Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5485
Anonym bruker
"Vant Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg og en kompis bor i en leilighet på ca. 60 kvm og vi har (i min mening) et veldig høyt strømforbruk. På to måneder har jeg betalt nærmere 3000kr i strøm, selvom vi ikke har hatt på noen form for ovner eller lignende oppvarming. Det er gjennomsnittlig 15 grader i leiligheten, vi vasker klær kanskje én gang i uka, samme med oppvaskmaskin. Dusjer én gang hver om dagen. Så nå at vi ila. de siste 20 dagene har brukt litt over 750 kW/h. Dette kan da umulig være riktig?
Leser du av strømmen selv, eller er det stipulerte verdier du har sett på? Beløpet høres høyt ut.
Anonym bruker
"Vant Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg leser av selv! Har har nettleie via hafslund. Ringte inn og spurte om hva som kunne være problemet, men han anbefalte meg å ringe en elektriker. Problemet er at det koster jo en formue det óg.
750 kw/h er da ikke ille? Men ser ikke helt åssen det blir til 3000,- Vi forbrukte 2600 kw/h og det kom på 2400,-
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Snittforbruk på 1.5kW. Det er ikkje spesielt mykje for 60m^2 på vinterstid. Du er sikker på at du ikkje har elektrisk oppvarming av noko slag? Og 15°C høyres svært lågt ut for innetemperatur - da fryser du med mindre du har på deg ytterkle om du sitter i ro.

Edit: eininga er kWh. Altså tusen Watt*timer. Watt per time er noko heilt anna, og litt meiningslaust i dei fleste samanhenger (W/h=1J/s/3600s...)
Sist endret av vidarlo; 22. mars 2017 kl. 21:59.
Vi har et forbruk på 750 kw/h i mnd ca. Det kommer på rundt 800 kroner i mnd. Hvor mye har dere brukt de 2mnd da dere fikk strømregning på ca 3000 kroner?
Dette hørtes ganske høyt ut i mine øyne.
Jeg bor i kollektiv med totalt 4 stk.
ca. 120 kvm.
Sentralvarme, ikke klesvaskmaskin i leilighet.

Har et årlig forbruk på ca. 5500-6000 kw/h.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Dette hørtes ganske høyt ut i mine øyne.
Jeg bor i kollektiv med totalt 4 stk.
ca. 120 kvm.
Sentralvarme, ikke klesvaskmaskin i leilighet.

Har et årlig forbruk på ca. 5500-6000 kw/h.
Vis hele sitatet...

Kødder du? Årlig forbruk på 6.000 kWh? Jeg og samboeren bor i nytt hus oppført i 2014, ca 130m2 og har et årlig forbrukt på 16.000-18.000 kWh.



Gjennomsnittlig strømforbruk
Strømforbruk enebolig: 20 000 kWh pr år (1 666 kWh pr mnd)
Strømforbruk rekkehus / tomannsbolig: 15 000 kWh pr år (1 250 kWh pr mnd)
Strømforbruk leilighet: 9 000 kWh pr år (750 kWh pr mnd)


Hentet fra fjordkraft sine sider.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Kødder du?
Vis hele sitatet...
Om du leser en gang ekstra, så ser du at han har sentralvarme. Utgifter til oppvarming av leiligheten og oppvarming av tappevann går med andre ord ikke på strømregningen.

Slik at det kun er belysning og kjøkkenet som krever strøm. Da er rundt 500 kwh i måneden ganske mye.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan komme med mitt og samboeren sitt strømforbruk, vi bruker ca 300-400 kwh per måned, det er 4200 kwh per år.

Vi har sentralvarme, og sentral varmtvann. Noe som gjør at vi ikke har panelovner eller varmtvannstank.

Vi vasker ca 1-2 maskiner per uke, (veldig opp og ned), 2 TVer (hvor 1 er mest i bruk) 2 laptopper, induksjonsovn, sepaprat kjøleskap og fryser, mikro (brukes sjeldent), kaffemaskin og kapselmaskin (brukes ikke så ofte). Tørketrommel brukes halvparten av vaskemaskinen, og oppvaskmaskin.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
750kwh på 20 dager hørtes mye ut. Vi bruker ca 450kwh i mnd. Har en leilighet på 72kvm med fjernvarme. Kjører oppvaskmaskin 1 gang om dagen og vaskemaskin 3-4 ganger i uka. Varmekabler på badet (veldig lite bad) som står på 40%. Ellers har vi bare en tv, dekoder, ruter, modem, appletv, lys, kjøleskap og komfyr som går på strøm.

Kaster bare ut noen forslag: Er det en gammel leilighet så kan det vel være verdt å sjekke det elektriske annlegget. Eventuelt om dere har feil på noen enheter som dermed trekker mer strøm enn normalt?
Hvor gammel er varmtvannstanken din?
Lekker den sånn bitte litt?
Er det noe rust på den?
Gjetter vildt, det var problemet her.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du leser en gang ekstra, så ser du at han har sentralvarme. Utgifter til oppvarming av leiligheten og oppvarming av tappevann går med andre ord ikke på strømregningen.

Slik at det kun er belysning og kjøkkenet som krever strøm. Da er rundt 500 kwh i måneden ganske mye.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvorfor, men når jeg leste sentralvarme så tenkte jeg på "vannbåren varme" i form av ovner og ikke i gulv. Hvorfor aner jeg ikke. Men det forklarer jo en hel del. Hvis man ikke bruker strøm til verken oppvarming eller klesvask så er det jo ikke mye igjen å bruke strøm på i den større skala.
Anonym bruker
"Klein Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hvis man ikke bruker strøm til verken oppvarming eller klesvask så er det jo ikke mye igjen å bruke strøm på i den større skala.
Vis hele sitatet...
Fortsatt ekstremt mye som bruker strøm i et hus, sett bort ifra oppvarming og klesvask.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fortsatt ekstremt mye som bruker strøm i et hus, sett bort ifra oppvarming og klesvask.
Vis hele sitatet...
Jo, det er jo fler ting som bruker strøm. For eksempel varmtvannsbereder, småelektrisk osv. Men som jeg skrev, det forklarer jo hvorfor han har 6000kWh i året i forhold til meg som har 18000kWh i året.
Anonym bruker
"Hoppende Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en sentralvarme betaler en nada til oppvarming og varmtvann på strømregninga. Dette kommer på husleia/fellesutgiftene på lik linje med søpel og kloakk. Selv bor jeg på 64 m2 og betaler ca. 500 i måneden. Da er det oppvask 2 ganger i uka, klesvask annenhver uke, men den store skurken er varmekabler på badet som står på det laveste. Så for dem fleste med sentralvarme, er den store utgiften hvor mye strøm en bruker på å lage mat. Baker du mye f.eks. går det jo mye strøm.