nå være i en bedre situasjon til å be om alternative arbeidsoppgaver.

Sitat av C30 Vis innlegg
Høres ut som du ikke har vært i kontakt med veldig mange i politiet i og med at du formulerer deg slik du gjør. Autoritære og selvgode? Det er ikke en type folk i politiet, om du har møtt noen som ikke oppførte seg som de skulle blir det usaklig og kritisere hele politiet for dette. Det er folk som alle andre. Mitt inntrykk er at 99% av dem går på jobb for deg og meg.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg har vært i kontakt med politiet, og inntrykket er også nyansert via medier. Jeg sier ikke at alle som jobber innenfor politiet er autoritære og selvgode. Jeg sier at altfor mange i politiet som jobber innenfor narkotika har disse, og andre lite heldige holdninger.

Rettelse: De TROR at de går på jobb for deg og meg. Hadde de virkelig jobbet for oss, ville de ikke fremdeles gjennonført krigen mot narkotika(brukere)...

Sitat av C30 Vis innlegg
Blir nesten matt av å høre usaklig kritikk av politiet hele tiden. Regner med du også hadde planer om å kritisere praksisen til de ansvarlige i Oslo kommune og de andre organisasjonene som deltok?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er min kritikk like mye rettet mot Høyre og bystyret, hvorfor skulle den ikk være det? Men ettersom det ikke er representanter fra Høyre Oslo som bevokter plata, ville det kreves en helt annen framgangsmåte for kommunikasjon. Politiet er jo tilgjengelig ute på gata, og ettersom (qoute) "99% av dem går på jobb for deg og meg", bør de jo sette pris på inspill fra berørte borgere?

Sitat av andal3n Vis innlegg
Så du syns at alle burde alltid gi opp f.eks sitt levebrød, for å gjør det mesteparten meiner er moralsk rett?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke det mesteparten mener er moralsk rett.. Det som ER moralsk rett. Det er bare å kombinere pragmatikk med humanisme og menneskerettigheter, så ligger svaret der.

Dessuten er det ikke nødvendigvis så dramatisk som å gi opp levebrødet sitt.. De fleste politimenn vil kunne kritisere systemet/be om omplassering uten å få sparken? Dersom de ikke kan det er jo systemet utrolig ødelagt.

Hva slags samfunn ville vi hatt dersom alle hadde funnet seg i å gjøre ødeleggende ting bare for å mat på bordet? (2. verdenskrig, som tidligere referert til av St. Vitus)
Sitat av EoT Vis innlegg
Kriminalitet? Noen mennesker er fanga i "kriminalitet". Kroppene deres er avhengige (rent fysisk) av "kriminalitet". Det er heroinistene dette først og fremst går utover. Om du fortsatt er så trangsynt at du ser på rusavhengighet på samme måte som ran og vold, bør du prøve å reflektere over dagens situasjon.
Vis hele sitatet...
Enig med hva du sier her. Men er den noen som vet hva "aksjonen" til politiet gikk ut på? Med tanke på at du sier det går ut over heroinistene?

Fikk så vidt noe med meg noe på nyhetene, og slik jeg forstod det så var ikke dette en aksjon som gikk ut på å arrestere og plage brukerne, eller presse de vekk fra "plata"

Skal ikke si noe sikkert for jeg fikk ikke med meg saken.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Vel, nå er det ikke slik at det er ytterst motvillig politiet tar på seg slike oppgaver. De er alltid først ute til å moralistisk rakke ned på avkriminalisering/legalisering/pragmatikk/humanisme/skadebegrensing osv. De er alltid først ute til å ta orde for strengere straff for narkotikaforbrytelser, "rensing" av plata og andre slike tiltak.

Greit nok (eller ille nok...) at ikke alle politimenn har moral/kunnskap nok til å motsette seg repressivt narkotikaarbeid, men her dreier det seg om betraktelig økte midler til Oslopolitiet. Det er svært lite sannsynlig at de som patruljerer plata ikke har bedt om å få denne jobben. Uansett ville enkeltpersoner nå være i en bedre situasjon til å be om alternative arbeidsoppgaver.

Joda, jeg har vært i kontakt med politiet, og inntrykket er også nyansert via medier. Jeg sier ikke at alle som jobber innenfor politiet er autoritære og selvgode. Jeg sier at altfor mange i politiet som jobber innenfor narkotika har disse, og andre lite heldige holdninger.

Rettelse: De TROR at de går på jobb for deg og meg. Hadde de virkelig jobbet for oss, ville de ikke fremdeles gjennonført krigen mot narkotika(brukere)...

Selvfølgelig er min kritikk like mye rettet mot Høyre og bystyret, hvorfor skulle den ikk være det? Men ettersom det ikke er representanter fra Høyre Oslo som bevokter plata, ville det kreves en helt annen framgangsmåte for kommunikasjon. Politiet er jo tilgjengelig ute på gata, og ettersom (qoute) "99% av dem går på jobb for deg og meg", bør de jo sette pris på inspill fra berørte borgere?
Vis hele sitatet...
Det har ikke slått deg at det er mange som har andre meninger enn deg? Som har tro på andre løsninger? Det ville vært utrolig rart om de ikke skulle kommet med sin mening.

Bruk av påtaleunnlatelse og urinprøvekontrakter, bekymringssamtaler blir mer og mer brukt og fokusert på i politiet. Nok en gang er jeg redd for at du ikke kjenner godt nok til hva som skjer i politiet.

Du legger frem dette som om politiet gjør noe feil. Det er straffbart etter norsk lov å bruke eller være i besittelse av narkotika. Det er status i dag. Det er ulovlig. Det som er ulovlig må politiet gjøre noe med. Fordi at du og noen andre ønsker forandring på lovverket, så kan ikke politiet tilpasse seg dette uten en lovendring?

Hehe, bedt om å få denne jobben? Du får prøve å få blitt med en patrulje en gang. I politiet velger man svært sjelden hvilke arbeidsoppgaver man får i løpet av en dag.

At du mener at "de tror de går på jobb for deg og meg", vitner bare om mangel på kunnskap. Forebygging, opprettholdelse av offentlig ro og orden, etterforsking, service og ikke minst redningstjeneste er til for deg og meg. Det må du da jaggu forstå. Det finnes faktisk mer en rus og narkotika i denne verden! Hvem i alle dager tror du at politiet jobber for?

Du sier at de ikke jobber for deg og meg fordi de gjennomfører krigen mot narkotika. Jeg vet jeg har mange med meg i å være kjempefornøyd med at politiet jobber for å forebygge rusmisbruk blant barn og unge.

Fanken altså, prøv å se saken fra begge sider, jeg gjør i alle fall et forsøk.

Nei, jeg må jo spørre siden verken Høyre eller bystyret blir nevnt.

Ja, Politiet setter helt sikkert pris på innspill fra berørte borgere.
Sist endret av C30; 28. juni 2011 kl. 21:55.
Vargas's Avatar
Trådstarter
Sitat av C30 Vis innlegg
Det har ikke slått deg at det er mange som har andre meninger enn deg? Som har tro på andre løsninger? Det ville vært utrolig rart om de ikke skulle kommet med sin mening.
Vis hele sitatet...

Forskjellen ligger vel ved at jeg har bevis for de løsningene jeg foreslår, mens det ikke finnes fnugg av bevis for at straff mot narkotika har hverken allmennpreventiv eller individualpreventiv virkning.

Sitat av C30 Vis innlegg
Bruk av påtaleunnlatelse og urinprøvekontrakter, bekymringssamtaler blir mer og mer brukt og fokusert på i politiet. Nok en gang er jeg redd for at du ikke kjenner godt nok til hva som skjer i politiet.
Vis hele sitatet...
Urinprøvekontrakter (som diskutert tidligere på forumet) er like mye straff og represjon som bot/fengsel, og er i realiteten et lite virkningsfullt tiltak.

Påtaleunnlatelse er vel mer unntak enn regel, og i narkotikabesittelse-sammenheng er dette et demokratisk dårlig tiltak som ikke sikrer likhet for loven.

Bekymringssamtaler er et flott tiltak, som burde være reservert for de som KAN rusomsorg, og ikke farer med propaganda. Altså ikke politiet.

Sitat av C30 Vis innlegg
Du legger frem dette som om politiet gjør noe feil. Det er straffbart etter norsk lov å bruke eller være i besittelse av narkotika. Det er status i dag. Det er ulovlig. Det som er ulovlig må politiet gjøre noe med. Fordi at du og noen andre ønsker forandring på lovverket, så kan ikke politiet tilpasse seg dette uten en lovendring?
Vis hele sitatet...
En kjent tankegang på freak: Følger du blindt lover, kun fordi de er lover? Skal man finne seg i uverdig, ineffektiv bruk av skattepenger fordi loven sier at "sånn er det"? Eller skal man bruke huet sitt, tenke kritisk, og innse hva som faktisk er rett?

Politiet bestemmer i stor grad om de vil prioritere å bevokte plata 10 timer om dagen, eller forebygge og løse saker som involverer voldelig kriminalitet som blind vold og voldtekt. Politiet MÅ ikke kjeppjage narkomane, men de velger å gjøre det. Selvsagt ville de ha blitt pålagte et visst nivå på narkotikakampen, men selv ikke Single Convention on Narcotic Drugs av 1961 støtter klart at man skal straffe og forfølge brukere for besittelse og bruk av mindre doser.
Det er ulovlig å naske fra butikker. Å stjele er å berøve andres eiendom, og er fra at kriminologisk perspektiv mye mer alvorlig enn å potensielt skade sin egen kropp med et rusmiddel. Vi ser dog ikke at politiet prioriterer å bevokte en Kiwi i sentrum fra 10 til 22. Så ja, politiet gjør noe galt ved å overprioritere å slå ned på narkomane.

Sitat av C30 Vis innlegg
Hehe, bedt om å få denne jobben? Du får prøve å få blitt med en patrulje en gang. I politiet velger man svært sjelden hvilke arbeidsoppgaver man får i løpet av en dag.
Vis hele sitatet...
Greit nok, jeg vet ikke alt om politiets rutiner. Men en velger dog selv om en vil jobbe for narkopolitiet med narkohund. Dette er ikke noe en plutselig får som arbeidsoppgave under en rutinepatrulje som ordenspoliti. Liknende stillinger innebærer samme mulighet til valg.


Sitat av C30 Vis innlegg
At du mener at "de tror de går på jobb for deg og meg", vitner bare om mangel på kunnskap. Forebygging, opprettholdelse av offentlig ro og orden, etterforsking, service og ikke minst redningstjeneste er til for deg og meg. Det må du da jaggu forstå. Det finnes faktisk mer en rus og narkotika i denne verden! Hvem i alle dager tror du at politiet jobber for?
Vis hele sitatet...
Det kan virke som du ikke forstod hva jeg prøvde å få fram. Dersom dette er grunnet kommunikasjonssvikt fra min side, beklager jeg dette. De fleste av politiets arbeidsoppgaver er livsnødvendige for et vellykket, demokratisk samfunn, og de gjør som regel denne jobben bra: De går på jobb for deg og meg. Vi og samfunnet tjener på dette.

Men dette er ikke tilfellet ved narkotikapolitikken. Ettersom den er ubenektelig mislykket, gjør politiet her mer skade enn godt. Men de tror fortsatt at de gjør det rette. De handler feil, men av riktige årsaker. Derfor, når det kommer til narkotikapolitikken, så tror de at de går på jobb for meg og deg, men i virkeligheten er det kun dem selv (via økte midler), og organisert kriminalitet som tjener på dette.


Sitat av C30 Vis innlegg
Du sier at de ikke jobber for deg og meg fordi de gjennomfører krigen mot narkotika. Jeg vet jeg har mange med meg i å være kjempefornøyd med at politiet jobber for å forebygge rusmisbruk blant barn og unge.
Vis hele sitatet...
Du anklager meg for å være uvitende... Jeg har faktisk mye kunnskap om dette emnet. Det du kaller å forebygge rusmisbruk blant barn og unge, er kun en illusjon. Politiet forebygger hverken bruk eller misbruk, etterspørsel eller tilbud, blant barn, unge eller voksne. Dette er fakta, og hvis du hadde tatt deg tid til å lese rapporten og bakgrunnsstoffet jeg linket til, ville du ha sett at jeg har rett.
Sist endret av Vargas; 28. juni 2011 kl. 22:55.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Forskjellen ligger vel ved at jeg har bevis for de løsningene jeg foreslår, mens det ikke finnes fnugg av bevis for at straff mot narkotika har hverken allmennpreventiv eller individualpreventiv virkning.



Urinprøvekontrakter (som diskutert tidligere på forumet) er like mye straff og represjon som bot/fengsel, og er i realiteten et lite virkningsfullt tiltak.

Påtaleunnlatelse er vel mer unntak enn regel, og i narkotikabesittelse-sammenheng er dette et demokratisk dårlig tiltak som ikke sikrer likhet for loven.

Bekymringssamtaler er et flott tiltak, som burde være reservert for de som KAN rusomsorg, og ikke farer med propaganda. Altså ikke politiet.



En kjent tankegang på freak: Følger du blindt lover, kun fordi de er lover? Skal man finne seg i uverdig, ineffektiv bruk av skattepenger fordi loven sier at "sånn er det"? Eller skal man bruke huet sitt, tenke kritisk, og innse hva som faktisk er rett?

Politiet bestemmer i stor grad om de vil prioritere å bevokte plata 10 timer om dagen, eller forebygge og løse saker som involverer voldelig kriminalitet som blind vold og voldtekt. Politiet MÅ ikke kjeppjage narkomane, men de velger å gjøre det. Selvsagt ville de ha blitt pålagte et visst nivå på narkotikakampen, men selv ikke Single Convention on Narcotic Drugs av 1961 støtter klart at man skal straffe og forfølge brukere for besittelse og bruk av mindre doser.
Det er ulovlig å naske fra butikker. Å stjele er å berøve andres eiendom, og er fra at kriminologisk perspektiv mye mer alvorlig enn å potensielt skade sin egen kropp med et rusmiddel. Vi ser dog ikke at politiet prioriterer å bevokte en Kiwi i sentrum fra 10 til 22. Så ja, politiet gjør noe galt ved å overprioritere å slå ned på narkomane.



Greit nok, jeg vet ikke alt om politiets rutiner. Men en velger dog selv om en vil jobbe for narkopolitiet med narkohund. Dette er ikke noe en plutselig får som arbeidsoppgave under en rutinepatrulje som ordenspoliti. Liknende stillinger innebærer samme mulighet til valg.




Det kan virke som du ikke forstod hva jeg prøvde å få fram. Dersom dette er grunnet kommunikasjonssvikt fra min side, beklager jeg dette. De fleste av politiets arbeidsoppgaver er livsnødvendige for et vellykket, demokratisk samfunn, og de gjør som regel denne jobben bra: De går på jobb for deg og meg. Vi og samfunnet tjener på dette.

Men dette er ikke tilfellet ved narkotikapolitikken. Ettersom den er ubenektelig mislykket, gjør politiet her mer skade enn godt. Men de tror fortsatt at de gjør det rette. De handler feil, men av riktige årsaker. Derfor, når det kommer til narkotikapolitikken, så tror de at de går på jobb for meg og deg, men i virkeligheten er det kun dem selv (via økte midler), og organisert kriminalitet som tjener på dette.




Du anklager meg for å være uvitende... Jeg har faktisk mye kunnskap om dette emnet. Det du kaller å forebygge rusmisbruk blant barn og unge, er kun en illusjon. Politiet forebygger hverken bruk eller misbruk, etterspørsel eller tilbud, blant barn, unge eller voksne. Dette er fakta, og hvis du hadde tatt deg tid til å lese rapporten og bakgrunnsstoffet jeg linket til, ville du ha sett at jeg har rett.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne ha klart å lage sånne små sitater slik du gjør. Hadde blitt mer oversiktlig, men vet ikke hvordan jeg gjør det.

Du sier "innse hva som er rett". Det er ulike meninger om hva som er rett. Jeg påstår ikke at noe av det du sier er feil, men prøver istedet å komme med mine synspunkter. Dette gir meg derimot ikke grunn til å si at jeg sitter på fasiten.

Nok en gang er jeg uenig. Politiet forebygger bruk gjennom holdningskampanjer både til foreldre og ungdom. At dette ikke fungerer hos alle, er det ingen tvil om, men de fleste velger nå å leve liv uten bruk av narkotika.

Etterspørselen reduseres etter min mening gjennom overnevnte.

Tilbud reduseres gjennom å pågripe selgere og beslaglegge narkotikaen. I tillegg ved å uroe miljøer hvor omsetning til barn og unge er vanlig.

Vi må nok bare være enige om å være uenige om hva som har en forebyggende effekt. Min oppfatning er at de fleste prøver de lovlige rusmidlene og at det stopper der. Grunnen til dette er at det er ulovlig og at det ikke er bra for dem. De fleste ønsker å være lovlydige og følger dermed dette.

At noen da mener at enkelte stoffer ikke skulle vært ulovlig, blir ikke etter mitt syn en grunn til å bryte loven.

Ved å lese aviser, evt lese Oslo-politiets logg, vil du se at politiet ikke "overprioriterer å slå ned på narkomane". Derimot trekker narkotikamiljøene med seg mange andre kriminalitetstyper som politiet må handle mot. Eksempelvis vold, våpen, ordensforstyrrelser, trusler ol.

Hvis jeg har forstått din mening korrekt vil man da kunne si at hvis de narkomane hadde fått narkotikaen av lege etc, ville man unngått de andre problemene. Men som nevnt tidligere, saken er at det er ulovlig og at det trekker til seg mye annen kriminalitet som politiet absolutt må reagere mot. Jeg kan dermed forstå at enkelte i og rundt rusmiljøene kan føle seg uglesett av politiet, men nå har det seg sånn at de befinner seg i et miljø med vold, våpen, trusler og ulovlige stoffer. Da har politiet en plikt til å gripe inn.
Sitat av C30 Vis innlegg
Skulle gjerne ha klart å lage sånne små sitater slik du gjør. Hadde blitt mer oversiktlig, men vet ikke hvordan jeg gjør det.
Vis hele sitatet...
Når du siterer får du opp to koder, en "sitatstart" på toppen, og en "sitatslutt" nederst ([/quote]). Ved å kopiere å lime disse inn flere ganger i innlegget, vil du kunne dele opp hele sitatet, og svare individuelt på hver påstand, som jeg har planer om å gjøre mot deg nu.
Sitat av C30 Vis innlegg
Du sier "innse hva som er rett". Det er ulike meninger om hva som er rett. Jeg påstår ikke at noe av det du sier er feil, men prøver istedet å komme med mine synspunkter. Dette gir meg derimot ikke grunn til å si at jeg sitter på fasiten.
Vis hele sitatet...
"Fasiten" må jo være den løsningen som fører til flest fornøyde innbyggere? Det må jo være den mest humane løsningen? Til nå virker det som om det er avkriminalisering og legalisering.
Sitat av C30 Vis innlegg
Nok en gang er jeg uenig. Politiet forebygger bruk gjennom holdningskampanjer både til foreldre og ungdom. At dette ikke fungerer hos alle, er det ingen tvil om, men de fleste velger nå å leve liv uten bruk av narkotika.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden har da bruken av både opiater og cannabis gått drastisk opp de siste årene? Hvorfor sprer dop seg som ild i tørt gress gjennom bygde-Norge?
Sitat av C30 Vis innlegg
Etterspørselen reduseres etter min mening gjennom overnevnte.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke. Her er det ikke rom for "egne meninger" innenfor en seriøs diskusjon, man må akseptere fakta.
Sitat av C30 Vis innlegg
Tilbud reduseres gjennom å pågripe selgere og beslaglegge narkotikaen. I tillegg ved å uroe miljøer hvor omsetning til barn og unge er vanlig.
Vis hele sitatet...
Tvertimot øker omsetningen og tilbudet.
Sitat av C30 Vis innlegg
Vi må nok bare være enige om å være uenige om hva som har en forebyggende effekt. Min oppfatning er at de fleste prøver de lovlige rusmidlene og at det stopper der. Grunnen til dette er at det er ulovlig og at det ikke er bra for dem. De fleste ønsker å være lovlydige og følger dermed dette.
Vis hele sitatet...
Hadde du skutt heroin om det var legalt? Tviler seriøst på at det er lovgivningen som stopper dem. Igjen, tror jeg heller at forbudet har tilbakeslående effekt. Jeg tror det er flere som røyker, og som utvikler usunne røykemønstre pga. forbudet. Nederland har en av Europas minst cannabisrøykende befolkning.
Sitat av C30 Vis innlegg
At noen da mener at enkelte stoffer ikke skulle vært ulovlig, blir ikke etter mitt syn en grunn til å bryte loven.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg. Loven er til for å endres.
Sitat av C30 Vis innlegg
Ved å lese aviser, evt lese Oslo-politiets logg, vil du se at politiet ikke "overprioriterer å slå ned på narkomane". Derimot trekker narkotikamiljøene med seg mange andre kriminalitetstyper som politiet må handle mot. Eksempelvis vold, våpen, ordensforstyrrelser, trusler ol.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært flott om vi slapp mye av dette?
Sitat av C30 Vis innlegg
Hvis jeg har forstått din mening korrekt vil man da kunne si at hvis de narkomane hadde fått narkotikaen av lege etc, ville man unngått de andre problemene. Men som nevnt tidligere, saken er at det er ulovlig og at det trekker til seg mye annen kriminalitet som politiet absolutt må reagere mot. Jeg kan dermed forstå at enkelte i og rundt rusmiljøene kan føle seg uglesett av politiet, men nå har det seg sånn at de befinner seg i et miljø med vold, våpen, trusler og ulovlige stoffer. Da har politiet en plikt til å gripe inn.
Vis hele sitatet...
Og det er nettopp det vi vil, nemlig fjerne disse miljøene! Hva er inntektskilde nummer 1 for organisert kriminalitet i Norge? DOP!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 29. juni 2011 kl. 12:43.
Prøvde å gjøre det du beskrev nå, men klarte det ikke. Ble bare rot...

Her støtter jeg meg med tallene til Sirus som er diskutert i "legaliseringstråden" på rusformet. Her får jeg et helt annet inntrykk.

I forhold til cannabis, viser jeg også her til Sirus-rapporten, som ikke støtter at bruken har gått drastisk opp.

Ja det har jeg fotstått, men mandag den 27.juni 2011 var loven (som den også er i dag) utformet slik at det er ulovlig å besitte og bruke nark. I tillegg samme dato var miljøet preget av vold, våpen, trusler etc. Derfor ser jeg ingen grunn til å kritisere Politiets arbeid den dagen.

Jeg må si at jeg ser et tydeligere alternativ til dagens politikk, gjennom legalisering av alle stoffer, fremfor kun legalisering av cannabis. På den måten syntes jeg tankene dine er interessante, uten at jeg blir overbevist.
Sist endret av C30; 29. juni 2011 kl. 13:13. Grunn: rot
Sitat av C30 Vis innlegg
Prøvde å gjøre det du beskrev nå, men klarte det ikke. Ble bare rot...

Her støtter jeg meg med tallene til Sirus som er diskutert i "legaliseringstråden" på rusformet. Her får jeg et helt annet inntrykk.

I forhold til cannabis, viser jeg også her til Sirus-rapporten, som ikke støtter at bruken har gått drastisk opp.

Ja det har jeg fotstått, men mandag den 27.juni 2011 var loven (som den også er i dag) utformet slik at det er ulovlig å besitte og bruke nark. I tillegg samme dato var miljøet preget av vold, våpen, trusler etc. Derfor ser jeg ingen grunn til å kritisere Politiets arbeid den dagen.

Jeg må si at jeg ser et tydeligere alternativ til dagens politikk, gjennom legalisering av alle stoffer, fremfor kun legalisering av cannabis. På den måten syntes jeg tankene dine er interessante, uten at jeg blir overbevist.
Vis hele sitatet...
Jeg stoler ikke på SIRUS sin rapport.

"I de årlige ungdomsundersøkelsene var det fram til midten av 1990-tallet omkring 70 prosent som besvarte spørreskjemaet, mens svarprosenten i de seinere år er sunket til 40-50 prosent."


http://statistikk.sirus.no/sirus/ind...alog/Catalog16

Jeg snakket forøvrig om den globale økningen av bruk. Du kan lese mer om den og dagens situasjon her.

Hva som ikke gjør deg overbevist skjønner jeg virkelig ikke. Slik jeg ser det er legalisering og avkriminalisering det som er best for individet og samfunnet. Hva er skyggesiden ved det?