Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 20825
Sitat av hyys
ordet "neger" stammer fra det amerikanske sleng ordet for "afro-amerikanske (afro-americans)" - "nigga". "Nigga" er et skjeldsord i amerika og derfor et skjeldsord i 'Norge as well
Vis hele sitatet...
Du er jo helt på jordet gutt. Er det mulig...?

Sitat av Wikipedia
Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger.
Vis hele sitatet...
Sitat av wkL
Du er jo helt på jordet gutt. Er det mulig...?
Vis hele sitatet...

HAHA! og du føler at du ikke er på jordet når du surfer Wikipedia?

jeg har studert interkulturell-forståelse og vet godt hvorfor ordet "neger" blir motatt av mørkhudete for skjelldsord. Jeg har derav ikke satt meg inn hvor selve ordet "neger" stammer fra, MEN det er vel ikke det diskusjonen dreier seg om! - Hvorfor mørkhudete mennesker mottar ordet "neger" som disrespekterende eller nedverdigende.

Og ukulten stammer fra Amerika, der "nigga" blir betraktet som et skjeldsord! på lik linje med "son of abraham" som egentlig i og for seg ikke er noe stygt med, blir motatt som hets mot kulturen eller religionen av jøder.
Sist endret av hyys; 15. august 2007 kl. 17:10.
Ordet "neger" må byttes ut med ordet "menneskermedhøyerepigmentverdiihudenennandrefrakaldereområd erpåplaneten"

DA kan man ikke bli kalt rasist/nazist/massemorder/pedo/osv, vel?

Rasisme er oppskrytt og det er faktisk LITE av det i det offentlige Norge. Vi er drittlei av å bli kalt rasister hver gang vi feks er imot tvangsekteskap og andre umenneskelige metoder!
Folk her gjør meg kvalm!

Hva er viktigst: Deres egen rett til å kalle folk hva dere vil, eller andre personers rett til å slippe trakassering/rasisme i dagliglivet?

Et eksempel:
Jeg kan selvfølgelig kalle tilfeldige personer jeg møter for "drittsekk", "idiot" og "tulling" og hevde at dette er greit fordi ordene etter min egen definisjon er nøytrale. Men hva hjelper dette personen som får betegnelsen rettet mot seg?

Avslutningsvis vil jeg spørre alle her som tilsynelatende er "luta lei rasisme-maset": Hvem gjør mest for å forhindre rasisme?

Dere, som insisterer på å bruke utdaterte og nedsettende termer om andre mennesker. Eller oppegående folk som vet å respektere andre enn seg selv?

Skjerpings!
Punkt 1.
Er ikke mange av innleggene her rasistisk orientert, da de påstår at alle svarte, eller hva du nå enn vil kalle dem, tar seg nær av ordet neger? Ved dette utsagnet setter du de fleste svarte mennesker i en bås, og tillegger dem en bestemt mening, selv om det slett ikke er sikkert at det er slik de fleste føler det. Hvis noen har en sterk motforestilling mot at mennesker skal bruke dette ordet, vil de nøvendigvis bli lagt mer merke til enn mennesker som er helt likegyldige. Så: Ikke vær kjappe med å sette mennesker i bås, det er ikke alltid at en gruppe selv velger sitt ansikt, og derfor burde en ikke alltid bedømme dem utifra det...

Punkt 2.
Grunnen til at noen føler seg støtt ved bruken av ordet neger, er ikke så mye ladningen folk legger i ordet i Norge, men som nevnt tidligere i tråden, ordets historie.
En generell oppfatning er vel at ordets opprinnelse ligger i amerikanske slavehandleres betegnelse på slaver. På grunn av det vil mange føle at en bruk av ordet vil gi en betydning av en herre som snakker til slaven. Hvorvidt det er riktig å føle et nag ved bruken av ordet, etter at så mye tid er gått, er ikke for meg å avgjøre, men siden det nå er blitt ulovlig å si nigger i New York, byen, antar jeg at det er en del mennesker som føler at dette naget er berettiget.

Det å si at folk egentlig ikke kan føle seg støtt av bruken av dette ordet, er vel litt feil. Selv om ordets opprinnelige bruk har blitt borte, har nok mye av den negative ladningen i ordets betydning bestått i språket, dvs. det ameikanske. Denne bruken av neger som et negativt ord, har nok også blitt overført til Norge. Om en vil bruke ordet, er vel opp til hver enkelt person, det er bare viktig å være klar over at man kan komme i fare for å støte noen med sitt utsagn...
Skyt meg hvis noen har postet dette før, men det er en lignende tråd om dette: http://www.freakforum.nu/forum/showt...eger+rasistisk
Sitat av commie
Ikke så rart med tanke på sammensetningen av ordet "black" og ordet "boy". Sistnevnte ord er jo et ord som ble brukt om negertjenere og senere som et nedsettende ord om svarte. Merkenavnet "Black boy" er tydelig rasistisk, om det så er meningen eller ikke.
Vis hele sitatet...
var andre tider da de merkene ble oppretta. Man hadde f.eks nigger skokrem.
Nidars Moccabønner har også blitt forsøkt skirftet navn på.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
OT: Om jeg ikke husker feil så heter 'Black Boy' noe helt annet i United Kingdom som følge av at det kunne tolkes rasistisk.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Vet ikke om noen har nevnt det.

Men er ikke å kalle en person for farged like rasistisk som neger i såfall?
Jeg forstår at neger kan tolkes rasistisk. Men i en setting der man skal beskrive en person og man beskriver personen som neger eller farget. Hva er forskjellen på den rasistiske verdien i ordene?

Jeg mener, vi er vel alle farget? Det ville vært rart for meg som er -hvit farget- å bli kalt for en farget person.
På samme måte som jeg vet at de 'fargede' personene jeg kjenner, ville ha synest det ville vært rart å bli kalt for farget.

Jeg vil påstå at Guling er mer rasistisk en Neger.
Selv om mine asiatiske venner, kaller seg selv for ris-kokere, gulinger osv.
Det har selfølgelig mye om ikke alt å si, hvilken setting man bruker ordet - og om det blir sagt for å spotte en person, eller en stor gruppe menneske.
Sitat av christian.!.!
om jeg har forstått dette riktigt nå så er det greit for "mørkhudete" å kalle "hvite" folk for hvite men en hvit person kan ikke kall en mørkhudet person for svart ol? eller er jeg på villspor nå?
sorry vist noen finner dette innlegget støtende!
Vis hele sitatet...
stemmer, det er akkurat slikt vaart samfun er i dag
Dexter viss du selv hadde vært en svart eller en neger. Og noen hadde kalt deg det si meg hva du fått inntrykk av da. Du kan jo ikke så noe nå for du er jo sikkert ikke neger. Men viss en svart mann hadde selv lagt denne tråden, så hadde det vært noe annerledes. Det kan jeg garantere
jeg er fotballdommer og dømte en kamp her forleden dag. Det er en situasjon der ene spilleren blir revet ned utenfor 16 men medspiller fanger ballen og det blir målsjanse så jeg dømmer fordel. Da kommer den "fremmedkulturelle" spilleren bort til meg og sier: "Ey vanilla vet ikke hvordan dere gjør det her men der jeg kommer fra blåser vi når folk blir rivet ned." Jeg gir han gult kort og iom at han har gult fra før så blir han vist av banen og et par kampers karantene. I rapporten skriver jeg at jeg oppfattet dette som rasisme fra hans side. Etterspillet er at kluben klager på avgjørelsen med at det ikke er rasisme og han får redusert straffen fra 2 kamper+holdningsarbeid i klubben til 1 kamp og ikke noe etterspill.
se for deg følgende scene: Det er omvendt og jeg går bort å sier. Hei Svarten jeg vet ikke hvordan de gjør det der du kommer fra....
|24/\/\0: Jeg har ingen grunn til å tro at du kommer til å forstå dette, men det er nå engang slik at rasismen, den hvite manns undertrykking av stort sett alle andre raser, har vart i hundrevis av år og eksisterer i beste velgående i dag. Det er ingen hvite, i allefall ikke i Norge, som føler seg underlegen fordi man har hvit hud eller merker negative effekter av dette av medmennesker, stat, politi eller ambulansetjenesten. Derfor rammer rasismen fra hvit mot svart så enormt mye sterkere enn det som populært kalles "omvendt rasisme", slik som du tror du ble utsatt for.

Du, og resten av frp-lakeiene dine (jeg forutsetter at du er frp-er) gjør det til et billig politisk poeng at hvite mennesker også blir utsatt for det dere kaller rasisme, når hvite mennesker i praksis aldri har følt rasismen på kroppen. Dette irriterer meg, men jeg har som sagt aldri forventa at dere skal orke å forstå problematikken.
Egentlig, i utgangspunktet mener jeg at "neger" ikke er så ille. Det er settingen som er viktig. Og settingen, den er at det i århundrer har blitt brukt negativt. Om du mener det rasistisk eller ikke spiller derfor lite rolle, det er en god sjanse for at det vil bli oppfattet sånn, så kanskje det er lurt å tilpasse seg realitetene litt. Og JA, det handler også om hvilke ord som til enhver tid er "korrekt". Dette endres selvsagt som alt mulig annet over tid, og vi mennesker må tilpasse oss.

Hvis jeg ber deg om å kalle meg Tor istedet for Torstein, så ville du kanskje synes at det var litt rart, men ok, greit nok. Her på forumet kaller jeg meg tross alt "atomet", og det er jo enda snålere. Hva er det da som er så jævelig vanskelig med å godta at DE DU OMTALER ikke liker at du kaller dem f.ex. "NEGER", "SVART", eller hva det nå måtte være? Vi bruker faktisk ordet "neger" i ihvertfall EN svært nedsettende sammenheng, om skikkelig DRITTarbeid, som også blir kalt NEGERarbeid. Neger er også direkte avledet av "nigger", som IHVERTFALL er SVÆRT negativt ladd. Osv. Så rasistisk eller hva som helst - ordet "neger" er ihvertfall ikke positivt. For ALLE andre grupper (ihvertfall som jeg kan komme på?) bruker vi geografiske betegnelser, selv "indianer" kommer av at gutta først trodde de hadde kommet til india. Ok, eskimoer, men - der har det aldri vært negativt ladd, og selv der blir det vanligere og vanligere å si "inuitter". Så hvorfor er det så vanskelig å si "afrikaner" istedet for "neger"?

Og ja - la oss si at det der "vanilla" var ment rasistisk. På sett og vis, veldig strengt tatt så må man jo kunne si at det er det, selv om "vanilla" generelt er mye mer positivt ladd enn "neger", og allikvel så likte du tydeligvis ikke å bli kalt det...

Siste spørsmål: Gjør det det noe bedre å være like ille selv?
Sist endret av atomet; 20. august 2007 kl. 23:42.
tok meg ikke nær av det nei. dersom man som fotballdommer skal ta seg nær av det spillerne slenger til deg så kommer du ikke langt. Det jeg reagere på i etterkant var at klagen til klubben ble tatt til følge.

kp til atomet.
Sist endret av |24/\/\0; 20. august 2007 kl. 23:45.
Forøvrig, |24/\/\0, så er det jo litt interessant å se forskjellen på hvordan du tolker disse tingene, i ambulansesaken vs her... I ambulansegreia, så er det faktisk noe som ambulansepersonellet må regne med at skjer i jobben (å få urin/avføring/spy/blod... på seg) og allikevel så forsvarer du at de gjorde som de gjorde; "ikke snakk om at det var rasisme inne i bildet". Her, er det noe som ikke skal skje, men som ofte skjer (hadde du forresten oppe hånda eller hvordan det nå er dommeren markerer at han avventer pga fordel?), det er en opphissa situasjon, og fyren som ble revet ned var opprørt over at du ikke tok han som rev han ned for det, og bruker et ord som... tja, kan tolkes rasistisk (nedsettende med bakgrunn i hudfarge). Da skal det plutselig slås ned på? Huh, du er ihvertfall ikke så veldig konsekvent, men det er jo ganske vanlig for frp'ere.

Hvis du ikke reagerte på det, hvorfor meldte du det da som rasisme, og reagerte på at klagen til klubben ble tatt til følge? Sorry, men det henger ikke helt på greip det der. Hvis det ikke er noe det gjør deg noe å bli kalt, så ser jeg ærlig talt ikke problemet.
forskjellen mellom dette og ambulansesaken er at det ble uttalt rasistiske ord. og i følge instruksen er jeg nødt til å slå ned på all rasisme uansett. Jeg ropte fordel klart og tydelig, jeg ga gult gort for kjeftbruk.
Jeg forsvarer ikke det ambulansepersonellet gjorde. Jeg uttrykker mistro til at handlingen var utløst av rasisme.
Var ikke jeg som satte straffen hans på den, men når han blir "dømt" for rasisme er det rart at han da blir "frikjent" for det i etterkant pga en klage fra lagledelsen som ikke hørte noe av det som skjedde i situasjonen.

Som svar på den siste der. Jeg reagerte ikke fordi jeg har fått hørt verre ting før (strafe med påfølgende rødt kort på overtid, et par direkte utvisninger og et par ganger som linjedommer pga offsidesituasjoner.) Jeg skrev hva han sa og jeg siterer. "Spiller kom med utsagn deriblant noen av rasistisk karakter." Videre skriver jeg. "Selv om dette kan være en spontanreaksjon mener jeg at spilleren hadde nok tid til å komme seg til hektene under det påfølgende angrepet."
Hadde dette kommet som en kommentar 2 sekunder etter at spilleren hadde gått i bakken hadde jeg kalt han til meg å gitt han tilsnakk etterpå. "Som en formildende omstendighet kan det legges til at spiller kom å beklaget utsagnene etter kampen." Jeg reagerte fordi jeg mener de gjør feil i å gi etter i en situasjon der en "fremmedkulturell spiller" kom med rasisme. I liknende omvendte situasjoner har det blitt gitt opp til 6 måneders utestengelse og lagstraff og det har blitt vurdert å trekke poeng. I de situasjonene med lignende formildende omstendigheter og når uttrykket kom som spontanreaksjon. Jeg mener reglene er temmelig klare på dette området.

Først valgte forbundet tolkningen av "Regel 12"
Forseelser som medfører utvisning: §6 Bruker fornærmende eller krenkende eller grovt språkbruk" (Hvorav rasisme er underlagt.)
Etter andre vurdering får han vurdert utifra følgende to paragrafer.
"Regel 12" Forseelser som medfører advarsel: §2 "Ved ord eller handling viser seg uenig i avgjørelser"
og dermed får han rødt kort etter "Regel 12" §7 "blir tildelt sin andre advarsel i samme kamp"
noe som forsåvidt utifra at jeg dømte gult kort på forseelsen kan ses på som en korrekt avgjørelse.
Aberet her er at ettersom jeg brukte ordet rasisme skal det gå under §6. Synes straffeutmålingen var fair jeg , spilleren ble pålagt å be lagkameratene om unnskyldning og å stå over 3 kamper. noe klubbledelsen synes var meget urettferdig.

Skal innrømme jeg dreit på draget ved å gi gult og ikke rødt kort. Men i lignende tilfeller overprøver rapporten avgjørelsen. Hadde dette vært hans første gule kort den kampen og jeg hadde skrevet rapport hadde han nok fått utestengelse uansett. Og da hadde det gått under §6 hvis du skjønner?



Litt ot av innlegget mitt menmen: Jeg synes uttrykket negerarbeid som denne ot diskusjonen i nichotin sin tråd startet med er
rasistisk da dette stammer fra slavetiden.
Sist endret av |24/\/\0; 21. august 2007 kl. 00:54.
de som tar neger rasistisk er som oftest folk som er paranoide og trur at alle nordmenn er oppdratt til å være rasister. men nåmjeg prater med negere så siuer jeg neger, men hvis jeg prater m venner som er negere så bruker jeg som oftest nigger eller farget
Sitat av Dj_Evelen
Det er enklere/bedre og si "Sjekk den neger'n der a!"
Vis hele sitatet...
Ja, men det er også enklere å hacke på spill enn å spille vanlig, men det betyr ikke at det er rett for det om.
Sitat av GothQueen
Ja, men det er også enklere å hacke på spill enn å spille vanlig, men det betyr ikke at det er rett for det om.
Vis hele sitatet...
Ja, for det har såååå mye med saken og gjøre.
er jævla hviting, rasisme?? Ingen som blåser det opp i hytt å gevær
Quote fra Wikipedia:
Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger kan også brukes utenom dette i sammensetninger som australneger.
Ok, da er vi enige om at det var en rett avgjørelse (litt strikt, men reglene er tross alt sånn, og jeg er enig i at det tross alt må gå begge veier, bare for prinsippets skyld) du gjorde.

Derimot vil jeg gjerne se noe svar på hvorfor det er så vanskelig å bare kalle folk for det de selv vil, og å godta at "de" _ikke_ liker ordet "neger".
det at ordet ikke betyr noe negativt for deg har ingen ting å si. og det blir ikke det samme om noen kaller deg for hviting eller noe sånt, det er fordi at ordet "nigger" har veldig mye vond historie bak seg.
altså det er ikke selve betydningen av ordet som sårer, men det som ligger bak det.
det er ikke lenge siden "nigger" ble brukt mot mørkhudede slaver. og det er der ordet kommer fra,
og fortsatt er det et skjellsord. ikke pga en regel ell no sånt, men siden folk finner ordet støtende.

skjønner?
herregud, det er krig i verden, og dere sutrer om hva man skal kalle folk med annerledes hud enn dere selv..
fungerer ikke kjønnsdeling? det er vel der de faktiske forskjellene i menneskerasen ligger, ikke i no innavla carl i hagen bullshit pisspreik om at pigmenter i huden utgjør noen forskjell...
godt sagt helltopay, men noen folk har så vanskelig for å forstå at "neger" kan oppleves rasistisk/negativt at det er helt utrolig.
Sitat av Puffepuff
det at ordet ikke betyr noe negativt for deg har ingen ting å si. og det blir ikke det samme om noen kaller deg for hviting eller noe sånt, det er fordi at ordet "nigger" har veldig mye vond historie bak seg.
altså det er ikke selve betydningen av ordet som sårer, men det som ligger bak det.
det er ikke lenge siden "nigger" ble brukt mot mørkhudede slaver. og det er der ordet kommer fra,
og fortsatt er det et skjellsord. ikke pga en regel ell no sånt, men siden folk finner ordet støtende.

skjønner?
Vis hele sitatet...
Neger og Nigger er 2 forskjellige ord, men jeg tror at vi som er hvite må bruke ordet "svart". Vi får ikke lov til å si Neger lenger.
Sist endret av CyberPhreak; 22. august 2007 kl. 20:37.
I kveld har jeg sittet med min datter på fem år på en resturant i Paris og skullet referere til noe en person hadde sagt. Mannen er kullsvart. Jeg tenkte først "hmmm hvilken farge hadde han på genseren igjen?". Jeg kunne ikke komme på det. Hadde han en bemerkelsesverdig stemme? Nei. Så det ble liksom "han hotellmannen som var veldig mørkebrunbrun". Jeg sa ikke ordet "neger", men jeg refererte til hudfargen hans når jeg skulle forklare hvem jeg snakket om.

Det er ganske vanskelig og ganske delikat dette her. Jeg vet ikke om jeg hadde likt at noen refererte til meg som "hun som ikke er tjukk, men som har litt dobbelhake, hun med rart hår, hun med blek hud, store øyne, liten munn etc". Men jeg lurer på om ikke det handler om mine komplekser. Hadde negroide mennesker vært kaukasiske overlegne økonomisk og kulturelt i verden, ville kanskje neger vært en hedersbetegnelse, noe de var stolte av. Noe man for så vidt er flere steder ("Yo nigger").

Ordet "neger" betyr ikke en døyt. Negro eller Nero betyr svart. Afrikanere sør for de arabiske landene hører til den negroide menneskerasen, her oppe stammer vi fra kaukasisk rase og i Asia er mange av mongoloid avstamming. Jeg tror det hadde blitt oppstandelse dersom disse ble kalt mongoer. Ikke minst pga folk med down syndrom som har blitt kalt mongoloide, noe som kun henspeiler på skjeve øyne, manglende øyelokk etc.

Mennesker vil vel ikke puttes i bås for noe så grunt som utseende, vi har alle behov for å være mer enn det. Med rette, mener nå jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmm.Dette har jeg også lurt litt på.
Neger er jo omtrent det sammme som nigger. Altså rasistisk.
Svart er omtrent det samma som å si black person.
Men svart har liksom fått et negativt øhh.. utsagn som når man sier: Svarte faen eller bare Svarte! Ingen tenker på dette som rasistisk, men det kan selvfølgelig oppfattes som rasistisk.
Uansett det det er hva jeg syntes.
Jeg kjenner ingen svarte personer så jeg vet egentlig ikke hva de syntes.
Sitat av Cajsa
Ordet "neger" betyr ikke en døyt. Negro eller Nero betyr svart. Afrikanere sør for de arabiske landene hører til den negroide menneskerasen, her oppe stammer vi fra kaukasisk rase og i Asia er mange av mongoloid avstamming.
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia.no
Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger har også vært brukt utenom dette i sammensetninger som australneger.....
...Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger.
Vis hele sitatet...
ti tegn!!!
Ordet neger har samme opprinnelse som ordet nigger, slaveriet. Å påstå at nigger og neger er "helt forskjellige ord" er vagt. Begge ordene betyr det samme, har samme opphav og kan begge brukes rasistisk. At ordet nigger oppfattes som negativt viser ganske tydelig at ordet neger også er negativt ladet.

Slike ord er dessuten med på å sementere "de" og "oss".

EDIT: At enkelte tror at neger har blitt brukt som et nøytralt, beskrivende ord i alle år i Norge vitner om store hull i historiekunnskapen til vedkommende. Rasisme har vært veldig utbredt i Norge og Europa forøvrig. Det var nærmest en naturlov. Det var ingen som brukte ordet neger som et nøytralt ord. Det var et ord som betegnet laverestående individer som var sorte i huden og som man kunne rakke ned på og le av som man ville. Det er først de siste 15-20 år fargede har fått like rettigheter som hvite.
Sist endret av commie; 1. september 2007 kl. 14:16.
Enig med deg, ordet neger er beskrivende og behøver ikke være negativt ladet. Hvorfor lage noe nummer ut av det?

Men fra motsatt vinkel - dersom negere helst vil kalles fargede - hvorfor lage noe nummer ut av det? Kan vi ikke bare kalle de det de vil av rent hensyn og respekt for andre mennesker?
hei jeg er en nordboer, du er en neger.
Alle mennesker har en betegnelse som feks: neger.
Sist endret av BLixxzz; 4. september 2007 kl. 01:03.
Sitat av BLixxzz
hei jeg er en nordboer, du er en neger.
Alle mennesker har en betegnelse som feks: neger.
Vis hele sitatet...
Og din betegnelse er vanilla? Eller liker du ikke å bli kalt vanilla, kanskje? Synes du jeg heller skal tiltale deg ved navn? I hvert fall ikke en betegnelse som du selv ikke vil bli tiltalt ved?
Sitat av commie
Og din betegnelse er vanilla? Eller liker du ikke å bli kalt vanilla, kanskje? Synes du jeg heller skal tiltale deg ved navn? I hvert fall ikke en betegnelse som du selv ikke vil bli tiltalt ved?
Vis hele sitatet...
Min betegnelse var vel NORDBOER vis du ikke forstod det?

bryr ikke meg, jeg er hvit og vanilla er jo omtrent samme fargen og jeg hvet det!
Hvorfor bry seg? Klart og kalle dem svarting eller svartskalle forstår jeg blir krenkende, men jeg har kompiser som er negere og de bryr seg ikke om jeg kaller dem det.
Sist endret av BLixxzz; 4. september 2007 kl. 02:44.
Er det bare meg, eller begynner denne diskusjonen å gå i sirkel:
1. Neger er rasistisk.
2. Neida, neger er bare et ord.
3. Ja, jeg har kompiser som er neger som synes det er greit.
4. Men det er ikke alle som synes det.
5. Nei, du har rett. Neger er rasistisk.
6. GOTO 1
Noen mener at man er rasist når man bruker ordet neger(her snakker vi om uvitenhet på høyt nivå)

Selv bruker jeg det som oftest i en beskrivende sammenheng og jeg kaller ikke folk som bruker ordet for rasister. Men som sagt så er det altså noen få som slenger ut "RASIST" med en gang de hører ordet neger, disse personene er som oftest desillusjonerte sosialister som tror de bor i kardemommeby.

Har jeg ikke lov til å ha andre assosiasjoner til ordet neger enn det som er "politisk korrekt"? Er jeg da også "historieløs"?

Ikke er jeg rasist, men jeg kan såpass mye historie at jeg overgikk lærern min på videregående.

Man er rasist når man har en generell negativ holding til mennesker med en annen hudfarge enn seg selv.

Jeg vil til og med gå så langt at "jævla neger" ikke nødvendigvis er rasistisk. Har selv kalt en person "jævla guling" men forstod fort hva jeg hadde sagt og måtte begynne å unnskylde meg og forklare at det ikke var sånn og sånn ment fordi det var klart at han var sjokkert over uttalelsen
Sitat av BLixxzz
Min betegnelse var vel NORDBOER vis du ikke forstod det?

bryr ikke meg, jeg er hvit og vanilla er jo omtrent samme fargen og jeg hvet det!
Hvorfor bry seg? Klart og kalle dem svarting eller svartskalle forstår jeg blir krenkende, men jeg har kompiser som er negere og de bryr seg ikke om jeg kaller dem det.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg liker å betegne deg med betegnelsen "dritt", så syns du det er helt greit at jeg kaller deg det?
sorry, men dette synes jeg blir litt lavmålsdiskusjon

selv om et ord i opprinnelsen har vært ment for en ting, kan det gjennom tiden bli ganske følelsesladet

for å ta et eksempel.. selv om et hakekors egentlig er et hellig indisk symbol som har vært brukt i mange generasjoner og fremdeles brukes, kan du ikke forvente at du kan gå med en 3 meter lang banner med det gjennom harlem uten å få problemer..

rasisme eller ikke.. dumhet er det uansett
Sist endret av mann; 4. september 2007 kl. 09:16.
Greia for min del er at ordet symboliserer segregering på et visst nivå. Hadde en mørkhudet i klassen min på ungdomsskolen jeg en gang kalte neger, han reagerte med et smil og sa han skulle drepe meg hvis jeg noensinne sa det igjen. Så lenge målgruppen er ukomfortabel med termen ser jeg ikke noe poeng i å bruke den.
Sitat av toeless
Noen mener at man er rasist når man bruker ordet neger(her snakker vi om uvitenhet på høyt nivå)
Vis hele sitatet...
Mulig, jeg mener ikke du er rasist om du bruker ordet neger. Men når du vet at mange misliker sterkt at du bruker ordet så er du enten dum eller obsternasig om du likevel bruker det.

Sitat av toeless
Selv bruker jeg det som oftest i en beskrivende sammenheng og jeg kaller ikke folk som bruker ordet for rasister. Men som sagt så er det altså noen få som slenger ut "RASIST" med en gang de hører ordet neger, disse personene er som oftest desillusjonerte sosialister som tror de bor i kardemommeby.
Vis hele sitatet...
At et ord er beskrivende vil ikke si at det ikke er støtende.

Sitat av toeless
Har jeg ikke lov til å ha andre assosiasjoner til ordet neger enn det som er "politisk korrekt"? Er jeg da også "historieløs"?
Vis hele sitatet...
For all del, men du må også forstå at mange føler at ordet krenker dem og at du av den grunn ikke bør bruke det. I hvert fall ikke i alle sammenhenger.

TheShit formulerte poenget meget godt
Debatten har stort sett stagnert, spørsmålet er vel heller hvem som skal jenke seg for hvem. Skal majoriteten jenke seg for minoriteten, eller bør minoriteten innse at neger ikke nødvendigvis blir regnet som rasistisk av etniske nordmenn (med unntak av niggerelskerne og raseblanderne blant oss, selvsagt :>)?

Jeg er i mot diskriminering, men det betyr ikke at jeg vil gjøre Norge til Afrika for å akkommodere diverse minoriteter av den grunn. Dessuten burde vel noen innse at å fornærme en større gruppe hvite nordmenn ved å kalle dem rasister ikke er verdens smarteste ting å gjøre hvis man forventer aksept i et land.
Sitat av Nichotin
Dessuten burde vel noen innse at å fornærme en større gruppe hvite nordmenn ved å kalle dem rasister ikke er verdens smarteste ting å gjøre hvis man forventer aksept i et land.
Vis hele sitatet...
Vil det si at det lureste de kan gjøre for å få aksept i landet vårt er å finne seg i alt de blir utsatt for, og bare holde kjeft? Det du sier er jo faktisk "hvis negerne skal få bo i Norge må vi kunne kalle dem hva vi vil og gjøre hva vi vil med dem!".
Noe som er ganske spesielt å lese når man tenker på at nok av afrikanere har levd her i Norge siden lenge før du ble født, i 87.
Sitat av BLixxzz
Min betegnelse var vel NORDBOER vis du ikke forstod det?
Vis hele sitatet...
De mørke har ikke valgt ordet "Neger" selv....
Sitat av milo9000
Vil det si at det lureste de kan gjøre for å få aksept i landet vårt er å finne seg i alt de blir utsatt for, og bare holde kjeft? Det du sier er jo faktisk "hvis negerne skal få bo i Norge må vi kunne kalle dem hva vi vil og gjøre hva vi vil med dem!".
Noe som er ganske spesielt å lese når man tenker på at nok av afrikanere har levd her i Norge siden lenge før du ble født, i 87.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke sagt at noen skal finne seg alt dem blir utsatt for, men akkurat når det kommer til ordet "neger" er det noe de velger å utsette seg for selv. Ordet er i en særstilling siden det er så enormt blandede meninger både blant hvite og svarte om hvorvidt ordet er rasistisk eller ikke. Hvorfor ikke ta utgangspunktet i at det ikke skal være rasistisk? Mennesker definerer ord, og jeg vil tro det er bedre å imøtekomme de hvite som ikke bruker det med onde hensikter fremfor å henge dem ut som rasister.

Fødselsåret mitt har fint lite med saken å gjøre. Hvis du mener det er hyklersk eller dobbeltmoralsk å være født i 1987 og mene at ordet neger skal kunne brukes, får det være så. Ja, jeg mener at folk skal innrette seg innen for rimelige grenser. Ønsker ikke et samfunn der vi skal spraylakkere hver eneste somalier som kommer hit med hvitfarge (selv om det sikkert hadde vært kult å ha den jobben), tre på dem nikkers og Norgeslue før de sendes ut i skogen på ski. På en annen side er det viktig å huske på at ordet neger ikke var ladd før, da vi hadde produkter som negerboller og ingen rynket på pannen selv om ordet dukket opp i beste sendetid. Etter årevis med klaging begynner hvite med dårlig samvittighet å tvile på sitt språk. Hva tjener noen på dette? Dette er en skapt konflikt, tross alt.

Kampen mot rasisme vinnes ikke ved å bannlyse et og annet ord fra vokabularet vårt, men heller på det planet der svarte kommer opp på samme utdanningsnivå, får en representasjon på kriminalstatistikken som ikke er så forferdelig i forhold til nordmenn og holder et visst nivå med integrering. Dette ansvaret ligger hos det etablerte norske samfunnet (tada, overraskelse at jeg ikke mener at de doplangende ghettoapene har skylda? :>), som gang på gang setter folk fra andre kulturer i en situasjon som gjør det lettere å hate dem ved enkle pennestrøk hos byråkratmakten vår. Nå er vi langt vekk fra diskusjonens kjerne, dette ene ordet, men jeg prøver bare å belyse at det ikke kommer særlig godt frem hva noen vil tjene på å bannlyse det.

Sitat av turboasmund
De mørke har ikke valgt ordet "Neger" selv....
Vis hele sitatet...
Nei, det er fordi de ikke har vært med på å utforme språket vårt.
Sitat av Nichotin
Nei, jeg har ikke sagt at noen skal finne seg alt dem blir utsatt for, men akkurat når det kommer til ordet "neger" er det noe de velger å utsette seg for selv.
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt ikke de som velger at andre bruker ordet "neger".
Sitat av Nichotin
Hvorfor ikke ta utgangspunktet i at det ikke skal være rasistisk?
Vis hele sitatet...
Dette er helt opp til de som blir beskrevet av ordet, og ikke de som bruker det. Jeg kan godt begynne å kalle jøder jeg støter på for jødesvin, og uansett hvor mye jeg forklarer at jeg ikke mener noe rasistisk med det, så tror jeg ikke de ville finne seg i det. Og for å klare opp i garanterte svar på dette, så kan jeg godt slippe bomben her og nå for å spare tastetrykk: Ja, jeg satt ting på spissen her.
Sitat av Nichotin
Mennesker definerer ord, og jeg vil tro det er bedre å imøtekomme de hvite som ikke bruker det med onde hensikter fremfor å henge dem ut som rasister.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i, men then again; det er nok av hvite folk der ute som bruker ordet "neger" som alt annet enn et positivt ladet ord.
Sitat av Nichotin
Fødselsåret mitt har fint lite med saken å gjøre. Hvis du mener det er hyklersk eller dobbeltmoralsk å være født i 1987 og mene at ordet neger skal kunne brukes, får det være så.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var ikke at du i din alder mente at ordet "neger" skal kunne brukes, det skal du få lov til. Poenget mitt var at du uttalte deg på en måte som fikk det til å virke som om du satte regler for hva man skulle gjøre som utlending om man ville bli akseptert i det norske samfunnet, derav å ikke påpeke det man føler som rasisme. Disse retningslinjene du satt gjelder også folk som har vært i Norge lenger enn du har. That's all.
Sitat av Nichotin
Kampen mot rasisme vinnes ikke ved å bannlyse et og annet ord fra vokabularet vårt, men heller på det planet der svarte kommer opp på samme utdanningsnivå, får en representasjon på kriminalstatistikken som ikke er så forferdelig i forhold til nordmenn og holder et visst nivå med integrering. Dette ansvaret ligger hos det etablerte norske samfunnet
Vis hele sitatet...
Godt skrevet, jeg tror det ligger mye fornuft i det du sier.
Sitat av Nichotin
(tada, overraskelse at jeg ikke mener at de doplangende ghettoapene har skylda? :>)
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk!
Sist endret av milo9000; 4. september 2007 kl. 17:55.
Ikke se på dette spørsmålet som dumt eller slemt, jeg er bare nysgjerrig.

Hva er det man kan si som blir allment akseptert i samfundet i dag?
Har ofte hatt problemet med det når jeg skulle forklart hvordan utseendet til en person.
Neger blir slemt.
Mørk kan bety så mangt.
Svart høres slemt ut.
Mørkhudet, greit nok, men ordet har ikke flyt i seg.

Og jeg sier det igjen, dette spørsmålet er ikke ment for å trolle selv om det kan virke sånn.
African Youth in Norway anbefaler "svart" og "afrikaner". Har også sett at de bruker "brun" på sine nettsider.
Afrikaner faller vel på sin egen urimelighet om du er født i Norge. Det forutsetter at du vet at personen er fra Afrika, men da kan du vel heller bare kalle personen ved navn. Og svart er det veldig få som er, majoriteten er vel heller brune.

Og bare ett siste tankekors: Bruker folk faktisk neger som rasistisk bemerkning? Setter du "jævla" før neger, så blir det selvfølgelig negativt ladet, men det kan man jo si om de aller fleste ord. "Svarting" i Norge vil jeg si har den samme historien i forhold til ordet "svart" som "nigger" har i usa i forhold til "negro". Så derfor synes jeg personlig det er mye styggere med ordet svart enn neger.
Jeg har ærlig talt ikke hørt noen si neger å mene noe annet enn en svart/brun/farget. Det kommer med andre ord helt ann på konteksten det blir brukt i, men en ting er sikkert rasister har mye verre ord og uttrykk enn "neger".

Neger er rett og slett ett ord veldig mange i Norge har brukt og fortsatt bruker om negere, uten å mene noe mer med det enn at du har mer pigment i huden og muligens har aner fra Afrika.


Det var mine 5 cent.
▼ ... over en uke senere ... ▼
herregud er på ingen måte rasistisk å si neger. Uansett hva man kaller de så sier mange av de at det er rasistisk. Samme som i USA, først var det negro så ble det rasistisk. Deretter kom "black" enkelte amerikanske negere hevder til og med at dette er rasistisk og. På tide å vise hvem som som er sjæf i det norske samfunnet snart