Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 20816
Ja nettopp! Hvem er disse negrene som tror de kan komme hit og oppføre seg som nordmenn! Med preferanser for hva de ønsker å bli kalt! Makan! De kan aldri passe inn i en lusekofte de! Uff og huff!

Men seriøst, du er jo laaaangt ute på videne. "Optisk utfordret"? "Alternativt pigmenterte"? Bullshit. Det du sier stemmer ikke med virkeligheten.
Sist endret av Kinseek; 3. november 2007 kl. 09:11.
Sitat av Da9L
Det som virkelig er rasistisk, er det at "negerene" kan kaller hverandre neger og nigger og slik. Men hvis en hvitmann kaller en neger for neger eller nigger, blir han banka opp. Det er rasisme det.
Vis hele sitatet...
Javisst, så lenge man tilhører en minoritetsgruppe, er det ingen problem å bruke "rasistiske" ord og utrykk seg i mellom. Jeg går selv rundt på jobben og kaller negerne for negere og gulingene for gulinger, utrykk som "jævla utlending" går også helt fint å si for min del. De etnisk norske på jobben kan derimot ikke holde på sånn, da det plutselig blir sett på som rasistisk ladet.


Men det spørs jo også hvordan man ordlegger seg, dette skal gå fint:
"Du vet han høye pakkisen?"
"Å ja, han Amin?"

Dette går kanskje ikke så fint:
"Hei, din skække neger."
"Hva sa du?"
OT: Politisjefen i Tromsø sier faktisk at det er greit å si neger, så jeg går med han:P
Var sak på nyhetene og i avisa om at han syns at det var greit, LITT oppblåst kansje?
Sitat av våken_viking
De har trengt seg inn i dette landet. Da trenger de ikke å være hårsåre med henhold til hva vi kaller dem. Forøverig merker jeg en trend når det gjelder å omtale grupper som tendenserer til det komiske.De blinde blir støtt av å bli kalt blinde.I usa er det vanlig å omtale dem som "optisk utfordrende".For ikke å tråkke tyver på tærne betegnes de som "erhververe". De vi kaller negere er "alternativt pigmenterte". Det er blitt belastende og rasistisk å bruke ord som flyktning og flerkulturell.Den korrekte betegnelsen per i dag er "tospråklig" selv om de ikke forstår et dugg norsk.
Dette er vårt land.Her bør vi hevde vår rett til å kalle en spade for en spade og en neger for en neger
Vis hele sitatet...
Jeg setter utrolig liten pris på at et rasistsvin som deg bruker ordet "vårt", som om jeg og du hadde noe til felles. Slutt med det, er du snill. Jeg synes også det er irriterende at du og resten av Vigridvennene dine liker å kalle seg vikinger, siden vikingene (i tillegg til å drepe og voldta) faktisk var oppsøkende on interessert i andre kulturer enn vår. Siden du ÅPENBART ikke er det, burde du ikke kalle deg viking.
..Slik som jeg ser på det kommer det helt ann på hvordan situasjonen ligger ann..!

Hvis omtaler en utenlandsk kompis som pakkis eller liknende i en eller annen sammenheng, så lenge det ikke er rasistisk ladet, sågjør det jo ingen ting.

Men hvis noen kommer med noe som minner om "Jævla pakkisfitte!" så er det jo helt klart rasistisk, samme går jo for neger, og de fleste andre uttrykk for etniske grupper.

For og ta det slik: Hvis noen sier om meg:

-Handere som snakker med ham fyren
-Hvem av dem?
-Hvitingen.
Så er det jo greit, mens om en vilt fremed hadde komt bort til meg og bare FØHK JU VANILLAFEIS!

Så ville jeg begynt og tvile på om jeg godtok det.

Det kommer helt ann på situasjon og sammenheng om et ord er rasistisk eller ikke.
Sitat av Iceman Twix
Det dumme er at de kaller oss hvite mens vi ikke kan kalle dem svarte/neger..

Det har sikkert blitt så strengt etter slave-handelen og all undertrykkelsen, men jeg syns det er litt overdrevet..
Vis hele sitatet...

Ville du syntes det var greit om du var i sverige og ble tiltalt som "jævla norbagga!" ? Selvsagt ikke. Men hadde du hatt noe problem å si det til en norsk kompis, når du er i sverige? Selvsagt ikke.

Poenget er at grupperinger kan slenge dritt seg i mellom. Uteforstående kan ikke si de samme tingene uten å virke frekk/rasistisk. Get used to it.
På grunn av denne tråden spurte jeg alle mørkhudete jeg kjenner/vet om, om de misliker å bli kalt negre/svart/brun (selv om det strengt tatt ikke finnes et eneste menneske som er svart, det nærmeste er brun). 27 av de 27 jeg spurte har ikke noen problemer med å bli kalt neger eller svart/brun. 27 av de 27 mente at svarting var et rasistisk ladet ord, noe som jeg selvfølgelig forutså de ville si.

Det å kalle negre for afrikanere tror jeg ikke er så ideelt, dette fordi mange negre ikke er fra Afrika.
Ordet neger i seg selv er ikke et rasistisk ord, men ordet har blitt brukt som sjeldsord, og dette har gjort det litt tabu og bruke ordet i uansett sammenheng (for "oss" som Rellativ sier så fint )
neger betyr skiten, husker ikke hvilket språk det stammer fra. men dette sier jo at neger er et negativt ladet ord egentlig. men når afroamerikanere spesielt rap kulturen bruker ordet neger i et skjør er det jo ikke rart at det blir en forvirring om dette er et "lovelig" ord og si. og det er jo som med alle mennesker, noen kan du noen kan du ikke. jeg har svarte venner de kan jeg kalle neger på kødd og de kaller mer potet. men en jeg ikke kjente hadde nokk tatt dette negaivt.
det jeg reagerer på er at vi får anmerkning av lærere hvis de hører vi kaller noen for svartimg eller neger, men hvis noen av de svarte kaller oss nordmenn for hvitinger, skrellt potet osv, og IKKE får anmerkning, syns jeg dette er urettferdig!
Sitat av rspederse
det jeg reagerer på er at vi får anmerkning av lærere hvis de hører vi kaller noen for svartimg eller neger, men hvis noen av de svarte kaller oss nordmenn for hvitinger, skrellt potet osv, og IKKE får anmerkning, syns jeg dette er urettferdig!
Vis hele sitatet...
Helt enig. Syns at det har snudd feil vei i Norge. Da blir de plutselig rasisme mot etnisk norske. Jeg syns at folk er veldig hårsåre når det gjelder rasisme.
Sist endret av Arath.inc; 5. november 2007 kl. 09:58.
Hei. Jeg synes det her er en tåpelig debatt. Det er svært få ord og begrep som har en definert betydning for alle, og i hvertfall ikke "neger". Det har fint lite å si hva man selv legger i begrepet, når man forstår at det oppfattes helt annerledes av folk rundt. Man kan også være helt oppgitt over at folk tar uttrykket så ille opp, men poenget er at det bare er slik, og å la være tå hensyn til virkeligheten er bare å pisse i vinden.

i have spoken
Sitat av Gud
Hei. Jeg synes det her er en tåpelig debatt. Det er svært få ord og begrep som har en definert betydning for alle, og i hvertfall ikke "neger". Det har fint lite å si hva man selv legger i begrepet, når man forstår at det oppfattes helt annerledes av folk rundt. Man kan også være helt oppgitt over at folk tar uttrykket så ille opp, men poenget er at det bare er slik, og å la være tå hensyn til virkeligheten er bare å pisse i vinden.

i have spoken
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er det mest fornuftige innlegget til en topic jeg har sett her på freakforum. Og jeg må si jeg ble glad når jeg såg det! Endelig en som klarer å ordlegge seg presist og ha et meget godt poeng.

KP!
Jeg synes ikke ordet neger I noen forstand er rasistisk, men om man begynner med nigger og andre ord så blir det straks mer rasistisk.

Det kommer også selvfølgelig an på hvilken betydning man blander inn ordet i.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Nigger kan jo bety så mangt..

1. Hey, you mah nigger!/Thats mah nigga right there! (kompis)
2. Nigga plz.
3. I'm gonna pop that niggah!
4. Don't mess with mah niggaz.
5. I'm gonna have four crack-smoking niggaz go medieval on yo ass (film-quiz).

Osv. Mulig det blir mer rasistisk ladet når det blir ytret at en hvit mann. Det er jo litt rasistisk.
Sitat av rspederse
det jeg reagerer på er at vi får anmerkning av lærere hvis de hører vi kaller noen for svartimg eller neger, men hvis noen av de svarte kaller oss nordmenn for hvitinger, skrellt potet osv, og IKKE får anmerkning, syns jeg dette er urettferdig!
Vis hele sitatet...
Men hvis du lar være å kalle andre for svarting eller neger, så slipper du hele problematikken. Hvis noen kaller deg for potet e.l., så vinner du kun på ikke å svare. Hvis du kaller noen for noe, og de syns det er krenkende, så må du la det være.
Norge er fylt med hverdagsrasisme, som mange nordmenn ikke oppfatter som noe stort problem. Særlig på arbeidsplasser hvor Frp har stor oppslutning, men også i næringslivet. Mange etniske nordmenn blir valgt over andre nordmenn i jobbsammenheng, ofte løslig basert på enkle ting som navn. Kjell Pettersen stiller mye sterkere Ali Mohammad, dessverre.
Sitat av bronsky
Norge er fylt med hverdagsrasisme, som mange nordmenn ikke oppfatter som noe stort problem. Særlig på arbeidsplasser hvor Frp har stor oppslutning,
Vis hele sitatet...
og med en påstand så følger fakta.
nå er jeg spent
Sitat av hyys
Dette tror jeg er det mest fornuftige innlegget til en topic jeg har sett her på freakforum. Og jeg må si jeg ble glad når jeg såg det! Endelig en som klarer å ordlegge seg presist og ha et meget godt poeng.

KP!
Vis hele sitatet...
Takk, selv om føler på meg at jeg ikke er den eneste som har tenkt det her, men at jeg bare er først ute med å vokalisere tanken i denne debatten. Debatter som det her har det med å marginalisere og å polarisere standpunktene ned til gjerne to dimensjoner, og jeg har bare vage teorier om hvor dybden blir av.
Jeg må quote meg selv her:
Sitat av DryYouTear
På grunn av denne tråden spurte jeg alle mørkhudete jeg kjenner/vet om, om de misliker å bli kalt negre/svart/brun (selv om det strengt tatt ikke finnes et eneste menneske som er svart, det nærmeste er brun). 27 av de 27 jeg spurte har ikke noen problemer med å bli kalt neger eller svart/brun. 27 av de 27 mente at svarting var et rasistisk ladet ord, noe som jeg selvfølgelig forutså de ville si.

Det å kalle negre for afrikanere tror jeg ikke er så ideelt, dette fordi mange negre ikke er fra Afrika.
Vis hele sitatet...
Det at jeg faktisk spurte 27 mørkhudete venner/bekjente/bekjente av venner/bekjente av bekjente om de blir fornærmet av å bli kalt neger/svart/brun, og samtlige svarte nei har tydeligvis ingen påvirkning på denne debatten. Det virker som om folk heller vil tviholde på sin egen mening enn å faktisk høre på hva de det gjelder har å si.

Latterlig.
Sitat av DryYouTear
Jeg må quote meg selv her:

Det at jeg faktisk spurte 27 mørkhudete venner/bekjente/bekjente av venner/bekjente av bekjente om de blir fornærmet av å bli kalt neger/svart/brun, og samtlige svarte nei har tydeligvis ingen påvirkning på denne debatten. Det virker som om folk heller vil tviholde på sin egen mening enn å faktisk høre på hva de det gjelder har å si.

Latterlig.
Vis hele sitatet...
Men denne debatten i seg selv er jo et helt klart og tydelig bevis på at ikke alle deler oppfatningen rundt begrepet og dermed bør brukes forsiktig der etter. ( se min første post i denne tråden #162). Du kan selvfølgelig være oppgitt over det, men det hjelper ikke.
Sist endret av Gud; 10. november 2007 kl. 15:25.
Sitat av |24/\/\0
og med en påstand så følger fakta.
nå er jeg spent
Vis hele sitatet...
Egne erfaringer. Dessuten ligger det i Frps natur å bagatellisere invanndrings-og raseaktuelle temaer.
Hadde blitt ganske pissed selv om jeg var fra f.eks india og ble kalt neger, noe som er ganske vanlig, folk vet jo ikke hva en neger er lenger. Ellers syns jeg det er helt greit å si neger, men bare for å beskrive noen på en nøytral måte.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hva med jiggaboo?
(skrev bare på tull, jeg hater ingen på grunnlag av rase/religion, selv mener jeg at allt kan spøkes med)
Litt offtopic:
Rasisme går på hudfarge og trekk vi har, vi kaller de forskjellige raser som hvite svarte og vi har mange navn på de forskjellige.
Det jeg lurer på er Samer, er de en annen rase en resten av norge som de vil ha det til?
Jeg kan ikke se forkjell på en same og andre folk jeg ser her på vestlandet.
De snakker samisk og går i sameklær, Kan noen si meg hva som skiller dem fra andre Nordmenn?
Neger blir et skjeldsord fordi hvite menesker bruker det... i forskjeldige situasjoner de kanskje ikke burde bruke det.
og jeg synes ikke man måtte trenge å si neger til en persjon uanset.. ikke hviting heller .
man trenger ikke si ting om hudfargen til en annen person.
Sitat av wicked700
Neger blir et skjeldsord fordi hvite menesker bruker det... i forskjeldige situasjoner de kanskje ikke burde bruke det.
og jeg synes ikke man måtte trenge å si neger til en persjon uanset.. ikke hviting heller .
man trenger ikke si ting om hudfargen til en annen person.
Vis hele sitatet...
Hva om man skal beskrive en person? Da må man ofte si noe om hudfargen.
Sitat av wicked700
Neger blir et skjeldsord fordi hvite menesker bruker det... i forskjeldige situasjoner de kanskje ikke burde bruke det.
og jeg synes ikke man måtte trenge å si neger til en persjon uanset.. ikke hviting heller .
man trenger ikke si ting om hudfargen til en annen person.
Vis hele sitatet...
Angrer litt nå på at jeg spurte kompisen min fra Algerie hvor han kom fra, hvis jeg bare hadde ignorert det faktum at han var mørkudet og ikke spesielt god på norsk så hadde jeg ikke vært så rasistisk at jeg så at han var fra et annet land.

Det er et faktum at det er forskjeller på oss og det er helt supert.
Vi må kunne utrykke oss med ord uten å støte hværandre eller å være redd for å støte.
Neger er et gammelt norsk ord for en mørkhudet person og enda gamlere er ordet Negro.
Men siden ordet Nigger ble brukt om slaver i usa så kan ikke resten av verden bruke et ord som ligner og har samme avstamning.
Jeg sier neger om mørkhudete og jeg har ikke tengt å slutte med d, jeg bruker det også når jeg er sammen med venner fra Algerie, Irak, Sri Lanka og India Selv om jeg ikke bruker d så ofte sammen med fremmede fordi det kan ha utrolige konsekvenser.
Sitat av bronsky
Egne erfaringer.
Vis hele sitatet...
Utdyp

Sitat av bronsky
Dessuten ligger det i Frps natur å bagatellisere invanndrings-og raseaktuelle temaer.
Vis hele sitatet...
jaha? og med en påstand følger bevis. Foreslår at du leser frps program og at du forteller meg hvor den "såkalte" bagatilliseringen forekommer.
afroamerikanere, som det heter, mener at "neger" er et rasistisk begrep. Men de kaller hverandre niggere. sett at jeg gikk bort til en mørk mann og sa "halla nigger, hva skjer" så ville jeg av all sansynlighet få meg en i blinken. hadde jeg selv vært mørk, så ville jeg fått en stor håndflate i min egen håndflate, og en skulder langt oppi adamseplet med svaret "yo! ikke mye, særr olø shit"

Konklusjonen er at rasisme ikke avhenger av hva man sier, men hvem som sier hva.
Rasisme er i kjølvannet av diverse aparteid og slaveri blitt en trend fra de mørkes side, om at de er undertrykket, selvom det aldri har vært så mye fokus på intergrering og kvoteringer i de mørkes favør.
Jeg skylder på Rnb musikken for at en mørk kvinne for lederjobben foran nesa mi.

jeg er ikke rasist, og jeg har ikke lest hele tråden.
Kanskje litt offtopic, men jeg husker da noen mente at Astrid Lindgren var rasistisk fordi hun hadde skrevet at faren til Pippi Langstrømpe var "neger kongen".

He he, tror nok ikke hun mente å være rasistisk.
Sitat av heykey
afroamerikanere, som det heter, mener at "neger" er et rasistisk begrep. Men de kaller hverandre niggere. sett at jeg gikk bort til en mørk mann og sa "halla nigger, hva skjer" så ville jeg av all sansynlighet få meg en i blinken. hadde jeg selv vært mørk, så ville jeg fått en stor håndflate i min egen håndflate, og en skulder langt oppi adamseplet med svaret "yo! ikke mye, særr olø shit"

Konklusjonen er at rasisme ikke avhenger av hva man sier, men hvem som sier hva.
Rasisme er i kjølvannet av diverse aparteid og slaveri blitt en trend fra de mørkes side, om at de er undertrykket, selvom det aldri har vært så mye fokus på intergrering og kvoteringer i de mørkes favør.
Jeg skylder på Rnb musikken for at en mørk kvinne for lederjobben foran nesa mi.

jeg er ikke rasist, og jeg har ikke lest hele tråden.
Vis hele sitatet...
Herregud for noe tull! Stol litt mindre på popkulturens stereotypier og få innblikk i virkeligheten. Hvis du tror at hver eneste svart amerikaner er kaller vennene sine for "niggere" så tar du grundig feil.
Sitat av GordonFreeman
Herregud for noe tull! Stol litt mindre på popkulturens stereotypier og få innblikk i virkeligheten. Hvis du tror at hver eneste svart amerikaner er kaller vennene sine for "niggere" så tar du grundig feil.
Vis hele sitatet...
Inntrykket kommer kanskje av at "svarte" oponionsledere derav bla 50 cent & co bruker uttrykket niggah over en lav sko. Dersom du har hørt om tostegshypotesen vil du da skjønne at "opinionslederne" sender ut signal til mottakerne (de som ser, lytter til eller leser det aktuelle mediet) som da blir påvirket av oponionslederens oppførsel.
Dette er en vanlig og om media kun hadde brukt en oponionsleder fører dette til stereotypifisering. Om da en av leserne på nff er svoren fan av 50cent er 50 en av hans mest sentrale oponionsledere og en som skaper bildet hans av samfunnet rundt seg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Indianere er ikke røde, og asiatere er ikke gule.
▼ ... over et år senere ... ▼
personlig har jeg egentlig aldri skjønt meg på rasisme, jeg mener, hvorfor hate noen fordi de er en annen hudfarge enn det du er? det er bare dumt. Og selv om det ikke er rasistisk å kalle noen neger, liker jeg ikke ordet. Jeg har ingenting imot andre hudfarger enn meg selv. Men det som jeg hater er at hvis jeg klikker på en som er mørkhudet da, da er det automatisk rasisme, enda jeg klikker på han fordi han tok lommeboka mi ellerno. Jeg hadde reagert på samme måte om han hadde vært hvit.
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
personlig har jeg egentlig aldri skjønt meg på rasisme, jeg mener, hvorfor hate noen fordi de er en annen hudfarge enn det du er? det er bare dumt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
Jeg har ingenting imot andre hudfarger enn meg selv.
Vis hele sitatet...
Du syns rasisme er dumt, men du liker ikke mennesker med forskjellig hudfarge enn din egen?

Eller er det dette som kalles formuleringsfeil?
Sist endret av exocytose; 26. august 2009 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
personlig har jeg egentlig aldri skjønt meg på rasisme, jeg mener, hvorfor hate noen fordi de er en annen hudfarge enn det du er? det er bare dumt. Og selv om det ikke er rasistisk å kalle noen neger, liker jeg ikke ordet. Jeg har ingenting imot andre hudfarger enn meg selv. Men det som jeg hater er at hvis jeg klikker på en som er mørkhudet da, da er det automatisk rasisme, enda jeg klikker på han fordi han tok lommeboka mi ellerno. Jeg hadde reagert på samme måte om han hadde vært hvit.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at folk hater svarte er vel sjeldent fordi de er svarte, men fordi det er ekstremt mange dumme/kriminelle/voldtektsmenn/mordere blandt svarte. Såklart er ikke alle det, men mennesker fungerer gjerne sånn, for eksempel det at hvis person A hadde drept mora til person B så hadde person B mest sannsynelig hata familien og vennene til person A.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Grunnen til at folk hater svarte er vel sjeldent fordi de er svarte, men fordi det er ekstremt mange dumme/kriminelle/voldtektsmenn/mordere blandt svarte. Såklart er ikke alle det, men mennesker fungerer gjerne sånn, for eksempel det at hvis person A hadde drept mora til person B så hadde person B mest sannsynelig hata familien og vennene til person A.
Vis hele sitatet...
Vi hvite er bare snille og lovlydige!
Sitat av dexter Vis innlegg
tnt:
Rellativ: negere sier "sup my nigga" til hverandre hele tiden, hvorfor kan ikke vi si det?
Vis hele sitatet...
Sånn seriøst hvor dum er du?
Hvis noen svarte sier til noen andre SVARTE "sup my nigga" da kan de jo ikke mene noe frekt med det..det blir litt anderledes når noen andre kaller dem for negere... det er greit å si "han gutten der som er mørk/brun/svart er rar"..men ikke "han gutten der som er neger er rar"
Det burde du skjønne å!
Sitat av Hadii Vis innlegg
Sånn seriøst hvor dum er du?
Hvis noen svarte sier til noen andre SVARTE "sup my nigga" da kan de jo ikke mene noe frekt med det..det blir litt anderledes når noen andre kaller dem for negere... det er greit å si "han gutten der som er mørk/brun/svart er rar"..men ikke "han gutten der som er neger er rar"
Det burde du skjønne å!
Vis hele sitatet...
Hva hvis en hvit gutt sa "Sup myh Niggah" til en gutt fra afrika, men de to kjenner hverandre og er kompisser, vil han fra afrika få inntrykk av at kompissen hans er en rasist???
Tror ikke akkurat det største problemet relatert til rasisme, er mobbing blant venner. Hvis du vet at mottakeren ikke blir støtt av det du sier, kan du si hva som helst til ham. Men hvis du derimot roper "niggah mothafucker" til en totalt ukjent person, har du ingen som helst grunnlag for å vite hvordan han tar det.

Såpass burde vel ikke være så veldig vanskelig å forstå.
Sist endret av steili; 31. august 2009 kl. 23:23.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
I Stavanger Aftenblad er neger et godkjent ord å bruker som definerer hudfargen til personen som svart eventuelt veldig brun. Ja dere vet jo alle hva en neger er.

Neger og homo er to ord som har den tingen til felles at de begge brukest som skjeldsord (typo?) i noen tilfeller. Om vi ikke bruker disse som skjeldsord burde ordenen heller ikke bli funnet støtene.
exocytose: slik han formulerte seg, så har han ikke noe imot andre hudfarger enn sin egen. Eller, egentlig så omtaler han seg selv som en hudfarge

Though, tror vi alle skjønner hva han mener, så hvorfor flisespikke?
Jeg synst det er mye bedre å si mørkhudet person, enn å bruke ordet neger.
For meg er neger noe som er tilknyttet til salve-arbeidet i USA, og det er noe de neppe har lyst å bli minnet igjen om
Sitat av galningen Vis innlegg
kommer jo helt an på hvilken sammenheng det blir brukt i.

"helvetes neger!" <- rasistisk
"er du en neger?" <- ikke rasistisk
Vis hele sitatet...
det er vel ikke neger som er det rasistiske i setningen; "Helvetes neger"...
Det er vel heller det at man sier et skjellsord før neger, hadde jeg sagt "Helvetes menneske" til noen hadde sikkert de også tatt det ille opp.

Jeg mener at alle i verden skal ha like rettigheter, vi er jo tross alt verdt like mye (selv om noen idioter sikkert ville diskutert dette med meg). Jeg synes at mange av verdens negere tar seg selv litt for høytidelig og tåler litt for lite av oss hvite.

Vi hvite har plutselig blitt veldig redde for å omtale negere. Vi lever i en verden der det absolutt ikke er godtatt og være rasist, noe som er kjempe bra og fører til at de svarte får det mye bedre. Men vi må fortsatt kunne omtale på en eller annen måte uten å bli uglesett.

Et eksempel er en gang jeg sa til kjæresten min at negrene på asylmottaket stjal sykler hele tiden, hun kalte meg rasist. Hvorfor er det rasistisk? Det er jo 100% sant, politiet har tilogmed funnet et lager med stjålne sykler ved asylmottaket. Jeg hadde jo sagt akkurat det samme om det var en gjeng med hvite som stjal sykler, men det har seg sånn at de faktisk var svarte! skal jeg da bare late som ingen ting, bare fordi jeg blir tiltalt som rasistisk hvis jeg nevner det?
Les litt historie, så ser du hvorfor mørkhudete tar seg litt mer nær av slike bemerkninger om hudfargen deres. Hvilken grunn skulle de mørkhudete hatt for å trakassere oss pga hudfargen vår?
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Les litt historie, så ser du hvorfor mørkhudete tar seg litt mer nær av slike bemerkninger om hudfargen deres. Hvilken grunn skulle de mørkhudete hatt for å trakassere oss pga hudfargen vår?
Vis hele sitatet...
enig, men hvordan blir det bedre av at de går rundt å syns synd på seg selv da?
Hvis de hadde klart å leve i nuet hadde vel alt fungert mye bedre.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Grunnen til at folk hater svarte er vel sjeldent fordi de er svarte, men fordi det er ekstremt mange dumme/kriminelle/voldtektsmenn/mordere blandt svarte. Såklart er ikke alle det, men mennesker fungerer gjerne sånn, for eksempel det at hvis person A hadde drept mora til person B så hadde person B mest sannsynelig hata familien og vennene til person A.
Vis hele sitatet...
Det du sier der er essensen i rasisme! Det at du tror det er ekstremt mange kriminelle og dumme svarte sier litt om deg! Ingen tenker over hudfargen når en hvit gjør noe galt, men med en gang han er svart, så er han plutselig "en av de" svarte kriminelle...

Når det gjelder alle små banale ting som bruken av ordet neger osv, så er det for stupid.. skjønner ikke at folk klager over det! Det handler om vanlig høflighet!
Kaller du bestemora di for "gamla" når du snakke med henne? Ville du kalt en tilfeldig (hvit) fyr på byen for "bleiking"? Selvfølgelig ikke! Det handler ikke om hvem som sier hva, men i hvilken situasjon! Jeg har mange innvandrer-kompiser, og kaller de gjerne guling, pakkis, neger osv, bare på gøy! Null problem, fordi jeg kjenner de, og gjør det med humor!
Det at negere skal bruke slavetiden for flere år siden som unnskyldning for at vi hvite ikke kan bruke ordet neger, er så latterlig man får det.
Problemet med negerne er at de vil ha oppmerksomhet. De har fra fødselen antageligvis sett på seg selv som en mindreverdig...(?) Altså.. Hvorfor det? Om de skal sitte å syte og klage på oss hvite som bruker et så simpelt ord som "neger", så kan de heller springe i trafikken. Slike folk er jeg personlig, jævlig lei av.

De er så klart like mye verdt som oss hvite, men det nytter ikke å klikke totalt med en gang man hører ordet "neger". Det gjør at saken blir verre og skaper diskusjoner som denne. Noe som er helt unødvendig. De mørkhudene har etter min mening seg selv å skylde på at ordet "neger" er blitt et skjellord. Å greve i fortiden fører ingensteds..
Og når de bruker ordet neger og nigger selv men gjør det ulovlig for oss hvite å bruke det, blir det i seg selv en slags forskjellsbehandling fra de mørkhudes side.

Kunne forresten ikke brydd meg mindre om de var svart, gul eller blå, men når de skal klage på slike små bagateller, får de (unnskyld ordspråket) FAEN bare ha det så godt!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Igjen, ordet neger blir oppfattet av mange som negativt av mange fordi det brukes feil, som et skjeldsord.
Det er vel få eller ingen her inne som syntes negresse er og oppfatte som et skjeldsord? Det er fordi ordet ikke brukes som skjeldsord da det ikke er like egnet som vår alles korte og gode neger.

Når jeg skal forklare til noen at en venn av meg er svart bruker jeg ordet neger. Ingen rynker på nesen.
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Problemet med negerne er at de vil ha oppmerksomhet. De har fra fødselen antageligvis sett på seg selv som en mindreverdig...(?)
Vis hele sitatet...
Godt poeng.
Akkurat som at problemet med hvite er at de har en ubøyelig trang til å bruke neger i hytt og vær uten at noen skal bli støtt. De har antakeligvis sett på seg selv som bedre allerede fra fødselen av...(?)

Før du blir altfor støtt, neida, jeg mener jo selvfølgelig ikke det. Det ville jo vært idiotisk å komme med så generelle påstander.

Sitat av Kenshi Vis innlegg
Altså.. Hvorfor det? Om de skal sitte å syte og klage på oss hvite som bruker et så simpelt ord som "neger", så kan de heller springe i trafikken. Slike folk er jeg personlig, jævlig lei av.
Vis hele sitatet...
Joda, det finnes hårsåre folk, og blandt disse finner du negere, tatere, homser, frp'ere, og kongelige. Stikkordet er vel kanskje KONTEKST.

I setningen "Det er han negern, han som vi møtte på Møllers forrige Tirsdag" vil jeg tro at de fleste vil akseptere bruken av ordet "neger", mens i setningen "Problemet med negerne er at de vil ha oppmerksomhet." vil bruken av ordet "neger" gjøre en idiotsetning enda mer useriøs, og ordet neger gir setningen en ekstra negativ klang.
Man kan tenke før man snakker.

Sitat av Kenshi Vis innlegg
De mørkhudene har etter min mening seg selv å skylde på at ordet "neger" er blitt et skjellord.
Vis hele sitatet...
Du mener det? Vær så snill; fortell meg hvorfor de har skylden, ikke bare si at det er sånn.

Sitat av Kenshi Vis innlegg
Og når de bruker ordet neger og nigger selv men gjør det ulovlig for oss hvite å bruke det, blir det i seg selv en slags forskjellsbehandling fra de mørkhudes side.
Vis hele sitatet...
Igjen, KONTEKST. For all del, det finnes sikkert rabiate anti-rasister og negere som mener at det er et ord som aldri må brukes eller at det er en enerett på ordet.

La meg ta et svært ekstremt eksempel. Om jeg har en bekjent som er handicapped, så vil terskelen for å kalle vedkommende "kæppis" være svært høy, og jeg skal være rimelig trygg på vedkommende før jeg gjør det. Alikevel så kan det godt være at det kan gå, i en vennskapelig og spøkefull setting. (Selv om kæppis er en aning nedverdigende for å si det mildt).

At jeg skal kreve å få bruke "kæppis" om "kæppiser", bare fordi "det er jo det de er, og jeg har hørt om "kæppiser" som kaller hverandre "kæppis" er jo helt urimelig (nå tok jeg ikke med forskjellsbehandling-delen din engang), med mindre jeg vil bli sett på som en vanvittig stor idiot med nedsatte sjelsevner.

Bare for å ha det sagt, for min del er terskelen for å omtale noen som kæppis er betraktelig høyre enn det er å kalle noen neger. Jeg ville nok aldri kalt min beste venn kæppis om han var handicappet. Det var retorikken din jeg tenkte på.

Sitat av Kenshi Vis innlegg
Kunne forresten ikke brydd meg mindre om de var svart, gul eller blå, men når de skal klage på slike små bagateller, får de (unnskyld ordspråket) FAEN bare ha det så godt!
Vis hele sitatet...
Hehe, fint at du er bevisst språkbruken din i det minste.


Det er forskjell på dagligtale og en mer seriøs språkbruk.
Å holde seg for god til å bruke "neger" i debatter (denne er jo såklart et unntak) er et minimum for å bli tatt litt seriøst.
I dagligtale kan det derimot passere, som jeg var inne på i sta, men å si "Nei, vi stikker herifra, det er så mange negere her." er ikke en av de.