Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3256
Noen som vet hvor man får kjøpt biler som namsmann har inndradd fra folk? Blir de lagt ut på auksjoner eller har de avtaler med bilforhandlere eller noe?
hm..Godt spm.
Har ikke tenkt på det siden jeg var kid. På den tiden hendte det (årlig?) at Lensmann holdt auksjoner med "Ting&Tang"
Kan ikke huske at det gjaldt såpass kostbare ting som biler. Dette var på 80/90 tallet
Du får kjøpt en del fra konkursbedrifter etc her: https://www.stadssalg.no/no/
Uten å vite dette helt sikkert antar jeg at det ikke er namsmannen som selger bilene. Namsmannen henter vel bilene tilbake til/på vegne av eier, som vel i de fleste tilfeller er banken eller leasingselskapet.
På østlandet havner de ofte på oslo bilauksjon. Vet ikke om det er noen fast avtale man har vært innom der noen ganger og da har jeg blitt fortalt at bilene det gjaldt kom fra namsmannen og ikke var betalt.

Det er vel strengt tatt bankene eller utlåner som eier disse bilene når lånet ikke blir betalt så det er sikkert forskjellige avtaler fra de forskjellige utlånere om hvor slike biler havner. Santander har jeg hørt går til oslo bilauksjon. Om det er en bestemt bil du har i tankene som du vet er blitt hentet og du vet den er god stand kan det absolutt være en smart måte å overta grei bil til grei pris. Ofte så blir minstepris lav om de som mista bilen har klart å betale på lånet en stund. Feks santander som utlåner sier kanskje at minstepris skal dekke restlånet. Du kan være heldig på auksjon.
Jeg sendte mail til Namsmannen og fikk svar tilbake om at det er en lokal bruktbilforhandler i byen som selger bilene de inndrar. Sikkert forskjellig for alle byer.
Masse auksjonsbiler på finn.no

458
Sist endret av Dough; 5. februar 2020 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I østfold går disse enten til Stadssalg eller Auksjonen.no (jobber i bransjen)
Lurt og ha i bakhodet at folk som ikke kan betale for seg, sjeldent følger servicer og tar vare på tingene sine.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Lurt og ha i bakhodet at folk som ikke kan betale for seg, sjeldent følger servicer og tar vare på tingene sine.
Vis hele sitatet...
Nei det er ingen fast regel. Ting skjer i livet til folk. En som satt godt i det igår er fant i morgen. Skilsmisse, erstatningssaker som tapes, konkurser, investeringer som mislykkes, plutselig børsfall, opsjoner som går i heftig minus, ugyldige krav fra NAV. Selv nøysomme pedanter kan ha maks uflaks og blikk blakke som kirkerotter og miste hus og hjem.

Feks mercedes har servicer og km stand kodet i nøkkelen i tillegg til servicebok. Om serviceheftet er velfylt og alle store er tatt og oljeskiftene er tatt ihht intervaller så går det helst greit.

Ja noen som spekulerer på å leve på kreditt lengst mulig før det smeller fordi de vet det går den veien dropper kanskje å ta vare på tingene sine. Men tror ikke man kan si det er slik for alle. Sjekk service historikk. Skriv ned bilnummer og ring forhandler. Det er mulig å sjekke litt før en bestemmer seg for å by.
Sa ikke at det var en fast regel bare vær obs på det
Beklager, skrev før jeg leste og forstod skikkelig hva du mente jeg. Sånt er ikke pent gjort. Sorry.