Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6137
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er forbanna nå.

Har slitt med søvnproblemer i mange år, helt siden barndommen, og har prøvd så og si alt av "sovemedisin". Det vil si medisiner som har som bivirkning å gjøre deg trøtt, men som ikke er ment til akkurat dette formålet. Jeg gikk flere år på seroquel, som jeg la på meg mange titalls kilo av. Kiloene gikk heller ikke av etter jeg sluttet på den. Ellers har jeg prøvd truxal, remeron, vallergan, sarotex og noen andre jeg ikke husker navnet på. Alt har gitt meg vektøkning og bivirkninger som på sikt har gjort ting verre for meg. Det er litt poengløst om søvnen endelig er bra, men alt annet går til helvete. Jeg jobber med psyken for å bli bedre og en del av det er også å bedre søvnen, går i terapi.

For en del måneder siden fikk jeg utskrevet Imovane av en vikarlege. Han var en eldre mann med mye forståelse for søvnproblematikken min, og sa at Imovane var noe jeg kunne ha i bakhånd som en trygghet. Det kunne kanskje gjøre det lettere for meg å falle til ro. Det har fungert som bare det! Jeg tracker søvnen min, og i løpet av de siste 6 ukene, og av 42 netter har jeg tatt Imovane 19 ganger. De nettene jeg ikke tok Imovane sov jeg forholdsvis greit, unntaket er noen få netter hvor jeg ikke fikk til å sove i det hele tatt på grunn av mye psykisk belastning. De nettene jeg tar Imovane får jeg alltid sove godt. Ingen bivirkninger og jeg føler meg helt bra.

Nå har vikarlegen slutta og den nye fastlegen min er en nyutdannet, ung mann som NEKTER å gi meg Imovane igjen. Han henviste meg til en artikkel for søvnproblemer hos NHI.

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Han vikarlegen har kjempe lang venteliste på et annet legekontor. Jeg er rådvill og er tom for Imovane. De siste nettene har jeg sovet bare 2-3 timer. Hva gjør jeg nå? Jeg har ingen historikk med rusmisbruk for øvrig.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og om det ikke kom klart nok frem i innlegget, så nei, jeg er ikke avhengig av Imovane for å sove, og problemene jeg har nå, er problemer jeg alltid har hatt. Men Imovane har hjulpet som en trygghet i bakhånd som har gjort at jeg ikke stresser så mye med å sovne, og når jeg har gått flere netter med lite søvn er det fint å ha noe jeg kan ta som gir meg i det minste èn natt med god søvn - og det kan fort balle på seg til å bli flere netter med god søvn osv. Med andre ord helt fantastisk og så mye bedre enn å gå på en medisin hver natt.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Imovane mister fort effektiviteten og mange opplever å bli avhengige av dem i den forstand at det blir klin umulig å sove uten de. Derfor er det ikke tilrådelig å bruke Imovane over lengre tid.. De har også ruspotensial og en del digger den rusen så mye at når toleransen øker for den så oppsøker de andre illegale og tyngre piller.
Selvom du er innstilt på at det ikke skal skje deg så gjør legen det riktige med å ikke ville skrive det ut for langtidsbruk.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Imovane mister fort effektiviteten og mange opplever å bli avhengige av dem i den forstand at det blir klin umulig å sove uten de. Derfor er det ikke tilrådelig å bruke Imovane over lengre tid.. De har også ruspotensial og en del digger den rusen så mye at når toleransen øker for den så oppsøker de andre illegale og tyngre piller.
Selvom du er innstilt på at det ikke skal skje deg så gjør legen det riktige med å ikke ville skrive det ut for langtidsbruk.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke snakk om langtidsbruk, men periodisk bruk. Føler meg heller ikke rusa av den, blir bare trøtt og avslappet. Følte på mer "rus" av seroquel...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
For 10 år siden så ble det utrykt bekymring for hvor mye benzodiazepin og benzodiazepin-lignende stoffer som ble skrevet ut og hvor lite oppfølging det var av pasientene. Kilde.

Så fikk man tall fra trafikken:
Bare 10 prosent av de 140.000 kjøreturene er promillekjøring. Mens hele 40.000 er sjåfører i narkorus.

Likevel er det medisiner som står for den klart største andelen. 86.000 av de 140.000 turene er rus som følge av legemidler.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Det som har skjedd de siste årene er at flere Leger har mistet forskrivingsretten etter at helsetilsynet har undersøkt hva de har skrevet ut til pasientene sine. f.eks denne saken.

Helsetilsynet har gitt ut en uttalelse hvor de utbroderer rundt praksisen til å skrive ut vanedannende medikamenter.

Kort og godt så har den løsslupne utskrivingen av medikamenter ført til økt fare i trafikk og forverring av tilstanden til flere pasienter: Klart ikke i nærheten så ille som Opioid-krisen i USA, men ille nok til at myndighetene observerer utskrivingspraksisen til leger med lupe og legene er selvfølgelig redde for å miste lisensen sin.

Hva gjør du? Enten tar du en god titt på NHIs artikkel om søvnproblemer igjen og gjør en iherdig innsats for å prøve tipsene de har der, eller så bytter du lege og prøver å forklare situasjonen din.
Sist endret av Dodecha; 30. august 2021 kl. 14:51.
Imovane er aldri en langsiktig løsning eller løsninga på problemstillinga du skriver noe om. Det å ha psykisk belastning som gjør at man sliter med søvn er jævlig slitsomt, det kan jeg skrive under på.

Men det er faktisk mye bedre å ta tak i problemet uansett om man trenger hjelp eller fikser det alene. Å bruke sovemedisin for å få sove kommer ALLTID til å smelle tilbake, det blir værre i sove uten, bare det å ta til takke at en dag skal man kanskje gå helt uten blir nesten helt utenkelig, og slik oppfatter jeg deg nå. Det er kanskje litt rett frem og direkte, men erfaringa
mi tilsier at det ikke er noe vits å gå rundt grøten Når det kommer til slike ting.

Jeg var TOTALT avhengig før av å ha noe å sove på, det arbeidet som jeg har lagt ned for å bli fri fra medisiner for søvn kan skremme den mest hardbarkede og skjønner godt at du ser mørkt på å kanskje klare deg uten. Det kommer du til å få beskjed om eller finne ut av selv etterhvert uansett.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
For 10 år siden så ble det utrykt bekymring for hvor mye benzodiazepin og benzodiazepin-lignende stoffer som ble skrevet ut og hvor lite oppfølging det var av pasientene. Kilde.

Så fikk man tall fra trafikken: Kilde.

Det som har skjedd de siste årene er at flere Leger har mistet forskrivingsretten etter at helsetilsynet har undersøkt hva de har skrevet ut til pasientene sine. f.eks denne saken.

Helsetilsynet har gitt ut en uttalelse hvor de utbroderer rundt praksisen til å skrive ut vanedannende medikamenter.

Kort og godt så har den løsslupne utskrivingen av medikamenter ført til økt fare i trafikk og forverring av tilstanden til flere pasienter: Klart ikke i nærheten så ille som Opioid-krisen i USA, men ille nok til at myndighetene observerer utskrivingspraksisen til leger med lupe og legene er selvfølgelig redde for å miste lisensen sin.

Hva gjør du? Enten tar du en god titt på NHIs artikkel om søvnproblemer igjen og gjør en iherdig innsats for å prøve tipsene de har der, eller så bytter du lege og prøver å forklare situasjonen din.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Den NHI artikkelen har jeg selvsagt lest, og jeg jobber i terapi med psyken som på sikt også vil gjøre det bedre for søvnen, og jeg bruker ulike strategier for å falle til ro og klare å sove de dagene jeg ikke bruker noe for å sove. Noen dager fungerer det, andre dager ikke, det er ikke løst på en dag, åpenbart. Dette har jeg prøvd å forklare legen men ikke faen om det når inn. Han vikarlegen var derimot veldig forståelsesfull, og ønsket å følge meg opp så lenge han var vikarlege. Han sa også at han ikke kom til å skrive ut nok til at jeg kunne bruke det daglig eller mesteparten av dagene i en uke.

Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Imovane er aldri en langsiktig løsning eller løsninga på problemstillinga du skriver noe om. Det å ha psykisk belastning som gjør at man sliter med søvn er jævlig slitsomt, det kan jeg skrive under på.

Men det er faktisk mye bedre å ta tak i problemet uansett om man trenger hjelp eller fikser det alene. Å bruke sovemedisin for å få sove kommer ALLTID til å smelle tilbake, det blir værre i sove uten, bare det å ta til takke at en dag skal man kanskje gå helt uten blir nesten helt utenkelig, og slik oppfatter jeg deg nå. Det er kanskje litt rett frem og direkte, men erfaringa
mi tilsier at det ikke er noe vits å gå rundt grøten Når det kommer til slike ting.

Jeg var TOTALT avhengig før av å ha noe å sove på, det arbeidet som jeg har lagt ned for å bli fri fra medisiner for søvn kan skremme den mest hardbarkede og skjønner godt at du ser mørkt på å kanskje klare deg uten. Det kommer du til å få beskjed om eller finne ut av selv etterhvert uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber jo med problemene.......... Daglig og har gjort det lenge. De siste 6 ukene har jeg hatt det helt fantastisk og virkelig gjort fremskritt i terapi, mye fordi søvnen i perioder har fungert kjempe bra. Noen netter har jeg sovnet uten medisin og uten problemer. Nå skal den tryggheten tas bort bare etter noen uker og jeg kjenner jeg blir jævla frustrert. Tror folk at psykiske problemer og søvnproblemer som har strukket seg over flere år, går over av seg selv etter noen uker i terapi?
Har du testet Melatoninspray? Kan kjøpes på apotek. Spray under tungen, la det ligge litt og svelg.
Eventuelt Melatoninpiller.

Jeg synes det funker utmerket.
Ironisk nok har jeg hatt mest bruk for det i perioder jeg har slitt med benzoabstinenser.
Sist endret av krystallkongen; 30. august 2021 kl. 15:13.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Har du testet Melatoninspray? Kan kjøpes på apotek. Spray under tungen, la det ligge litt og svelg.
Eventuelt Melatoninpiller.

Jeg synes det funker utmerket.
Ironisk nok har jeg hatt mest bruk for det i perioder jeg har slitt med benzoabstinenser.
Vis hele sitatet...
Ja, fungerer ikke.

Men har innsett nå egentlig at legen ikke ønsker å hjelpe meg og at jeg bare må fortsette å slite med søvnen frem til jeg er psykisk frisk nok til å klare å sove som normale folk. Men det er for jævlig når det går utover jobb og jeg forsover meg hele tiden fordi jeg sovner akkurat en time før jeg skal på jobb, og noen netter sover jeg ikke i det hele tatt fordi jeg er redd for å forsove meg. Sendte inn forespørsel om å få fornyet resepten, men om legen ringer så sier jeg bare at jeg ikke trenger det. Har lest at det kan hjelpe å drikke noen glass vin før man legger seg, så kanskje jeg heller bare må ty til rusmidler for å faktisk få sove de gangene jeg sliter.
En bak hånsløsning som er brukt litt under halvparten av dagene, tro kanskje ikke det er så my nødløssningen lenger.

Det du kangjøre er å be om en skikkelig gjennomgang av hva du har prøvd av medisiner, terapien du går i også videre.

Kommer selv fra en familie med store søvnproblemer, sliter moderat selv, men min mor har vel aldri sovet mer en 3-4 timer om natta. Hun har fått imovane, og bruker det 4 ganger i året sånn ca når underskuddet er blitt altfor stort. Pillene går har ofte gått ut på sstto før hun får spist opp esken.

Men én gjennomgang av behandlingen du har mottatt og hva som faktisk hjalp, kanskje og sammen med terapeut. Slik at legen får ett bedre bilde av problematikken.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det jo ikke snakk om langtidsbruk, men periodisk bruk. Føler meg heller ikke rusa av den, blir bare trøtt og avslappet. Følte på mer "rus" av seroquel...
Vis hele sitatet...
Tror ikke at bruk 45% av nettene (19 av 42 netter som du sier du har brukt imovane) kan ses på som periodisk bruk. Eller dvs om du har hatt en dårlig uke og tatt det fire kvelder på rad for så å vente 10 dager, eller om du har tatt det annenhver natt spiller ikke så mye rolle fordi bruken er allikevel ganske høy og kan derfor ses som fast bruk. Det ønsker du over lengre tid og imovane skal egentlig ikke skrives ut for mer enn 14 dager.
Har sympati for søvnsituasjonen din.. Jeg går fast på seroquel selv og har akseptert at vektøkning er prisen jeg må betale for å få god søvn og samtidig slippe å bli pilleavhengig. Benzoavhengighet kan bli ditt livs værste fiende.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
En bak hånsløsning som er brukt litt under halvparten av dagene, tro kanskje ikke det er så my nødløssningen lenger.

Det du kangjøre er å be om en skikkelig gjennomgang av hva du har prøvd av medisiner, terapien du går i også videre.

Kommer selv fra en familie med store søvnproblemer, sliter moderat selv, men min mor har vel aldri sovet mer en 3-4 timer om natta. Hun har fått imovane, og bruker det 4 ganger i året sånn ca når underskuddet er blitt altfor stort. Pillene går har ofte gått ut på sstto før hun får spist opp esken.

Men én gjennomgang av behandlingen du har mottatt og hva som faktisk hjalp, kanskje og sammen med terapeut. Slik at legen får ett bedre bilde av problematikken.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe poeng i å ha en utredning med legen om resultatet blir det samme: nei, du får ingen medisin som hjelper annet enn det som gir deg mange bivirkninger over lengre tid og som i tillegg gir deg hang over. Har også fått beskjed om å skifte jobb til en jobb hvor jeg ikke står opp tidlig........... Men han hadde selvsagt ingen forslag om hvilken jobb det kan være.

Som sagt går jeg i terapi og med psykolog, men fokusområdet vårt er ikke søvn akkurat nå ettersom jeg har selvmordstanker og depresjon som først må fås bukt med. Selvsagt vanskelig når jeg sliter med søvnen i tillegg.

Men takk for svarene her uansett, fikk bare bekreftet det jeg var redd for, det er ikke noen hjelp å få. Nå hjalp denne legen meg litt, men det var det. Var godt så lenge det varte da.. I natt har jeg ikke sovet og de siste nettene har jeg sovet bare 2 timer. Fy faen så frustrerende dette er, jeg holder på å bli gal.
Bytt fastlege? Fortell deretter legen helt ærlig hva som er situasjonen og hvorfor du har byttet lege. Tilby gjerne også å levere utvidede blodprøver og/eller urinprøver i en periode for at han/hun skal være trygg på at du er ærlig om bruken din.
Dette må være prøver som forteller legen noe om mengdene du bruker og hvor ofte du bruker basert på prøvesvarene og hyppigheten på prøvene.
Formålet er også å forsikre legen om at du ikke bruker andre rusmidler. pETH kan også være greit?
Det er et ork, men det trenger nok heller ikke vare mer enn noen måneder. Vil jeg tro.

Du kjenner kroppen din best, men legen kjenner ikke deg og vil nok være veldig usikker på om du prøver å lure til deg rusgivende medisiner.
Sist endret av krystallkongen; 30. august 2021 kl. 15:37.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke at bruk 45% av nettene (19 av 42 netter som du sier du har brukt imovane) kan ses på som periodisk bruk. Eller dvs om du har hatt en dårlig uke og tatt det fire kvelder på rad for så å vente 10 dager, eller om du har tatt det annenhver natt spiller ikke så mye rolle fordi bruken er allikevel ganske høy og kan derfor ses som fast bruk. Det ønsker du over lengre tid og imovane skal egentlig ikke skrives ut for mer enn 14 dager.
Har sympati for søvnsituasjonen din.. Jeg går fast på seroquel selv og har akseptert at vektøkning er prisen jeg må betale for å få god søvn og samtidig slippe å bli pilleavhengig. Benzoavhengighet kan bli ditt livs værste fiende.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke flere titalls kilo overvekt og dødt stemningsleie var verdt det dessverre. Når man sliter med depresjon og spiseforstyrrelser hjelper det ikke med den overvekten heller.
Det er nok en faglig vurdering og en risikovurdering som er årsaken. I løpet av 42 døgn har du altså brukt Imovane nesten annen hver natt. Det er neppe en farbar vei og fortsette det løpet.

Som en som også sliter med søvn så er tipset mitt å ikke gjøre noe etter bare en natts mangel på søvn. Men om det blir 2 strake uten blund på øyet så kan du ta feks imovane. Om du tar de sjeldent så er også virkningen bedre. Slik ting er nå, du står i masse dritt, skal gjennom heftig terapi, da må en nesten regne med at det blir reaksjoner og at det tidvis blir dårlig med søvn. Men du jobber jo nå for en bedre fremtid. Ikke la kortsiktig gevinst fra imovane lede deg på feil vei, ut i misbruk som kanskje gjør at du etter en stund skaffer piller illegalt.

Forsøk å lytte til legen. Det er nok gjort i beste mening å kjøre strikt linje.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Bytt fastlege? Fortell deretter legen helt ærlig hva som er situasjonen og hvorfor du har byttet lege. Tilby gjerne også å levere utvidede blodprøver og/eller urinprøver i en periode for at han/hun skal være trygg på at du er ærlig om bruken din.
Dette må være prøver som forteller legen noe om mengdene du bruker og hvor ofte du bruker basert på prøvesvarene og hyppigheten på prøvene.

Du kjenner kroppen din best, men legen kjenner ikke deg og vil nok være veldig usikker på om du prøver å lure til deg rusgivende medisiner.
Vis hele sitatet...
Det er så klart et alternativ, men om legene skal være så mistroiske i utgangspunktet tenker jeg at jeg får finne alternative løsninger på egenhånd, uten å involvere meg med leger som egentlig ikke vil hjelpe meg. Den hjelpen jeg trenger til psyken får jeg av psykolog for øvrig og jobber jo mye med ting selv, men orker ikke sitte på legekontoret og grine etter piller og være desperat. Da får jeg heller bare lide meg gjennom det og som sagt søke alternative løsninger om ting går over stokk og stein. Får prøve å drikke vin eller øl, er ikke så glad i alkohol men om jeg klarer å sovne så er det det viktigste.

Er ikke lenge før jeg blir kallet inn på teppet til sjefen pga jeg har forsovet meg. Hun vet jeg sliter med søvnproblemer men hun kan jo ikke hjelpe meg med det. Har ikke ord for hvor fortvilende dette her er.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er nok en faglig vurdering og en risikovurdering som er årsaken. I løpet av 42 døgn har du altså brukt Imovane nesten annen hver natt. Det er neppe en farbar vei og fortsette det løpet.

Som en som også sliter med søvn så er tipset mitt å ikke gjøre noe etter bare en natts mangel på søvn. Men om det blir 2 strake uten blund på øyet så kan du ta feks imovane. Om du tar de sjeldent så er også virkningen bedre. Slik ting er nå, du står i masse dritt, skal gjennom heftig terapi, da må en nesten regne med at det blir reaksjoner og at det tidvis blir dårlig med søvn. Men du jobber jo nå for en bedre fremtid. Ikke la kortsiktig gevinst fra imovane lede deg på feil vei, ut i misbruk som kanskje gjør at du etter en stund skaffer piller illegalt.

Forsøk å lytte til legen. Det er nok gjort i beste mening å kjøre strikt linje.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men frustrerende likevel. Føler jeg gjør alt etter boka men ingenting fungerer. Sliter meg ut på dagen og er utslitt når jeg legger meg, men klarer likevel ikke sovne. Trener regelmessig, variert kosthold, er ute hver dag, fysisk aktivitet bla bla bla.
Jeg har brukt både seroquel og imovane i perioder og etter ei stund sovner jeg plutselig uten dem. Men det som virkelig hjelper er å gå ut i marka, overnatt der og bare nyt det. Kan være vanskelig å sove ute i starten men ettervært (iallfall jeg) sovna jeg som en stein og jeg er livredd bjørn.
Samboer brukte seroquel i 2-3 år men glemte det av på en telttur og har ikke trengt sovemedisin siden.
Har du prøvd fysisk aktivitet? Dra på treningssenter, gå tur i skauen eller noe annet du liker. Gjør deg utslitt på dagen, og legg deg å stå opp samme tid hver dag. Det vil også hjelpe mot overvekta. Det som ofte gjør at folk går opp i vekt av seroquel er munchen man får etter å ha spist dem, så legg deg med en gang etter du har tatt dem, og ikke ta frem mat/snavl etterpå. Det funka for meg. Slitt selv med søvnproblemer hele livet, og pillemisbruk.
Anonym bruker
"Trekantet Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Har du prøvd fysisk aktivitet? Dra på treningssenter, gå tur i skauen eller noe annet du liker. Gjør deg utslitt på dagen, og legg deg å stå opp samme tid hver dag. Det vil også hjelpe mot overvekta. Det som ofte gjør at folk går opp i vekt av seroquel er munchen man får etter å ha spist dem, så legg deg med en gang etter du har tatt dem, og ikke ta frem mat/snavl etterpå. Det funka for meg. Slitt selv med søvnproblemer hele livet, og pillemisbruk.
Vis hele sitatet...
Jada, trener regelmessig og kommer meg ut i frisk luft hver dag.
Vet hvordan det er. Har prøvd alt av medisiner legen har tilbudt meg, nå er det ikke flere igjen å prøve. Er vanligvis oppe i minst 24t før jeg får sove, ofte lenger. Jeg har blitt tilbudt benzo mange ganger, men vet 100% at jeg vil bli avhengig av de så har ikke takket ja til det.

Jeg røyker mye weed, og sover som et normalt menneske når jeg har noe å røyke på. Anbefaler ikke dette, men det er det eneste som faktisk fungerer uten å risikere å rævkjøre det livet jeg har nå med medisiner eller ville bivirkninger.

"Prøv ditt, prøv datt, har du gjort dette enda?"
OH YES! Alt sammen faktisk
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Vet hvordan det er. Har prøvd alt av medisiner legen har tilbudt meg, nå er det ikke flere igjen å prøve. Er vanligvis oppe i minst 24t før jeg får sove, ofte lenger. Jeg har blitt tilbudt benzo mange ganger, men vet 100% at jeg vil bli avhengig av de så har ikke takket ja til det.

Jeg røyker mye weed, og sover som et normalt menneske når jeg har noe å røyke på. Anbefaler ikke dette, men det er det eneste som faktisk fungerer uten å risikere å rævkjøre det livet jeg har nå med medisiner eller ville bivirkninger.

"Prøv ditt, prøv datt, har du gjort dette enda?"
OH YES! Alt sammen faktisk
Vis hele sitatet...
prøvd et lengre opphold fra cannabis? Har du tidligere vært avhengig av benzo? Jeg personlig vil si Imovane er et realtivt ok preparat selv om det er i Benzo familien. Har også seponert det flere ganger. Er absolutt ikke som en Benzoseponering. Imovane er realtivt lett å gå av bare bruk litt apedop den første uka uten. (Antipsykotika)
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke umulig at det ganske store forbruket ditt av imovane den siste halvannen måneden nå gjør det ekstra vanskelig å sove. Har brukt z-hypnotika selv i det omfanget du beskriver, i perioder. Da er prisen jeg må betale etterpå 1-2 uker med elendig/nesten ingen søvn. Som det bli sagt her kan det hjelpe med div C-preps, men du blir gjerne ganske ødelagt dagen etter av dem. Så for meg har det vært lite vits i å bruke det, da hensikten min med søvn er å være opplagt på dagtid.

Det som imidlertid har hjulpet meg er en kombinasjon av Sedix (reseptfritt) og melatonin utskrevet av lege, altså Circadin. Dette er depotmedisin, og utløses sakte. Dermed unngår da at kroppen produserer adrenalin når legemidlet går ut av blodet for raskt, slik den gjør ved bruk av reseptfri melatonin. Tar som regel 3-4
Circadin. Lykke til!
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Vet hvordan det er. Har prøvd alt av medisiner legen har tilbudt meg, nå er det ikke flere igjen å prøve. Er vanligvis oppe i minst 24t før jeg får sove, ofte lenger. Jeg har blitt tilbudt benzo mange ganger, men vet 100% at jeg vil bli avhengig av de så har ikke takket ja til det.

Jeg røyker mye weed, og sover som et normalt menneske når jeg har noe å røyke på. Anbefaler ikke dette, men det er det eneste som faktisk fungerer uten å risikere å rævkjøre det livet jeg har nå med medisiner eller ville bivirkninger.

"Prøv ditt, prøv datt, har du gjort dette enda?"
OH YES! Alt sammen faktisk
Vis hele sitatet...
Viktig å huske med cannabis og søvn er at jo mer THC, jo dårligere/mindre REM-søvn som over tid. Daglig røyking (med dagens cannabis som stort sett har mye thc og lite cbd) vil over tid føre til for de fleste dårlig søvnkvalitet med lite/ingen drømmer, det hjelper ikke så mye om du har nok søvn om kvaliteten er dårlig. Håper for din del at du ikke bruker det daglig for søvn da det vil kunne forsterke endel problemer man ellers har.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
prøvd et lengre opphold fra cannabis? Har du tidligere vært avhengig av benzo? Jeg personlig vil si Imovane er et realtivt ok preparat selv om det er i Benzo familien. Har også seponert det flere ganger. Er absolutt ikke som en Benzoseponering. Imovane er realtivt lett å gå av bare bruk litt apedop den første uka uten. (Antipsykotika)
Vis hele sitatet...
Jepp, gikk helt nykter i nesten ett år. Det var det verste året i mitt liv, så tror ikke jeg vil gå helt uten så lenge igjen.

Nei, har aldri vært avhengig av benzo. Men jeg har definitivt merket at jeg bare vil ha mer så fort jeg får i meg en pille, så de eneste gangene jeg har tatt benzo er når jeg absolutt må. Så da holder jeg meg heller unna til vanlig

Har funnet en god rytme hvor jeg røyker for det meste i helgene, så tar jeg heller å røyker en kvart joint en time eller to før jeg legger meg i ukedagene hvis jeg merker at jeg ikke vil få til å sove uten hjelp. Da sover jeg skikkelig, og slipper å få psykoser som kommer av søvnmangel.

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Viktig å huske med cannabis og søvn er at jo mer THC, jo dårligere/mindre REM-søvn som over tid. Daglig røyking (med dagens cannabis som stort sett har mye thc og lite cbd) vil over tid føre til for de fleste dårlig søvnkvalitet med lite/ingen drømmer, det hjelper ikke så mye om du har nok søvn om kvaliteten er dårlig. Håper for din del at du ikke bruker det daglig for søvn da det vil kunne forsterke endel problemer man ellers har.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over. Men hva er bedre, dårlig søvn eller ingen søvn? Da vil jeg tippe dårlig søvn.

Jeg får ikke lov til å sove av kroppen min når jeg trenger det, og går det langt nok må jeg få medisinsk hjelp til å få sove. Har hatt det sånn som dette før jeg begynte å røyke, men røyken gir meg livet litt tilbake.

Røyker ikke daglig, med mindre det er ferie. Da går det unna litt, men da er det mer for kosen. Mitt tips er å ikke legge seg med stigende rus, da sover jeg både bedre og jeg får beholde drømmene mine.
Sist endret av Vasken; 31. august 2021 kl. 09:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Det er jeg klar over. Men hva er bedre, dårlig søvn eller ingen søvn? Da vil jeg tippe dårlig søvn.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg også legge til at ikke nødvendigvis hele søvnperioden blir dårlig. La oss si du tar en beskjeden joint en times tid før leggetid, og man får sovet 8 timer den natten. Da vil feks de fire siste timene med søvn gi bedre søvnkvalitet enn de fire første timene.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
prøvd et lengre opphold fra cannabis? Har du tidligere vært avhengig av benzo? Jeg personlig vil si Imovane er et realtivt ok preparat selv om det er i Benzo familien. Har også seponert det flere ganger. Er absolutt ikke som en Benzoseponering. Imovane er realtivt lett å gå av bare bruk litt apedop den første uka uten. (Antipsykotika)
Vis hele sitatet...
Du kan godt snakke om hva som funket for deg, men du kommer ikke her å sier folk skal ha i seg antipsykotika, eller andre medikamenter, sånn uten videre.

Vi tillater at folk utveksler erfaringer, men sekundet man begynner å fortelle folk hva de skal og ikke skal gjøre så krysser man en linje: Man leker lege og gir behandlingsråd som vi ikke tillater: Slikt tar man med kvalifisert helsepersonell
Sist endret av Dodecha; 31. august 2021 kl. 16:06.
Hei. Jeg har hatt kronisk insomni i nesten 15 år og forsøkt absolutt alt av legemidler som kan gi meg søvn. Så å si til ingen nytte.

Men i vår så foreslo legen min Heminevrin og det har virkelig reddet meg.

Jeg opplevde ingen bivirkninger utenom litt svie i nesen 30 minutter etter inntak.

Jeg har heller ikke blitt avhengig på noe slags vis.
Ikke noe sug.
Tror ikke Heminevrin er mye brukt til unge personer egentlig.
Jeg er 31.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Klometiazol Vis innlegg
Hei. Jeg har hatt kronisk insomni i nesten 15 år og forsøkt absolutt alt av legemidler som kan gi meg søvn. Så å si til ingen nytte.

Men i vår så foreslo legen min Heminevrin og det har virkelig reddet meg.

Jeg opplevde ingen bivirkninger utenom litt svie i nesen 30 minutter etter inntak.

Jeg har heller ikke blitt avhengig på noe slags vis.
Ikke noe sug.
Tror ikke Heminevrin er mye brukt til unge personer egentlig.
Jeg er 31.
Vis hele sitatet...

Jeg føler for at man må ha med litt av teksten til felleskatalogen her:
Forsiktighet må utvises ved forskrivning til avhengighetsdisponerte personer eller til de som en av erfaring vet kan øke dosen på eget initiativ, ettersom klometiazol kan føre til psykologisk og/eller fysisk avhengighet. Etter lengre bruk av høye doser, er det rapportert om fysisk avhengighet med abstinenssymptomer som f.eks. kramper, tremor og organisk psykose. Rapportene er hovedsakelig knyttet til ukritisk forskriving til alkoholikere utenfor institusjon. Klometiazol bør ikke gis til pasienter som fortsatt drikker eller misbruker alkohol. Alkohol kombinert med klometiazol kan føre til dødelig respirasjonsdepresjon selv ved korttidsbruk, spesielt hos alkoholikere med cirrhose.
Vis hele sitatet...
Så: Det er dokumentert avhengighetspotensiale med fysiske abstinenssymptomer. Man bør holde seg unna alkohol om man går fast på Heminevrin (Klometiazoldisylat/Klometazol) da den kombinerte effekten kan i værste fall være dødelig: Respirasjonssvikt.

Jeg sier ikke at TS ikke skal prøve det, men at det er viktig å få med alle fakta, og at det er opp til legen å ta denne avgjørelsen om han kan gå på dette medikamentet.
Forstår deg godt TS! Det jeg foreslo til min lege var at han kunne skrive ut mindre doser i slengen samt urinprøver ukentlig, når han såg at det gikk greit ble dosene utvidet. Argumenter at du trenger det for en liten periode i en overgangsfase.