Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 20877
Dette er en fortsettelse av offtopic-diskusjonen som startet i Nichotins tråd Erfaring: CP 55,940.

Jeg mener at "neger" og "svart" er beskrivende ord som ikke trenger å være negativt ladet i det hele tatt. Jeg mener også at de som klikker på situasjoner der hvite bruker ordene uten å mene noe negativt med det, bygger opp rasisme. Dette gjør at folk ikke tørr å beskrive afroamerikanere som "svarte" en gang. Jeg mener, de er svarte, og de vet det selv. Det er da ikke noe å være flau over, og i det noen lager et nummer ut av det, lager de rasisme ut av ingenting.

Diskuter.
Sist endret av dexter; 14. august 2007 kl. 02:32.
Betyr ikke "Neger" Farget mann eller noe i den duren på ett eller annet språk?
det som er morsomt er at de faktisk bruker det ordet om hverandre men at vi ikke har lov å si det :P
Sist endret av inferno1296; 14. august 2007 kl. 02:29.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Ordet i seg selv er ikke rasistisk. Det samme gjelder igrunn alle andre ord også. Det er meningen bak ordet som avgjør om det er rasistisk eller ikke. "neger-arbeid" som offtopicen startet med derimot er etter mitt kjønn rasistisk ladet.
Sitat av Hardcore
Betyr ikke "Neger" Farget mann eller noe i den duren på ett eller annet språk?
Vis hele sitatet...
Neger er latinsk for svart om jeg ikke tar feil.

Btw i den andre tråden var det ikke bare snakk om ordet neger, men om negerarbeid, altså han sikta (99% sikkert) til drittarbeid som han kalte negerarbeid.
Dexter, uten å ha lest tråden din, eller å ha sett sammenhengen med tråden til nicho (annet enn at du er på stoffet, din sopp), skal jeg svare på spørsmålet ditt så enkelt og greitt som jeg klarer:

Hvis du er farget er ordet "neger" positivt ladet
Hvis du er hvit er ordet "neger" negativt ladet

Hvis noen hadde hatt ett ord som jeg kunne blitt sint på de for uten å ha en eneste grunn hadde jeg da for faen tatt sjansen og blitt sint. De griper bare de mulighetene de har. Jeg forstår negere meget godt!
Sist endret av ulldott; 14. august 2007 kl. 02:34.
Det er vell greit å si neger (mener jeg), men nigger er noe annet. Og svart kan ikke klages på; "de" kaller jo "oss" for hvite.
Grunnen til at jeg skriver "oss" og "de", er at det er en liten mulighet for at det er fargede personer som besøker dette forumet.

Prøv å ikke omtal "de" som folk fra en annen verden. ikke snakk om de på samme måte som du snakker om hunder. Ikke snakk om de som om de ikke kan se det du skriver. tenk over at "de" sikkert er representert på nFF også.
tittel
dexter's Avatar
Trådstarter
tnt: er det rasistisk av svarte å bruke "hvitmanns-arbeid", da? Jeg synes ikke det, og derfor er heller ikke motsatt fall rasistisk.

Rellativ: negere sier "sup my nigga" til hverandre hele tiden, hvorfor kan ikke vi si det?
Sist endret av dexter; 14. august 2007 kl. 02:36.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av dexter
tnt: er det rasistisk av svarte å bruke "hvitmanns-arbeid", da? Jeg synes ikke det, og derfor er heller ikke motsatt fall rasistisk.
Vis hele sitatet...
Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt utrykket "hvitmanns-arbeid" før. Men om dette blir brukt vil jeg si at det til en viss grad er rasistisk også ja. Det kaller å sette i ting i bås / generalisere og det er jo veldig ofte rasistisk.
Om ordet neger er rasistisk ladet kommer vel an på hvem man sier det til. I Usa snakker "svarte" om black power men klikker viss de blir omtalt som black.
Finnes mange ord som ikke betyr noe direkte negativt, men likevel blir oppfattet som offansivt.. "Homo" - intet annet enn en forkortelse av ordet homofil, men likevel ofte oppfattet som skjeldsord..

Det viktigste er når ordet "neger", eller andre uttaler/bøyinger av ordet brukes, er at det gjøres klart at det ikke er stygt ment.. (Intonasjon,Kroppspråk,Setting etc.).. Jeg ville aldri brukt ordet "neger" hvis jeg snakket til en person jeg ikke kjenner, eller en sur person.. Når jeg vet at noen syns det er frekt syns jeg ikke det er så vanskelig å si "Mørkhudet" eller andre synonymer.. Hvis noen har en slik trang til å si neger, si det i dusjen - ikke løp rundt som en idiot og forvent at ingen kommer til å holde det imot deg...


_Edit: Ai ai, 8 nye poster mens jeg skrev.. Hvis dere alt har diskutert noe jeg har skrevet, for all del.. Jeg skrev bare ned min mening..
Sist endret av Coldfire; 14. august 2007 kl. 02:39.
Sitat av inferno1296
det som er morsomt er at de faktisk bruker det ordet om hverandre men at vi ikke har lov å si det :P
Vis hele sitatet...

Vel, det syntes jeg ikke er rart. De sitter i samma båt, om dem bruker "neger" er de det selv, altså ufarliggjort. Gjelder det samme for homofile og "homse" forsåvidt.

Personelig syntes jeg at å si en person er svart ikke er rasistisk ladet. En hvit person er hvit, en svart en svart. Men jeg syntes at neger er en annen ting (Kanskje på grunn av at det er påfallende likt nigger) som det ofte ligger fordommer i. Personelig bruker jeg "svart", og har ingen fordommer mot svarte personer.
Dexter:
For deg er ikke "hvitmanns-arbeid" negativt. Å være hvit var/er status i mangen land. før i tiden, og faktisk fortsatt i noen land, er det slaveri. da er det fargede personer som er slaver(hovedsakelig). Før i tiden, hadde de noen busser for hvite, og noen for fargede. poenget mitt, er at "neger-arbeid" er negativt ladet, for at fargede (etter "tradisjon") er slaver/ har lav lønn/ får de værste jobbene, mens hvite har (etter "tradisjonen") de gode jobbene, og har pengene.

anngående "nigger": Hvorfor de kan si det til hverandre, og at vi ikke kan si det til de, vet jeg ikke. men det kan hende de vil ha det for seg selv på en måte, og hvis vi begynner å bruke dies sprøk, føler de at vi tar i fra dek det også, så de ikke har noe eget igjen. Bare en teori.

Edit: samtalen går fort her, måtte legge på hvem jeg svarte
Sist endret av Rellativ; 14. august 2007 kl. 02:44.
Forøvrig, for å gå så langt offtopic som jeg klarer, så kan det jo hende at Nicho jobbet uten å betale skatt. Altså jobbet han "svart", eller "neger". Vi vet jo alle at han er gal i hodet, så jeg vil ikke si at min påstand er å trekke det for langt.
Sitat av dexter
tnt: er det rasistisk av svarte å bruke "hvitmanns-arbeid", da? Jeg synes ikke det, og derfor er heller ikke motsatt fall rasistisk.

Rellativ: negere sier "sup my nigga" til hverandre hele tiden, hvorfor kan ikke vi si det?
Vis hele sitatet...
1. Ja, men da mener de ikke noe negativt. Når vi sier negerarbeid, mener vi som regel drittarbeid, og sier dermed at drittarbeidet er tilegnet de svarte.

2. Det er forskjell på folk som sier "sup my nigga" til en venn, og de som sier "nigga!!!" over gata.
syns ikke neger er noe rasistisk jeg.
Bruker for det meste det ordet når jeg snakker om negere aka "personer som er mørkere i huden en mennesker i nord og i usa"
på IRC bruker jeg "Yo 9gga" som hilsning, på en humoristisk og ikke rasistisk måte
Sitat av Coldfire
Finnes mange ord som ikke betyr noe direkte negativt, men likevel blir oppfattet som offansivt.. "Homo" - intet annet enn en forkortelse av ordet homofil, men likevel ofte oppfattet som skjeldsord..
Vis hele sitatet...
De fleste gangene jeg hører folk kalle noen homo er det en grunn til det. De legger også gjerne på ord som "jævla" osv.

Anymoo, mener dette har blitt diskutert til ende i en annen tråd. Min mening er at det kommer ann på sammenhengen det brukes. Brukes det som beskrivende så burde det gå fint. Det samme anngår homo. Hadde noen kommet ut av skapet ville jeg brukt ordet homo for å beskrive han. Kjenner både homoer og negere. Get real. Alt kan fattes som negativt hvis man går inn for det.



Sitat av ulldott
Forøvrig, for å gå så langt offtopic som jeg klarer, så kan det jo hende at Nicho jobbet uten å betale skatt. Altså jobbet han "svart", eller "neger". Vi vet jo alle at han er gal i hodet, så jeg vil ikke si at min påstand er å trekke det for langt.
Vis hele sitatet...
Jepp. Og jeg skal male rommet mitt neger.
Sist endret av zaXu; 14. august 2007 kl. 02:59.
Neger i seg sjølv er ikke rasistisk.. Men om noen sier ting som: "Står det neger i pannen på meg" visst de blir bedt om å gjøre noe.. Så refererer de til slavetider etc. Og da _er_ det rasistisk.
kommer jo helt an på hvilken sammenheng det blir brukt i.

"helvetes neger!" <- rasistisk
"er du en neger?" <- ikke rasistisk
Vel, jeg har bare kalt en mørkhudet for neger i hele mitt liv, men han kaldte meg for bleikfis :-P

Men det er nå så!
Jeg syns at neger og svarting er litt for dumt å bruke!
"Sjekk den neger'n der a!"
Jeg tror ikke du trenger å poengtere at noen er mørk i huden, det pleier jo som regel å være ganske så åpenlyst!
Akkurat som at man ikke pleier å poengtere at noen er lys i huden.
"Sjekk den bleikfisen der a'!"
Stakkars rødvin...
Det er jo vi som har gjort det "negativt-ladet", det ble jo brukt i pippi-boka, men er fjernet nå for de mener det er rasistisk.
"Nigger" er jo og et ord negrene bruker mot seg selv som et sleng ord, men der blir det ikke oppfattet stygt, men hadde du sagt det på en skole fks. så hadde det blitt fæla oppstyr.
Jeg synes ikke neger er rasistisk på noen måte, og jeg forstår heller ikke alt oppstyret med at de går og kaller hverandre "nigga" mens hvis hvite kaller dem nigga eller neger, så blir de stemplet som rasist. Hvis de de som er svart ikke vil at hvite skal kalle dem negger eller nigga, så må de slutte å kalle hverandre det.
nei, jeg mener ikke det er rasistisk.. men negrene har bestemt seg for noe annet.
Sitat av GothQueen
Vel, jeg har bare kalt en mørkhudet for neger i hele mitt liv, men han kaldte meg for bleikfis :-P

Men det er nå så!
Jeg syns at neger og svarting er litt for dumt å bruke!
"Sjekk den neger'n der a!"
Jeg tror ikke du trenger å poengtere at noen er mørk i huden, det pleier jo som regel å være ganske så åpenlyst!
Akkurat som at man ikke pleier å poengtere at noen er lys i huden.
"Sjekk den bleikfisen der a'!"
Vis hele sitatet...
Det er enklere/bedre og si "Sjekk den neger'n der a!" en
"Sjekk han fyren der som st¨år bak han mannen til venstre for ole, han med en solo is i hånda" f.eks, fordi? det er enklest
Å påpeke at de er mørke i huden er for at personen jeg snakker med lettere skal vite hva det gjelder.
f.eks jeg hadde ikke sagt det i afrika, fordi der er flertallet negere, skulle jeg deriomot snakke om "ole" som står i mengden av masse negere hadde jeg sagt "han hvite fyren der" ol.
Ikke noe rasistisk over det i mine øyne
Sitat av Diablo
Jeg synes ikke neger er rasistisk på noen måte, og jeg forstår heller ikke alt oppstyret med at de går og kaller hverandre "nigga" mens hvis hvite kaller dem nigga eller neger, så blir de stemplet som rasist. Hvis de de som er svart ikke vil at hvite skal kalle dem negger eller nigga, så må de slutte å kalle hverandre det.
Vis hele sitatet...
nigga please
Er bare sånn språket er blitt formet, vi kaller dem negere, sikkert fordi dem kaller hverandre noe lignende, nigger osv..

Er enig med DJ_evelen her, skulle man stått i 2 timer og beskrevet en person i en folkemengde fordi man ikke skal si han er mørk i huden..

Det er nokk heller det at dem ikke vill bli kalt noe som helst med mørk og gjøre i det hele tatt..

Hadde du sakt til en "neger" at han var mørkhudet - hadde du hatt like stor sjangs på å fått en på trynet, det er min mening..

Synes foresten det ikke er rasistisk, i hvertfall mener ikke jeg det når jeg sier det.
Ordet svart kan da vere like gale som neger?
"Jævla svarting"
Neger kan vere eit like fint ord som svart det, alt avhenger på hvordan du bruker det.
Jeg syns det kommer alt ann på situasjonen du sier det i, og i hvilken tone og hvilke ord du bruker før f.eks neger.
Ett hvert ord vil bli negativt hvis du bruker "jævla", "forbanna" etc. før det.

Så derfor syns jeg ikke ordet neger i seg selv er negativt. Men om jeg sier" Jævla neger" da er det negativt. Men dette sier seg selv. Jeg kunne også sagt "jævla kristen" og da er dette negativt, selvom kristen ikke regnes som ett negativt ord i seg selv.
Det er visse ting man ikke gjør eller sier til visse grupper. Det handler om respekt. Du sier feks ikke "heil hitler" til en jøde. Ordet neger er jeg usikker på, for jeg har sett forsjellige reaksjoner på bruk av ordet. Derfor bruker jeg andre varianter av ordet.

Wikipedia:
"Nigger" (and earlier variants such as neger or negar) derives from the Spanish/Portuguese word negro, meaning "black", and probably also the French nègre, which is likewise a racist insult derived from negro (the ordinary French word for "black" being noir). Both negro and noir (and therefore also nègre and nigger) ultimately come from nigrum, the accusative form of the Latin word niger, meaning "black".
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger
Dette blir jo på en måte det samme som og si til en "neger" at svart ikke er en farge
Ordet er ikke negativt, men har blitt ødelagt gjennom å ha blitt brukt for mye negativt. Vet jeg har blitt flama for å dra inn for mye historie, men det er der det kommer av. De svarte har overlevd undertrykkelse fra hvite, og har idag et behov for å markere sin frihet med å bruke "black power" å sånne ting. Vi hvite har mye vi ikke burde være stolte av. Selvfølgelig har de også driti på draget noen ganger, men opp igjennom så har "den hvite rase" klart vært undertrykkende og utnyttende på et helt annet plan enn de andre tilsammen.

Nå mener jeg det er feil og si "de andre" og alt det der, for vi er da samme folket...
Sist endret av bobbo; 14. august 2007 kl. 16:00.
Sitat av voids
"There are African Americans, Mexican Americans, Asian
Americans, Arab Americans, Native Americans, etc. And then there are just Americans.

You pass me on the street and sneer in my direction. You call me "Whiteboy," "Cracker," "Honkey," "Whitey," "Caveman" and that's OK.

But when I call you, Nigger, Kike, Towelhead, Sand-nigger, Camel Jockey, Beaner, Gook, or Chink you call me a racist.

You say that whites commit a lot of violence against you, so why are the ghettos the most dangerous places to live?

You have the United Negro College Fund.
You have Martin Luther King Day.
You have Black History Month.
You have Cesar Chavez Day.
You have Yom Hashoah
You have Ma'uled Al-Nabi
You have the NAACP.
You have BET.

If we had WET(White Entertainment Television) we'd be racists.
If we had a White Pride Day you would call us racists.
If we had White History Month, we'd be racists.
If we had any organization for only whites to "advance" our lives, we'd be racists.

We have a Hispanic Chamber of Commerce, a Black Chamber of Commerce, and then we just have the plain Chamber of Commerce.
Wonder who pays for that?

If we had a college fund that only gave white students scholarships, you know we'd be racists. There are over 60 openly proclaimed Black Colleges in the US, yet if there were "White Colleges" that would be a racist college.

In the Million Man March, you believed that you were marching for your race and rights. If we marched for our race and rights, you would call us racists.

You are proud to be black, brown, yellow and orange, and you're not afraid to announce it. But when we announce our white pride, you call us racists.

You rob us, carjack us, and shoot at us. But, when a white police officer shoots a black gang member or beats up a black drug-dealer running from the law and posing a threat to society, you call him a racist.

I am proud. But, you call me a racist.

Why is it that only whites can be racists?
Vis hele sitatet...
Du skrev vel ikke dette selv? Husk å oppgi kilde.
Sitat av eriksb
"den hvite rase" klart vært undertrykkende og utnyttende på et helt annet plan enn de andre tilsammen.
Vis hele sitatet...
Arabarne hadde slaver , Afrikanerne hadde slaver , Afrikanerne solgte slaver. Araberne kidnappet hvite i middelhavslandene og tok de som slaver. Maurerne dro på voldtektstokt oppover europa. Mayaene , Inkaene og en rekke andre folkeslag hadde slaver og drev med menneskeofring. Problemet er at "den hvite rase" var best teknologisk og "krigsmessig" slik at de fikk kontroll over verden. Start på nytt å gi afrikanerne eller inkaene eller mayaene , you name it den teknologiske utviklinga som vi hadde og det hadde eksistert white power i samme funksjon som black power har i dag
Neger et rasistisk hvis det brukes negativt. F.eks. "Jævla neger"
Men hvis man bruker det som beskrivende synes jeg ikke det er det. F.eks. "Hva var det han negern het igjen?"

Det er veldig mye lettere enn å si han innvandreren eller han mørkhudede
Sitat av PepsiCo
Men hvis man bruker det som beskrivende synes jeg ikke det er det. F.eks. "Hva var det han negern het igjen?"
Vis hele sitatet...
Jeg for min del syns "neger'n" blir negativt ladet her. Du henviser til han som en hund. Han "andre".

Mørkhudede", eller "svarte" hadde vært ett bedre alternativ. Men greit nok, det er ikke jeg som skal banke deg for rasistiske kommantarer.
(Og nettopp min oppfatning av at dette ellers ufarlige ordet blir negativt ladet, er takket være samfunnet. Når vi behandler ord med forsiktighet, og prøver å unngå dem, får de en helt annen mening en tiltenkt når de først blir tatt i bruk.)

For min del syns jeg mørkhudede er litt hårsåre når det gjelder slike ting. Dette gjelder dog ikke alle, men jeg tror kulturen er spesielt utbredt innen gjeng-kulturen. Her har man folk som "backup", og man lar seg fort påvirke av ellers ufarlige kommentarer.
Nå vil jeg ikke flames hvis dette ikke stemmer, men jeg er sikker på at jeg ikke er alene om dette inntrykket.

Jeg skjønner at folk med en annen hudfarge. La meg ordlegge meg annerledes; svarte, gule, røde, kanskje føler seg litt undertrykket siden gammledager. Men den tiden har vi vokst fra oss nå! Akkurat som at vi nå respekterer tyskland.

Grunnen til at jeg ordla meg annerledes er fordi jeg mener at svarte og andre(uten"")fortjener samme respekt for sin hudfarge som vi hvite ellers tar for gitt. Hvis vi bruker ord som "svart", "neger" eller "gul" i hverdagen, og behandler de som vanlige ord, forsvinner etterhvert deres assosiasjonene med rasistiske meninger og verden blir en bedre plass og leve.
Sist endret av Blomsen Jr.; 14. august 2007 kl. 17:22.
Det er flere i denne tråden som har regnet seg frem til at "Din jævla neger" eller liknende er rasistiske uttalelser. Jeg håper inderlig dere blir nominert til en Nobel-pris en dag.
Når det kommer til alle dere som mener at så lenge en gruppe bruker en betegnelse på seg selv, så er det okei at alle andre gjør det også, så vil jeg minne dere på en liten sak kjent som selvironi.
Det å for eksempel innrømme at man har en negativ side, og eventuelt blande inn humor når man gjør innrømmelsen, er en helt grei sak. Kommer det derimot en annen person og forteller noen hvor negativt noe er ved denne personen, er det en helt annen ting.
Det samme prinsippet gjelder når vi snakker om ord og uttrykt brukt om enkeltpersoner som tilhører en etnisk, religiøs, eller you name it gruppe.
Når det kommer spesifikt til ordet "neger", så er det alt annet enn uforståelig når svarte mennesker reagerer på ordet. Ser man på historien bak ordet og bruken av det, forstår man fortere.
I tillegg er det enkelte som har pekt på bruk av adjektivet "svart" brukt om mennesker, noe jeg for øvrig ikke har inntrykk av at noen har påstått er rasistisk. Dette synes jeg på ingen måte burde bli sett på som rasistisk, da det bare rett og slett er en fysisk og håndfast beskrivelse, akkurat som bruk av begrepet "hvite mennesker".
Jeg hørte på tv for ca et år siden. Der sa de at "neger" ikke var et ord.
Er det noen som finner det i ordboken?
Så lenge svart er for å beskrive en persons utseende, på samme måte som høy, lav, tynn osv. så er det ikke noe problem. Men når man setter folk i bås er det rasistisk. "De svarte stjeler mye mer enn oss hvite" f.eks.
Sitat av eriksb
Så lenge svart er for å beskrive en persons utseende, på samme måte som høy, lav, tynn osv. så er det ikke noe problem. Men når man setter folk i bås er det rasistisk. "De svarte stjeler mye mer enn oss hvite" f.eks.
Vis hele sitatet...
Det sier seg egentlig helt selv, og har ingenting i det hele tatt, på noen måte noe med bruken av det spesifikke ordet å gjøre.
Sitat av fulloggal
Jeg hørte på tv for ca et år siden. Der sa de at "neger" ikke var et ord.
Er det noen som finner det i ordboken?
Vis hele sitatet...

ordbok.no står det at neger er et ord, så det du har hørt har nok bare vært tull.
Sist endret av Diablo; 14. august 2007 kl. 19:34.
Sitat av Diablo
ordbok.no står det at neger er et ord, så det du har hørt har nok bare vært tull.
Vis hele sitatet...
jada
http://49bilder.com/images/25zqufi2n2m2jfykmimn.jpg
Sist endret av Cadex; 14. august 2007 kl. 20:17.
Mine kjære lekekamerater.
Neger er et ord som av mange blir sett på som negativt ladet og til en viss grad rasistisk. Dette vet alle, og da burde alle som vurderer å bruke ordet tenke over om mottakergruppen kan bli støtt av det. Det vil si; skriver du et innlegg på nFF, er det med stor sannsynlighet at noen vil bli støtt av det på en eller annen måte. Treffer du en mørkhudet ukjent på gaten, er det også en forholdsvis stor sjangse for at han kan bli støtt av det. Snakker du derimot med en bekjent som du vet ikke blir støtt av ordbruken, kan du selvsagt bruke det så mye du vil.
Jeg forstår ikke hvorfor folk har så vanskelig for å forstå dette. Det er vel ett fett om ordet generellt sett i befolkningen blir eller ikke blir oppfattet som rasistisk - det er et spørsmål om mottakeren oppfatter det som rasistisk som avgjør bruken.

Med andre ord syns jeg man helst kan frabe seg å bruke "neger" på et offentlig forum som nFF er.
som steinar sagen sa i radioresepasjonenen: Den tolker det rasistik er kanskje selv rasisten (eller no sånn)
Som DJ sier; Kommunikasjon består IKKE bare av en melding og en mottaker. Mottakeren må også være i stand til å tolke konteksten og hva senderen egentlig mener. Kanskje i stor grad i enveiskommunikasjon som Internett og TV.

Når en afrikansk-norsk kvinne får en relativt uskyldig barnesang om en hottentott sensurert, er det jo egentlig bare helt tullete. Hun tolker sangen som en negativ generalisering av afrikanere, noe jeg virkelig tviler på var Egner mening. Og det viser jo at alt kan tolkes på så forskjellig mange måter, at om man anstrenger seg finner man noe negativt i det meste.
Et godt eksempel på at ordet neger/nigger uansett sammenheng er vanskelig å bruke for hvite, er Clawfingers store hit tilbake på starten av nittitallet.

Clawfinger/Nigger har en helt tydelig antirasistisk tekst, med f.eks. setninger som:

There's always gonna be fanatical minorities
The ku klux klan and fucked up authorities
Conservative cunts and religious preachers
I don't care cos they ain't our teachers
Living a life they say is free from sin
Then they judge another person by the colour of their skin
I feel ashamed of myself I'm a white human being
Surrounded by suckers to afraid to be seeing
There ain't such a thing called superior race
And there ain't nothing special 'bout colour of your face
You've got a one way ticket to a dead end street
The pressure is on so feel the heat
Media pollution is a very bad solution
Hypocriticat hype is your only contribution
So leave us alone and give your brothers some space
Cos you're a lousy contribution to the human race

Nigger Nigger Nigger Nigger Nigger
You're the real Niggers,
You're the real Niggers,
You're the real Niggers
Vis hele sitatet...
Men budskapet hjalp ikke, og i England (som jo virkelig burde forstå denne teksten uten problemer) ble singelen hetset i media for å bruke ordet "nigger". Budskapet og moralen i teksten ble helt satt til side kun pga dette ordet....

Sitat av Kalakov
Som DJ sier; Kommunikasjon består IKKE bare av en melding og en mottaker. Mottakeren må også være i stand til å tolke konteksten og hva senderen egentlig mener. Kanskje i stor grad i enveiskommunikasjon som Internett og TV.

Når en afrikansk-norsk kvinne får en relativt uskyldig barnesang om en hottentott sensurert, er det jo egentlig bare helt tullete. Hun tolker sangen som en negativ generalisering av afrikanere, noe jeg virkelig tviler på var Egner mening. Og det viser jo at alt kan tolkes på så forskjellig mange måter, at om man anstrenger seg finner man noe negativt i det meste.
Vis hele sitatet...
Krydderselskapet Black Boy har jo blitt forsøkt presset til noe av det samme...
Sitat av Carrier Return
Krydderselskapet Black Boy har jo blitt forsøkt presset til noe av det samme...
Vis hele sitatet...
Ikke så rart med tanke på sammensetningen av ordet "black" og ordet "boy". Sistnevnte ord er jo et ord som ble brukt om negertjenere og senere som et nedsettende ord om svarte. Merkenavnet "Black boy" er tydelig rasistisk, om det så er meningen eller ikke.
om jeg har forstått dette riktigt nå så er det greit for "mørkhudete" å kalle "hvite" folk for hvite men en hvit person kan ikke kall en mørkhudet person for svart ol? eller er jeg på villspor nå?
sorry vist noen finner dette innlegget støtende!
ordet "neger" stammer fra det amerikanske sleng ordet for "afro-amerikanske (afro-americans)" - "nigga". "Nigga" er et skjeldsord i amerika og derfor et skjeldsord i 'Norge as well
Dette ville aldri blitt ett diskusjons-tema for noen år siden, synes det er en teit diskusjon, neger er ett ord som beskriver en folkegruppe, akkurat som hvit og gul gjør. Saken blir ikke bedre når folk nå også vil forby ordene Indianer og Eskimo.