Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7237
Kom hjem i dag til det jeg trodde var en tom leilighet. I stua driver en elektriker å holder på med noen kabler i veggen.

Det viste seg at han skulle ordne Internett hos naboen i kjelleren. Han måtte da inn til oss for å sjekke noe. Vi bor i et gammelt hus som er blitt til tre leiligheter i høyden, med felles vaskerom i kjelleren. Han har altså tatt seg inn gjennom kjellerdøra vår, uten å prøve å få tak i noen av oss først.

Jeg sendte han naturligvis ut med en gang. Det kan da ikke være geit å ta seg inn i andres leiligheter uten tillatelse? Småfrekk var han også, og gjorde ingen tegn til å beklage seg.

Burde jeg ta dette med firmaet hans? Jeg mener, det har ikke skjedd noe stort og dramatisk, men for meg er det en prinsippsak at jeg skal være trygg på at ikke folk er hjemme hos meg når jeg ikke vet om det. Litt ekkelt faktisk.
IT-Konsulent
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Kom hjem i dag til det jeg trodde var en tom leilighet. I stua driver en elektriker å holder på med noen kabler i veggen.

Det viste seg at han skulle ordne Internett hos naboen i kjelleren. Han måtte da inn til oss for å sjekke noe. Vi bor i et gammelt hus som er blitt til tre leiligheter i høyden, med felles vaskerom i kjelleren. Han har altså tatt seg inn gjennom kjellerdøra vår, uten å prøve å få tak i noen av oss først.

Jeg sendte han naturligvis ut med en gang. Det kan da ikke være geit å ta seg inn i andres leiligheter uten tillatelse? Småfrekk var han også, og gjorde ingen tegn til å beklage seg.

Burde jeg ta dette med firmaet hans? Jeg mener, det har ikke skjedd noe stort og dramatisk, men for meg er det en prinsippsak at jeg skal være trygg på at ikke folk er hjemme hos meg når jeg ikke vet om det. Litt ekkelt faktisk.
Vis hele sitatet...
Det er jo et innbrudd uansett hvordan man vrir og vender på det. Personlig hadde jeg tatt navnet hans og anmeldt han for innbrudd. Personen har jo tydligvis ingen respekt for andres eiendom. Har ingenting å si om du leier eller eier. Dette er ikke greit. Meld ifra til arbeidsgiver i allefall..!
Trådstarter
Ringe arbeidsgiver, og det virket som de tok det seriøst hvertfall. Skulle sjekke opp idet, uten at jeg vet hva de legger i det, for så å gi meg en tilbakemelding. Kunne vurdert anmeldelse også, men vet ikke helt hva godt som kommer ut av det? Er ikke sånn at jeg på død og liv vil ha fyren sparket, men en advarsel bør han absolutt få. Ser jo også at jeg får en uforbeholden unnskyldning fra han og/eller firmaet.
Er du huseieren? Hvis ikke, kan huseier ha gitt ham lov?
Trådstarter
Huseier gav han lov til å gå opp på loftet. Det krever ikke adgang til noen leiligheter for å komme dit. Såvidt jeg vet er også det uvesentlig, da huseier ikke har noen råderett over utleid leilighet.

Vurderer sterkt anmeldelse for ulovlig opphold på privat eiendom. Virker kanskje som en drøy reaksjon, men etter å ha snakket med beboerne i kjelleren kommer det fram at fyren var svært arrogant, samt at han serverer løgner til eget firma for å forbedre egen situasjon.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Huseier gav han lov til å gå opp på loftet. Det krever ikke adgang til noen leiligheter for å komme dit. Såvidt jeg vet er også det uvesentlig, da huseier ikke har noen råderett over utleid leilighet.

Vurderer sterkt anmeldelse for ulovlig opphold på privat eiendom. Virker kanskje som en drøy reaksjon, men etter å ha snakket med beboerne i kjelleren kommer det fram at fyren var svært arrogant, samt at han serverer løgner til eget firma for å forbedre egen situasjon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor var han i det hele tatt i leiligheten din? Jo for å fullføre en jobb han sikkert gir langt faen i. Samma for han hvor han jobber, han skal bare gjøre seg ferdig og så dra. At han plutselig befant seg i gråsonen av hva som er lov eller ikke er en konsekvens av at han var der i regi av jobben.

Har han gjort noe skade? Hadde han noe belegg om å gjøre skade? Jeg synes du reagerer greit mye.
Sist endret av pmprsrgr; 28. mars 2019 kl. 17:36.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Hvorfor var han i det hele tatt i leiligheten din? Jo for å fullføre en jobb han sikkert gir langt faen i. Samma for han hvor han jobber, han skal bare gjøre seg ferdig og så dra. At han plutselig befant seg i gråsonen av hva som er lov eller ikke er en konsekvens av at han var der i regi av jobben.

Har han gjort noe skade? Hadde han noe belegg om å gjøre skade? Jeg synes du reagerer greit mye.
Vis hele sitatet...
Så...Håndverker eller ikke.. Du hadde ikke reagert om en fremmed person som ikke har sagt ifra dukker opp i boligen din?

Jeg er elektriker selv. I dag var jeg på en jobb hvor kunden ikke var hjemme og var på et kort ærend, jeg ringte på og så til og med at døren var åpen og at jeg kunne gått rett inn, han visste at jeg kom i dag. Gikk jeg inn uten å ringe han? Nei. Det er privat eiendom, uansett om han har noe å gjøre der så sier man ifra til eier eller avtaler, alt annet er uprofesjonelt idioti og jeg syntes TS kan anmelde.
Spørsmålet er vell kanskje om døren var låst eller ikke..?
For det å gå rett inn en ulåst dør er ikke innbrudd i straffelovens forstand om jeg har skjønt det riktig.

Straffeloven § 355 setter dog straff for den som uberettiget sniker seg inn i et hus han ikke har lov til å være i.

Men merk at for å bli dømt for brudd på § 355 så kreves det mer enn at du har gått inn i et ulåst hus, du må ha sneket deg inn i det ulåste huset (eller gått inn til tross for forbud eller nektet å fjerne deg). Se nedenfor for del av en høyesterettsdom fra 1932 om § 355, den sier at det å åpenlyst gå inn en uløst dør uten å gjøre noe aktivt for å hindre at man blir oppdaget ikke er å snike seg inn.


*
1932-10-01. Rt 1932 937. Norges Høiesterett - dom.

Sammendrag: Personer, som var gaatt inn i ulaast og ubebodd tømmerkoie for nattophold, har ikke gjort sig skyldig i "innsnikelse", straffelovens § 355 (jfr. § 147):

"[...] Jeg fremhever saaledes særlig at det her dreier sig om en helt ubebodd koie, temmelig avsides beliggende en halv times vei fra hovedveien, saaledes at man saa at si naar som helst midt paa lyse dagen vil kunne gaa aapenlyst inn i koien uten at risikere at bli sett selv om vedkommende ikke gjør noget for at undgaa opdagelse.

Efter hvad herredsretten har ansett bevist har da ogsaa de tiltalte ved den i saken omhandlede anledning gaatt helt aapenlyst til verks. [...]"
*

Så er ikke sikkert du kommer noen vei. Spørmålet er vell om døren var låst, og om han nektet å forlate plassen når han ble bedt om det?
Sitat av Marriese Vis innlegg
Så...Håndverker eller ikke.. Du hadde ikke reagert om en fremmed person som ikke har sagt ifra dukker opp i boligen din?

Jeg er elektriker selv. I dag var jeg på en jobb hvor kunden ikke var hjemme og var på et kort ærend, jeg ringte på og så til og med at døren var åpen og at jeg kunne gått rett inn, han visste at jeg kom i dag. Gikk jeg inn uten å ringe han? Nei. Det er privat eiendom, uansett om han har noe å gjøre der så sier man ifra til eier eller avtaler, alt annet er uprofesjonelt idioti og jeg syntes TS kan anmelde.
Vis hele sitatet...
Om man bare skal anmelde fordi man føler seg bittelitt krenket av en uanmeldt elektriker som FAKTISK gjennomfører en jobb, så tror jeg man misforstår helt poenget av hvorfor vi har et rettsvesen. Det er ikke for å rævkjøre en stakkar som kun ville utføre en jobb hos naboen. Snakk om å overdrive situasjonen. Så fremt han faktisk ikke gjorde annet enn jobben sin ser jeg ikke noe problem.

Det virker som at dette foregikk i et hus som aldri var ment til å være tre separate leiligheter, men som har blitt det i senere tid.

Om det faktisk er sånn at elektrikeren måtte inn til TS's leilighet for å fikse internettet, så skjønner man at dette kanskje ikke dreier seg om et vanlig A4-leilighetskompleks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shit-Kid Vis innlegg
Straffeloven § 355 setter dog straff for den som uberettiget sniker seg inn i et hus han ikke har lov til å være i.
Vis hele sitatet...
Du sikter til den gamle straffelova. Det er typisk slike nyanser som kan ha vorte endra i ny straffelov, utan at eg skal sei det sikkert. Uansett bør du i så fall vise til at det er viareført i straffelova frå 2005. For å slå fast at rettspraksis i 1932 var slik er ikkje nødvendigvis nok.

Det sagt så er eg heilt einig i resten av analysen din; det er eit stort spenn mellom å gjere feil, og opptre straffbart.
Trådstarter
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Hvorfor var han i det hele tatt i leiligheten din? Jo for å fullføre en jobb han sikkert gir langt faen i. Samma for han hvor han jobber, han skal bare gjøre seg ferdig og så dra. At han plutselig befant seg i gråsonen av hva som er lov eller ikke er en konsekvens av at han var der i regi av jobben.

Har han gjort noe skade? Hadde han noe belegg om å gjøre skade? Jeg synes du reagerer greit mye.
Vis hele sitatet...
Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å anmelde, men når han oppfører seg som en fjott så bør det få konsekvenser. Jeg liker å ha folk ubedt hjemme hos meg, spesielt når jeg ikke er hjemme.

Når han i tillegg ringer de han i utgangspunktet var hos for å spørre om de har snakket dritt om han til meg, så fremstår han som en særdeles usympatisk type. Hadde han bare lagt seg flat og beklager for feilvurderinger sin så hadde jeg latt det bli med det.

Ikke har han forsøkt å få tak i verken meg eller samboer heller, så her har han gitt flatt faen i vanlig folkeskikk og utvist særdeles dårlig dømmekraft.
Sjekk om huseier har gitt lov. H*n burde gi beskjed til deg i så fall, men da er det jo ikke elektrikeren sin feil.
Sist endret av nso; 3. april 2019 kl. 06:22.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
En håndverker går altså inn i trådstarter sin stue uten avtale. Greit reglene er uklare, men et "innbrudd" - hvertfall i privatliv. Trådstarter spør litt om råd, Mvclips blir så krenket på vegne av denne stakkars håndverkeren at jeg føler tårene sprutet av det rælet han serverer her. Hva skjer med moderasjon på forumet.

Hadde jeg kommet hjem etter en lang dag på jobben, som håndtverker. Og funnet en ukjent mann i stua, så hadde jeg kastet han så hardt ut at hvem som hadde anmeldt hvem er jeg usikker på...
Sist endret av Lima; 28. mars 2019 kl. 19:44.
Trådstarter
Vet ikke hvem av oss som fremstår som det største "samfunnsproblemet". Du burde ta til deg noe av det Vidarlo skrev og så lar vi det ligge med det. Ikke så mye konstruktivt å hente fra deg.
Er det mulig. Av deg altså TS. Ikke eier du leiligheten heller.

Hvordan skal han i kjelleren ellers få Internett om de ikke kan komme igjennom din leilighet?

Snakk om å blåse opp ting. Folk føler seg krenket av den minste ting idag. Bor i nybygg hvor de fortsatt jobber med ting, i går var det noen arbeidsfolk på terrassen min å skrudde i veggen. Skulle jeg kastet de ut? Er jo min eiendom??

Snakk om å være vrang
Trådstarter
Du hadde ikke reagert om noen stod i stua di når du kom hjem fra jobb altså? Synes du det er greit å ta seg inn i andres leilighet?

Edit: Er litt annerledes enn å stå på en terrasse hvor det fortsatt pågår arbeid.
Sist endret av TroNnY; 28. mars 2019 kl. 21:52.
Det er helt klart uakseptabelt, han har ikke lov å hverken ta seg inn eller røre noe i din leilighet uten tillatelse av eier på forhånd.

Dette virker rart, har aldri opplevd noe likt i mitt yrke da det er vanlig høflighet å informere eier.

Her må du si kraftig ifra, dette er ikke greit. Politiet vil nok henlegge saken, men du kan gi advarsel at du vil politianmelde for innbrudd eller hørverk om dette skjer igjen.

Når leilighet er overtatt av eier er det et helvete å få gjort noe pga tilkomst, altså eieren må være hjemme eller du har sikkerhets ærklæring og får låne nøkkel. Under bygging er det helt annerledes, da vaser alle rundt.
Sist endret av Tekniker2; 28. mars 2019 kl. 22:40.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Poppee Vis innlegg
Er det mulig. Av deg altså TS. Ikke eier du leiligheten heller.

Hvordan skal han i kjelleren ellers få Internett om de ikke kan komme igjennom din leilighet?

Snakk om å blåse opp ting. Folk føler seg krenket av den minste ting idag. Bor i nybygg hvor de fortsatt jobber med ting, i går var det noen arbeidsfolk på terrassen min å skrudde i veggen. Skulle jeg kastet de ut? Er jo min eiendom??

Snakk om å være vrang
Vis hele sitatet...
Krenket av den minste ting i dag? Tror det ha ha ubudne gjester i sitt private hjem er noe som har vært ubehagelig ganske langt tilbake i tid også. I USA blir du antagelig skutt.
Prøver å se det her fra ditt perspektiv, men det er litt vanskelig når du sammenligner det å ha noen inne i stua, med å ha noen som arbeider ute på verandaen på et bygg under ferdigstilling.

Hva hvis TS lå å sov for så å gå naken ut i stua for så å oppdage en ukjent person der, kanskje bodde det en psykisk syk person der som av forskjellige årsaker hadde reagert kraftig. Er mange grunner til at en person i et service yrke bør klare å se for seg forskjellige dårlige utfall av å ta seg inn i en leilighet uten avtale.

Men det kommer kanskje av erfaring. Har jobbet mye for kommunen og gjort mange små reparasjoner på hus og leiligheter. Møtt veldig mange forskjellige mennesker, fra rusa folk som mekker mens man bytter et vindu til hyggelige pensjonister som byr på kaffe. Tanken på å ta seg inn i en leilighet uten noe som helst ide om hva og hvem som befinner seg der inne er for meg helt på trynet. Og jeg klarer faktisk ikke forstå hvordan man kan tenke at det er helt greit. Forklar gjerne, men spar meg for idiotiske sammenligninger med den gangen en snekker gikk gjennom hagen din og du syntes det var greit.
Nå har jeg ikke finlest alle innleggene, men hvordan kom han seg inn i stua di? Var døra låst? Og siden huset har blitt bygget om, er det opplagt for fremmede at de kommer inn i en annen leilighet når han gikk inn døra di? Var det nødvendig å komme inn i din leilighet for å få gjort jobben? For å bli innbrudd, må en vel nesten bryte/dirke opp døra, ikke sant?

Er jeg helt på vidda, så får dere bare henge meg. Bai.
Huseier kan ikke gi tillatelse til andre til å gå inn i en leilighet som leies ut.

Jeg hadde anmeldte. Bli så enig med arbeidsgiver om kompensasjon ��
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Her var det en del gjetting av lovverket ser jeg. Føler derfor en voldsom trang til å slenge litt fakta på bordet:

1. Om TS leier eller eier, spiller ingen rolle rent juridisk. Gitt at TS leier, som det jo fremgår i tråden, så har uansett ikke huseier mulighet til å gi håndverkere eller andre tilgang til eiendommen som TS leier uten at TS er varslet om dette god tid i forveien, ref. Husleieloven §5-6: "Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider."

2. Selve "innbruddet" rammes av Straffeloven av 2005, som er den som gjelder for øyeblikket (trådte i kraft 1. okt. 2015) Det er § 268 som er relevant i denne sammenheng:

"Den som uberettiget skaffer seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig, eller som uberettiget forblir på et slikt sted, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år."

Det er med andre ord mindre relevant hvordan håndtverker kom seg inn. Om døren var låst, og han dirket den opp ville det dog vært straffeskjerpende. Men om han tok seg inn en ulåst dør, så er det fremdeles ikke lov, da ingen som er ved sine fulle fem kan påstå at han var berettiget til å befinne seg der, slik loven formulerer det.

Jeg ville nok selv vurdert en anmeldelse ut ifra hvordan håndtverkeren og sjefen han taklet situasjonen i ettertid. Kanskje også gjort sjefen oppmerksom på at du vurderer en anmeldelse, så er det slett ikke umulig at han hiver seg litt rundt for å blidgjøre deg litt ekstra. Om du skal anmelde eller ikke, må du vel nesten avgjøre selv. Men noen akseptabel måte å opptre på, det er det overhodet ikke!
Trådstarter
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Jeg hadde anmeldte. Bli så enig med arbeidsgiver om kompensasjon ��
Vis hele sitatet...
Kompensasjon hadde vært en veldig fin løsning! Men tror ikke jeg har lyst til å gjøre utpresser av meg
Som nevnt tidligere i tråden, hvordan kom han seg inn i leiligheten ??
Er det mulig han ikke visste at det var en annen leilighet han var i ?
Sitat av zerexian Vis innlegg
Som nevnt tidligere i tråden, hvordan kom han seg inn i leiligheten ??
Er det mulig han ikke visste at det var en annen leilighet han var i ?
Vis hele sitatet...

Det står i starten av tråden.

Sitat av TroNnY Vis innlegg
Kom hjem i dag til det jeg trodde var en tom leilighet. I stua driver en elektriker å holder på med noen kabler i veggen.

Det viste seg at han skulle ordne Internett hos naboen i kjelleren. Han måtte da inn til oss for å sjekke noe. Vi bor i et gammelt hus som er blitt til tre leiligheter i høyden, med felles vaskerom i kjelleren. Han har altså tatt seg inn gjennom kjellerdøra vår, uten å prøve å få tak i noen av oss først.

Jeg sendte han naturligvis ut med en gang. Det kan da ikke være geit å ta seg inn i andres leiligheter uten tillatelse? Småfrekk var han også, og gjorde ingen tegn til å beklage seg.

Burde jeg ta dette med firmaet hans? Jeg mener, det har ikke skjedd noe stort og dramatisk, men for meg er det en prinsippsak at jeg skal være trygg på at ikke folk er hjemme hos meg når jeg ikke vet om det. Litt ekkelt faktisk.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Marriese; 29. mars 2019 kl. 22:13.
Trådstarter
Sitat av zerexian Vis innlegg
Som nevnt tidligere i tråden, hvordan kom han seg inn i leiligheten ??
Er det mulig han ikke visste at det var en annen leilighet han var i ?
Vis hele sitatet...
Joda, det er ganske tydelig at det er en annen leilighet. Man må inn i vaskekjelleren og opp ei kjellertrapp for å komme inn til oss.
Som håndtverker burde han elektrikeren være mer bevisst på å ta seg inn i andre sin bolig. Det er faktist utrolig frekt, og jeg skjønner godt at trådstarter er forbanna. Skulle filmet hendelsen, litt vanskelig å tenke på når du faktisk står der gjerne. Han fyren burde skamme seg. Er selv håndtverker og hadde aldri tatt meg inn uten godkjennelse fra beboer eller ved vaktmester tilstede (krisesituasjon fks).

Det der kunne du faktisk gått til media med. Lag så mye bråk du kan, det der er ikke greit.
Sitat av fluxx Vis innlegg
Som håndtverker burde han elektrikeren være mer bevisst på å ta seg inn i andre sin bolig. Det er faktist utrolig frekt, og jeg skjønner godt at trådstarter er forbanna. Skulle filmet hendelsen, litt vanskelig å tenke på når du faktisk står der gjerne. Han fyren burde skamme seg. Er selv håndtverker og hadde aldri tatt meg inn uten godkjennelse fra beboer eller ved vaktmester tilstede (krisesituasjon fks).

Det der kunne du faktisk gått til media med. Lag så mye bråk du kan, det der er ikke greit.
Vis hele sitatet...
"Lag så mye bråk du kan" Vil du at menneskeheten skal stagnere?? Forstår du at samfunnet går rundt fordi vi er fryktelig mange mennesker som har gått sammen om å samarbeide? Elektrikeren gjorde et feilgrep, og vi kjenner ikke til hvordan trådstarter henvendte seg til hverken elektrikeren eller sjefen.

Det siste Norge trenger er USAs forferdelige filmekultur, der alle former for tvister og uenigheter skal filmes og deles.

Hva skulle den filmen gjort? Hadde jeg sett filmen hadde jeg tenkt "makan for en tafatt fyr som filmer en bortkommen elektriker. Hvilken høy hest er det han befinner seg på som tror noen har interesse av dette".

Hva skulle media gjort? Og hvilken interesse har media av dette?

Du er en løk as! Kom deg av den høye hesten din.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Er det mulig. Av deg altså TS. Ikke eier du leiligheten heller.

Hvordan skal han i kjelleren ellers få Internett om de ikke kan komme igjennom din leilighet?

Snakk om å blåse opp ting. Folk føler seg krenket av den minste ting idag. Bor i nybygg hvor de fortsatt jobber med ting, i går var det noen arbeidsfolk på terrassen min å skrudde i veggen. Skulle jeg kastet de ut? Er jo min eiendom??

Snakk om å være vrang
Vis hele sitatet...
Nei nå får du nesten gi deg. Det å ta seg inn i leiligheten til folk uten lov er ikke en liten filleting. Selv ikke huseier har lov å ta seg inn til leietaker uten å snakke med huseier med mindre det må til for å feks unngå skader på bygningsmasse, typ stenge av vann, etc. Og en random håndverker som skal utføre en jobb på en av de andre leilighetene i samme bygg har ingen adgang til de andre leilighetene med mindre den som disponerer leiligheten gir en eksplisitt tillatelse.

At du får arbeidsfolk på terrassen din som du selv har gjort en avtale med er jo ingen sak. De gjorde jo den jobben du hadde avtalt med dem. Dersom arbeidsfolka var inne i din bolig når du kom hjem ville det vært en helt annen sak.

I denne saken burde håndverkeren avventet til han fikk tak i ts på telefon for å spurt om det var mulig å få tilgang til leiligheten i forbindelse med oppkobling av internett hos naboen.

Jeg ville ikke bare blitt krenket om jeg kom hjem og det befant seg fremmedfolk i stuen, jeg ville blitt særdeles forbannet, skikkelig sur og muligens også lettere krakilsk. Å ta seg inn i noens husvære uten lovlig tilgang er i mine øyne et kraftig overtramp, og her bør fyren bare legge seg skinnflat og beklage også bør sjefen i firmaet sørge for at de tar en runde internt på hva som er akseptabelt i fremtiden.
Sist endret av random67489; 31. mars 2019 kl. 00:59.
Eletrikeren kan jo ha gjort det han har fått beskjed om, muligheten for at det er huseier som har latt han gå inn er der jo. Det vil jo vise seg når firmaet har fått snakke med den ansatte.
Men det spiller jo ikke noen rolle for TS om huseier har latt han gå inn. Leietaker skal uansett få beskjed i rimelig tid om sånt før noen lovlig kan ta seg inn i leiligheten hans. Huseier har lov til ta seg inn i leiligheten om han f.eks må fikse noe osv. eller slippe f.eks elektriker inn for å fikse noe, men det skal sies i fra om i rimelig tid i forvegen med mindre det er krisesituasjoner. Alle har rett på privatliv
Sist endret av Alge; 31. mars 2019 kl. 05:52.
Ja, vet at det ikke har noe å si på reglene, men så pleier det jo å være greit at det er den rette personen du går etter. Somregel i et service yrke stoler du på kunden og gjør jobben du får beskjed om. Jeg hadde aldri selv sjekket med leieboer om huseier er kunden og sier at han har snakket med dem og det bare er å gå inn.
Det rareste av alt er jo at det finnes noen her som synes at det å bare gå inn i andres bolig uten tillatelse, og uten at de er hjemme, er helt ok. Det er det IKKE.
Trådstarter
For å oppklare og oppdatere litt.

- Huseier har IKKE gitt arbeideren tillatelse til å gå inn i min leilighet.

Har vært i kontakt med firma og dem legger seg flate, så jeg har ikke noe å klage på når det kommer til firmaets håndtering av saken. De sier at arbeideren også legger seg flat, men det har jeg litt mer vondt for å tro.

Etter jeg var i kontakt med firma, hadde arbeideren ringt hun som bor i kjelleren og spurt om ho hadde snakket dritt om han til meg, for så å kreve å få kontaktinfo til stefaren hennes som også var tilstede (og frarådet han i å gå inn i leiligheten min).

Fortsatt inne på tanken med å anmelde fyren, men regner ikke med at politiet bryr seg så mye så jeg lar det nok ligge. Tar kanskje kontakt med Telenor i og med at de kjøper tjenester av dette firmaet.
Sist endret av TroNnY; 31. mars 2019 kl. 14:11.
Ingen kan ta seg inn i din leilighet uten din tillatelse med mindre det brenner, noen dør i stua di eller politiet har selv/har gitt hjemmel til det.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Fortsatt inne på tanken med å anmelde fyren, men regner ikke med at politiet bryr seg så mye så jeg lar det nok ligge. Tar kanskje kontakt med Telenor i og med at de kjøper tjenester av dette firmaet.
Vis hele sitatet...
Da anmelder du. Ikke dropp en anmeldelse kun fordi du tror den ikke blir prioritert.
Kan noen fortelle meg hva poenget med en politianmeldelse skulle være? Har TS lidd noen faktisk tap på hendelsen? Er det grunn til å tro at overtrampet ble gjort med overlegg eller under andre skjerpende omstendigheter?

Slik jeg oppfatter TS er hendelsesforløpet som følger: En elektriker skulle gjøre en jobb, gikk inn i en del av huset han ikke hadde lov til for å utføre jobben, ble oppdaget og jaget ut. Firmaet elektrikeren jobber for innser at de har gjort en brøler beklager og legger seg flat.

Nå, hva skal vi oppnå med en anmeldelse her? Igjen, hvis TS har lidd reelle tap på noen måte kan det nok argumenteres for, men hvis historien er som den blir beskrevet virker det for meg å være en ærlig missforståelse, eller eventuelt en litt overivrig elektriker uten at noen har hatt skumle intensjoner eller lidd tap. En anmeldelse er "imo" bortkastet tid og energi for alle involverte parter.
Sist endret av Cikey; 1. april 2019 kl. 14:54.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kan noen fortelle meg hva poenget med en politianmeldelse skulle være? Har TS lidd noen faktisk tap på hendelsen? Er det grunn til å tro at overtrampet ble gjort med overlegg eller under andre skjerpende omstendigheter?
Vis hele sitatet...
Kanskje er en anmeldelse nettopp er det som får elektrikeren til å skjønne alvoret så han på neste jobb ikke tar seg inn i en leilighet og skremmer vettet av en naken kvinne på vei ut av dusjen.
om du absolutt på død og liv må anmelde så anmeld iallefall firmaet og ikke den ansatte, anmeld også huseier.

om du utelukkende anmelder montøren så vil ikke det skape noen endringer. det er bedre å gå på firmaet. slik at evt nye retningslinjer utarbeides.

hvorfor skal alle anmelde alt hele tida? tåler man intet lengre? regner med at montøren fikk seg en støkk og ikke vil gjøre noe slik lengre uansett.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hvorfor skal alle anmelde alt hele tida? tåler man intet lengre? regner med at montøren fikk seg en støkk og ikke vil gjøre noe slik lengre uansett.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg ikke at alt bør anmeldes, men når ulovlige ting gjøres, syns jeg stort sett man bør anmelde.

Når noe anmeldes kommer det inn i systemet og vi får statistikk på det, så selv om enkeltsaker henlegges bidrar det likevel til å kaste et lys over et potensielt problem (kanskje er det store mørketall i håndtverkere-som-tar-seg-ulovlig-inn-saker).
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om du absolutt på død og liv må anmelde så anmeld iallefall firmaet og ikke den ansatte, anmeld også huseier.
Vis hele sitatet...
Har bestemt meg for å ikke gjøre noe videre i denne saken, men hvorfor mener du jeg skulle anmeldt huseier? Han har ikke gjort noe galt. Jeg har poengtert flere ganger at huseier ikke har gitt noen tillatelse til å ta seg inn i min leilighet.
Har jobbet som serviceeletriker og vært innom utallige hus og leiligheter, felles for alle disse er at det enten har blitt låst opp av andre eller at nøkkel er overlevert/lagt ut av kunde, hadde jeg gått inn i leiligheten til noen uten lov og i tilegg vært arrogant når jeg ble konfrontert med dette hadde jeg stått uten jobb, man prøver først og kontakte eier/disponent av boligen, går ikke det så informeres kunde og sjef om at arbeidet må avbrytes grunnet mangel på tilkomst, alle kan gjøre feil og få litt tunnelsyn når man står i og vil bli ferdig men da legger man seg flat om man plutselig befinner seg en plass man ikke har fått grønt lys til og være men pga dårlig oppførsel støtter jeg ts i og ta saken videre til firmaet og dersom det ikke blir tatt på alvor der levere en anmeldelse for det de kaller trespassing, som man sår høster man
Sist endret av freebird; 3. april 2019 kl. 01:41.
Dette er et innbrudd. Ingen hadde likt å møtt en fremmed person i sitt eget hjem, enten det er en hardbarka kjeltring eller en vimsete elektriker.

Vi vet ikke om elektriker oppfattet din leilighet som en helt annen siden det er i samme hus. Selv om masse sko og jakker bak en dør tilsier en annen boenhet, kan det være usikkerhet også for elektriker.
Har man sosiale avvik kan man også oppfattes arrogant. Han kan feks. ha en asperger eller noe.

Uansett, hadde blitt mildt sagt jævlig stressa og sint av samme syn. Kjipt uansett bro.