Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2352
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hvis en skal lage seg littegranne nitrersyre ved hjelp av svovelsyre og nitratsaltmetoden og bytter ut svovelsyren med oleum, hva skjer da?
Så du mener å blande et nitratsalt med oleum (som er olje på latin)?
Oleum(rykende svovelsyre) er svovelsyre som er overmettet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Oleum(rykende svovelsyre) er svovelsyre som er overmettet.
Vis hele sitatet...
Da må dette være p.g.a. den konsentrerte svovelsyrens oljelignende konsistens. Fo oleum er egentlig det latinske substantivet for olje (i intetkjønn), og eterisk-olje er aetheroleum.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Da må dette være p.g.a. den konsentrerte svovelsyrens oljelignende konsistens. Fo oleum er egentlig det latinske substantivet for olje (i intetkjønn), og eterisk-olje er aetheroleum.
Vis hele sitatet...
Kan gått være det, men nå er jo vi i Norge, ikke i Latin
Sitat av sven Vis innlegg
Kan gått være det, men nå er jo vi i Norge, ikke i Latin
Vis hele sitatet...
Latin (og noen ganger gresk) er jo det som blir brukt i vitenskapen verden over! Også innen det norske vitenskapelige miljøet blir dette brukt innen medisin, botanikk, mykologi, zoologi, biologi, geologi, toksikologi, kjemi og fysikk. Og jeg mener det blir litt feil å kalle rykende mettet svovelsyre bare for oleum. Antageligvis er det rette Acidum sulphuricum oleum. Men det blir kanskje bare kalt for oleum på slangspråk. Hvorfor ikke heller kalle det for svovelsyreolje?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og jeg mener det blir litt feil å kalle rykende mettet svovelsyre bare for oleum. Antageligvis er det rette Acidum sulphuricum oleum. Men det blir kanskje bare kalt for oleum på slangspråk. Hvorfor ikke heller kalle det for svovelsyreolje?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Oleum

Det kan sjå ut som du meiner feil.
kjedelig streiting
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Latin (og noen ganger gresk) er jo det som blir brukt i vitenskapen verden over! Også innen det norske vitenskapelige miljøet blir dette brukt innen medisin, botanikk, mykologi, zoologi, biologi, geologi, toksikologi, kjemi og fysikk. Og jeg mener det blir litt feil å kalle rykende mettet svovelsyre bare for oleum. Antageligvis er det rette Acidum sulphuricum oleum. Men det blir kanskje bare kalt for oleum på slangspråk. Hvorfor ikke heller kalle det for svovelsyreolje?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal tolke det latinske i navna til kjemiske substanser så alt for mye. Husk på at de fleste stoffer ble navngitt for flere hundre år siden av veldig forskjellige folk. Feks har ikke saltsyre så veldig mye med salt å gjøre annet enn at de deler samme type anioner. Tror heller ikke at Kong Harald drikker mye Aqua regia
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Trådstarter
Sånn... da var det prøvd.
Blandet 55g kno3 i 100ml oleum, gikk greit det, temperaturen steg littegranne å allt så greit ut, utenom at mixen ble veldig rød. Satte den i kjøleskapet i 3 timer, menda jeg tok den ut var den fortsatt ikke kald og hvis jeg rørte i den ble den varm igjen
Etter flere timer hadde den kommet ned på akseptabelt nivå for dette prøveprosjektet, ca 5 grader og jeg bestemte meg for å begynne å tilsette erytol. Men i det de første kornene detter nedi mixen blir hele suppa steinhard og temperaturen kommer opp i 50 grader på rekortfard. Det er komplett umuligt å røre i nå å det fortsetter å ryke voldsomt, så jeg kaster hele dritten i bekken
Tror jeg holder meg til syrer og den gode gammle mannitolen fra nå av

Må også bare få tilføye at oleum og salpetersyre fungerte helt enestående til mannitolnitrerin i en 40/ 60 blanding hvorav di 60 var oleum
Sitat av sven Vis innlegg
Sånn... da var det prøvd.
Blandet 55g kno3 i 100ml oleum, gikk greit det, temperaturen steg littegranne å allt så greit ut, utenom at mixen ble veldig rød. Satte den i kjøleskapet i 3 timer, menda jeg tok den ut var den fortsatt ikke kald og hvis jeg rørte i den ble den varm igjen
Etter flere timer hadde den kommet ned på akseptabelt nivå for dette prøveprosjektet, ca 5 grader og jeg bestemte meg for å begynne å tilsette erytol. Men i det de første kornene detter nedi mixen blir hele suppa steinhard og temperaturen kommer opp i 50 grader på rekortfard. Det er komplett umuligt å røre i nå å det fortsetter å ryke voldsomt, så jeg kaster hele dritten i bekken
Tror jeg holder meg til syrer og den gode gammle mannitolen fra nå av

Må også bare få tilføye at oleum og salpetersyre fungerte helt enestående til mannitolnitrerin i en 40/ 60 blanding hvorav di 60 var oleum
Vis hele sitatet...
hørtes merkelig ut kansje oleum var litt for stekt det kan jo hende at ETN synthese trenger litt vann for å fungere ordentelig. jeg har funnet ut at det aldri blir noe HE på meg kommer heller til og holde meg til litt små eksprimenter med flash og Shells. btw hvor fikk du tak i 100% svovelsyre (oleum som du kaller det)?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Trådstarter
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
btw hvor fikk du tak i 100% svovelsyre (oleum som du kaller det)?
Vis hele sitatet...
Inntil den dagen jeg slutter i denne bransjen, så vil jeg klassifisere det som "top secret" på sosiale medier
Sitat av sven Vis innlegg
Inntil den dagen jeg slutter i denne bransjen, så vil jeg klassifisere det som "top secret" på sosiale medier
Vis hele sitatet...
det er sånn bet burde låte hos alle freaker
btw nå er det tydelig vis ikke lov å kjøpe isposer med ammonium nitrat
http://www.dsb.no/no/toppmeny/Publik...t-til-private/
Sist endret av CracklingPyro; 21. april 2013 kl. 21:08.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Trådstarter
Noen som vet sånn sirka hvor mange liter gass nitrert cellulose produserer under detonasjon pr. Kilo?
Har lekt litt med tanken om å bytte ut det stoffet man vanligvis bruker i et 28mm borrehull med noen få gram nc i en stein på rundt 1 kubikk eller noe, for å sammenligne litt å foreta noen undersøkelser for vitenskapens skyld ( ringnes)