Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5871
Hei, skal kjøpe ny pc. Trenger litt tips. budsjettet er 20k

Kabinett: Chieftec Scorpion II Gaming
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix 3X 8GB GDDR6
Prosessor: Intel Core i7-10700 8-Cores, 16-Threads 4.8GHz
CPU-kjøler: Cooler Master Hyper H410R RGB
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz
Hovedkort: ASUS ROG Strix B460-F GAMING
M.2 SSD: 1000GB Kingston A2000 NVMe M.2 SSD
Strømforsyning: 700W Thermaltake Smart RGB White 80+

Finnes det noen bedere alternativer til denne løsningen man kan bygge selv? til samme pris?
blir det evt billigere med AMD?
Satte sammen en AMD rig veldig fort, og endte på 21k for:
12 kjerner's CPU
bedre CPU kjøler
mer og raskere RAM
Slightly høyere output på PSU, modulært, samt bedre rating (80+ gold)

I bytte mot:
Litt dårligere hovedkort


Skal sies at jeg ikke har gjort en ordentlig vurdering på kjøler + høy ram + case-kompatibilitet. Hvis du trenger litt mer ut av hovedkortet (e.g. RGB, flere USB porter etc.) kan du gå ned til 16GB ram og 5800X'en istedenfor. Det kan du evt. også gjøre hvis du vil komme deg mer under 20k budsjettet.

https://www.komplett.no/wishlist/sha...0-691cc9f2ddf5
Sist endret av Freddy_fred5; 8. januar 2021 kl. 13:04.
Ville satset på en AMD rigg selv hvis jeg skulle bygd ny pc nå.

Hva skal du bruke PCen til evt?

Kabinettet finner jeg ikke noen gode tester av, men det er mye glass. Lurer på om det kanskje blir ganske varmt inne i det. Selv er jeg veldig fan av Fractal sine kabinett, har et R6 med glass selv og har ikke slitt med høye temperaturer i det, og det er et ganske lett kabinett å bygge i med en del festepunkter for kabler og slikt så man kan få det så ryddig som mulig. Hvis du på død og liv vil ha RGB lys, så koster ikke et sånt sett all verdens på f.eks eBay.

Har ikke tilgang på pc for tida, så får ikke hjulpet deg noe særlig med å sette opp en hardware liste dessverre, men de andre her inne er veldig flinke på det uansett
Sist endret av Vasken; 8. januar 2021 kl. 13:15.
Sitat av Malaguena1 Vis innlegg
Hei, skal kjøpe ny pc. Trenger litt tips. budsjettet er 20k

Kabinett: Chieftec Scorpion II Gaming
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix 3X 8GB GDDR6
Prosessor: Intel Core i7-10700 8-Cores, 16-Threads 4.8GHz
CPU-kjøler: Cooler Master Hyper H410R RGB
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz
Hovedkort: ASUS ROG Strix B460-F GAMING
M.2 SSD: 1000GB Kingston A2000 NVMe M.2 SSD
Strømforsyning: 700W Thermaltake Smart RGB White 80+

Finnes det noen bedere alternativer til denne løsningen man kan bygge selv? til samme pris?
blir det evt billigere med AMD?
Vis hele sitatet...
Med mindre disse hovedkortene har noe du trenger gå for dem. Ellers er det veeeldig lite å hente på hovedkort

Bare et minimum
Takk
pcn skal brukes til video og bilde redigering.
Sitat av Malaguena1 Vis innlegg
Takk
pcn skal brukes til video og bilde redigering.
Vis hele sitatet...
Da kan du gå for akkurat det du trenger. En plass til å montere cpu, kjøler, ram og skjermkort også bruker du penger på ram/skjermkort


Med mindre det er dødsviktig for deg med nvme ssd.
Med mindre du har annen lagring tilgjengelig (NAS eller andre harddisker liggende), høres 1TB i underkant ut om du redigerer såpass mye at du kan forsvare en investering på 20k.

Har du dette dekt, løp og kjøp.
Trenger å få oppgradert pcn litt kjapt. så prøver å finne en løsning der alle delene er tilgjengelig. må handle fra litt forskjellige butikker.

men om jeg kjøper oppgraderingspakken fra komplett : https://www.komplett.no/product/1172...-ryzen-9-5900x ( siden denne er eneste stedet hvor ryzen 5900x er tilgjenglig nå

og legger på delene freddyfred hadde på lista si. utenom ram. og 3070. vil det fungere bra?
Sist endret av Malaguena1; 10. januar 2021 kl. 14:45.
Rå-data for video krever ganske mye minne da. Jeg ville anbefalt 64 gb ram, pga rådata.

RTX er jo for DSLL for å øke fps når en øker oppløsning, og for RT med tanke på raytracing . Hvis en skal drive med seriøse greier innenfor animasjon og arkitektur, så bruker
de radiosity teknikker og ikke raytracing i enkelte tilfeller. Ikke vet jeg om det er lurt å bare tilpasse en til RTX når en driver på med slikt.


En annen ting er at det skal være i RAID slik at en lett kan bytte ut diskene når de blir full. Rådata tar jo mye plass.

4k trenger vel ikke mer en 4 gb vram hvis en skal drive på med videoredigering.

Som sagt, ikke gå under 32 gb, og helst 64gb med tanke på ram.

En annen ting, hvis en skal jobbe med animasjon så må en ofte ha minst 12 gb vram og 256 gb med ram. Dermed må en gå til et mer lukket marked, for å ha god nok maskin.
Sist endret av itori123; 10. januar 2021 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.