Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5703
Hei er helt grønn på pc. Men opplever når jeg skal streame på nett at det hakker. Har målt hastighet til 150mb når jeg går inn på oppgave behandling så ser jeg at pc prosessor ligger på 92% til 100% er dette normalt?
Hvilket streaming program bruker du?
Om du bruker f.eks. OBS studio må du velge om du vil at encodingen av videoen skal skje på enten CPU eller GPU. Det virker som du har valgt CPU og at denne ikke er kraftig nok til å encode og gjøre andre oppgaver samtidig.

Prøv å bytte til GPU for å se om den klarer belastningen bedre
Bruker det meste. Viaplay netflix tv2 sumo hbo osv hvordan kan man sette den til og bruke gpu?

Dette er laptoppen


lenovo v145-15ast 81mt specs
Sist endret av 5FDP; 8. januar 2022 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At cpu ligger på 92 til 100 prosent kan være normalt under noen omstendigheter. For eksempel ved antivirus scanning eller at andre krevende program ligger å kjører i bakgrunn.
At du ikke skal greie å streame med en sånn pc du nevner her synes jeg er meget rart. Ville ha skjekket internett hastighet og bakgrunnsprogram.
Sitat av Landeveis Vis innlegg
At cpu ligger på 92 til 100 prosent kan være normalt under noen omstendigheter. For eksempel ved antivirus scanning eller at andre krevende program ligger å kjører i bakgrunn.
At du ikke skal greie å streame med en sånn pc du nevner her synes jeg er meget rart. Ville ha skjekket internett hastighet og bakgrunnsprogram.
Vis hele sitatet...

Jeg har sjekket nett hastighet og den er i orden. Når jeg går inn på oppgave behandling og ser. Så er det bare nettleser som trekker cpu kraft.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Jeg har sjekket nett hastighet og den er i orden. Når jeg går inn på oppgave behandling og ser. Så er det bare nettleser som trekker cpu kraft.
Vis hele sitatet...
Alltid vært hakkete på streaming eller kommet nå nylig?
Sitat av Landeveis Vis innlegg
Alltid vært hakkete på streaming eller kommet nå nylig?
Vis hele sitatet...
Var ikke sånn helt til og begynne med. Men det oppleves verst med tv2 play. Har ikke brukt pc til noe annet en streaming.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Var ikke sånn helt til og begynne med. Men det oppleves verst med tv2 play. Har ikke brukt pc til noe annet en streaming.
Vis hele sitatet...
Prøv å kjør en rens med ccleaner. Også prøv en anna nettleser samtidlig.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Bruker det meste. Viaplay netflix tv2 sumo hbo osv hvordan kan man sette den til og bruke gpu?

Dette er laptoppen


lenovo v145-15ast 81mt specs
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg trodde du mente at du forsøkte å livestreame, ikke at du "streamet ned" video. Du kan se bort fra min første post da den ikke er relevant.

PCen din skal være kraftig nok til dette så det virker som det er noe annet som tynger den ned i bakgrunnen. Forsøk å følge med på hvilke prosesser som kjører når den kjører 100%, samt sørg for at den for nok kjøling. Om maskinen blir for varm kan den skru ned sin egen ytelse for å ikke overopphete.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Prøv å slå av hardware acceleration i Chrome. Du finner det under innstillinger - avansert.
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Beklager. Jeg trodde du mente at du forsøkte å livestreame, ikke at du "streamet ned" video. Du kan se bort fra min første post da den ikke er relevant.

PCen din skal være kraftig nok til dette så det virker som det er noe annet som tynger den ned i bakgrunnen. Forsøk å følge med på hvilke prosesser som kjører når den kjører 100%, samt sørg for at den for nok kjøling. Om maskinen blir for varm kan den skru ned sin egen ytelse for å ikke overopphete.
Vis hele sitatet...
Har fulgt med på prosessene og det er Google chrome som bruker så og si all kraft. Det samme skjer vist jeg bruker Edge. Laptopp står på 4 klosser sånn at der er mye luft under den så ikke den skal bli varm

Sitat av Landeveis Vis innlegg
Prøv å kjør en rens med ccleaner. Også prøv en anna nettleser samtidlig.
Vis hele sitatet...
Kam dette lastes ned en plass uten og få virus? Evt en link hadde vært kjekt.
Sist endret av 5FDP; 8. januar 2022 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har fulgt med på prosessene og det er Google chrome som bruker så og si all kraft. Det samme skjer vist jeg bruker Edge. Laptopp står på 4 klosser sånn at der er mye luft under den så ikke den skal bli varm



Kam dette lastes ned en plass uten og få virus? Evt en link hadde vært kjekt.
Vis hele sitatet...
https://www.ccleaner.com/
Sitat av Landeveis Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er det noe funk i den gratis versjonen eller må man ha den kjøpe versjonen?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Er det noe funk i den gratis versjonen eller må man ha den kjøpe versjonen?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve gratisversjonen. Aner ikke om det vil hjelpe, men skader vel ikke å prøve.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Er det noe funk i den gratis versjonen eller må man ha den kjøpe versjonen?
Vis hele sitatet...
Hallo. Har du prøvd å slå av hardware acceleration i Chrome? Ganske sikker på at det vil fikse problemet ditt.
Gjør som Quakecry sier, jeg tror det er mest matnyttig for deg. Ccleaner og annet programvare er helt unødvendig om du har litt kontroll over hva du installerer av programvare og sånt på maskinen. Om CPUen din i tillegg er nærmest i null når du ikke bruker f eks Chrome er det helt meningsløst å laste ned en slik programvare og kjøre scan i håp om at det skal bli bedre.
Er det samme resultat i feks Vivaldi eller edge/Firefox?

Personlig ville jeg forsøkt å reinstallere Windows.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det samme resultat i feks Vivaldi eller edge/Firefox?

Personlig ville jeg forsøkt å reinstallere Windows.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden skulle det hjelpe med?

Vis du vil legge noen kroner mer i PCen og oppgradere å eliminere problemet ditt helt ville jeg anbefalt deg å hive inn en ekstra brikke RAM så du kjører i dual channel med dobbel mengde. Denne videoen viser deg hvordan du går frem for å gjøre det. Samtidig blåser du ren maskinen for støv så er den good to go i flere år til.
Sist endret av Mozzie; 9. januar 2022 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hallo. Har du prøvd å slå av hardware acceleration i Chrome? Ganske sikker på at det vil fikse problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Ja har prøvd det. Følte det hjalp litt. Men prosessor jobber fortsatt veldig mye.
▼ ... over en måned senere ... ▼
update

Lastet ned netflix som en app på pc. Nå forsvant all hakking. Og video kvaliteten drastisk mye bedre. Kan anbefales. Btw så prøvde jeg 2 forskjellige nettlesere uten hell