Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2013
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hei. Har nå trent ganske mye styrke i 7 mnd. Samme program som er ganske normalt med en 2 Split.

1 dag bein og armer, neste dag bryst, rygg og skulder.

Da får jeg trent igjennom hele kroppen 2-3x ila uken.

Jeg løper også mye så det er nok.

Stagnerte nå nettopp i knebøy og markløft. 140/160kg maks.
Har fin progresjon i benken med 120 kg som maks.

Har nå gått over til 5x5 for å prøve å øke litt.

Begynnte på ca 80% av 1RP med 5x5. Har ca 3 øvelser per muskel. Er det litt for mye? Tar ganske lang tid det programmet mitt nå med pauser på 30-90sek avhengig av hvilken muskel som trenes.

Tenkte 2 mnd på dette programmet.
Tar en del ekstra proteiner nå.

Har dere noen innspill, tips eller forslag?

Mister jo sikkert litt muskler av å løpe så mye, men det er helt greit. "Bodybuilder" dagene min er for lengst over. Ønsker bare å være sterk og ha en ok fysisk som synes litt, men ikke ser overdrevent Harry ut.

Er ganske stor av natur, kraftig og muskeløs. Har tidligere vært overvektig også.

Derfor er løpingen viktig for å holde kiloene på plass og sørge for god kondisjon.


Ha en god søndag alle og håper å lære litt av dere som er smartere enn meg rundt dette.

Jeg bare leser om ting så tester jeg det ut på treningen og ser om du funker for. Meg.

Har merket peograsjon på. 5xt.etter 1 uke allerede.

Er det noe vits å teste maksløft ila denne perioden eller skal jeg bare kjøre på med 5x5 på disse øvelsene å teste maxreppen etter 2 mnd ca.

Tenker å slutte med dette opplegget når jeg ikke kjenner mer progresjon av det.

Og btw. Er det noen treningsform som er mye brukt nå?

Ser at treningsforum nesten er stengt nå.
Hvorfor skal du trene 5x5 som langdistanseløper? Sett deg et mål og følg det. Enten bygger du muskler eller så løper du langt. Man blir sjeldent god i noen av delene hvis man vingler slik.

Om du skal løfte; sjekk ut PHAT. For min del har jeg hatt en mye bedre progresjon på PHAT enn 5x5.
Sist endret av brennesle; 30. juni 2019 kl. 12:16.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Hvorfor Man trener styrke??
Tror du ikke styrke er bra når man skal løpe marathon osv?

Har ingen ambisjon i å vinne noe uøtraløp, men tror absolutt styrketrening er heldig for kropp, sinn og løpingen i lengden.

Står jo ganske tydelig. Har kommet til et platåå på ca 160kg kne og markløft og ønsker å komme over det platået. Tror 5x5 er ganske effektivt for det. Merker allerede jeg klarer mer.

Men lurte på tips ang 5x5programmet. Er sikker på at jeg skal fullføre det, men kan kanskje tilpasse det litt om jeg får noen gode tips. Tror kanskje jeg har litt for mange øvelser...

Det du sier er jo helt feil. Du skal se s mye muskler jeg har bygd mens jeg har løpt.
Sist endret av PapaMarathon; 30. juni 2019 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan ser løpeprogrammet ditt ut?

Det viktigste for å bygge muskler er mat og restitusjon, sistnevnte kan bli et problem med lange løpeøkter.
5x5 standardprogram er trolig altfor mye volum for deg og vil både påvirke styrken og løpingen negativt over tid.

Start med å finne ut hva som er viktigst for deg, bygge muskler eller løpe fort, lag et primærprogram for det og suppler med det andre i lavt volum der du kan få inn fornuftige mengder hvile i tillegg.

Og spis mer mat.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Hatt 80 timer trening i mnd siste mnd. Sykler til jobb 18km hver vei, trener styrke 4-5x i uka. Og løper 4-5x

Skal sier jeg hsr trent mye styrke og ikke planlegger å bli verdensmester i noen av greien.

Men løper hslvsmsrarhon på 1:45-1:50 ganske lett.

Løfter 160kg knebøg og mark og 120kg benk nå.

Ikke noe wow noen av delene, men tilsammen er det ganske bra føler jeg og både løfte og løpe med ok resultater. Det som er målet.

Men tenker mest på hvor mye øvelser som skal til i et ok 5x5. Er veldig vant til mye trening og aktivitet. Så er ikke så stress.

Har som regel 1 lsd tur ila uka. 15-25km
1 bakkeintervall
1 med korte sprint på stadion eller rett vei.
1 tur på rundt 10km i konkurranse tempo +/-
Og eventuelt en 5-10km tur til.

Liker best turer over 5 km. Så er ikke så flink med intervaller. Men kan jeg skrape av noen min på halv og hel marathon er det jo gøy.

Kanskje noe ultraløp på sikt
Sist endret av PapaMarathon; 30. juni 2019 kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Hvorfor Man trener styrke??
Tror du ikke styrke er bra når man skal løpe marathon osv?

Har ingen ambisjon i å vinne noe uøtraløp, men tror absolutt styrketrening er heldig for kropp, sinn og løpingen i lengden.

Står jo ganske tydelig. Har kommet til et platåå på ca 160kg kne og markløft og ønsker å komme over det platået. Tror 5x5 er ganske effektivt for det. Merker allerede jeg klarer mer.

Men lurte på tips ang 5x5programmet. Er sikker på at jeg skal fullføre det, men kan kanskje tilpasse det litt om jeg får noen gode tips. Tror kanskje jeg har litt for mange øvelser...

Det du sier er jo helt feil. Du skal se s mye muskler jeg har bygd mens jeg har løpt.
Vis hele sitatet...
5x5 bygger ikke styrke for marathonløpere. Kanskje du burde lese litt om hvem som utvikla 5x5 og hvem det er beregna på? Du har ikke behov for å løfte tunge vekter med lave reps som marathonløper, og du har hvertfall ikke behov for isolasjonsøvelser. Det du behøver er øvelser som gjør deg til en seig jævel. Kjør høyrep med lave vekter på hovedøvelsene. Evt. ta en titt på Crossfit og High-intensity interval training (HIIT).

Muskelbygging og marathontrening er to diametrale motsetninger, og du må bestemme deg for en av dem hvis du skal gjøre det skikkelig. Muskelmasse bygd med 5x5 er ikke en fordel hvis du skal løpe marathon, da du kommer til å bli treig og uutholden og ikke seig og utholden. Men for all del, det er ingen som nekter deg å trene akkurat som du vil - og man må ikke satse 100% selv om man melder seg på et marathon i ny og ne. Jeg sier bare at hvis du vil satse på marathonløping så er 5x5 og muskelbygging på den måten totalt bortkastet tid, og vica versa så ville du ha bygd mye mer masse av løftinga hvis du ikke hadde trent langdistanse.

Når det kommer til hvor mye muskelmasse du har bygd mens du har løpt så er det revnende irrelevant. Det er ikke sånn det funker. Du ville garrantert ha bygd enda mer muskelmasse hvis du hadde løpt mindre. Det er enkel og veletablert "matematikk" om det kan kalles så.

Jeg tror du burde lese litt solid teori om hvordan aktivitetsnivået og næringsinntaket påvirket muskelmassen din.

Skal du over platået ditt i mark og bøy. Slutt å løp. Spis mer.

Les også om forskjellige typer muskelfibertyper.
Sist endret av brennesle; 30. juni 2019 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Sitat av brennesle Vis innlegg
5x5 bygger ikke styrke for marathonløpere. Kanskje du burde lese litt om hvem som utvikla 5x5 og hvem det er beregna på? Du har ikke behov for å løfte tunge vekter med lave reps som marathonløper, og du har hvertfall ikke behov for isolasjonsøvelser. Det du behøver er øvelser som gjør deg til en seig jævel. Kjør høyrep med lave vekter på hovedøvelsene. Evt. ta en titt på Crossfit og High-intensity interval training (HIIT).

Muskelbygging og marathontrening er to diametrale motsetninger, og du må bestemme deg for en av dem hvis du skal gjøre det skikkelig. Muskelmasse bygd med 5x5 er ikke en fordel hvis du skal løpe marathon, da du kommer til å bli treig og uutholden og ikke seig og utholden. Men for all del, det er ingen som nekter deg å trene akkurat som du vil - og man må ikke satse 100% selv om man melder seg på et marathon i ny og ne. Jeg sier bare at hvis du vil satse på marathonløping så er 5x5 og muskelbygging på den måten totalt bortkastet tid, og vica versa så ville du ha bygd mye mer masse av løftinga hvis du ikke hadde trent langdistanse.

Når det kommer til hvor mye muskelmasse du har bygd mens du har løpt så er det revnende irrelevant. Det er ikke sånn det funker. Du ville garrantert ha bygd enda mer muskelmasse hvis du hadde løpt mindre. Det er enkel og veletablert "matematikk" om det kan kalles så.

Jeg tror du burde lese litt solid teori om hvordan aktivitetsnivået og næringsinntaket påvirket muskelmassen din.
Vis hele sitatet...

Alt dette et jeg. Har "kun" løftet i mange år. Også med bol.
Så er lei av bare det. Men føler at en viss grunnleggende styrke er veldig heldig for hodet mitt og kroppen.

Løpingen også er helt fantastisk.

Kan garantert klare 1time og 30 min på halvmaraton med kroppen min nå, og det er ganske bra. Vil miste litt pga muskler, men jeg er uansett langt fra noe NM, EM, VM osv så det tar jeg ikke tungt.

Ja kroppen vil legge på seg litt mindre muskler av løping, men så lenge grunn treningen ikke består av bare lange turer tror jeg faktisk det er så ille for kroppen.

Klart at mye av dette taler i mot langdistanse løp, men har klarer jo dette og legger faktisk på meg ganske mye muskler bare jeg spiser nok.


Syklingen til jobben er ganske rolig så tenker ikke på det som trening så kan trekke fra ganske mange timer trening der fra.

Hvor mye jeg har gått opp i muskler er jo absolutt ikke urelevant. Det er svært relevant for meg. Beina er kjempe kompakte og sterke. Det er nok en fordel i løp.

Merker på halvmaraton at i oppoverbakke har jeg ofte mye ekstra juice i forhold til dem med spinkle bein.

Jeg tror faktisk ikke styrke er så dårlig for løpere som du skal ha det til. Tror egentlig det er ledig positivt.

Men som du også sier kan man ikke satse på begge deler.


Men ser du f. Eks på Frank Løke, og Petter Northug er de ganske markerte og sterke kondisjon utøvere som løper ultra løp osv.

Nå sier jo frnak Løke at han lett fullfører ultra løp, men h or hver kg man veier kan veier kan man løpe 10 sekunder tregere per km, så på et langt løp blir det ganske mye så han skal prøve å gå litt ned for å prøve å vinne ultraløp, men på andre løp er det ganske mange tettbygde og sterke gutter og jenter som gjør det bra


Men det at løpingen forbedrer oksygen opptaket i muskelene er litt uheldig for styrkeløftere.

Etter steroidene så gadd jeg ikke å trene og ble veldig feit.

Jeg er nå så og si tynn. Kunne ikke løpe emr enn 2 km for 1.5 år side og begynnte i demseber på 50 kg i benkpress.


Trener helt reint og løp malvmarathon på 1 timer og 49 min, løfter 160 knebøy, 160 markløft og 120 kg i benk sånoe gjør jeg jo riktig hehe.

Bare at nå står det litt stille så tror 5x5 kommer til å få eg igjennom den kneika.

Har enda ikke fått noe konstruntiv tilbakemelding på hvilken øvelser som er mest egnet osv.

Resultatene kan jeg legge ut her om 2mndom hvor mye 1 max rp er etter 2mnd med dette programmet.

. Skal også han en halvmaraton og en hel seinere i sommer om ca 2 mnd, så kan legge ut om jeg har klart å forberede tiden min der også

Jeg tenker jo sånn at om jeg klarer å øke tiden i løp, og i styrke så gjør jeg det riktig. Og inntil videre har det vist seg å være riktig, men akkurat nå står jeg fast. Antakeligvis fordi jeg har stått på akkurat samme program litt for lenge.


Bare følge tråden så kan jeg legge ut resultatene.

Er ikke så konkursnse preget person, mest ovenfor meg selv.
.
Liker å slå meg selv og presse meg selv.

Å kutte ut løping er uaktuelt, og å kutte ut styekeløfitng er uaktuelt og er veldig forbøyd med resultatene mine i begge grener så det du prøver å hjelpe med er ikke noe hjelp. Det er bare din holdning om at man ikke kan løpe langt og trene styrke...

Man må jobbe mye hardere for gsins, men som sagt tidlig her så er det ikke så nøye om jeg legger på meg masse muskler. Målet er å bli sterk og å løpe. Så masse høy rep øvelser er absolutt ikke det jeg ønsker. Selvom jeg kjører det av og til for litt variasjon da....


Står jo noe om det her https://www.podiumrunner.com/runners...tronger_164718
At marathon løpere ofte løfter for lette vekter. Mye bedre med få og tunge fordi det er styrke man ønsker og ikke volum.
Selvfølgelig er det ikke noe problem å trene intensiv styrke og langdistanseløp samtidig. Det eneste problemet er at man aldri vil bli best i noen av delene, men dette er jo på hobby/mosjonist-nivå og da spiller det vel ingen rolle om man klarer å nå sitt fulle potensial i det man måtte trene i. Det er det uansett de færreste av oss som gjør.

Men PapaMarathon, uansett hvordan du vrir og vender på det så er det hemmende for løpingen at du bygger masse muskler, og vice versa. Jeg skjønner at du tror det er bra for løpingen å bygge muskler, men det er en grunn til at maratonløpere ser ut som de gjør.

Men hey, hvis dette bare er trening og du ikke har ambisjoner om å bli verdensmester i noen av delene så er det absolutt ingenting i veien for å trene begge deler. Det vil føre til en langt mer gjennomtrent kropp enn du ville ha oppnådd med bare én av treningsformene.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Selvfølgelig er det ikke noe problem å trene intensiv styrke og langdistanseløp samtidig. Det eneste problemet er at man aldri vil bli best i noen av delene, men dette er jo på hobby/mosjonist-nivå og da spiller det vel ingen rolle om man klarer å nå sitt fulle potensial i det man måtte trene i. Det er det uansett de færreste av oss som gjør.

Men PapaMarathon, uansett hvordan du vrir og vender på det så er det hemmende for løpingen at du bygger masse muskler, og vice versa. Jeg skjønner at du tror det er bra for løpingen å bygge muskler, men det er en grunn til at maratonløpere ser ut som de gjør.

Men hey, hvis dette bare er trening og du ikke har ambisjoner om å bli verdensmester i noen av delene så er det absolutt ingenting i veien for å trene begge deler. Det vil føre til en langt mer gjennomtrent kropp enn du ville ha oppnådd med bare én av treningsformene.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Beina tror jeg har godt av styrke. Har lest at maratonløpere er anbefalt å trene rygg, mage og bein. Resten er overkill, men sikkert ikke dumt.

Jeg trener jo styrke litt mer seriøst enn de fleste kondisløpere og skal ikke bli verdensmester hehe.

Tar det helt rolig.

Kan legge ut dag A og dag B med 5xt programmet mitt så kan dere se om det er for mye eller for lite.

Har fortsatt litt fett på kroppen, men prøver å spise nok og heller litt for mye å gå ned veldig langsomt og trygt.

Spiser lite sukker, men en dag i uka eller to kanskje. Tror sukker er greit av og til, men prøver å spise det rett etter trening så det blir brukt til noe "fornuftig" i kroppen.

Er selv ganske imponert av meg selv. Både hva gjelder hastighet og styrke og utseende også.
Fra 120kg og veldig høy fettprosent til rundt 90kg og under 20% kroppsfett så. Det var 2 mnd siden og har trent veldig hardt de siste mnd og fått mindre mage så kanskje fettprosenten er enda mindre nå.

Skal ta en ny kroppsanalyse snart. Da kan jeg også se hvor mye muskelmasse jeg har gått opp.

Er nok ikke så forferdelig mye, men kjenner jo at noen ting blir strammere over ryggen og bryst et kg spesielt lårene leggene vokser kraftig.

Har fått mye tilbakemeldinger her som er fint, men jeg veit egentlig hva keg gjør på godt og vondt.

Det jeg har lyst å få hjelp til er å tweeke 5x5 programmet mitt litt.. Må ha med baseøvelsene og litt variasjon.

Helst 2 Split
dag A:bein og armer,
dag B: Rygg, bryst og skulddr

Altid i den rekkefølgen. Bein først, rygg først etc...

Er kreatin lurt for meg? Har lest en del studier der det hjelper løpere i restitusjon og på sprint.

Per nå bruker jeg kun zma, vitaminer og mineraler, veldig god omega 3 med olivenolje, og 3-4 proteinshake om dagen. Noen dager noe søtt ifbm løpingen viss jeg skal langt og har hatt en tøff dag på jobben men mye løft og mange skritt.

Takk takk