Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6216
Hei, jeg var nettop i et traffikuhell og i den forbindelse fikk jeg kraftig nedsatt hørsel og hørselen er målt til -67 db. Forferdelig og traumatisk da hele livet er snudd på hodet. Ønsker derfor og komme i kontakt med andre som vet hva det vil si og leve med et alvorig hørselstap.

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, anyway så håper jeg noen tar kontakt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du vurdert å kontakte Hørselhemmedes landsforening? Det å vere interessefellesskap er jo sånn omlag eksistensgrunnlaget.
Hei. Jeg jobber til daglig som audiograf ved et av landets sykehus. Anbefaler å ta kontakt med fastlege for henvisning til audiograf/audiopedagog. Sjekk også ut gruppen "hørselshemmet" på Facebook og ditt lokale HLF-lag så kan det godt være at du møter andre i lignende situasjon der.
Joda det har jeg, men jeg tenkte mer på noen jeg kan prate med og relatere til. Så har jeg også diverse rusproblemer så hadde vært veldig godt og kunne prate åpent om det til noen om dere skjønner. Men takk for innspill
Finnes det null behandling for sånt? Vi er jo trossalt i 2021. Ingenting?
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Finnes det null behandling for sånt? Vi er jo trossalt i 2021. Ingenting?
Vis hele sitatet...
Behandlingen heter vel høreapparat, og det har vært på markedet siden 1898.
Hørselstap er en usynlig lidelse som mange vet lite om og som påvirker individet mer enn mange er klar over. Det går enormt med konsentrasjon på å få med seg informasjon og kommunikasjon.

Mange hørselshemmede jobber 50% og kan ikke jobbe i endel bransjer.

Hørselshemmedes landsforbund har endel bra vil jeg tro
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Behandlingen heter vel høreapparat, og det har vært på markedet siden 1898.
Vis hele sitatet...
Joda, men tenkte på annen, nyere behandling. Har bla lest gode studier på stamcells og hørseltap.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Behandlingen heter vel høreapparat, og det har vært på markedet siden 1898.
Vis hele sitatet...
Drit i dette da. Hørselsskader er ikke et problem vi har løst og jeg kan ikke engang tenke meg hvor kjipt dette er for TS. Jeg har tinnitus og det senket livsskvaliteten min betraktelig - heldigvis har det blitt bedre med årene.

Håper du finner noen å snakke med TS, jeg har dessverre ingen forslag
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cochlear_implant

Denne kan være ett alternativ ved svært lav til ingen hørsel. Hvis man går for denne må man lære å høre på nytt.

Men om man går for denne er det ingen mulighet for å bruke høreapparat igjen da det ikke fysisk er kontakt der lenger.
Apropos hørseltap.

Tror dere høy lyd kan forårsake det?

Mvh hilsen en kar som hører på musikk gjennom hele dagen, da gjennom Air Pods, ofte høy lyd - får varsel på tlf om å senke lyden.
Sist endret av Kebabsaus; 29. september 2021 kl. 21:49.
Det finnes nasjonal senter for hørsel og psykisk helse, har ikke fått noe hjelp av kommunen siden jeg røyker hasj og er åpen om det.

Men jeg husker selv før jeg mista hørselen om noen spurte om jeg ville vært blind eller døv, lo alltid og sa selvfølgelig døv. Men skulle jeg svare på det nå så tror jeg faktisk jeg heller ville hatt synsproblemer en hørselsproblemer..

Og ja kebabsaus, høy lyd kan skade hørselen på sikt men det er ikke noe som bare kan skje plutselig
Sist endret av Aleneass; 29. september 2021 kl. 21:56.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Behandlingen heter vel høreapparat, og det har vært på markedet siden 1898.
Vis hele sitatet...
Vi er jo trossalt i 2021, har ikke hørsels teknologien blitt bedre siden 1898?

Er det seriøst de bruneklumpene bak øret som er den eneste behandlingen enda?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Vi er jo trossalt i 2021, har ikke hørsels teknologien blitt bedre siden 1898?

Er det seriøst de bruneklumpene bak øret som er den eneste behandlingen enda?
Vis hele sitatet...
Man har stamcells, koster skjorta. Men er beviselig bevist å funke.
Joda teknologien har blitt bedre, er kommet veldig mye lengre etter AI, er faktisk høreapparat som kan oversette for deg også. Men problemet er at høreapparatene ikke kan skille på hvilke lyder de vil ta inn. F,eks på restaurant hører man den personen som prater høyest i rommet selv om han sitter 10 meter unna deg. Vi mennesker kan jo ignorere enkelte lyder og høre det vi vil høre.Stem Cells sier du kebab, er det noe du har erfaring med? Ingen pris er for høy for å fungere sosialt og ha energi til og være våken over 50% av døgnet.
Sitat av Aleneass Vis innlegg
Joda teknologien har blitt bedre, er kommet veldig mye lengre etter AI, er faktisk høreapparat som kan oversette for deg også. Men problemet er at høreapparatene ikke kan skille på hvilke lyder de vil ta inn. F,eks på restaurant hører man den personen som prater høyest i rommet selv om han sitter 10 meter unna deg. Vi mennesker kan jo ignorere enkelte lyder og høre det vi vil høre.Stem Cells sier du kebab, er det noe du har erfaring med? Ingen pris er for høy for å fungere sosialt og ha energi til og være våken over 50% av døgnet.
Vis hele sitatet...
Ingen erfaring selv, men vet om flere som har svært god erfaring med det, blant folk som har blitt lam. Sjekk podcasten med Joe Rogan, forklarer litt om det.

Søk opp stamcells og hørseltap på google.
Sitat av Aleneass Vis innlegg
Joda det har jeg, men jeg tenkte mer på noen jeg kan prate med og relatere til.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å prate med, men kom på noen spillefilmer som du kanskje kan relatere til. Det er ganske emosjonelle filmer, så om du er skeptisk kan du vurdere hvorvidt du vil se noe potensielt "triggende" eller ei.

De handler begge om både rus og hørselstap, og hvordan det er mulig å håndtere det:

Sound of Metal - drama
It's All Gone Pete Tong - komedie

Har du sjekka HLF sine nettsider? De sier de har 66 500 medlemmer og er verdens største hørselsorganisasjon, her er en liste over hundrevis av deres prosjekter, mistenker sterkt at det er håp om å finne noen å prate med og relatere til om du tar kontakt.
Sist endret av fustercluck; 30. september 2021 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Vi er jo trossalt i 2021, har ikke hørsels teknologien blitt bedre siden 1898?

Er det seriøst de bruneklumpene bak øret som er den eneste behandlingen enda?
Vis hele sitatet...
Jo den har blitt bedre.
At den er noe annet en i 1898 sier seg vel selv, men den har også blitt vesentlig bedre i min livstid.
Jeg kan huske gamle mennesker i fra min barndom som ikke ville bruke høreapparatet sitt fordi alle lyder ble høye.
At det var vanskelig å føre en samtale med noen i f.eks. et selskap fordi alle stemmene ble til bråk.

Man eksperimenterer vel også med implantater, men det aner jeg ingen ting om.
Takk for svar Vindaloo, seff dro jeg litt på i posten min.. men jeg tror hørseltap "angriper" "få" i den forstand at en vanlig person hører godt.. så folk forsker for lite på det.. rart at man i 2021 ikke kan reparere en trommehinne, men man kan operere inn en pacemaker?

Hørseltap har liksom ikke påvirket meg så har aldri tenkt over det bortsett fra at jeg ser de brune greiene bak øret til folk som er innom der jeg jobber... bortsett fra en mild version av tinitus er hørselen min som normal, så har heller aldri googlet meg litt men tråden her fikk meg nysgerrig
Noen har behandlet hørsels relaterte ting med psilocybin og hatt effekt på det. Legg merke til at dette er selvrapporter og ikke noe som blir forsket på per dags dato såvidt jeg vet.

https://amp.reddit.com/r/psilocybin/..._hearing_loss/

https://www.reddit.com/r/LSD/comment...shrooms_helps/

Vet ikke om det hjelper, men tenkte det kunne være verdt å nevne. Noen av rapportene jeg har lest har beskrevet at det er midlertidig, mens andre permanent. For andre har det heller ikke gjort noe forskjell.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo den har blitt bedre.
At den er noe annet en i 1898 sier seg vel selv, men den har også blitt vesentlig bedre i min livstid.
Jeg kan huske gamle mennesker i fra min barndom som ikke ville bruke høreapparatet sitt fordi alle lyder ble høye.
At det var vanskelig å føre en samtale med noen i f.eks. et selskap fordi alle stemmene ble til bråk.

Man eksperimenterer vel også med implantater, men det aner jeg ingen ting om.
Vis hele sitatet...
Det har blitt bedre ja, men det er til en viss grad fremdeles de samme problemene med dagens høreapparater som det alltid har vært.
Hvis man ser bort fra at de har blitt mye mindre i størrelse, og har mulighet for bluetooth og slike fancye funksjoner, så sliter de fremdeles med mye lyder på en gang, veldig høye lyder etc.

Har dårlig hørsel på et øre selv, og spesialisten jeg har vært hos sa rett ut at det bare var å glemme å bruke høreapparat i jobben min, nettopp pga støynivå og forstyrrelser osv.

Misunner ikke de som mister hørselen på begge ørene. Man forstår ikke selv hvor mye hørselen faktisk betyr før den er borte eller kraftig redusert, det kan jeg skrive under på.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Apropos hørseltap.

Tror dere høy lyd kan forårsake det?

Mvh hilsen en kar som hører på musikk gjennom hele dagen, da gjennom Air Pods, ofte høy lyd - får varsel på tlf om å senke lyden.
Vis hele sitatet...
Ja, det er skadelig, air pods kan vist komme opp i 100 dB, som er veldig høyt, spesielt i lengden. Beste er å holde seg under 80 dB
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Apropos hørseltap.

Tror dere høy lyd kan forårsake det?

Mvh hilsen en kar som hører på musikk gjennom hele dagen, da gjennom Air Pods, ofte høy lyd - får varsel på tlf om å senke lyden.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg bekrefte,høy lyd over tid dreper hørselen. Ofte merker man det flere tiår senere i livet. Tinnitus blir ofte også forbundet med for høye lydtrykk mot ørene.