Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2598
Jeg er helt for skatt på lønn/ytelser osv.

Men 2 ting jeg ikke får til og gå opp er aga (arbeidsgiveravgift) og overskuddsskatt.

At små bedrifter skal potensielt tape på og ansette noen med fast lønn som slutter med ytelser fra nav er meg helt fjernt.

Men overskuddsskatt er også litt vanskelig for om man går 1mill i pluss. Bestemmer og ta utbytte av de så får man ca 600k ut og 400k til staten. Og vis neste år da ikke er like bra evt noen kunder ikke gjør opp for seg osv så får man en regning i OKT på 320000 ca for overskuddet du fikk året før.

Derfor lurer jeg på om det fins mange som kan ryke på en smell der?
Det finnes nok mange som kan ryke på en smell der.

Ha en fin helg freaks!
For noen år siden leste jeg et innlegg i en avis om arbeidsgiveravgiften, og det et knakende godt innlegg med et par forskjellige modeller for hvordan ting heller kunne vært løst slik at ikke arbeidsgiveravgiften blir en bremsekloss, kanskje spesielt for oppstartsbedrifter, og selskaper i markeder med små marginer og tøff konkurranse. Fyren men pennen foreslo blant annet forskjellige innslagspunkter for arb.g.avg. Og amnesti en viss periode etter oppstart. Husker jo ikke alt men han hadde noen gode poeng.

Når det gjelder skatt på overskudd så kan du vel mot regne mot tidligere års underskudd så over tid er det kanskje ikke så gale?
Arbeidsgiveravgift er egentlig bare flat skatt på inntekt, hvem som betaler skatten er jo likegyldig.
Som arbeidstakere burde vi være mer bevist dette fordi reduseres den så kunne man fått mer utbetalt i lønn.
Det er jo ikke du som arbeidstaker som betaler arbeidsgiveravgiften. Den betaler din arbeidsgiver. Lønnsveksten er vel strengt høy nok? Om noe burde arbeidsgiveravgiften fjernes, men ikke for å tilfalle arbeidstakerne men som et ledd å senke lønnsutgifter. Det kan resultere i mindre utflagging av arbeidsplasser, enklere for norske bedrifter å vinne anbud, ja rett og slett styrke konkurransekraften til norske bedrifter.