Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvis du kunne stemme - hva hadde du stemt?
Clinton 2016 - Biden 2020 147 53,26%
Clinton 2016 - Trump 2020 4 1,45%
Trump 2016 - Biden 2020 24 8,70%
Trump 2016 - Trump 2020 101 36,59%
Stemmegivere: 276. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  286 56102
Vidarlo viser en unøyaktig fremstilling av hva som nå skjer over dammen. For det første har statene autonome styresett som igjen medfører forskjellige lover og regler.

Kort forklar har Pennsylvania en lov som sier at stemmer uten godkjent poststempel kan telles tre dager etter valget. Dette betyr at stemmer som har blitt sendt inn etter 3.november i teorien kan påvirke valget, mao mulighet for valgfusk.

https://www.inquirer.com/politics/el...-20201021.html
Det hele som skjer det borte nå er veldig skummelt. Så nylig gjennom Star Wars, og der har de et bra sitat som jeg følte var veldig passende for hva som kan skje nå. Dette virker som et forsøk på statskupp - og det heies frem.

"So this is how liberty dies . . . with thunderous applause."
- Padme Amidala
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Vidarlo viser en unøyaktig fremstilling av hva som nå skjer over dammen. For det første har statene autonome styresett som igjen medfører forskjellige lover og regler.
Vis hele sitatet...
Det er unyansert, men i grove trekk korrekt. Det samme ser vi i fleire delstatar: valdagsstemmene var republikanske, poststemmene demokratiske. Det var ikkje uventa.
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Kort forklar har Pennsylvania en lov som sier at stemmer uten godkjent poststempel kan telles tre dager etter valget. Dette betyr at stemmer som har blitt sendt inn etter 3.november i teorien kan påvirke valget, mao mulighet for valgfusk.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av https://www.npr.org/2020/10/19/922411176/supreme-court-rules-pennsylvania-can-count-ballots-received-after-election-day?t=1604572677391
In its ruling, the Pennsylvania Supreme Court said that ballots could be counted if they were received by 5 p.m. Nov. 6, as long as they were mailed by Election Day, Nov. 3. It also said that ballots without a postmark would "be presumed to have been mailed by Election Day" unless there was strong evidence to the contrary.
Vis hele sitatet...
Kravet er altså at dei skal vere postlagde seinast på valdagen, sjølv om dei kjem fram seinare - og at ein antar at stemmer som kjem innan den fristen er postlagde seinast valdagen, om ikkje det er ting som tilseier noko anna. Som elles i verda brukar posten tid.

Det der er snakk om her er ikkje valfusk, men å sikre at stemmene vert talde.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er unyansert, men i grove trekk korrekt. Det samme ser vi i fleire delstatar: valdagsstemmene var republikanske, poststemmene demokratiske. Det var ikkje uventa.

Nei.


Kravet er altså at dei skal vere postlagde seinast på valdagen, sjølv om dei kjem fram seinare - og at ein antar at stemmer som kjem innan den fristen er postlagde seinast valdagen, om ikkje det er ting som tilseier noko anna. Som elles i verda brukar posten tid.

Det der er snakk om her er ikkje valfusk, men å sikre at stemmene vert talde.
Vis hele sitatet...

Forskjellen er nok at jeg ser en åpning for at noen kan utnytte dette til sin fordel.

Det blir stadig oppdaget forsøk på valgfusk og jeg stiller spørsmål ved om alt dette blir fanges opp. Jeg er ingen ekspert på systemet, men har fått er inntrykk av at dette ikke er en umulighet.

https://edition.cnn.com/2020/10/30/u...ote/index.html

Som en tilleggsnotis mener jeg det er en skam at Arizona fortsatt blir presentert som blå/biden i norsk media da flere store medier i usa (nytimes/cnn) melder at staten fortsatt er helt åpen.

Du har nok en større tillit til systemet og det har jeg respekt for😊
Vet ikke hvorfor denne ble slettet sist jeg postet den, dere får heller slette igjen hvis det bryter en regel jeg ikke har forstått: Hva i all verden skjer egentlig om/når Trump bestrider resultatet? Er det huset, Pelosi eller høyesterett som faktisk avgjør her? Jeg kan ikke helt tro at det er mulig å tilsidesette et lovlig valgresultat i USA, men VG's grafikk gjør ingenting for å berolige meg her.
https://www.vg.no/spesial/2020/presi...content=row-14
Sitat av *pi Vis innlegg
Vet ikke hvorfor denne ble slettet sist jeg postet den, dere får heller slette igjen hvis det bryter en regel jeg ikke har forstått: Hva i all verden skjer egentlig om/når Trump bestrider resultatet? Er det huset, Pelosi eller høyesterett som faktisk avgjør her? Jeg kan ikke helt tro at det er mulig å tilsidesette et lovlig valgresultat i USA, men VG's grafikk gjør ingenting for å berolige meg her.
https://www.vg.no/spesial/2020/presi...content=row-14
Vis hele sitatet...
Samma hvem som kaster han ut, Donald godtar ingen ting. Stemmene er til syvende og sist «riktig»

Altså fra 20 Januar har han ikke tilgang på presidentenes service team lenger. Kun de få secret service agentene som følger han resten av livet. Dog han mister rommet sitt på Hvite.


Greit USA og senate er crazy, men det skjer ikke at han kan sitte å styre landet etter 20Januar.
Skjer bare ikke at folk fortsetter å backe den inkompetente klumpen der videre da! De har fått lekt nok nå.

F.eks
If Trump were inclined to overstay his term, the levers of power work in favor of removal. Because the president immediately and automatically loses his constitutional authority upon expiration of his term or after removal, he would lack the power to direct the U.S. Secret Service or other federal agents to protect him. He would likewise lose his power, as the commander in chief of the armed forces, to order a military response to defend him. In fact, the newly minted president would possess those presidential powers. If necessary, the successor could direct federal agents to forcibly remove Trump from the White House. Now a private citizen, Trump would no longer be immune from criminal prosecution, and could be arrested and charged with trespassing in the White House. While even former presidents enjoy Secret Service protection, agents presumably would not follow an illegal order to protect one from removal from office.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Forskjellen er nok at jeg ser en åpning for at noen kan utnytte dette til sin fordel.

Det blir stadig oppdaget forsøk på valgfusk og jeg stiller spørsmål ved om alt dette blir fanges opp. Jeg er ingen ekspert på systemet, men har fått er inntrykk av at dette ikke er en umulighet.

https://edition.cnn.com/2020/10/30/u...ote/index.html

Som en tilleggsnotis mener jeg det er en skam at Arizona fortsatt blir presentert som blå/biden i norsk media da flere store medier i usa (nytimes/cnn) melder at staten fortsatt er helt åpen.

Du har nok en større tillit til systemet og det har jeg respekt for😊
Vis hele sitatet...
Utfordringen her er at Trump prøver å utnytte det til sin fordel. Siden man vet det er skjev fordeling på stemmene. Det å endre reglene nå er for sent, folk har levert stemmen sin på valgdagen i god tro om at den skulle telles. Å endre det nå fører til at mange stemmer da ikke telles og det er tydelig til fordel for dem ene parten.

Jeg ser på dette som verre enn eventuell juks folk ser for seg kan skje ved å godta stemmer som kommer neste par dagene. Begge deler er forsøk på å påvirke valget.

Å tro at Trump gjør dette fordi det er riktig, og for å styrke demokratiet er naivt. Dette er kun fordi han tjener på å svekke tilliten til valget.
Sitat av *pi Vis innlegg
Vet ikke hvorfor denne ble slettet sist jeg postet den, dere får heller slette igjen hvis det bryter en regel jeg ikke har forstått: Hva i all verden skjer egentlig om/når Trump bestrider resultatet? Er det huset, Pelosi eller høyesterett som faktisk avgjør her? Jeg kan ikke helt tro at det er mulig å tilsidesette et lovlig valgresultat i USA, men VG's grafikk gjør ingenting for å berolige meg her.
https://www.vg.no/spesial/2020/presi...content=row-14
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det vil rettslige skritt først bli tatt i den aktuelle staten, men avgjørelser her kan bli anket til USA høyesterett.
Et aktuelt tilbakeblikk Kan være valget 2000, da George Bush vant Florida med 537 stemmer og anklagene haglet fra begge sider.

https://www.history.com/news/2000-el...-supreme-court
Et kjent og kjært Amerikansk utrykk sier at:
"Hvis skuta er i ferd med å synke
kan du like gjerne tenne på faenskapet
mens du driter på grunnloven"

eller noe sånt..
Dette er utrolig jevnt og spennende og valget kan fortsatt snu Trumps vei.

Nyeste fra pennsylvania er at republikanerne har fått en rettskjennelse på observasjon av stemmeopptellingen. Dette handler om at de før måtte stå 10-15m unna, nå kan trekke inn til 2m

Teamet til Trump mener også rundt 10k stemmer er falske i nevada og har tatt dette til retten.

I Wisconsin har valgdeltagelsen steget fra ca litt over 60% i 2016 til litt under 90% av registrerte velgere. Dette blir også sett på som mistenkelig.

Jeg har ikke fasiten, men det blir mye action fremover
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva er egentlig greia med " å stanse" opptellingen?
Hva skal være godt for.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det først og fremst handler om å så tvil om valget. Han skyter villt, nå skal han gå til sak i alle de nylige statene demokratene har tatt. "Plenty of proof". Det handler bare om å skape mistillit til systemet og fucke opp stemningen.

Det jeg lurer på, rent psykologisk, er om han tror på det selv. Tror han at han ikke kan ha tapt, at det må være juks? Tenker han at han uansett er den moralske vinneren av valget og at det ikke egentlig spiller en rolle hvem folk har stemt på? Eller er det rent instrumentelt, den indignasjon og raseriet han viser?
Sist endret av *pi; 5. november 2020 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det jeg lurer på, rent psykologisk, er om han tror på det selv. Tror han at han ikke kan ha tapt, at det må være juks? Tenker han at han uansett er den moralske vinneren av valget og at det ikke egentlig spiller en rolle hvem folk har stemt på? Eller er det rent instrumentelt, den indignasjon og raseriet han viser?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si.
Jeg har null diagnostisk erfaring, og de som har det prøver vel helst å ikke stille slike
uten å ha nærmere kontakt og mer info å gå på.

Men mange av løgnene er jo såpass åpenbart at er det at det ikke kan være tvil om at han vet han lyver.
Jeg tror kanskje han er paranoid nok til personlig å tenke at folk stjeler valget hans.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Påfallande nok ser ikkje dei som kjem dragande med hint om valfusk her på forumet ut til å bry seg om eit par hundretusen stemmer som postverket har somla med.

But in the nine postal districts spanning the five states — Arizona, Nevada, Pennsylvania, North Carolina and Georgia — yet to be decided, the ballot on-time rate was 84.6 percent. That means roughly 15 out of every 100 ballots in processing plants were not sorted — or delivered — on time.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror det først og fremst handler om å så tvil om valget. Han skyter villt, nå skal han gå til sak i alle de nylige statene demokratene har tatt. "Plenty of proof". Det handler bare om å skape mistillit til systemet og fucke opp stemningen.

Det jeg lurer på, rent psykologisk, er om han tror på det selv. Tror han at han ikke kan ha tapt, at det må være juks? Tenker han at han uansett er den moralske vinneren av valget og at det ikke egentlig spiller en rolle hvem folk har stemt på? Eller er det rent instrumentelt, den indignasjon og raseriet han viser?
Vis hele sitatet...

Uansett årsak så blir jo dette helt feil. Den mannen undergraver demokratiet, når han forsøker å skape et skremmebilde som sålangt står helt udokumentert, der han rett ut sier det forekommer valgjuks. han undergraver også rettstaten når han trekker slikt inn i retten, og dermed også det embede han selv har.

Om det er en form for paranoid galskap, en sinnslidelse eller om han ytrer slik i ren ondskap som et bortskjemt lite barn som ikke har fått viljen det aner jeg ikke. Vi får håpe stemmene viser at Trumps tid er forbi og at verden heretter vil slippe å høre særlig mye mer fra den mannen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Uansett årsak så blir jo dette helt feil. Den mannen undergraver demokratiet, når han forsøker å skape et skremmebilde som sålangt står helt udokumentert, der han rett ut sier det forekommer valgjuks. han undergraver også rettstaten når han trekker slikt inn i retten, og dermed også det embede han selv har.

Om det er en form for paranoid galskap, en sinnslidelse eller om han ytrer slik i ren ondskap som et bortskjemt lite barn som ikke har fått viljen det aner jeg ikke. Vi får håpe stemmene viser at Trumps tid er forbi og at verden heretter vil slippe å høre særlig mye mer fra den mannen.
Vis hele sitatet...
Jojo, men flere har "diagnostisert" den mannen til å ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Flere av dem er ansette psykologer.
Så hvis vi antar dette stemmer, så er mannen så full på seg selv, at han antageligvis ikke klarer å fatte, at han ikke blir valgt til president. Altså det er ikke umulig, at han tror det nesten er konspirasjon mot han nå.

Personlig så synes jeg, at det er helt merkelig at han ble valgt første gangen.
Kommer vell an på postdistriktene, er det gitt at disse favoriserer Biden? Fra storbyer og forsteder er det helt klart Biden med god margin, men ikke i mindre distrikt som er farget rødt? Kan for eksempel tenkes at posten går en del tregere ute på landet enn i storbyen.
Nevada har sendt ut poststemmer til alle innbyggere og man kan forvente en jevnere opptelling på post- og valgdag stemmer.
Alt blir uansett bare spekulativt, vi får vente å se. Det dro uansett jævlig ut dette her.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror det først og fremst handler om å så tvil om valget. Han skyter villt, nå skal han gå til sak i alle de nylige statene demokratene har tatt. "Plenty of proof". Det handler bare om å skape mistillit til systemet og fucke opp stemningen.

Det jeg lurer på, rent psykologisk, er om han tror på det selv. Tror han at han ikke kan ha tapt, at det må være juks? Tenker han at han uansett er den moralske vinneren av valget og at det ikke egentlig spiller en rolle hvem folk har stemt på? Eller er det rent instrumentelt, den indignasjon og raseriet han viser?
Vis hele sitatet...


Det er jo et betimelig spørsmål så klart, og jeg tillater meg å være så dristig og forsøke å svare siden vi nå sitter her med en fyr som etter beste evne prøver å markedsføre seg som diktator.

Jeg tror det er en lett kombo. Jeg tror absolutt han ikke vil innse at han kanskje kan tape som den forvokste ungen han er, men jeg tror også at i lys av de erkjennelsene så tror jeg han blir voldsomt smålig, feig og ufordragelig. Han karen som skrev selvbiografien til Trump i 1995 spådde at dersom Trump ville tape det neste valget ville han gjøre hva han alltid har gjort. Forlate det synkende skip samtidig som han prøver å overbevise alle om at det _egentlig_ var han som vant. Dette har vært et kjennetegn ved Trump i alle år fordi han er en pingle som ikke takler å tape ansikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Kommer vell an på postdistriktene, er det gitt at disse favoriserer Biden? Fra storbyer og forsteder er det helt klart Biden med god margin, men ikke i mindre distrikt som er farget rødt?
Vis hele sitatet...
Slik er fordelinga i dei forskjellige fylka.

Som du ser bur det knapt folk utanom Clark County og Washoe County. 73% held til i Clark County, og tek du med Washoe bur 89% i dei to fylka. Kva resten av delstaten måtte stemme er ikkje så ekstremt relevant; om Biden vinn Clark og Washoe med 56% vinn han delstaten.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Slik er fordelinga i dei forskjellige fylka.

Som du ser bur det knapt folk utanom Clark County og Washoe County. 73% held til i Clark County, og tek du med Washoe bur 89% i dei to fylka. Kva resten av delstaten måtte stemme er ikkje så ekstremt relevant; om Biden vinn Clark og Washoe med 56% vinn han delstaten.
Vis hele sitatet...
Den var bra, har du tall på antall stemmer telt opp også? Leder Biden Clark og Washoe med 56%?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Den var bra, har du tall på antall stemmer telt opp også? Leder Biden Clark og Washoe med 56%?
Vis hele sitatet...
Det er litt irrelevant å sjå på kor mykje han leiar med, når det er snakk om framtidige stemmer, men nei; han leier ikkje med 56%.

Det er ikkje det han må ha realistisk sett heller - for 56% er det som må til for å vinne Nevada om *ingen* utenom dei to fylka stemmer på Biden. Kjapp sjekk viser at 15-20% i andre delar og stemmer Biden, slik at han ikkje treng 56% i Washoe og Clark for å vinne.

(I tillegg bør det nevnast at 56% neppe er heilt rett. Det er tatt ut frå populasjonen, og ikkje tal personar med stemmerett i dei ulike fylka, så ut frå alderssammensetning og litt slikt, vil det sikkert variere med eit par prosentpoeng, men det illustrerer maktforholdet i staten).
Sist endret av vidarlo; 5. november 2020 kl. 22:06.
Det blir i hvert fall spennende å se hvordan Trump oppfører seg om han skulle tape. Mannen virker jo å være helt rabiat.
Nei nå orker jeg ikke vente lengre. Nå blir det horisontalen på meg så får usa klare seg selv helt uten min hjelp i natt. Det blir nå som det blir. Trump klarte jo ikke få igang 3 verdenskrig i denne perioden, selv om det ofte virket som han prøvde for harde livet. Så da overlever vi vel en periode til om det går så jævla galt med tellingen. Skjønt jeg håper den mannen blir strippet for taletid ganske raskt nå. Er jo egentlig møka lei hele fyren og likevel så går jeg i fella hver gang og leser alle mulige sjuke uttalelser han har kommet med. Fyren er kanskje et psykiatri case god som noen?

Da trer jeg "av vakt", skal pisse sittende og pusse tenna samtidig. Så ser jeg vel i morgen tidlig om usa klarte seg uten at jeg fulgte med.
Sist endret av _abc_; 5. november 2020 kl. 22:45.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Trump klarte jo ikke få igang 3 verdenskrig i denne perioden
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Jeg føler vi er i en slags digital 3. verdenskrig for øyeblikket...
Siden stemmegivning er så i vinden akkurat nå: I skrivende stund har 193 personer stemt i pollen min. Første alternativ, med Clinton i 2016 og Biden i 2020 er det mest populære, med 104 stemmer (54%). Tankesettet til denne gruppa har jeg god koll på. På andreplass finner vi Trump i 2016 og 2020 med 71 stemmer (37%). Dette er et tankesett som kanskje er vanskeligere for meg å forstå, men denne gruppa har også argumentert tydelig for sin posisjon. Men så har vi de resterende 18 stemmene, de som har bytta mening den ene eller andre veien - dere hadde det vært interessant å høre litt mer fra!

Dere 15 som støtta Trump i første runde, men som nå håper på Biden, hva var det som fikk dere til å endre mening? Og dere 3 som har gått motsatt vei - hvorfor har Trump steget i deres aktelse i løpet av første periode? Her hadde det vært interessant å høre dere utdype litt.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg tror det er en lett kombo.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig det jeg har landet på også. At han kan både vite at det er løgn og tro på det samtidig. En avsporing, dette, men narsissisters forhold til sannhet er ekstremt fascinerende.

Vel, nå skjer det vel ikke noe drastisk før Pennsylvania har kommet gjennom bunken en gang utpå natta, så vidt jeg forstår. Godnatt, og God bless America
Tankegangen gikk vell noe sånn som at Trump var en som kom utenfra og virket som en kandidat som kanskje ville bli kvitt det etablerte. Slik jeg så det skulle det bety å vise en finger til pengemakten som både har styrt og styrer amerikansk politikk i stor grad og heller hjelpe den vanlige mann i gata. Ettersom det åpenbart ikke skjedde (skal ikke si jeg egentlig hadde regnet med at det ville skje, men var et håp) ser jeg nå på Biden som det klart beste alternativet. Jeg stemmer selv langt til venstre her til lands og er klart uenig i politikken hans.

Jeg har allikevel ingen problemer med å forstå de som stemmer på Trump. Jeg skjønner at de ser etter en som står "på utsiden". En de tror taler dems sak og ikke bare prøver å appellere til "rike globalister"
https://mobile.twitter.com/realdonaldtrump

Takk til de "forente" stater for denne tragikomedien av et valg, som min kjæreste og jeg + venner kan styrke bånd gjennom å le av
Hva ellers kan man gjøre?

Se forøvrig talen Trump holdt natt til 4 for ekstra "aged-like-milk" materiale!

https://www.google.com/amp/s/www.rev...transcript/amp

"Because you know what happened? They knew they couldn’t win so they said, “Let’s go to court.” And did I predict this, Newt? Did I say this? I’ve been saying this from the day I heard they were going to send out tens of millions of ballots. They said exactly, because either they were going to win or if they didn’t win, they’ll take us to court."

Hvem tar rettens vei nå, tRumpemannen?
Sist endret av krystallkongen; 6. november 2020 kl. 00:52.
Trump skal holde en ny tale 00:30. Det vil si innen kort tid.
Man kan vel relativt greit filtrere bort det mest av anklagende hans om valgfusk,
og de mest troverdige som har utalt seg om temaet til nå (valgobservatørene)
har jo først og fremst rettet lyset mot Trump kampanjen og Trump selv sitt
misbruk av makt og skittent spill.

Allikevel sitter vi igjen med ett trist og ganske oppsiktsvekkende valg når oppslutningen
rundt Trump ikke bare er god men også mange steder har økt.
Desto lengre dette går så blir det mer og mer usikkerhet - men føler det uansett er en ting som er sikkert. Og det er at det amerikanske folket taper dette valget. Uansett hvem som går unna seieren tror jeg ettervirkningen av dette kan fort bli veldig kjipe.
Donald Trump jr. skriver på Twitter at det beste for USAs framtid vil være om hans
far «går til total krig over dette valget».

Det er godt valg av ord, når Trump supportere i tusentall står klare med riflene sine
Buckle up folks! Dette blir jo bare verre og verre! Men, han har jo aldri lagt skjul på at han ikke kommer til å godta et valgnederlag så får vi håpe noe skjer. Uansett utfall av selve valget så tror jeg statene vil slite med trumpisme fram til karen tar kvelden av naturlige årsaker. I følge et annet forum jeg også frekventerer med mange amerikanere på så har han nå gått ut og sagt at det har vært valgfusk over hele linja. Dette kan fort bli veldig, veldig stygt! Kom nettopp inn døra så har ikke fått mulighet til å dobbeltsjekke men det er fra troverdige folk. Framifrå guttær detta!
Sist endret av equimanthorn; 6. november 2020 kl. 02:29.
Sitat av Mr. Millennial Vis innlegg
Jeg har allikevel ingen problemer med å forstå de som stemmer på Trump. Jeg skjønner at de ser etter en som står "på utsiden". En de tror taler dems sak og ikke bare prøver å appellere til "rike globalister"
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig i det hele tatt å forstå den forakten og mistilliten mange amerikanere har mot elitepolitikere. Man kan se UXA med Seltzer hvis man trenger å bli minnet på hvor håpløst livet er for store deler av befolkningen. Håpløshet er livsfarlig.

Det går jo sakte men (relativt) sikkert rett vei nå, sånn tallene i Pennsylvania ser ut nå.

Hva som skjer etterpå er en annen sak. Jeg vet ikke, han har så og si hele GOP imot seg i de valgfuskbeskyldningene (artig å se Pence desperat prøve å støtte presidenten og demokratiet samtidig, i tvetydige ordelag, stakkars fyr). Han kommer ikke noen vei med det, så etterspillet begrenser seg nok til gatekamper. Det er jo forsåvidt ille nok det. Et splittet land, med det som vel ikke er verdens mest karismatiske president til å samle det igjen. Blir litt av en bakrus, det her.
Sist endret av *pi; 6. november 2020 kl. 09:30.
Absolutt! Det er Hvist også flere kilder som hevder at Trump personlig ringte Rupert Murdoch (fox news' generalisimo) i voldt raseri og forlangte at Fox news skulle trekke tilbake de gode tallene knyttet til Arizona, siden de var de første til å deklarere at Biden kunne vinne, før mer liberale tv-kanaler der nede. Når selv sjefen for Fox news nekter å ettergå det kravet så vet man at man ikke har mange kort igjen å spille på!
Sist endret av equimanthorn; 6. november 2020 kl. 09:34.
De erklærte jo Arizona for avgjort i forgårs, det må unektelig ha vært litt forhastet sånn det ser ut nå. Det er fortsatt helt jevnt, slik jeg leste det i VG må Trump ha 57% av de gjenværende og har slik trenden er nå.... 57% av de som blir talt opp. Ganske overraskende at FOX var så kjapp på avtrekkeren der.
Sist endret av *pi; 6. november 2020 kl. 09:49.
Det var en feil i rapporteringen fra Arizona hvor de først opplyste at 95%+ av stemmene var talt opp. Med ledelsen Biden da hadde og antall stemmer som sto igjen var det da fullt forståelig at man gikk ut og erklærte Biden som vinner av staten. Fox News burde trukket det tilbake da det kom nye meldinger om at kun ~85% av stemmene var talt opp og det fremdeles var helt åpent.

Ikke ofte Fox News får kp fra meg, men valgdekningen deres har vært overraskende god. Ikke rart Trump er sinna når selv de tar avstand fra gnålet han lirer av seg.
Enig i det, selv om det er rart at de fortsatt står ved det.

I det hele tatt virker det som Trump har krysset en grense disse dagene der det blir veldig vanskelig for noen aktører å stå ved ham uten å miste all troverdighet. Man har tålt mye grums under den der anti-pk "rett fra levra" -fanen, men mulig systematisk angrep på demokratiet var å ta det akkurat litt for langt.
Kuttet talen til Trump
"USAs tre ledende nyhetskanaler – ABC, CBS og NBC – valgte alle å kutte overføringen av Donald Trumps tale,
etter at presidenten kom med en rekke feilaktige påstander
"

Har han kommet med flere nå eller er den som vi fik se i sin helhet sent i går det er snakk om?

Jeg skjønner at mann ikke kan la fyren si hva som helst, men det er jo nesten
bedre å la idioten kle helt av seg da, så folk etterpå ikke kan så tvil om att lot underbuksa bli.
Sist endret av vindaloo; 6. november 2020 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lindsey Graham var på Fox i går, støttet Trump og donerte 500K dollar. Det store spørsmålet er hva Mitch McConnell kommer med. Alt peker mot at McConnell fortsatt vil være den mektigste personen i Washington og hans ord veier tungt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kuttet talen til Trump
"USAs tre ledende nyhetskanaler – ABC, CBS og NBC – valgte alle å kutte overføringen av Donald Trumps tale,
etter at presidenten kom med en rekke feilaktige påstander
"

Har han kommet med flere nå eller er den som vi fik se i sin helhet sent i går det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om talen som ble gitt litt før 01:00 norsk tid. Den ble vist i sin helhet i norsk media - men en del amerikanske nyhetskanaler valgte å kutte den.
Sist endret av etse; 6. november 2020 kl. 11:27.
Det er jo bra at de også fjernet talen fra digitale plattformer. En president på vei ut døra som forsøker å tenne på eget land og skape kaos, misstillit trenger ikke mer taletid eller mer oppmerksomhet. Nå må bare Trump tape valget og finne seg en måte å forholde seg til nederlaget på som ikke går utover hele nasjonen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er jo bra at de også fjernet talen fra digitale plattformer. En president på vei ut døra som forsøker å tenne på eget land og skape kaos, misstillit trenger ikke mer taletid eller mer oppmerksomhet. Nå må bare Trump tape valget og finne seg en måte å forholde seg til nederlaget på som ikke går utover hele nasjonen.
Vis hele sitatet...
Er enig når det kommer til rene hat ytringer og den slags.
Ellers er jeg i mot sensur.
Hadde man bare sendt løgnene hans rett ut ville de vært lett å sjekke i etterkant.
Nå blir det en slags mytisk greie for kulten hans. At han ikke fikk snakke.
Nei sensur er jo et svært negativt ladet ord, og vi vil selvsagt ikke ha noe sensur....eller trenger vi faktisk at noen tar ansvaret når mannen med overordnet ansvar faktisk ikke evner å la den demokratiske prosessen gå sin gang uten at presidenten forsøker å tenne på hele landet?

Kall det sensur, sammenlikn med hvem som helst andre land, og regimer. Donald Trump må på skjerming. Han bør måtte pisse med åpen dør og ha folk rundt seg 24/7 helt til realiteten over valget har sunket inn og han har akseptert både resultatet og den demokratiske prosessen.

Minner om at Trumps taler igår det han forfektet korrupsjon, valgfusk osv faktisk førte til at endel mennesker i usa grep til våpen og samlet seg ute i gåtene i frustrasjon. Vi kan ikke la en egoistisk, kanskje litt mentalt forstyrret kjempebaby starte opptøyer eller borgerkrig bare fordi han føler han fortjener å vinne. Kudos til de mediehusene som valgte å beskytte både landet sitt, demokratiets valgordninger og også presidenten mot seg selv da de valgte å avbryte den direktesendte talen til Trump. Siden mannen helt tydelig ikke var istand til å ivareta seg selv eller sin nasjon i den talen så var det faktisk redaktører rundt forbi som var voksne nok og hadde baller store nok til å si stopp.
Selv om Trump skulle tape nå, har han vunnet stien fremover for mer intelligente høyrepopulister i fremtiden.
Med nok støtte, og bedre oppførsel personlig, vil løgn, splittelse og Trump retorikk være bevist å være mer enn konkurransedyktig.

Og hans beskyldninger om juks vil for alltid undergrave demokratiet i lang tid i USA i mange grupper som har stolt på han og gjør det ennå
Sist endret av meaculpaUIO; 6. november 2020 kl. 12:43.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Selv om Trump skulle tape nå, har han vunnet stien fremover for mer intelligente høyrepopulister i fremtiden.
Med nok støtte, og bedre oppførsel personlig, vil løgn, splittelse og Trump retorikk være bevist å være mer enn konkurransedyktig.
Og hans beskyldninger om juks vil for alltid undergrave demokratiet i lang tid i USA i mange grupper som har stolt på han og gjør det ennå
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om at vi kan forvente mye dritt ifra høyresiden i USA i årene fremover.

Men han har nok dratt den i overkant langt nå. Legg så til den klovneaktige fremførelsen.

han slaktes også av republikaner nå:

Til CNN sier den tidligere republikanske senatoren Rick Santorum at han er rystet, og beskriver utsagnene som farlige.
– Ingen republikansk folkevalgt vil stå bak den uttalelsen, sier han.

Senatorene Mitt Romney (Utah) og Pat Toomey (Pennsylvania) har også kritisert presidenten.
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Lindsey Graham var på Fox i går, støttet Trump og donerte 500K dollar. Det store spørsmålet er hva Mitch McConnell kommer med. Alt peker mot at McConnell fortsatt vil være den mektigste personen i Washington og hans ord veier tungt.
Vis hele sitatet...
Han har allerede uttalt at han ikke kritiserer Trump for å erklære for tidlig seier eller for å ytre at han vil gå til rettslige skritt, og at det er helt normalt og innafor. Nå har det kanskje eskalert litt etter det, men spørs om det kommer noe veldig tydelig avstandstagen derfra.
Da ser det ut til at Trump tapte valget. Joe Biden har sikret seg 273 valgmenn, er dermed uslåelig og er utropt til landets neste president.

Gratulerer USA.
Sist endret av _abc_; 6. november 2020 kl. 16:16.
Kamala Harris hvor ble det av deg i alt mylderet?
Kjenner jeg er minst like interessert.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Trump klarte jo ikke få igang 3 verdenskrig i denne perioden, selv om det ofte virket som han prøvde for harde livet. Så da overlever vi vel en
Vis hele sitatet...
Hva konkret sikter du egentlig til her? Trump fikk amerikanske tropper hjem og var i dialog med Nord-Korea. Er det noe Trump ikke ville ha var det krig. Så hva sikter du til sånn helt konkret?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva konkret sikter du egentlig til her? Trump fikk amerikanske tropper hjem og var i dialog med Nord-Korea. Er det noe Trump ikke ville ha var det krig. Så hva sikter du til sånn helt konkret?
Vis hele sitatet...
Det kan ha noe å gjøre med alle de elleville truslene han også har sendt til både nord Korea og Kina, den arrogante holdningen han har hatt med andre land, og den store splittelsen han presterte å skape i eget rike.