Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 19386
Hei,
Jeg er over snittet glad i en god pizza og har lurt mye på hvordan jeg kan lage en selv, like god som på pizzeria. Noen som vet hvordan de lager deigen, tomatsausen, andre typer ingredienser osv?
Fulle klar over at det sikkert er mange forskjellige versjoner av f.eks tomatsausen men jeg vil ha så mange tips som mulig.

Noen som har jobbet på et slikt sted evt?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Har jobba mange år både å Pizzabakeren og Dolly...

Dolly kan jeg ikke si så mye om, for der kom bunnene ferdig bakt hver dag. På PB bakte vi bunnene selv. Hovedforskjellen fra typisk oppskrift du finner på melpakken er at det er ganske mye fett og smør i bunnene på slike sjapper. Så du kan prøve deg frem med det. Akkurat blandingsforhold husker jeg ikke...
En annen viktig ting, som folk flest ikke gidder er å gi deigen tid til å heve. Minimum 10 minutter i bollen før du ruller den ut, og en time etter at den er rullet.

Sausen er også vanskelig å si noe om, da denne kom som en tomatsaus, og vi tilsatte en krydderblanding (som jeg ikke vet hva bestod av)

Et siste ninjatriks som jeg er overrasket over at såpass få tenker på selv er at ALT kjøtt som skal på pizzaen skal legges på rått. Ikke forstek verken kjøttdeig, kylling, biffstrimler eller hva det nå skal være... Blir mye bedre og mye saftigere.

Bare husk å steke den lenge nok:-)
Sist endret av ChS; 15. januar 2014 kl. 15:51.
Jeg synes nå det er heftig godt å frese noe av kjøtt/pølsene i panna med litt krydder før det slenges på pizzaen
Definer "pizzeria". Stor forskjell på Peppe's og Villa Paradiso liksom.
True phreak.
Jeg har selv jobbet i fem år på pizzeria i en av de største kjedene i landet. Generelt kan jeg si at man bør bruke HØY (så høy som mulig i en vanlig stekeovn) varme når pizzaen stekes, og aller helst skal pizzastein som er skikkelig forvarmet benyttes for å få en knasende sprø bunn.

Utover det skal alle ingredienser unntatt sopp (som du gjerne kan forsteke i ovn med litt limesaus, pepper og olivenolje), som nevnt over her, legges på rått (scampi kan være litt tricky dersom den er frossen, dog).

Om du legger ingrediensene over eller under osten har en del å si. Følgende ingredienser skal legges over osten:

Skinke, pepperoni, paprika, baconskiver, biff, tomat, jalapenos (kan også legges under), sopp, nachos, parmaskinke, reker/scampi, kylling, og andre ting som gjerne skal stekes.

Følgende ingredienser skal legges under osten:

Løk, baconterninger, ananas, nøtter, oliven, kjøttdeig og mais. Tror jeg skal ha fått med meg det meste nå, men generelt: Ting som gjerne skal kokes.

Andre ting man gjerne bør huske på:
-Unngå alt for mye garnityr! Dette er en felle svært mange går i. Det er faktisk bedre med for lite enn for mye.
-Begrens antall ingredienser og krydder. Hold det enkelt, da fremheves smaken i hver enkelt ingrediens bedre!
-Sprø bunn er kritisk for opplevelsen.
-Benytt skikkelig pizzaost som gir god tyggemotstand, og ikke bli altfor sprø.

Til pizzasaus kan du f.eks varme opp tomatpurè, og ha oppi koriander, hvitløk, pepper og litt eddik. Finhakket vårløk og litt chili er også godt.

Bunnen kan jeg dessverre ikke hjelpe til med, men jeg har gode erfaringer med ferdigdeig kjøpt i butikken (husker ikke hva den het , men ikke den fra Peppes). Om man lager bunn selv kan jeg anbefale å lage bunnen så tynn som mulig, da er det lettere å kontrollere konsistensen.

Min personlige favorittoppskrift: Pepperoni, cashewnøtter og jalapenos + hvitløksdressing.
Sist endret av Orph; 15. januar 2014 kl. 16:19.
Stek bunnen i 5-8min før du setter på fyllet. Da blir den met sprø
Jeg syntes bunnen blir mye bedre hvis man bruker lite gjær, evt naturlig suredeigmetode (google it). går også ann å bruke bakepulver isteden for gjær... Ved alle de metodene får man en tynnere mer orginalt "italiensk" konsistens.

Også gjelder det å skaffe gode ingredienser såklart. (Økologisk)... Kanskje bruke litt forskjellige meltyper. Når det gjelder å lage saus, så kan det være greit å bruke et glass tomatpurè som base, bland inn litt cherrytomat fra Kjær gartneri kanskje.
Det som er morsomt med pizza er jo å eksperimentere litt...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Fersk basillikum i pizzasausen er nesten et must, da smaker det virkelig digg av den. Husk også på rimelig med ekstra jomfru olivenolje, jeg bruker det i både sausen, deigen og en skvett på selve pizzaen når den er ferdig.

Drit i ferdiglagde pizzabunner. Å lage selv er både mye billigere og etter litt øving blir det fort bedre! Finn en grei oppskrift, prøv deg litt frem osv. Jeg lager italiensk style som regel så da skal den være så tynn som mulig, men mange liker å lage pan pizza osv. Jeg foretrekker dog mer fyll over mer brød.
Fun fact: Italienske pizzaer var opprinnelig med tykk bunn!
Takk for mange gode svar! Nei, eg vil ikke kopiere kjedene i mitt hjemmeprosjekt, men det er gjerne slik at hjemmelaget bunn blir veldig tykk og det smaker aldri som på restaurant sjøl om det kan bli godt!
Lag bunnen med durum mel. Gjerne blanding av durum og hvete. Det er gjerne det som gir sprøheta i bunnen.
Mye av hemmeligheten til pizzeria pizzaene er HØY temperatur ofte opp i rundt 500 grader, noe man kan glemme i en vanlig kjøkkenovn.

Det finnes imidlertid noen knep. Pizzastein er en forbedring, men det som virkelig gjør forskjell er en tykk stålplate på 6-8mm.
Denne kan kjøpes dyrt : http://www.bakingsteel.no/

Eller man kan få noen som driver med stål for å kappe til en for noen få hundrelapper som jeg har gjort.

Kjør full guffe på ovnen med plata i på nederste rille, la den stå minst en halvtime etter at ovnen har nådd temperatur før du legger pizzaen rett på stålet, da er det en fordel med en pizzaspade, har man ikke det kan man bruke en vanlig tynn finerplate godt melet for å flytte den over.

En kjempeenkel og god pizzadeig er denne:
http://food52.com/recipes/16641-jim-...margherita-pie

Bare husk at den må stå minst 16 til 18 timer til heving for å få den gode smaken. Lager du en stor porsjon deig kan restene oppbevares i kjøleskap opp til en uke hvis du blir fysen på mer pizza - deigen blir bare bedre.


Pizzasaus synes jeg er så enkelt som en boks hakkede tomater og en liten hermetikkboks tomatpure. Kjører det sammen med stavmikser og koker i 20 minutter med en god dæsj salt. Etterpå hiver jeg oppi en god dæsj med pizzakrydder mens sausen er varm. Sausen kan fryses og også oppbevares i kjøleskap opp til en uke.

Jeg legger alltid osten på først, rett på bunnen deretter saus og annet tilbehør, lager tynne bunner og lite fyll synes jeg er best.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Fun fact: Italienske pizzaer var opprinnelig med tykk bunn!
Vis hele sitatet...
Det visste jeg faktisk ikke! Men nå er de jo blitt svært tynne da, og tynne bunner er jo det som som oftest serveres på pizzarestauranter (unntatt store kjeder som PB og Dollys da feks), og ihvertfall det jeg ser på som "ordentlig" pizza.

Sitat av Astennu Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Nei, eg vil ikke kopiere kjedene i mitt hjemmeprosjekt, men det er gjerne slik at hjemmelaget bunn blir veldig tykk og det smaker aldri som på restaurant sjøl om det kan bli godt!
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri lagd tykk bunn når jeg har lagd hjemmelaget pizza. Det er bare å kjevle og tulle med den til den er kjempetynn, veldig enkelt! Gjerne bruk en oppskrift til italiensk pizza også, da de som regel er laget spesielt for tynne pizzaer.

Jeg forstår ikke hvordan alle i tråden her som skal snakke om pizzasaus ikke anbefaler fersk basilikum i sausen? Det gir jo faktisk en smak som er helt himmelsk, og de fleste ordentlige italienske pizzarestauranter bruker vel det i sausene sine. Omså om det bare er hakkete tomater med basilikumsmak eller ferske basilikumsblader, den smaken gir sausen et skikkelig pizza-preg.
True phreak.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan alle i tråden her som skal snakke om pizzasaus ikke anbefaler fersk basilikum i sausen? Det gir jo faktisk en smak som er helt himmelsk
Vis hele sitatet...
Jeg visste jeg hadde glemt noe Basilikum er selvfølgelig et must i pizzasaus.

Forøvrig har (eller har hatt, hvertfall) både Dolly og Peppes tynne "italienske" pizzabunner på menyen. Jeg velger dog alltid andre kafeer og restauranter dersom jeg skal spise pizza, - er ikke fan av pizzakjedene, så er ikke helt oppdatert.
Sist endret av Orph; 15. januar 2014 kl. 19:58.
Fin tråd!

I denne episoden av Hellstrøm rydder opp får en se hvordan de lager pizza i Italia. Se bort fra dramaet så kan man lære noe. Finner hele på tv3.no,og alle andre. Finnes også en oppskrift av Hellstrøm fra den episoden til italiensk bunn hvis man googler. Den funka suverent for meg.

http://m.youtube.com/watch?v=b9vP5VhmQT0
http://en.wikipedia.org/wiki/Pizza_stone og høy varme. Eller hvis du har plass så bygg en pizzaovn av mur og svette.
Sitat av Beron Vis innlegg
Mye av hemmeligheten til pizzeria pizzaene er HØY temperatur ofte opp i rundt 500 grader, noe man kan glemme i en vanlig kjøkkenovn.

Det finnes imidlertid noen knep. Pizzastein er en forbedring, men det som virkelig gjør forskjell er en tykk stålplate på 6-8mm.
Denne kan kjøpes dyrt : http://www.bakingsteel.no/

Eller man kan få noen som driver med stål for å kappe til en for noen få hundrelapper som jeg har gjort.

Kjør full guffe på ovnen med plata i på nederste rille, la den stå minst en halvtime etter at ovnen har nådd temperatur før du legger pizzaen rett på stålet, da er det en fordel med en pizzaspade, har man ikke det kan man bruke en vanlig tynn finerplate godt melet for å flytte den over.

En kjempeenkel og god pizzadeig er denne:
http://food52.com/recipes/16641-jim-...margherita-pie

Bare husk at den må stå minst 16 til 18 timer til heving for å få den gode smaken. Lager du en stor porsjon deig kan restene oppbevares i kjøleskap opp til en uke hvis du blir fysen på mer pizza - deigen blir bare bedre.


Pizzasaus synes jeg er så enkelt som en boks hakkede tomater og en liten hermetikkboks tomatpure. Kjører det sammen med stavmikser og koker i 20 minutter med en god dæsj salt. Etterpå hiver jeg oppi en god dæsj med pizzakrydder mens sausen er varm. Sausen kan fryses og også oppbevares i kjøleskap opp til en uke.

Jeg legger alltid osten på først, rett på bunnen deretter saus og annet tilbehør, lager tynne bunner og lite fyll synes jeg er best.
Vis hele sitatet...
Mye god råd her ! Pizzastål gjør en stor forskjell.

Når det gjelder bunn anbefaler jeg tipo00-mel(type00). Her kommer en oppskrift jeg har hentet i en kokebok som heter modernist cusine og som jeg bruker når jeg lager pizza.

500 gram mel
310 gram vann
10 gram salt
10 gram honning
2,5 gram gjær
2,5 gram glutenmel (kjøpes på helsekost + ultra etc)

La deigen stå minst mulig 1 døgn før du lager pizza. Hvis du ikke kjøper pizzastål ville jeg kjørt på full varme på ovnen når du steker pizza og gjerne med varmluft.
http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm

Detta er kanskje litt vel avansert, men ei veldig fin side.
Kilde:
NRKbeta: http://nrkbeta.no/2012/10/19/dokumen...izzaoppskrift/
Tenkte jeg skulle komme med et deigtips. Alt for mange folk klarer pokker ikke lage deig skikkelig.
1. La deigen stå å kjøre i kjøkkenmaskinen lenge. Gjerne en 15. Best er det om du blander sammen shitten på lav hastighet i et par minutter og så fyrer opp kjøkkenmaskina på ganske høy hastighet resten av tide.
Man vil la gluten i melet utvikle seg med vannet man tilsetter. Deigen skal bli sånn deilig elastisk.
Mange opplever ofte at oppskriften man følger blir litt løs og tilsetter mer mel. Vel, om du faktisk elter deigen lenge nok så vil du se at du ikke hadde trengt det ekstra melet; deigen kommer seg etterhvert med elting.
2.Tilsett salt på slutten av eltetiden. Du vil ha gluten+vann, ikke salt+vann. Salt binder vann men vi vil helst unngå det vi vil at saltet bare skal gi smak liksom.
Her er den mattematiske formelen for "perfekt pizza".

Tenkte jeg skulle prøve dette en dag for å se om det blir bra!
http://cheng.staff.shef.ac.uk/misc/cheng-pizza.pdf