Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7811
Hei, spørsmålet mitt er enkelt og greit rettet mot master grad. Jeg lurer på hvor stor betydning karakterer på mastergrad OG fra hvilket universitet man kommer fra når det gjelder å søke jobb?

Jeg er akkurat ferdig med første året master i Informatikk ved UiO(jippiii ) , også har jeg en kompis som er ferdig med 1 året master i Informasjonssystemer ved UiA(universitetet i agder)

Disse 2 retningene vil jeg egentlig si er nok så like, men litt mindre fokus på teknisk og programmering på informasjonssystemer enn det er på min mastergrad.

Han kompisen har rundt B i snitt, mens jeg har dessverre noe mindre, (ligger på rundt D).

Etter det jeg har erfart og hørt så er nivået på UiO høyere enn på UiA.

Spørsmålet er, hvem av oss ville stilt sterkest dersom begge to søker på samme stilling og jobb(tatt i betraktning at begge har lik arbeidserfaring)?
Sitat av cplpro Vis innlegg
. Spørsmålet er, hvem av oss ville stilt sterkest dersom begge to søker på samme stilling og jobb(tatt i betraktning at begge har lik arbeidserfaring)?
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på flere forhold. Det er jo en mulighet for at kompisen din bare er flinkere enn deg, men la oss for enkelhets skyld anta at en D-student ved UiO tilsvarer en B-student ved UiA (selv om jeg tviler). Nå, dersom du søker på en jobb i Oslo, hvor du kan ta praksis ved siden av studiene (det hadde vært litt vanskeligere hvis du bodde i Agder), og sjefen også studerte i Oslo og er overbevist om at UiO er Norges beste universitet - og kanskje enda mer overbevist om at disse distriktshøgskulene som har krangla seg til universitetsstaus er oppskrytte dritthøl - så vil jeg tippe D-kandidaten fra UiO står sterkest. Spesielt hvis fyren i tillegg ikke er så opptatt av karakterer, og heller verdsetter andre forhold, noe en del gjør. Hvis du derimot søker deg inn på en doktorgradsstipendiatsstilling, så er det så enkelt som at du må ha B i snitt på tellende fag fra masteren, samt B eller bedre på oppgaven for å i det hele tatt være kvalifisert. I dette tilfellet har opplagt UiA-studenten en fordel, da han er kvalifisert til å søke mens UiO-studentens søknad ikke er relevant. Dette blir selvsagt ytterpunkter, og det er umulig å gi noe entydig svar på hvor akkurat din fremtidige arbeidsgiver legger seg.

Det er også stor variasjon mellom ulike fagfelt. Studerer du jus er karakterene Veien, Lyset, Fremtiden, Gud og Universet. Innen andre fagområder, spesielt de mer praktisk retta, kan det ha mindre å si. Akkurat hvordan ståa er hva informatikk angår vet jeg ikke. Magefølelsen min tilsier at karakterer generelt ilegges større vekt enn de burde, og at bias mot Alma Mater er ganske lav her i Norge. Jeg har her veldig lyst til å slenge et lite sleivspark i retning bartebyen og si at det er en del mennesker som verdsetter siv.ing-titler veldig høyt, men på den annen side - det er jo ikke helt uten grunn heller.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. juli 2017 kl. 12:52.
Trådstarter
Takker for svar var akkurat slik jeg også tenkte meg..
Om jeg var i en ansettelsesprosess og fikk inn en kandidat med snitt på D så ville den røde lampen lyse. Snitt på D tilsier i min verden at det er gjennomgående mangler i kunnskap og innsats i forhold til en B student. Kanskje ville jeg sjekket om D studenten hadde for stort fokus på jobb ved siden av studier, eller andre ting som kan telle positivt. Her ville det kanskje også vært aktuelt å foretatt en liten "real time test". Gitt kandidaten en relevant oppgave som skulle løses og undersøkt hvordan det ble løst og om resultatet var bedre enn forventet av en D student.

Om inntrykket likevel ville vært manglende innsats, dedikasjon og kunnskap så ville jeg på en høflig måte be kandidaten ta kontakt senere. Det er ikke nødvendigvis slik at en D student gjør en dårlig jobb men personlig så hadde jeg ikke tatt sjansen om jeg hadde bedre kandidater å velge mellom. Kanskje et år eller to senere med mer praktisk arbeidserfaring så ville D studenten være en mer attraktiv kandidat da på basis av prestasjoner i annen jobb.

Umiddelbart ville jeg ikke vektlagt UIO kontra UIA, jeg ville først og fremst sett på resultatet. Det er et hav av forskjell på B og D.
Sist endret av frtoretang; 5. juli 2017 kl. 21:12.
Jeg tok en mastergrad selv for en liten stund siden og har pratet utallige ganger med professorer og kolleger om dette med karakterer på master. Alle sier så og si det samme - uansett hvilket universitet du går på, så er D en veldig dårlig karakter på master. På UiO så sier vi at C er ok, men ikke godt, så jeg ville ikke begynt å sammenlikne universiteter så mye før du har det grunnleggende på plass.

Flere arbeidsgivere vil nok kunne trekke konklusjonen at UiO står litt høyre enn andre universiteter i Norge av ulike grunner, men de kan ikke se bort ifra karakteren som skal reflektere kvaliteten og forståelsen du har for arbeidet som er utført. Som nevnt ovenfor er forskjellen på B og D ufattelig stor, og ingen utdanningsplass vil kunne endre på dette.
I disse "alle har master" tider, spesielt med mye ledighet, så teller karakteren mer enn hvor man har fått den fra.

Flere bedrifter vurderer engang ikke personer med under A i snitt. Så er veldig opp til din framtidige arbeidsgiver hvordan de vektlegger søkerne.
Spesielt siden det ikke kun er en person med karakterer fra UiO. Men en plass mellom 50 og 200 stykker fra UiO.
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om jeg var i en ansettelsesprosess og fikk inn en kandidat med snitt på D så ville den røde lampen lyse. Snitt på D tilsier i min verden at det er gjennomgående mangler i kunnskap og innsats i forhold til en B student. Kanskje ville jeg sjekket om D studenten hadde for stort fokus på jobb ved siden av studier, eller andre ting som kan telle positivt. Her ville det kanskje også vært aktuelt å foretatt en liten "real time test". Gitt kandidaten en relevant oppgave som skulle løses og undersøkt hvordan det ble løst og om resultatet var bedre enn forventet av en D student.

Om inntrykket likevel ville vært manglende innsats, dedikasjon og kunnskap så ville jeg på en høflig måte be kandidaten ta kontakt senere. Det er ikke nødvendigvis slik at en D student gjør en dårlig jobb men personlig så hadde jeg ikke tatt sjansen om jeg hadde bedre kandidater å velge mellom. Kanskje et år eller to senere med mer praktisk arbeidserfaring så ville D studenten være en mer attraktiv kandidat da på basis av prestasjoner i annen jobb.

Umiddelbart ville jeg ikke vektlagt UIO kontra UIA, jeg ville først og fremst sett på resultatet. Det er et hav av forskjell på B og D.
Vis hele sitatet...
Meg og kompisen min tok bacheloren sammen, og vi fikk omtrent like karakterer. Jeg er nok ganske sikker på at dersom jeg hadde gått samme master program som kompisen min, så ville jeg nok lugget på samme snitt som han(hvertfall rundt C) og ikke D`er som jeg har fått på UiO
Sitat av cplpro Vis innlegg
Meg og kompisen min tok bacheloren sammen, og vi fikk omtrent like karakterer. Jeg er nok ganske sikker på at dersom jeg hadde gått samme master program som kompisen min, så ville jeg nok lugget på samme snitt som han(hvertfall rundt C) og ikke D`er som jeg har fått på UiO
Vis hele sitatet...
Det nytter ikke å si det nå. Du valgte selv å gå på UiO, så hvorfor ikke gjøre en ekstra innsats ettersom du er så bombesikker på at UiO krever såpass mye mer enn UiA? Veldig mange endrer seg så fort de begynner på master - de arbeider betraktelig mye mer enn de gjorde på bachelor for å kunne yte bedre i kursene de tar på master. Det kan rett og slett være så enkelt som at vennen din nå gjør en bedre jobb med arbeid enn deg. B og D er som tidligere nevnt veldig stor forskjell, og ulike universiteter kommer ikke til å gi deg en så stor slingringsmonn.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Meg og kompisen min tok bacheloren sammen, og vi fikk omtrent like karakterer. Jeg er nok ganske sikker på at dersom jeg hadde gått samme master program som kompisen min, så ville jeg nok lugget på samme snitt som han(hvertfall rundt C) og ikke D`er som jeg har fått på UiO
Vis hele sitatet...

Keep telling you that....
Fakta er at det er et enormt skille mellom dere. Der din kompis med B snitt nok vil komme inn døren på intervju så kan det fort være at du blir luket ut alt når søknaden ankommer og de ser snittet.

Mener ikke være kjip her, men det er realiteten. Du kan være heldig å få jobb hos en som vektlegger personlige egenskap eller jobberfaring mer enn karakterer men veldig ofte så er det mange søkere på populære stillinger. Det som ofte skjer da for å lette jobben til de som står for ansettelse er at det raskt blir foretatt grovsortering. Feks på basis av snitt.

Jeg har liten tro på at det finnes en eneste arbeidsgiver som ser to kandidater der en har B og andre D snitt og tenker, "hm ja han med D i snitt har jo master fra UIO, da er de jo like gode da".
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mener ikke være kjip her, men det er realiteten. Du kan være heldig å få jobb hos en som vektlegger personlige egenskap eller jobberfaring mer enn karakterer men veldig ofte så er det mange søkere på populære stillinger. Det som ofte skjer da for å lette jobben til de som står for ansettelse er at det raskt blir foretatt grovsortering. Feks på basis av snitt.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva du baserer dette på, men jeg kan i alle fall si jeg har totalt motsatt oppfatning. Som Siv.Ing. student(shoutout til Myoxo) med et snitt på rundt C danket jeg ut mange A-studenter fra UiO, NTNU og andre steder pga. søknadstekst, CV og at de vet studiet er hardere enn en "vanlig" informatikkgrad. Jeg vet dette da flere sjefer har sagt det rett ut.

Videre tenker jeg om grovsortering basert på snitt to ting: kun idioter gjør det, og store selskaper som f.eks DNB som drev med dette før har nå vendt denne metoden ryggen. Det gjelder både meg og folk jeg kjenner at karakterer har lite å si da ingen har særlig høyt snitt men har fått jobber med god lønn og mange søkere, i stor grad pga. samme forhold som meg. Ting nummer to er at slik grovsortering kun kan gjøres av de som ikke vet hva de driver med, for jeg vet ikke med deg, men jeg har møtt latterlig smarte og flinke folk uten utdannelse eller med utdannelse og dårlige karakterer. Et selskap som ikke tar seg tiden til å gjøre mer enn grovsorteringer på karakterer følger ikke med, og vil ikke holde hodet over vann særlig lenge da det vitner om en totalt useriøs omgang med hvordan de velger folk.
D i snitt er i utgangspunktet for dårlig. Man kan forsvare et par «enkelt-Der» over 300 studiepoeng, men ikke som snittkarakter. Hos oss ville du nok ikke engang ha blitt kalt inn til intervju.

Mulig nivået på UiO er noe høyere enn UiA, men dette kan ikke forklare B-snitt kontra D-snitt. Jeg har også jobbet med flere dyktige programvareingeniører som har gått ved UiA, så jeg tviler på at nivåforskjellen er kjempestor.
Har selv tatt bachelorgrad i datateknikk ved UiA, og har nettopp vært gjennom en intervju prosess. Som flere har nevnt tidligere er vi i en tid hvor Master blir normalen, men bare man har en grad er mulighetene store. Spesielt innen IT.

Vet ikke hvordan det er med nyutdannede Master studenter, men av min erfaring var karakterer (spesielt de tekniske) meget viktig for å få foten inn døren for et intervju. Rett og slett fordi de ikke har mye annet å gå utifra. Utover dette er det også viktig å opparbeide sin portefølje gjennom studietiden, og å være litt taktisk ved valg av prosjektarbeider ol.

Hvilket Universitet eller høgskole man har fått graden har fint lite å si, og etter min erfaring fra diskusjoner i forskjellige intervjuer er det kun NTNU som skiller seg ut i positiv retning.
Dette med studiested føler jeg er litt, vel en amerikanske trend som ikke har slått rot i Norge. Ja ikke annet enn at du kan høre det bli nevnt av feks NHH eller BI ved presentasjoner o.l. Men de har jo egeninteresse i å hevde dette for å sikre flest mulig søkere. Noen studier ved noen høyskoler og universitet er nok mer kjent enn andre men derfra til å se mellom fingrene på B og D blir spesielt. Feks var det tidligere god kjent at siv-øk i Bodø var bra. Samtidig var jo siv-øk i Sandvika også bra. Tviler på at valg av studiested var årsaken til jobb.
Etter første jobben har karakterer 0 å si. Var griseheldig og fikk en ekstremt god jobb etter masteren selv om jeg hadde middels karakterer og er så glad for at noen aldri skal se vitnemålet mitt igjen.

Men selvfølgelig: du skal også ha første jobben!
Trådstarter
Sitat av pilky01 Vis innlegg
Etter første jobben har karakterer 0 å si. Var griseheldig og fikk en ekstremt god jobb etter masteren selv om jeg hadde middels karakterer og er så glad for at noen aldri skal se vitnemålet mitt igjen.

Men selvfølgelig: du skal også ha første jobben!
Vis hele sitatet...
Gratulerer så mye! Stå på