Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2283
Hei, har et krav stående mot noen hvor jeg har dokumentert kravet skriftlig og skyldner har akseptert og da lovet. Igjen og igjen uten å betale en krone.

Beløpet det dreier seg om er under 30,000 men over 25,000. Så er penger som hadde vært å fått tilbake.

Har purret skriftlig og sendt faktura, samt første og andregangs purring.
Skjedde fint lite.

Så gikk det noen måneder og jeg sendte kravet på nytt, da kom posten i retur.

Problemet er at dette individet har flyttet på seg 3 ganger siden det.
Vet ikke hvor h*n bor nå og har altså ikke noen plass å sende kravet.
Hadde et telefonnummer men h*n har selvfølgelig endret dette og det nye står ikke oppført.

Er blokkert på både facebook og alle andre tenkelige plasser, regner med eposten jeg sender er markert som søppelpost også.

Er det noe jeg kan gjøre her som privatperson?
Evt noen tips til inkassobyrå som kan få dette til når vedkommende har en utdatert addresse i folkeregisteret?
(tror iallefall det da jeg er ganske sikker på at h*n ikke bor i den byen lengre.)
Villig til å betale for at selskap skal drive dette inn/evt at dem kutter av litt på toppen av beløpet.
Ta kontakt med inkassoselskap som tar saker for privatpersoner, forklar saken og ha dokumetasjon klar. Jeg tror ganske sikkert de har tilgang på folkeregistrerte adresser.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Ta kontakt med inkassoselskap som tar saker for privatpersoner, forklar saken og ha dokumetasjon klar. Jeg tror ganske sikkert de har tilgang på folkeregistrerte adresser.
Vis hele sitatet...
Men om addressen i folkeregisteret ikke er oppdatert er man vel like langt er man ikke?

Skattelistene for 2018 viser en by h*n ikke bor i lengre.
Disse er oppdatert iht til folkeregisteret slik jeg forstår det. (søkte på meg selv å får da opp nåværende bosted/kommune jeg først flyttet til i desember 2019)
Kravet må sendes til den folkeregistrerte adressen. Når du får løst det kan du kreve inn gjelden.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Kravet må sendes til den folkeregistrerte adressen. Når du får løst det kan du kreve inn gjelden.
Vis hele sitatet...
Nei, det må det nødvendigvis ikke.
Du som privatperson kommer uansett fint lite videre.

Og selv om du finner adressen og sender nytt brev så er det vel strengt tatt ikke sannsynlig at vedkommende har tenkt å betale uansett?

Og siden du nå enda ikke har sendt inkassovarsel, og nå vet at adressen du har ikke stemmer, så spørs det om du kommer noen vei. Men verdt å ta en telefon til et inkassoselskap og høre med de.

Et alternativ kunne kanskje vært å sjekke med forliksrådet. Problemet er at der og må du vite hvor vedkommende bor så du kan sende kravet til rett forliksråd.
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Du som privatperson kommer uansett fint lite videre.

Og selv om du finner adressen og sender nytt brev så er det vel strengt tatt ikke sannsynlig at vedkommende har tenkt å betale uansett?

Og siden du nå enda ikke har sendt inkassovarsel, og nå vet at adressen du har ikke stemmer, så spørs det om du kommer noen vei. Men verdt å ta en telefon til et inkassoselskap og høre med de.

Et alternativ kunne kanskje vært å sjekke med forliksrådet. Problemet er at der og må du vite hvor vedkommende bor så du kan sende kravet til rett forliksråd.
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det at vedkommende prøver å komme seg unna gjelden.
Har sendt noen e-poster nå på morningen til forskjellige selskap så venter på svar og evt kostnad for å drive inn dette.
Du kan sjekke om vedkommende har digipost. Inkassoloven tillater elektronisk kommunikasjon. Du vil da heller ikke motta post i retur.