Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3848
Jeg hater å skrive SMS, fordi det knapt er mulig å skrive en melding i "normal hastighet" uten en haug med skrivefeil.

Jeg har skjønt at folk som skriver SMSer raskt, ofte bruker ordforslagene som kommer opp mens man skriver, men er det forskjell på hvor gode disse ordforslagene er? Mine forslag er av ~70% av tilfellene ord som absolutt ikke gir mening (f.eks. når jeg skriver "gi" så kommer "g6r" opp som hovedforslag). Er dette bare fordi jeg har skrevet mye feil selv, og lært opp ("oppdratt") ordlisten min dårlig?

Når man f.eks. googler så synes jeg forslagene som kommer opp alltid er gode, det samme med reklamen jeg mottar, er det mulig å integrere denne informasjonen som google allerede har om deg inn i forslagslisten til SMSer? Er det rett og slett mulig å tilknytte google-kontoen din til SMS applikasjonen?
Kommer kanskje an på hvilken app du bruker, men det har noe med tastaturet å gjøre. Som regel skal det være nok å holde fingeren inne på ordforslaget, for da skal du få mulighet til å "glemme" det forslaget.

Hvis du bruker SwiftKey (tastatur-app) så kan du få den til å lære skrivemåten din fra forskjellige steder som Twitter, SMS, Facebook, etc.
Ja, telefonen min lærer feil hvis jeg skriver og godtar feil. Og det tar laaang tid å rette på det. Siden jeg skriver sms både på norsk og engelsk, må jeg passe på at de engelske ordene ikke blir oversatt til norsk. Ja, jeg vet en kan endre språk, jeg gidder bare ikke.
I Android kan du bytte ut hele skjermtastaturet med et annet, nesten som om det var fysisk. Ordboken og autokorrekturen er underlagt tastaturet, og byttes ut sammen med tastaturet.

Ofte følger det med *mobilmerke*-tastatur el. som kan være elendig til å skrive noe annet enn engelsk. Søk på 'keyboard' i app-butikken og du vil finne hundrevis, kanskje tusenvis, å velge blant.

Alternativt kan du starte med å sjekke instillingene i den tastatur-appen du bruker nå via Settings > System > Languages & input > Virtual keyboard >[Liste over installerte keyboard]
Bruker SwiftKey selv og er veldig fornøyd med det.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Bruker SwiftKey selv og er veldig fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
This.

SwiftKey er etter min mening det beste tastaturet som finnes til Android. Klarer stort sett å rette opp alle mine skrivefeil og lærer samtidig hvordan du skriver og legger til nye ord i ordboka etter hvert som du bruker dem.
Personlig bruker jeg google sitt offisielle tastatur, GBoard (må ikke forveksles med det som er innebygget i Android), og er veldig fornøyd. Liker veldig godt tilpasningsmulighetene, "læreevnen" samt flerspråksstøtten (bruker for øyeblikket norsk tastatur for å skrive både norsk, engelsk, fransk og litt italiensk og den takler overgangene ganske bra.)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Personlig bruker jeg google sitt offisielle tastatur, GBoard (må ikke forveksles med det som er innebygget i Android), og er veldig fornøyd. Liker veldig godt tilpasningsmulighetene, "læreevnen" samt flerspråksstøtten (bruker for øyeblikket norsk tastatur for å skrive både norsk, engelsk, fransk og litt italiensk og den takler overgangene ganske bra.)
Vis hele sitatet...
GBoard er et kurant tastatur det også, men når jeg først hadde begynt å bruke SwiftKey så følte jeg ikke GBoard nådde opp til samme standard, spesielt med tanke på læreevnen. Men folk har forskjellig smak!

SwiftKey har forøvrig samme støtte for flere språk/ordbøker mens man bruker norsk layout, det er verdt å nevne.
Sist endret av Dimergon; 14. november 2021 kl. 20:11.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
GBoard er et kurant tastatur det også, men når jeg først hadde begynt å bruke SwiftKey så følte jeg ikke GBoard nådde opp til samme standard, spesielt med tanke på læreevnen. Men folk har forskjellig smak!

SwiftKey har forøvrig samme støtte for flere språk/ordbøker mens man bruker norsk layout, det er verdt å nevne.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk aldri swiftkey til å føles riktig ut for meg. Nå er det riktignok lenge siden jeg prøvde det sist, men opplevde mye problemer med at det ikke helt skrev som jeg ville. Hadde spesielt mye problemer med flerspråk forrige gang jeg testet som drev meg helt gal.

Tastatur, enten det er digitale eller fysiske, er litt tilpasnings og preferansesak.