Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3296
Heisann.

Har nettopp kjøpt en ny pc med 3060 Ti GPU.
Jeg lurer på om det er normalt at den skal lage såpass mye støy eller om det er noe feil med min.

På idle går den på 30% viftehastighet, og jeg får en ganske irriterende lavfrekvent "blaffre-lyd". Høres nesten ut som det er kast i vifta.

Så jeg lurer på dere som har dette grafikkortet om kortet om dere faktisk hører at det går når det står på idle eller om det er merkbar støy fra det.

Ønsker alle en god kveld
Er det ett såkalt blower kort eller har det flere vifter?
Det har to stk vifter
Performance mode eller ikke?
Har ikke valgt noe mode men jeg ser den går i 30% med msi afterburner
Er det noe borti vifta? Er alt skrudd fast?
Dersom du sier _hvilket_ 3060 TI du har kjøpt så kan man hvertfall google og se om andre har samme problem. Det finnes "noen" versjoner av kortet
Det er NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 8 GB, jeg skal se om jeg får lagt ut lydklipp av hva jeg mener er feil, må bare få det bra nok først.
Har sjekket om det er løse biter men finner ingenting og lyden blir ikke bedre ved at jeg feks holder eller klemmer rundt på skjermkortet

Virker som lyden forsvinner hvis jeg holder et papir nærme viften men ikke inntil...så da er det vel luftstrømmen som lager en eller annen rar form for turbulens som lager en merkelig lyd(??) Rare greier
Sist endret av ID-Brikke; 20. november 2021 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja men du har for eksempel Asus, Zotac, MSI og flere som lager kjøleren på disse kortene.
Ok skal sjekke når jeg kommer hjem. Går det eventuelt an å bytte kjøler til noe som er stillere? Pcen er superstille bortsett fra gpuen

Takk for svar
Det går ann men du bryter garantien.


Sjekk på Nvidia kontrollpanel at du ikke har strømstyringsplanen på "Favoriser ytelse". Jeg har ihvertfall merket at mitt RTX 3080 idler og drar 100w kontinuerlig om jeg endrer den innstillingen fra hvordan den er orginalt. Dette spesielt om du har flere skjermer på PCen din.


Ellers råder jeg deg til å sjekke ut undervolt-guider på Youtube, du kan få ett mye kjøligere og stille kort hvis du kjører ca 950mV istedet for å la det booste vilt før det må throttle igjen. Jeg satt igjen med høyere ytelse og mindre watt brukt i forholdt til fabrikk. Jeg gikk fra 370W til 300ish.