Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4065
Hei!
Er førsteårslærling, har vært det siden sommeren. Har gått på et par-tre smell og føler meg jævlig for det, da jeg ikke får direkte konsekvenser for det. Søker historier fra andre som har fucket opp som lærling, hendelse og evt. konsekvens.

Samt om noen vet om hvem som betaler for skadene? Har de forsikring eller går det fra lomma til bedriften?

Har selv skrapa to biler på vei inn porten, den ene fordi jeg var stressa da jeg glemte vinduet oppe i maskinvask...
Har klart å ødelegge god del ting, meste småting under 100k, jobber innen for cnc laserkutting og maskinering, par feil går bra dog blir det mye så vil de nok ikke ha deg, alt jeg fikk var en god del kjeft av sjefen for nedetid , så vidt jeg vet såå har de fleste forsiking på uhell, hvertfall min bedrift
At det skades og ødelegges er noe som tas med i beregningen når man tar inn lærlinger, så avhengig av kostnaden tas ofte dette på bedriftens skadeforsikring. Der jeg jobber har vi hatt lærlinger som har skadet for titusener, men forsikringen har tatt seg av det. Mener egenandel hos oss er 10k på skade, men det er ikke noe bedriften har pålagt lærlingen å erstatte på noe vis ift overtid/lønn etc.
Kjørte ned en motorisert port med truck når jeg jobbet på lager for mangen år siden. Endte på rundt 100k før skatt med ny port ferdig montert.
Den gamle var uansett klar for utskift og alle nøt godt av den nye, mye raskere, sensor-kontrolerte porten om vinteren.

EDIT:
Litt kjapp der, var ikke lærling når dette skjedde.
Sist endret av utepaanordnes; 4. november 2019 kl. 16:55.
Ikke stress, du får ikke noe regning og du mister ikke plassen pga uhell. Prøv å ta deg et pust i bakken eller to og senk skuldra litt så slipper du å gjøre flere feil
Jeg forårsaket en feil som førte til brann i et svindyrt ventilasjonsaggregat på taket av et nytt butikkbygg, trodde det var over og ut men var enda på første år og jeg fikk fortsette uten noe alvorlig konsekvens (men fikk noe jævlig med kjeft )
Har selv svidd et og annet dyrt kretskort i mine ungdomsdager. Ny i faget, nervøs og vipps så var + og - blandet. Vi har alle vært uerfaren en gang og det er nok rom for forståelse for dette :-)
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Jeg forårsaket en feil som førte til brann i et svindyrt ventilasjonsaggregat på taket av et nytt butikkbygg, trodde det var over og ut men var enda på første år og jeg fikk fortsette uten noe alvorlig konsekvens (men fikk noe jævlig med kjeft )
Vis hele sitatet...
Kjeft ække farlig
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Er klarer over at jeg ikke får sparken eller mister plassen, er godt beskyttet av opplæringsringen Får rett og slett dårlig samvittighet bare.
Er jo en bra egenskap at du kjenner litt på samvittigheten når du har ødelagt noe i jobbsammenheng, men dette er helt normalt, bare lær av feilene å ikke gjør det samme 2 ganger
Staten betaler bedriften en seks-sifret sum, per lærling de tar inn. Summen tilsvarer omtrent lærlingens årslønn.

Du kan skrape med forholdsvis god samvittighet - spør du meg.