Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 227452
Jeg kommer til å ta min vaksine mot Covid 19, har fått time på fredag i uken som kommer.
Klart at jeg er litt skeptisk og redd, men jeg gjør det for å beskytte andre, og litt meg selv.
Kanskje gjør jeg det mest for å få lov til å reise og komme tilbake uten karantene/hotell.
By the way så tror jeg at jeg hadde Covid sykdom i januar 2020 på Grand Canaria.
Etter det har vi ikke vært ute av vår region, vasket og spritet hender, unngått klemming ikke vært forkjølet og levd våre liv.
Når, dersom og så videre dette går litt mer over, da er livet tilbake nesten som det var.
Klem til alle med og uten Covid eller vaksine, eller er du så heldig som meg som er helt frisk, fysisk da
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av smilinh Vis innlegg
Mange takket nei til vaksina her?
Vis hele sitatet...
De færreste her har nok fått tilbudet ennå, såfremt gjennomsnittsalderen på Freak ikke har blitt mye høyere i det siste.

Jeg har fått to stykk Moderna for en god stund siden. Skal få noen til å poste det her hvis jeg stryker med, men gjetter det ikke blir nødvendig.
@Quakecry;: Jeg skal prøve å fatte meg i korthet.

Før COVID19 kom, så hadde vi noen koronavirus som kommer regelmessig (ca. 2–4 år imellom hver "bølge") som en forkjølelse. Noen av de yngste, som får denne infeksjonen for første gang, blir noen ganger ganske syke. Men fokjølelsene vi har hatt vært år, består bl.a. av disse koronavirusene. Noen av disse har vi kanskje hatt i tusenvis av år. Etter det Ralph Baric har sagt, så begynte disse kanskje forkjølelsesvirusene som dagens COVID19. Betyr det at dagens forkjølelsesvirus har blitt mildere med tiden? Nei. Men vi blir alle infisert tidlig, da vi tåler infeksjonen best. Senere så tar det 2–4 år for antistoffene til imunforsvaret har sunket så mye, at en blir infisert på nytt, men da en mild infeksjon. Altså antistoffene er for det meste borte, men noe i immunforsvaret "husker" deler av viruset for det, så det går fort å danne antistoffer igjen. Dette er bl.a. et av grunnene, til at en del av indianerstammene i Amerika gikk nesten til helvete. Der kom Columbus over Atlanteren med bl.a. slike virus, som nesten desimerte befolkningen der nede. Der hadde dem ikke vært borte i slike virus og bakterier før.

Det vi har sett så langt fra COVID19, er at 80 % av de som får den får et mildt forløp. Mere som en influensa/forkjølelse. Men 80 % er et gjennomsnitt, det er flere blant de unge, men færre blant de eldre. De som får en alvorlig COVID19 (resterende 20 %), får da til dels alvorlige lungeskader, der de som da trenger ekstra oksygen har et gjennomsnittlig IQ-tap på 8,5 poeng, og 20–25 % sjangse for å få en alvorlig blodpropp. Noe som betyr 4–5 % av alle infiserte med sykdom. IQ-tapet kan delvis tilskrives den lave oksygenmetningen, så nerveceller dør av oksygenmangel. Men det er en ukjent komponent der også.

Men opplegget er; at når du blir syk, så har du 80 % mulighet for å få en mild infeksjon. Men det er observert at etter 6–12 måneder, så kan du bli syk igjen. Du kan også få en alvorlig COVID19, etter en mild en. Det virker altså som om immunsystemet ditt trenger en smell, før du virkelig får en god immunrespons. Altså du kan få milde COVID19 etter hverandre, men en vakker dag vil du bruke opp flaksen din, og du vil få en alvorlig en. Da vil dine lunger være ganske så skadet for livet ut (du får mye arrvev i lungene bl.a.). Du vil få en elendig kondisjon, men den antageligvis kan trenes noe tilbake. Men du kan også få de skadene nevnt ovenfor. Sammen med langvarige virkninger av sykdommen, som kronisk utmattelse, depresjoner, psykoser, skikkelig hodepine og det er sikkert noen til.

Så hos andre enn smårollinger så virker det som om, at det kun er vaksinen eller en alvorlig COVID19, som stopper videre alvorlig sykdom. Vis du har vært dårlig, og fått de langvarige ettersykdommene. Så ser det også ut til, at vaksinen snur dette sakte med sikker. Men lungene vil fortsatt være skadd, og evt. tapet av kognitive evner, ser også ut til å være permanent. Men tap av kognitive evner, eller lungekapsaitet ser en ikke fra vaksinen alene. Du kan få litt smerter på stikkstedet, og få symptomer som begynnende influensa, som går over iløpet av en dag eller to.

Ekstremt få har fått blodpropp av Astrazeneca-vaksinen. Tallet er 31 i Tyskland, da hadde 2,7 millioner tyskere fått denne vaksinen. Noe som blir 0,001148 %. Noe som du kan sammenligne med 4–5 % av selve viruset.
Så nei valget er egentlig ikke vanskelig å ta. Det kan også hende, at det holder med disse to vaksinedosene du får nå, så er du ferdig med alvorlig COVID19 for godt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg synes at korrespondansen mellom deg og Fulmen er svært uheldig, og til tross for at jeg i bunn og grunn er enig med Fulmen på et eller annet vagt prinsipielt nivå, så turer h*n frem på en måte som får meg til å ta avstand. Fulmen, du fyrer av fra hofta med personangrep og åpenbar frustrasjon, og jeg forstår det godt, men motstanderen din biter ikke! Legg deg om.
Vis hele sitatet...
Hadde egentlig ikke tenkt å diskutere så mye rundt det jeg skrev. Men, kommenterer en på et debatt-forum så må en naturligvis forvente tilbakemeldinger. Enten jeg er uenig, eller enig i motstanderen sine ytringer så synes jeg det blir for usaklig slik Fulmen velger å svare. Han kan i hvert fall formulere det dem ordentlig slik du og andre her i tråden har til meg.

Og det er her jeg bare måtte komme inn. Det er ikke ofte at jeg synes folk er så på bærtur samtidig som jeg synes de på så oppegående vis kan opprettholde sitt syn i møte med kritikk. Det er kanskje ikke den mest strategiske måten å starte debatt på å si at jeg synes min motdebattant er på bærtur, men jeg er i hvert fall ærlig om saken. Samtidig slår du meg som en type som ikke bryr seg nevneverdig om hva jeg måtte mene allikevel - det er sak mot sak her, og ikke noe personlig i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Ikke helt rett. Bryr meg om hva du mener i+ saken, eller andre. Det er trossalt slik en kan potensielt endre sitt syn på ting, eller se det på en annen måte, eller debatere i mot om en er uenig. Derfor fikk du KP fordi du skrev et bra innlegg.

Først som sist så skal jeg ikke kalle deg for noen morder, og det må nevnes at jeg ikke har tatt meg bryet med å ta vaksiner for sesonginfluensa heller. Men denne vaksinen stiller seg faktisk i en helt annen rekke. Du har erklært deg selv åpen for at covid bærer med seg en potensiell større risiko enn en vanlig influensa, både for deg og for andre, men vekten av vitenskapelig dokumentasjon for dette faktum ser du ut til å ignorere. Du har erklært din skepsis for hvorvidt vaksinen i det hele tatt forhindrer smitte, men vekten av vitenskapelig dokumentasjon som demonstrerer lavere risiko for både symptomatisk og asymptomatisk spredning ser du ut til å ignorere.Det faktum at covid ikke bare er dødeligere enn den vanlige sesonginfluensaen, men i tillegg nå har godt dokumenterte senvirkninger og komplikasjoner i urovekkende mange tilfeller, unge som gamle, deg som meg, ser du også ut til å ignorere i din "analyse".
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig her. Det er nettopp den medisinske statistikken både fra FHI, CDC, også videre blant annet, som gjør at jeg ikke ser et særlig behov for å ta vaksinen. Som jeg har nevnt før, så handler det ikke om at viruset potensielt ikke kan gi noen bivirkninger, eller ellers påvirke kroppen. Det handler om at jeg ikke er i den gruppen som har høyest risiko for å bli syk i utgangspunktet.
Og selv blant disse, så er risikoen nokså lav. Jeg har ikke sagt at vaksinen ikke reduserer risikoen. Vaksinen gir en mild sjangse for å bli alvorlig syk/død. Men, den samme milde risikoen vil en "vanlig" person også ha. Det at det er unntak her synes ikke jeg er spesielt interessant. For det vil du ha for det aller meste. De som utgjør de som blir alvorlig påvirket av corona har fellesnevnere som går på overvekt, diabetes, kreft, lungesykdommer, andre kroniske sykdommer også videre. Inkludert den etniske gruppen du tilhører som også gir en noe større risiko. Det jeg sier kan bygges opp med et enkelt google-søk. Ergo, når jeg ikke er under noen av de nevnte gruppene, og tatt i betrakning sjangsen selv blant disse for alvorlig sykdom, så lander jeg på konklusjonen at jeg har ikke et særlig behov for vaksinen. Disse senvirkningene er vel også noe som er diskuterbart. Tror det var FHI som nylig publiserte en statistikk hvor risikoen for folk flest for dette nettopp er ganske lav, men klarer ikke finne den.

Men, det er min jobb å støtte opp det jeg sier med kilder og ikke den som leser:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...onditions.html

https://www.aftenposten.no/norge/i/d...a-har-fhi-gjor
Mange flere kan som jeg sa finnes med google-søk.



Du sier du ikke er en vaksinemotstander, så det kan ikke være den vanlige vrøvlete skepsisen om at denne vaksinen er produsert altfor fort og er skitten, ekkel, for lite testet og rett og slett er farlig. For det er den overhodet ikke. Du virker tilbøyelig til å være enig i det. Du tar også gjerne en vaksine som kreves for å f.eks reise inn i Afrika, og det er her egoismen jeg bevitner soleklart kommer inn. Du har ikke noe imot å ligge jævla sjuk noen dager, det har du tross alt gjort før, det var i det store og det hele ikke så farlig og det begrenser liksom ikke din personlige frihet på samme måte som pålagt vaksinasjon for innreise til et land du tilfeldigvis ønsker å besøke. Her ignorerer du fullstendig risikoen ved covid, både for deg selv og andre, i alt fra inherent dødelighet til potensielle senvirkninger. Du ignorerer også totalt et underliggende samfunnsansvar man med rette kan si vi borgere har på bakgrunn av all vitenskapelig dokumentasjon som foreligger i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen og alle fordelene høy grad av vaksinasjon har. Men merkeligst av alt, hvis du ikke er vaksinemotstander og vurderer denne vaksinen som trygg, så koster det deg for fanden ingenting å ta den heller! Men nei, det gidder du ikke! What gives?!
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på en del av dette ovenfor. Men kan uansett utdype litt mer. Og jeg synes egentlig den vitenskapelige dokumentasjonen bygger opp under begge sider av saken. Dette med vaksinen er litt en toveis-gate for min del. Jeg er ikke skeptisk, men samtidig er det å putte noe i kroppen for å redusere sjangsen for noe jeg har mild risiko for noe jeg uansett er litt skeptisk til. Når jeg nevnte at min avgjørelse med å ta vaksinen ikke er basert på hva vitenskapsmenn eller andre data sier, så er det grunnet at jeg rett og slett ikke har kunnskap nok til å ytre meg om den. Jeg aner ingenting om MRNA, testfaser, teknologien bak det, og meninger som kommer fram både for og i mot er for meg like intetsigende. Det er mulig vaksinen kan vise seg å være kjip, men også ikke. Og jeg heller mer mot det siste, da vi har vaksinert millioner på millioner og ingenting har skjedd så langt. Men jeg synes denne debatten blir nokså ensidig, da jeg føler listen enten legges på anti-vaxer, eller helt for.

Det du i bunn og grunn gjør er å fritt innrømme at din avgjørelse og mening om saken ikke egentlig forholder seg til virkeligheten i det hele tatt. At du blir tatt seriøst allikevel er en luksus ikke mange andre her på bruket møter! Så mye som jeg i likhet med myoxo er tvunget til å respektere ditt valg om å ikke ta vaksine fordi jeg setter personlig frihet over omtrent alt, så er ditt valg rett og slett trukket rett ut fra der sola aldri skinner, og du fremstår paradoksalt nok nesten enda mer fjern og urovekkende enn våre standard konspirasjonsteoretikere og antivaxxere. Du klarer nesten å pakke inn ditt fullstendig intetsigende og irrasjonelle (per definisjon!) synspunkt i en overbevisende og selvsikker pakke.
Vis hele sitatet...
Jeg ignorer ikke risikoen for COVID for meg, eller andre. Det er nettopp det at jeg har sett hva risikoen faktisk er, og landet på den konklusjonen jeg har. Long-Covid er noe som også snakkes en del om, men såvidt jeg vet - Og her kan jeg ta helt feil, så baserer studier gjort på dette på folk som allerede har hatt alvorlig sykdom, eller hvert fall vært sterkt påvirket. Det vil være unntak her, men når vi vet nettopp hvem folkegruppen som blir mest påvirket er - Da er det ikke særlig merkelig i mine øyne at en vil slite med ting som tungpusten, slapphet, og andre fysiske hindringer. Jeg personlig er i midten av 20-årene, ingen underliggende sykdommer så vidt jeg vet om, og er ellers frisk og rask. Når jeg har vært syk med influensa/forkjølelser, så har jeg riktignok slitt med hoste en god stund etterpå og hatt tendenser til å bli en del påvirket. Så det er kanskje en teoretisk mulighet for at jeg har noe høyere risiko, men jeg hadde nok håndtert corona helt fint utifra statistisikken. Men det endrer ikke på at jeg per nå ikke velger å ta vaksinen. For folk flest er corona nokså ufarlig. Vi har nå vaksinert rundt 2.1 millioner, og da nærmer vi oss tallet på de som har dødd globalt av corona. Derfor anser jeg også det som en minimal samfunnsrisiko når de mest utsatte har vaksinert seg. Jeg anser det rett og slett ikke som et realistisk scenario at folk som meg, skulle nå smittet en eller annen svak person og få oss tilbake til ground zero. Som det er nevnt før, så er det mange tilfeller på vaksinerte som enda har blitt smittet. Så om en skal legge listen på å ikke smitte noen, så burde strengt tatt vaksinerte være like forsiktig. Men, det var aldri formålet, og ei realistisk å unngå at ingen blir smittet.

Jeg synes det er litt interessant å nevne tall, hvis en først skal snakke om dødsfall. Når vi er på store nummer, så blir tall mer statistikk enn personlige tragedier (og det er det selvfølgelig for de som er glade i personen). Det var vel Stalin, av alle som sa noe sånt som "“If only one man dies of hunger, that is a tragedy. If millions die, that's only statistics.” Og jeg synes det ligger et poeng der, det dør folk hele tiden av alt mulig, det er dermed ikke sagt at det er ønskelig at noen dør. Men naturlig seleksjon, og dødsfall vil alltid skje uansett. Bare i 2019 døde 1.6 millioner mennesker i India av forurensing. (https://www.news-medical.net/news/20...s-in-2019.aspx)
I mens har 350 000 omtrentlig dødd av corona så langt, og derfor utgjør dødsfallene av corona knapt en forskjell på dødsstatistikken. Og jeg regner med denne statistikken er nokså lik i alle andre land, om en tar i betrakning alt annet som dreper folk. Dermed ikke
sagt at vi ikke skal unngå dødsfall så langt det lar seg gjøre. Og det er derfor jeg synes det blir usaklig når død blir en del av "ikke ta vaksine" diskusjonen, eller generelt egentlig. Det ville vært ganske kjipt å miste smakssans/luktesans eller bli redusert. Men, risikoen for å få dette anser jeg som ganske lav, med ting jeg har nevnt tatt i betrakning.

Men for all del, ikke ta vaksinenen! Det er din rett, og det er sannsynligvis lite jeg kan gjøre for å overbevise deg om noe annet. Jeg vil heller ikke på noen måte støtte noe påbud i denne sammenheng, men med det sagt er du litt av en nøtt å knekke, og jeg har på mange måter mer trøbbel med å forstå deg enn våre vanlige konspirasjonsteoretikere og antivaxxere.
Vis hele sitatet...
Håper dette oppklarte ting litt. TL;DR handler det ikke om at jeg er skeptisk til en vaksine jeg ikke har kunnskap til å ytre meg om, eller ikke tror corona KAN være en alvorlig greie. Men at jeg ikke anser corona som farlig nok for meg til å skulle ta vaksinen. Det vil si, jeg skal innrømme at jeg er usikker på om vaksinen vil være verre for meg i lengden. Men så langt støtter ingen medisinsk statistikk opp under denne innrømmelsen. Jeg anser ikke noen enkelt-tilfeller her og der som signifikant. Ellers lever jeg en nokså introvertet livsstil også, så jeg er ikke en særlig sprednings-kandidat uansett. Jeg fikk også et svar fra aluminum her, men tenker svaret ligger mye i det jeg har skrevet. Setter pris på gode og vellskrevne innlegg fra dere, som jeg reflekterer litt over og tar til meg på noen av tingene. Det er hva som gjør debatt-forum veldig bra til tider.
Sist endret av Quakecry; 19. juni 2021 kl. 22:46.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
@Quakecry;: Jeg skal prøve å fatte meg i korthet.
Vis hele sitatet...
Kremt, jeg er ikke så sikker på om jeg fikk til akkurat dette da...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kremt, jeg er ikke så sikker på om jeg fikk til akkurat dette da...
Vis hele sitatet...
Haha, nei, vanskelig når man først er i gang
Da er jeg blitt gamlis nok til at det er min tur.
Hvilken betydning har det om jeg har hatt Covid-19 før jeg tar vaksinen.
Mange vet jo ikke det?
Sist endret av Dough; 20. juni 2021 kl. 07:18.
Sitat av Dough Vis innlegg
Da er jeg blitt gamlis nok til at det er min tur.
Hvilken betydning har det om jeg har hatt Covid-19 før jeg tar vaksinen.
Mange vet jo ikke det?
Vis hele sitatet...
Du kan vel gå til en privat lab og få de til å teste deg for antistoffer?

Men uansett utfall så er er det kanskje greit å bare ta den vaksinen? For selv folk som har hatt en runde med covid kan bli smittet på ny, og selv om første runde var mild så kan andre runde bli langt tøffere. Det virker jo som vaksine gjør at de som likevel blir smittet får langt mildere symptomer og mindre risiko for senskader.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan vel gå til en privat lab og få de til å teste deg for antistoffer?

Men uansett utfall så er er det kanskje greit å bare ta den vaksinen? For selv folk som har hatt en runde med covid kan bli smittet på ny, og selv om første runde var mild så kan andre runde bli langt tøffere. Det virker jo som vaksine gjør at de som likevel blir smittet får langt mildere symptomer og mindre risiko for senskader.
Vis hele sitatet...
Takk, nei jeg spør ikke for å unngå vaksine.
Når jeg booket time var det et av hundre spørsmål om jeg har vært smittet. Hvordan skal jeg kunne svare på det, jeg anser det som at jeg har vært mye utsatt for potensiell smitte så jeg kan like gjerne hatt skjult smitte. Det er nesten rart jeg har kommet meg gjennom uten å bli smittet.

Får jo test på apoteket, ikke noe jeg ser noen grunn til å bruke penger på så lenge det ikke påvirker vaksinen?

Prøven er for deg som mistenker å ha vært smittet, har vært smittet eller som har tatt vaksinen. Det er usikkert hvor lenge du har antistoffer mot covid-19, men mye tyder på at det er opptil 6 måneder og kanskje mer.

https://www.vitusapotek.no/selvteste...potek/p/878801
Sist endret av Dough; 20. juni 2021 kl. 09:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror grunnen til at de spør et at om du har vært utsatt for syk med Corona trenger du vel kun 1 dose? Er i hvertfall det som gjelder for de i min familie som har vært smittet.
Kina har satt en milliard vaksinedoser nå ifølge medier
Da er vel ca 3 av 4 vaksinerte i Kina nå. De må ha jobbet intenst for å komme dit.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nå er det jo flere gode grunner til å tenke seg om to ganger før man tror på noe Kina sier, da, om det så er at 2 + 2 = 4.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nå er det jo flere gode grunner til å tenke seg om to ganger før man tror på noe Kina sier, da, om det så er at 2 + 2 = 4.
Vis hele sitatet...
Ja-og man kan jo spørre seg hvor stor andel av de vaksinerte er Uigurer
Sitat av hollow Vis innlegg
Ja-og man kan jo spørre seg hvor stor andel av de vaksinerte er Uigurer
Vis hele sitatet...
Jeg tipper at i alle fall de som er internert har fått den: COVID-19 gir permanente skader på hjerte og lunger forstemmende ofte, og i alvorlig inflammatoriske tilfeller er det heller ikke ukjent at andre organer tar skade.
Hvis du er skeptisk til mRNA-vaksinene fordi du har hørt at det er noe helt nytt og at det er lite testet, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for akkurat det.

mRNA er en eldre teknologi som først ble identifisert i 1953. De første dyreforsøkene startet i 1990. mRNA ble testet som vaksine mot fugle- og svineinfuensa mellom 2015 og 2017(1), men ble aldri gjort tilgjengelig for allmenheten, selv om resultatene fra studiene var svært positivte og mRNA ble beskrevet som en trygg og effektiv vaksineplatform. Det har i mange år vært jobbet med en mRNA-kreftvaksine, og de startet fase 1 studier i 2015 og har nå nettopp startet fase 2. mRNA blir utvilsomt en viktig del av fremtidens medisin. Ikke vær redd

1. mRNA vaccines against H10N8 and H7N9 influenza viruses of pandemic potential are immunogenic and well tolerated in healthy adults in phase 1 randomized clinical trials
Sist endret av caperno; 21. juni 2021 kl. 01:02.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk første dose i dag, om dere ikke hører mer fra meg vet dere hvorfor
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg fikk første pfizer dose på lørran. Gikk fint det, glad før endelig å ha fått den. Neste i september. Hørt evt bivirkninger kommer etter andre dose. Meld dere opp at dere vil ha vaksine på Oslo kommunes hjemmesider dere som bor her.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ferdig vaksinert her, i forrige uke. Har ikke merket hverken økt 5G-dekning, folk fra CIA eller noen akutt død.
Andre dose Pfizer for 2 uker siden.
Litt stiv skulder dag 2 etter første dose, merket ingenting etter andre.
Tok dose 2 av Pfizer på onsdagen.
På dose 1 fikk jeg ingen bivirkninger utenom litt øm skulder.
På dose 2 ble jeg sofaliggende i 2 dager.

Det sies at yngre folk får mer bivirkninger av dose 2 enn eldre folk. Jeg er straks 30.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
For å ha nevnt det fikk jeg også Pfizer, mine bivirkninger var maks 2-3 dager av å være øm i armen. Jeg er også sent(ish) i 20-årene.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Ferdig vaksinert her, i forrige uke. Har ikke merket hverken økt 5G-dekning, folk fra CIA eller noen akutt død.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan vi vite at det faktisk er du som skriver og ikke NSA som har tatt over kontoen din. Admins, bann robhol, hes been compromised!!!
Fikk min første dose på torsdag sist uke. Trodde st jeg takla det bra, men fy fabian nå det slo inn med feber og ekstremt ubehag. Er det dette som skal til fo å bevege oss i den varme deler av verden, ja, så får jeg finne meg i å være dårligere en vanlig noen dager.
Klem fra Betty
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvordan kan vi vite at det faktisk er du som skriver og ikke NSA som har tatt over kontoen din. Admins, bann robhol, hes been compromised!!!
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er helt greit, for for å etterlikne noen må man være i deres "headspace", og da hadde hele NSA sluttet på dagen.
Sist endret av robhol; 28. juni 2021 kl. 16:55.
Sitat av robhol Vis innlegg
Ferdig vaksinert her, i forrige uke. Har ikke merket hverken økt 5G-dekning, folk fra CIA eller noen akutt død.
Vis hele sitatet...
Man pleier ikke å merke akutt død, tror jeg. Har du sjekket om speilbildet ditt virker?
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Klart at jeg er litt skeptisk og redd, men jeg gjør det for å beskytte andre, og litt meg selv
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at vaksinen kun hjelper deg selv aa overkomme viruset, kan man ikke fortsatt vare smittet (vaksinert, uten a vare klar over det selv) og overfore smitte til de som ikke er vaksinert?

Ble fullvaksinert for ca. 1 maned siden. Noen oppdatering pa hvor lenge den har effekt for man ma ta ny?
Tok sjansen denne gangen pga darlig helse, men kommer ikke til aa fortsette a vaksinere meg hvis den kun holder typ 6 maneder ot ma fortsette med dette ae etter ar.
Sist endret av user0011; 28. juni 2021 kl. 17:04.
Sitat av user0011 Vis innlegg
Er det ikke slik at vaksinen kun hjelper deg selv aa overkomme viruset, kan man ikke fortsatt vare smittet (vaksinert, uten a vare klar over det selv) og overfore smitte til de som ikke er vaksinert?
.
Vis hele sitatet...
Det er sjelden vaksiner virker 100% mot videresmitte, men det trenger den heller ikke å gjøre. Så lenge smittetallet er lavt nok over tid så vil epidemien stoppe opp. Det sier seg selv at sjansen for å smitte noen er mindre når du har mindre virus i kroppen over kortere tid, så det hersker ingen tvil om at vaksinen hindrer videresmitte, bare hvor effektivt. Lenge siden jeg så tall på det, men mener erfaringene fra Israel var gode.
Sitat av user0011 Vis innlegg
Er det ikke slik at vaksinen kun hjelper deg selv aa overkomme viruset, kan man ikke fortsatt vare smittet (vaksinert, uten a vare klar over det selv) og overfore smitte til de som ikke er vaksinert?

Ble fullvaksinert for ca. 1 maned siden. Noen oppdatering pa hvor lenge den har effekt for man ma ta ny?
Tok sjansen denne gangen pga darlig helse, men kommer ikke til aa fortsette a vaksinere meg hvis den kun holder typ 6 maneder ot ma fortsette med dette ae etter ar.
Vis hele sitatet...
Forskere er ikke helt sikker enda, her er et utsnitt fra Yale som snakker om at MNA-vaksinene veldig sannsynlig varer i ett år, kanskje til og med flere.

The slow decline raises hopes that the mRNA vaccines will be protective for at least a year, if not longer, she says. “In addition to circulating antibodies, memory B cells and T cells can respond quickly to control infection. It could be many more years, unless there are variants that are able to evade this kind of immunity.”
Vis hele sitatet...
https://www.yalemedicine.org/news/ho...s-vaccine-last
Sist endret av Jorg; 28. juni 2021 kl. 17:15.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av user0011 Vis innlegg
Er det ikke slik at vaksinen kun hjelper deg selv aa overkomme viruset, kan man ikke fortsatt vare smittet (vaksinert, uten a vare klar over det selv) og overfore smitte til de som ikke er vaksinert?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke slik at den kun gjør det. Du bekjemper viruset mer effektivt, derfor er det ganske usannsynlig at du smitter noen hvis du blir infisert, gitt at du følger allmenne råd som også gjelder vaksinerte.
Jeg fikk første forrige Tirsdag.. Feber første kvelden, onsdag var det totalt hælvette.. Skikkelig dårlig i form og trøtt som ei strømpe. Sov på og av fra 09til 15.00 på jobb den dagen :/
Tok ikke lange tiden, men nå kom det en artikkel ut hvor forskere sier at vaksinen potensielt kan gi livslang immunitet om det ikke dukker opp nye varianter som omgår de.

Så da er det bare til å hoppe på toget for dere som er redd for å måtte ta en ny en hvert år.

https://www.nrk.no/norge/ny-undersok...-ar-1.15556460
Meh, dette var tamme saker. Hadde håpet på et par fridager men har bare litt vondt i armen.
Vær bare glad for det du, ubehaget har nesten gått vekk nå etter så mange dager.
Jeg leste ett sted noe professor i medisin skrev, kan ikke finne artikkelen nå, sorry. Hun skrev at enten tar du vaksine, eller så får du Covid sykdom. Heldigvis blir de fleste ikke så syke.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Vær bare glad for det du, ubehaget har nesten gått vekk nå etter så mange dager.
Jeg leste ett sted noe professor i medisin skrev, kan ikke finne artikkelen nå, sorry. Hun skrev at enten tar du vaksine, eller så får du Covid sykdom. Heldigvis blir de fleste ikke så syke.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ne-eller-covid
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Vær bare glad for det du, ubehaget har nesten gått vekk nå etter så mange dager.
Jeg leste ett sted noe professor i medisin skrev, kan ikke finne artikkelen nå, sorry. Hun skrev at enten tar du vaksine, eller så får du Covid sykdom. Heldigvis blir de fleste ikke så syke.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Sett hele befolkningen generelt, så er det kun 1/5 som får en alvorlig COVID, ja. Men det er observert at de av de 4/5 som får en mild COVID, like gjerne kan få en alvorlig COVID 6–12 måneder etterpå.

Det meste tyder på at dette viruset aldri blir borte (slik som andre forkjølelsesvirus av korona-typen). Dette vil komme igjen hvert 2–4 år, og danne en "epidemi" med forkjølelse. For de minste så blir dette som en dagens forkjølelse, som også kan være litt alvorlig. Dette her kommer fra Ralph Baric, som er kanskje den i verden, som vet mest om korona-virus.

Altså stopp av alvorlige sykdommer med ødelagte lunger, tap av IQ, alvorlige blodpropper og død går igjennom vaksina eller en alvorlig COVID. Da velger jeg uansett vaksina.
Helt enig, ofte er jeg det med deg aluminiumflorid, kunne du hatt et litt enklere navn?
Jeg klarer ikke å stave det korrekt, litt mild dysleksi kanskje.
Vaksine nr 2 kommer jeg til å ta, har fått en dato, men plutselig dukker det opp nye doser.
Ha en fin dag da dere.
Klem fra Betty
Formelen for aluminiumfluorid er vel AlF3, mye enklere

Har fått time for 2. dose om 12 uker, håper de åpner for restdoser før den tid. Skulle egentlig hatt første i morgen, men satt meg på liste og fikk samme dag som de åpnet for mitt kull.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Formelen for aluminiumfluorid er vel AlF3, mye enklere
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid antatt at han heter Alf.
Ja, da sier vi det, hyggelig fyr uansett.
Klem fra Betty
You can call him Al.
https://www.youtube.com/watch?v=uq-gYOrU8bA

Overaskende nok fikk jeg time til uka for første skudd. Blir greit å få unna.
Sist endret av Deep Sleep; 29. juni 2021 kl. 11:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hypotetisk sett, kan de som vaksinerer vite at en som kommer for å ta vaksinen er i karantene?

Du har jo saken her fra April.

Ser ut til at man må fylle ut en selverklæring på at man er frisk osv, men kanskje de har innsyn i statlig register over innreiseregistrering/karantene osv?

Jeg spør da en bekjent skal flytte ut av landet og ikke rekker å få med seg vaksinen med mindre han møter opp da han egentlig skal være i innreisekarantene..
Første dose med pfizer er satt. Bortsett fra litt hetetokter og humørsvingninger var det som jeg forventet. Har hørt dose to er verre, men det finner jeg ut.
Litt irritert over nyheter at noen kommuner som fikk vaksina via skjevfordelingen nå sliter med å få inn de som skal vaksineres( "ferietid"osv) mens andre kommuner må sette grupper på vent. Vaksine står i fare for å måtte bli kastet. Drop in er jo drop in fra nabokommune,ikke bare å reise dit fra valgfri kommune(som egentli burde være lov).
Sist endret av hollow; 19. juli 2021 kl. 11:04.
Fikk andre dosen med Pfizer på fredag. Ingen bivirkninger annet enn noe ømhet rundt stikket. Merker fremdeles at det er ømt (hvis jeg tar på det), men såpass lite at det muligens ikke er nødvendig å nevne. Uansett, så er det nok ikke merkbart i morgen.

Min mor har også fått dose 2. Heller ikke hun fikk andre bivirkninger enn litt ømhet. Samme gjelder venner som har fått #2 - ingenting å melde derfra heller.
Hvorfor er det egentlig sånn at man må ta 2 vaksiner?
Har ikke lest så mye info om det
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hvorfor er det egentlig sånn at man må ta 2 vaksiner?
Har ikke lest så mye info om det
Vis hele sitatet...
Fordi at immunsystemet skal trigges best mulig mot viruset, og gi høyest mulig beskyttelse. Det er også dobbel dose studiene viser resultatet av. Altså ca. 90–100 % beskyttelse. Får du COVID etter disse vaksinene, så merker du oftest ikke noe, men noen kan få en liten forkjølelse. Det er bare en liten håndfull, som har blitt skikkelig syke, og da har dem en alvorlig sykdom eller påvirkning i/av sitt immunforsvar.

England har valgt bare én dose. En del forskere ser på det med uro. At slike tankesprell, kan faktisk fremprovosere en seleksjon hos viruset. Det er bare å følge vitenskapsfolkenes råd!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
England har valgt bare én dose. En del forskere ser på det med uro. At slike tankesprell, kan faktisk fremprovosere en seleksjon hos viruset. Det er bare å følge vitenskapsfolkenes råd!
Vis hele sitatet...
Det er litt misvisande å sei at UK har valgt ein dose. Dei har prioritert å få vaksinert flest mogeleg med ein dose, men planen er å få to på alle.

Strategien botnar i at det er betre at fleire overlever enn at færre har to doser. Difor valde UK å drøye intervallet til 12 veker. Det har dei redusert til 8 for ein del grupper, ettersom tilgangen på vaksiner er betre.

Det er forøvrig nokså identisk med det Noreg og ein god del andre land har gjort, så det er ikkje spesielt for UK. Men UK var tidleg ute med vaksinering, og diskusjonane oppsto der, og så vart resultatet i stor grad kopiert.
Stemmer det, har også fått 1. dose med 12 uker til nr 2. Strategien er svært fornuftig siden 1. dose gir mer enn 90% sikkerhet mot alvorlig sykdom (i det minste for friske mennesker).
Ser det skrives en del (mye) negativt om disse vaksinene på facebook og andre "sosiale medier".

Er det noe som helst i disse argumentene om at denne vaksinen ikke er utprøvd nok?
At det kan komme senvirkninger som vi så etter svineinfluensaen?
At viruset ikke hjelper mot muterte versjoner av viruset, og at vaksinene i seg selv er med på å lage nye farligere mutasjoner?

Jeg vet at det er de samme menneskene som sier dette som også sier at viruset er menneskelagd og at det er en konspirasjon av myndighetene og legemiddelselskapene og blablabla, så jeg har vanskelig for å tro noe annet enn at dette bare er oppspinn.

Men jeg vil gjerne høre hvilke motargumenter det er til det de sier, annet enn at de er konspirasjonsteoretikere osv etc.
Det gikk jo tydeligvis litt fort i svingene rundt disse svineinfluensavaksinene, og denne gangen har jo legemiddelselskapene rushet for å få et virus på banen.

Går det an å ta en rask oppsummering av +/- ved å ta vaksinene?