Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3269
Jeg har bestilt og fått en ekstra IP-adresse! De har routet den ekstra IP-en til den eksisterende IP-en.
(Ip-adresser stemmer ikke med virkeligheten)

Eksisterende ip: 42.0.81.44
Ny IP: 81.11.44.42/30

De sier «sett opp statisk route i routeren din til den nåværende IP-en.»
Så, jeg åpnet router-adm og la inn «Static route»:
IP: 81.11.44.42/30
Gateway: 42.0.81.44

Hva nå? Det er meningen at det er en enhet bak routeren som skal ha den IP-adressen… Enheten har LAN-adresse 10.0.0.55, og hvis jeg prøver å sette statisk til ny wan ip, fungerer det åpenbart ikke.

Er det kanskje heller sånn at jeg må bridge WAN til LAN-porten som enheten er tilkoblet, og deretter sette statisk route i Linux?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må skru på IP-forwarding på maskina som skal forwarde IP-pakker. Du treng ikkje legge til ny rute på den maskina, men du må ha eit interface med IP i nettet du har fått tildelt.

Så definer nytt interface med 81.11.44.43, og skru på forwarding. På maskina som skal ha statisk IP setter du 81.11.44.44 med 81.11.44.43 som default gateway.
De sier at jeg kun har den ene ip-adressen, men skriver samtidig /30 subnett (som tilsvarer 4x ip)
Gir det mening når vi tar ditt svar i betraktning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
De sier at jeg kun har den ene ip-adressen, men skriver samtidig /30 subnett (som tilsvarer 4x ip)
Gir det mening når vi tar ditt svar i betraktning?
Vis hele sitatet...
Ja, du får bare brukt ei av dei i praksis. Første går vekk som nettverksadresse, #2-3 kan du bruke, og ei av dei må tilordnast ruteren, og siste går vekk som broadcast.
Tusen takk, jeg forstod dette bedre nå. Har ikke helt fått det til enda, men du har pekt meg i riktig retning. Er imidlertid usikker på om maskinen skal bruke /30 som nettmaske, eller /24? Har satt opp statisk route på /30 i routeren, men ble plutselig usikker på om det også gjelder maskinens oppsett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skal åpenbart bruke /30 som nettmaske.

I tillegg må du skru av NAT på det interfacet der du skal rute pakker uten å skrive dei om.
Sist endret av vidarlo; 29. desember 2021 kl. 21:24.
Greit, tusen takk. Da gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg ordner ip forward + 0 nat på Fortinet routeren..
Noen tips? Google "ip forward fortinet" peker til port forwarding, som åpenbart ikke er det jeg trenger.
Sist endret av Tysteren; 29. desember 2021 kl. 21:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Greit, tusen takk. Da gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg ordner ip forward + 0 nat på Fortinet routeren..
Noen tips? Google "ip forward fortinet" peker til port forwarding, som åpenbart ikke er det jeg trenger.
Vis hele sitatet...
På rutere er stortsett IP Forwarding påskrudd som default, så det du må finne ut er strengt tatt korleis du disabler NAT på et spesifikt interface.

Mi erfaring med Fortigate begrenser seg til et kvarter i august i fjor, så trur ikkje eg skal prøve å komme med råd på det.

BTW: Det er spesifikke adresseområder som er reservert for dokumentasjon og eksempler. Om du skal bytte ut IPer så bruk enten RFC1918-adresser eller dei som er avsett for dokumentasjonsformål, så unngår du at folk forveksler dei.
Sist endret av vidarlo; 29. desember 2021 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.