Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  152 40472
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er ikke noe tankegang. Det er sånn det er. Du sier "flertallet har et diktatur over mindretallet til enhver tid". Ja. Stemmer fint det. Verden er brutal.

Jeg forkynner ingen argumenter her. Verken for eller mot staten. Jeg simpelthen observerer hvordan verden fungerer. Og jeg finner det ekstremt fascinerende. Jeg forsøker ikke å diskutere hva som er moralsk riktig eller galt. Jeg legger bare merke til at til tross for hvor bundet man kan føle seg, så er man i realiteten helt fri. Men så er man ikke det likevel. Fordi man kan gjøre akkurat hva man vil. Men det er en folkemengde der ute som er sterkere enn deg, og hvis du gjør noe de ikke liker, så kan de straffe deg. I Norge i dag er denne straffen heldigvis såpass human at hun i verste fall bare må tåle litt himling med øynene og baksnakking etter å ha blitt omtalt i artikler.
Vis hele sitatet...
Da er vi to. Jeg forsøker heller ikke å forkynne noen moral, kun å observere hvordan verden fungerer. Det er derfor argumentene mine er av sorten "hvis man ønsker A, så må man gjøre B", heller enn "man bør gjøre C".

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du kan argumentere så mye du vil for at det burde være lov å bryte ut av staten. Det kan du trygt argumentere for, fordi de fleste er enige om at det skal være lov å si sin mening. Hadde "de sterkeste" ment at alle som er uenig med staten må bøte med livet, så hadde du ligget tynt an. Uavhengig av hva som er rett eller galt. Så sånn er det. Du kan klage på hvordan staten fungerer. Andre kan svare deg og komme med motargumenter. Du kan igjen svare og komme med nye argumenter. Og slik burde det kanskje være også. At man er frie til å si og gjøre hva man vil, uten frykt for noen reprimander.
Vis hele sitatet...
Jeg argumenterer ikke for hvorvidt det er lov eller ikke, lover slik de er definert per dags dato er intet annet enn trusler utstedt av staten. "Hvis du gjør X, så gjør vi Y med deg". Lov slik det faktisk har sin opprinnelse handler om gjensidige avtaler om å avstå fra enkelte typer atferd, for eksempel mange mennesker som går sammen og blir enige om å ikke drepe eller stjele, til gjengjeld for at de andre som inngår samme avtale heller ikke gjør det. Når man først innser dette ser man hvor absurd det er med lover som sier "du skal ikke gjøre A", da hele konseptet med lov handler om "jeg lar være å gjøre B hvis du lar være å gjøre C".

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, kanskje. I en ideell verden. Hvor ingen kunne skade noen, og ingen kunne såre noen. Men slik er det ikke. Du kan ytre deg fritt. Du kan kjøre bil. Du kan kjøre i 100 over fartsgrensen. Du kan hoppe fallskjerm. Du kan spille tennis. Du kan drepe noen. Du kan voldta noen. Du kan se på TV. Du kan stjele fra folk. Du kan spise hva du vil, drikke hva du vil, røyke hva du vil, injisere hva du vil. Du kan egentlig gjøre pretty much nøyaktig hva du vil. Men det var såpass mange mennesker som mente at enkelte av disse tingene er såpass ødeleggende for samfunnet at man bestemte seg for å slå ned på disse tingene. Man måtte sette en strek, eller tegne en linje. Og for at alle skulle være advart om hva som tillates, og hva som ikke tillates, ble det nedfelt et offentlig reglement, også kjent som lover. Noen er selvsagt uenige i disse lovene, men disse er i den kjipe situasjonen at de tilhører et svakere mindretall. Gjør man seg skyldig i brudd på loven som er nedfelt av "de sterkeste", så risikerer man straff fra "de sterkeste". Samme hvor rett man mener man har.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette handler ikke om noen ideell verden, men baserer seg på realisme og observasjoner. Resten av dette avsnittet belager seg dog på den misforståelsen angående hva lov faktisk er, så jeg håper oppklaringen min i mitt forrige avsnitt kaster litt lys over hvorfor det ikke gir mening å si mesteparten av disse tingene.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er fritt frem for å utfordre staten. Det er bare å prøve å vippe den av pinnen. Hvem som helst kan gjøre det. Absolutt hvem som helst. Du, for eksempel. Men det er ikke så lett. Staten er nemlig meget sterk. Og det er den sterkestes rett. Heldigvis er ikke staten ond. Den kan være kjip til tider. Noen synes den er kjipere enn andre. Men alt i alt bør vi være fornøyd med den staten vi har. Og for de som er så misfornøyd at de prøver å rebellisere seg ut av samfunnet, og blir tatt og får smekk på pungen for det - tough luck. Sånn er livet. Sånn er verden. Det er den sterkestes rett.
Vis hele sitatet...
Her kommer det litt vel mange utsagn om at verden utelukkende handler om "den sterkestes rett". Jeg er enig i at det har sin plass i filosofi, men vi har kommet svært mye lengre enn som så. Vi har kommet til det stadiet der vi kan tenke videre fra "den sterkestes rett", og innse at man har langt mer å tjene på gjensidig samarbeid. Man må tenke seg hva som ville skjedd hvis alle skulle forsøkt å til stadighet utøve den sterkestes rett, og gjerne også samtidig se for seg hva som hadde skjedd hvis alle samarbeidet. Videre kan man se på alt imellom, og gjerne også se på andre kvaliteter ved folk sine livsstrategier som er relevante.

På denne måten kommer man inn på det spillteoretiske fangens dilemma, der man ser at strategier som har enkelte kvaliteter i langt større grad vinner frem, selv når det eksisterer mange spillere i spillet som alltid forsøker å utnytte.

Vinnende strategier har kvaliteter som å være hyggelige (at de ikke forsøker å utnytte motstanderen før den selv forsøker), tilbakeslående (at de slår tilbake mot spillere som forsøker å utnytte dem selv), tilgivende (at de tilgir motstanderen ved visse kriterier, slik at spillerne har mulighet til å gå tilbake til den gjensidig svært fortjenestefulle strategien å samarbeide) og ikke-sjalu (å desperat forsøke å score flere poeng enn motstanderen).

Strategier som kun forsøker å utnytte, selv om det blir benyttet av mange spillere, blir direkte knust av spillere som følger strategier med nevnte kvaliteter. Med andre ord blir det å utøve "den sterkestes rett" å samarbeide med andre, noe alle kan gjøre og tjene på.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Og helt avslutningsvis:
Det er helt greit å sette staten på prøve, slik som du gjør. Staten er sterk, men den er ikke uslåelig. Du er i din fulle rett til å argumentere mot staten, akkurat slik du gjør. Har du gode nok argumenter, vil du få folk med deg. Får du mange nok med deg, blir du sterk. Kanskje til og med sterkere enn staten. Staten endres i det små hele tiden, fordi meninger og makt endres og skiftes hele tiden. Derfor er det verdt å diskutere. Men å vippe hele selve statsprinsippet til side... det er nok ganske usannsynlig i overskuelig fremtid.

Nok en gang. Jeg kommer ikke med noen personlige meninger. Jeg er bare en meget, meget fascinert observatør... Verden er helt utrolig, egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøker ikke å sette staten på prøve på noen annen måte enn å påpeke at den ikke på noen måte bidrar til det forkjemperne for den gjerne skulle ønske at den bidrar til, være det grunnet eller ideologi, religion eller andre fantasifulle faktorer. Jeg ønsker heller ikke å få noen med meg på noen annen måte enn å få dem til å selv observere dette, heller enn å forbli blendet av ideologi, heller enn å se på verden slik den faktisk fungerer.

Er enig i at det er usannsynlig å vise nok mennesker dette til at stater opphører med det aller første, men jeg anser det som positivt å kunne bidra til å opplyse mennesker om lønnsomheten av frivillig samarbeid fremfor en stat.
Sist endret av AXiMe; 8. april 2014 kl. 02:11.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg argumenterer ikke for hvorvidt det er lov eller ikke, lover slik de er definert per dags dato er intet annet enn trusler utstedt av staten. "Hvis du gjør X, så gjør vi Y med deg".
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig. Det er i høyeste grad en trussel. Bryter du loven, får du straff. Signert "de sterkeste".

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Her kommer det litt vel mange utsagn om at verden utelukkende handler om "den sterkestes rett". Jeg er enig i at det har sin plass i filosofi, men vi har kommet svært mye lengre enn som så. Vi har kommet til det stadiet der vi kan tenke videre fra "den sterkestes rett", og innse at man har langt mer å tjene på gjensidig samarbeid. Man må tenke seg hva som ville skjedd hvis alle skulle forsøkt å til stadighet utøve den sterkestes rett, og gjerne også samtidig se for seg hva som hadde skjedd hvis alle samarbeidet.
Vis hele sitatet...
Men ser du ikke at det er nettopp dette som er den sterkeste? Jeg snakker ikke om "den sterkeste" som "den mest brutale og hensynsløse". Jeg snakker om "den mest levedyktige". I nesten hele verden er det en felles overensstemmelse om at det det er en god ting å samarbeide og jobbe for trivsel, fred og velstand for alle. Så også i staten Norge. Denne ideen er så kraftig og sterk at det er veldig vanskelig å vippe den av pinnen.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Strategier som kun forsøker å utnytte, selv om det blir benyttet av mange spillere, blir direkte knust av spillere som følger strategier med nevnte kvaliteter. Med andre ord blir det å utøve "den sterkestes rett" å samarbeide med andre, noe alle kan gjøre og tjene på.
Vis hele sitatet...
Nemlig! Ingen kan være hensynsløs og brutal, fordi da vil man bli vippet av pinnen. Da er man rett og slett ikke sterkest.

Det som er så fascinerende er at "den sterkestes rett"-prinsippet gjelder overalt, i alle skalaer. Det gjelder innad i det enkelte hjem, det gjelder nasjonalt innad i et land, det gjelder i landsbyer, og det gjelder for hele verdenssamfunnet og store koalisjoner som FN, EU og NATO. I Ukraina, f.eks., mistet presidenten støtte fra folket, og det ble dermed en mer åpenbar maktkamp. Russland, som en stormakt, steppet inn, men selv den store bjørnen vokter seg for å gripe inn med hard hånd, fordi resten av verden fremdeles har så mye makt at man ikke bare kan gjøre som man vil uten å bli straffet for det.

Vi søker et samarbeid, i tro om at alle tjener på det. De fleste tror den letteste måten å oppnå trivsel på, er å samarbeide om å gjøre det bra for alle. Dermed er dette sterke prinsipper som innehar mye makt i dag. Det er disse prinsippene som har formet hele statsbegrepet, og skapt presedens for at lover og regler kan håndheves med støtte av store deler av befolkningen.

Dette begynner, som du sier, å bli en slags filosofisk diskusjon, men egentlig er det ikke det heller. Dette er nøkterne betraktninger, egentlig helt uten å inkludere ting som tanker, følelser, og så videre. Kjenner jeg godt kunne hatt et litt større vokabular her, da det er en del ting jeg sliter med å sette ord på.

Dette er i alle fall en måte å observere verden på, totalt uten å ta høyde for rett, galt, tanker, følelser, og andre slike subjektive saker. Det mest levedyktige samfunnet styrer til alle tider. Per i dag må alle i Norge forholde seg til norske lover, eller risikere å få smekk av norske domstoler, eller samfunnet forøvrig. Sånn er det bare. Og inntil diskusjonen bærer frukter i form av å endre lovene, så forblir det slik.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er ikke uenig. Det er i høyeste grad en trussel. Bryter du loven, får du straff. Signert "de sterkeste".
Vis hele sitatet...
Nettopp, det er med andre ord en trussel, og har ingenting med lov å gjøre. Hvis man heller skal si at "trussel" og "lov" er ekvivalente begreper blir det fort åpenbart at man kun gjør det for å få det til å høres bedre ut.


Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men ser du ikke at det er nettopp dette som er den sterkeste? Jeg snakker ikke om "den sterkeste" som "den mest brutale og hensynsløse". Jeg snakker om "den mest levedyktige". I nesten hele verden er det en felles overensstemmelse om at det det er en god ting å samarbeide og jobbe for trivsel, fred og velstand for alle. Så også i staten Norge. Denne ideen er så kraftig og sterk at det er veldig vanskelig å vippe den av pinnen.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige om definisjoner, men jeg er uenig i at staten Norge er spesielt levedyktig. Staten består av mennesker som ikke bruker en spesielt "hyggelig" strategi (de handler ofte mot mennesker i samfunnet som ikke har gjort noe), og det er av dette åpenbart at strategien vil feile. Den eneste grunnen til at den får lov til å eksistere og suge opp ressurser er grunnet de fleste mennesker sin tro om at den er nødvendig for deres eget frivillige samarbeid, noe den selvfølgelig ikke er.


Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nemlig! Ingen kan være hensynsløs og brutal, fordi da vil man bli vippet av pinnen. Da er man rett og slett ikke sterkest.

Det som er så fascinerende er at "den sterkestes rett"-prinsippet gjelder overalt, i alle skalaer. Det gjelder innad i det enkelte hjem, det gjelder nasjonalt innad i et land, det gjelder i landsbyer, og det gjelder for hele verdenssamfunnet og store koalisjoner som FN, EU og NATO. I Ukraina, f.eks., mistet presidenten støtte fra folket, og det ble dermed en mer åpenbar maktkamp. Russland, som en stormakt, steppet inn, men selv den store bjørnen vokter seg for å gripe inn med hard hånd, fordi resten av verden fremdeles har så mye makt at man ikke bare kan gjøre som man vil uten å bli straffet for det.
Vis hele sitatet...
Jeg er fremdeles uenig i at det handler om "den sterkestes rett". Når folk lever sammen og samarbeider frivillig grunnet gjensidig fortjeneste, så er det ingen sin "rett". Når du bruker begrepet slik du gjør tar du det langt vekk fra dets opprinnelse, og redefinerer det til å bety det du selv ønsker.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vi søker et samarbeid, i tro om at alle tjener på det. De fleste tror den letteste måten å oppnå trivsel på, er å samarbeide om å gjøre det bra for alle. Dermed er dette sterke prinsipper som innehar mye makt i dag. Det er disse prinsippene som har formet hele statsbegrepet, og skapt presedens for at lover og regler kan håndheves med støtte av store deler av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Nei, man søker ikke samarbeid i tro om at alle tjener på det, individuelle aktører søker å samarbeide fordi de innser at de involverte partene tjener på det. Det er et svært viktig skille her som ligger i at det ikke handler om at mennesker må gjøre handlinger alle tjener på, men at summen av all den frivillige samhandelen folk gjør fullstendig ut ifra egen interesse gjør at alle som velger å delta vil tjene på det.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Dette er i alle fall en måte å observere verden på, totalt uten å ta høyde for rett, galt, tanker, følelser, og andre slike subjektive saker. Det mest levedyktige samfunnet styrer til alle tider. Per i dag må alle i Norge forholde seg til norske lover, eller risikere å få smekk av norske domstoler, eller samfunnet forøvrig. Sånn er det bare. Og inntil diskusjonen bærer frukter i form av å endre lovene, så forblir det slik.
Vis hele sitatet...
Dette er selve kjernen av det jeg er uenig i. Basert på alt av økonomiske betraktninger er det overhodet ikke levedyktig å ha en stat, men snarere svært negativt for den generelle velstanden i samfunnet. Som deg gjør jeg ingen moralsk preken om hvorvidt velstand i samfunnet er noe man bør strebe etter eller ikke, alt jeg påpeker er at eksistensen av en stat fører til en langt mindre økning, om ikke minking, av velstanden som den frivillige samhandelen mellom mennesker produserer.

At man må forholde seg etter truslene staten har utstedt for å slippe å bli fysisk hentet og kastet i fengsel er absolutt en realitet, men det er en fornærmelse mot begrepet "lov" og dets opprinnelse å kalle disse truslene for lov.
Sist endret av AXiMe; 8. april 2014 kl. 03:06.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Som jeg nå har påpekt flere ganger, så er det ingen som snakker om å melde seg ut av samfunnet, men om å melde seg ut av staten (eller snarere poengtere at man aldri har meldt seg inn i staten til å begynne med).
(...)

Å si at folk viser tegn på sinnslidelse fordi de ikke oppfører seg på måter man selv finner akseptabelt synes jeg dessuten er svært forkastelig
Vis hele sitatet...
I prinsipper har du et godt poeng. Jeg har selv, for eksempel, meldt meg ut av statskirken tre ganger, uten noen gang å være innmeldt (altså døpt).

Men så er også kirken en institusjon på vikende front, og de har ikke så mye de skulle sagt utover simpelt medlemsjuks. Staten er ikke i en slik situasjon. Det er tross alt et ubestridelig faktum at vi lever i et samfunn med systemer, som dikteres av nettopp staten. (Riktignok i varierende grad rundt omkring i verden.)

Om man forstår disse systemene, og velger å leve slik at de påvirker en minst mulig, har jeg all respekt for dét. Jeg mener ikke at denne personen er sprø fordi hun gjør noe annet enn jeg ville gjort, men fordi hun åpenbart ikke har tatt seg bryet med (eller er i stand til) å sette seg inn i hvordan et pass og et personnummer fungerer. Om oppriktig hun ville leve med minst mulig statlig inngripen, kunne hun ha oppnådd mye mer på andre måter enn denne vindmølle-slåssinga hun bedriver gjennom Telemarksavisa og YouTube.
Sist endret av Ramaskrik; 8. april 2014 kl. 03:51.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
I prinsipper har du et godt poeng. Jeg har selv, for eksempel, meldt meg ut av statskirken tre ganger, uten noen gang å være innmeldt (altså døpt).

Men så er også kirken en institusjon på vikende front, og de har ikke så mye de skulle sagt utover simpelt medlemsjuks. Staten er ikke i en slik situasjon. Det er tross alt et ubestridelig faktum at vi lever i et samfunn med systemer, som dikteres av nettopp staten. (Riktignok i varierende grad rundt omkring i verden.)

Om man forstår disse systemene, og velger å leve slik at de påvirker en minst mulig, har jeg all respekt for dét. Jeg mener ikke at denne personen er sprø fordi hun gjør noe annet enn jeg ville gjort, men fordi hun åpenbart ikke har tatt seg bryet med (eller er i stand til) å sette seg inn i hvordan et pass og et personnummer fungerer. Om oppriktig hun ville leve med minst mulig statlig inngripen, kunne hun ha oppnådd mye mer på andre måter enn denne vindmølle-slåssinga hun bedriver gjennom Telemarksavisa og YouTube.
Vis hele sitatet...
Svært enig i det meste, men ikke i at staten er i noen annen situasjon enn statskirken. Når de hevder at jeg er medlem av deres organisasjon er det nøyaktig den samme typen medlemsjuks, da jeg aldri har meldt meg inn i staten.

At det finnes langt bedre måter å hindre statlig inngripen på er jeg definitivt enig i. Personlig forsøker jeg å bare holde meg unna alt som har med staten å gjøre, blant annet ved å styre unna alt som har med politikk å gjøre, og å benytte meg av det svarte markedet der det er mulig (det er dessverre ikke spesielt godt utviklet i Norge enda, men det vil nok komme seg etter hvert), og å oppfordre alle med et åpent sinn til å gjøre det samme.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Dette er selve kjernen av det jeg er uenig i. Basert på alt av økonomiske betraktninger er det overhodet ikke levedyktig å ha en stat, men snarere svært negativt for den generelle velstanden i samfunnet. Som deg gjør jeg ingen moralsk preken om hvorvidt velstand i samfunnet er noe man bør strebe etter eller ikke, alt jeg påpeker er at eksistensen av en stat fører til en langt mindre økning, om ikke minking, av velstanden som den frivillige samhandelen mellom mennesker produserer.
Vis hele sitatet...
Hvilke betraktninger er det du viser til her? Og hvor i verden har et slikt system fungert over tid?

Har vi noen eksempler på at samfunn uten en stat som har langt bedre velstand enn de samfunn vi kjenner til med en stat?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
AXiMe: Du sier folk vil samarbeide, og at den beste strategien er å samarbeide uten staten der. Greit nok, men hva når noen gjør det så bra at de tar over flere og flere funksjoner i samfunnet, og bestemmer seg for at 5 kr timen er en rimelig lønn for arbeiderne sine? Hvis de basicly styrer en hel "kommune", så vil folk slite med å få nok penger, eller bytte jobb.

Og; vil du bo i Norge, uten å følge norske lover? Tror det blir litt vanskelig å opprettholde ett slikt system hvor folk kan melde seg ut. Da er du ikke entitled til veier eller politibeskyttelse. Hvis Ingunn faktisk kunne meldt seg ut, ville hun vært fredløs nå og vi kunne skutt henne uten straff.

Du er forresten fri til å melde deg ut av staten Norge, flytt ett annet sted enn Norge.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg forklarte deg i detalj hvorfor [Mattilsynets tvungne ettersyn] er et overgrep, og hvordan dette ville blitt løst langt bedre, og frivillig basert, uten noen stat. Alle inngrep staten gjør overfor mennesker som ikke gjør noe annet enn å samhandle frivillig med andre mennesker er overgrep, og ikke bare unødvendige, men direkte skadelige for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at dette per definisjon er uriktig. Et overgrep er i følge den allment aksepterte definisjonen en krenkelse av andres rettigheter, og det er ikke en rettighet i det norske samfunnet å slippe ettersyn fra Mattilsynet som matprodusent. Skal du hevde at dette er et overgrep må du følgelig argumentere svært godt for hvorfor dette egentlig er et brudd på en universell menneskerett, og der vil du nok få store problemer.

Så du har ikke forklart i detalj hvorfor ettersynet er et overgrep. Det du sa som en utdypning var: "Hvis to parter ønsker å handle med hverandre, som for eksempel ved å kjøpe/selge vårruller, så er dette ingen andre sin sak enn de involverte partene." Men dette er bare å påstå det samme med litt andre ord, mens det fortsatt hviler på det samme uforsvarte premisset.

Angående Mattilsynet spesielt: Som samfunn har vi kommet frem til at uanmeldte ettersyn utført av et sentralt og uavhengig Mattilsyn er den beste måten for å sørge for at matproduksjonen ikke medfører unødig helsefare for konsumentene. En frivillig løsning med ett eller flere konkurrerende og frivillig baserte tilsyn og ettersyn ville i beste fall vært mye mindre oversiktlig, og i verste fall ressursmessig utilstrekkelig og gjennomkorrupt. Samtidig vil muligheten til å produsere helsefarlig mat med lavere driftskostnader, og følgelig lavere utsalgspris, direkte ramme de fattigste – og det å pålegge disse aktørene å operere under trygge rammer som en forutsetning for drift vil skape økt konkurranse innen helsesikker og trygg mat og senke prisen på denne i stedet. Samfunnet har derfor, gjennom nedfelt lovverk, vedtatt at for å skulle ta del i samfunnet og produsere og selge mat må du akseptere ettersyn av produksjonen av et organ nedfelt av samfunnet for å sikre at produksjonen er helsemessig sikker.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg argumenterer ikke for hvorvidt det er lov eller ikke, lover slik de er definert per dags dato er intet annet enn trusler utstedt av staten. "Hvis du gjør X, så gjør vi Y med deg". Lov slik det faktisk har sin opprinnelse handler om gjensidige avtaler om å avstå fra enkelte typer atferd, for eksempel mange mennesker som går sammen og blir enige om å ikke drepe eller stjele, til gjengjeld for at de andre som inngår samme avtale heller ikke gjør det. Når man først innser dette ser man hvor absurd det er med lover som sier "du skal ikke gjøre A", da hele konseptet med lov handler om "jeg lar være å gjøre B hvis du lar være å gjøre C".
Vis hele sitatet...
Det er ingen semantisk forskjell av betydning mellom de to formuleringene. "Hvis du gjør X, så gjør vi Y med deg." versus "Vi lar være å gjøre Y hvis du lar være å gjøre X." er i praksis nøyaktig samme påstand: Hvis X, så Y. (Strengt tatt er den første formuleringen best på generelt grunnlag, siden den andre tolket strengt og formelt vil umuliggjøre Y som reaksjon på noe annet enn X, noe som langt fra alltid er den faktiske intensjonen.)

At lover av prinsipp skal fungere som individuelle avtaler man står fritt til å akseptere gyldigheten av, og følgelig sanksjonsfritt kan velge å ikke anerkjenne og etterleve, er åpenbart ikke holdbart om man betrakter de mer ekstreme eksemplene. Som for eksempel drap. Hva om Hansen finner ut at han ikke anerkjenner avtalen mot drap av barn, uttrykker dette offentlig og deretter setter i gang å drepe for fote? Hva med de som ønsker å fyllekjøre? Hva med feirende skuddsalver i tettbygde strøk? Det er åpenbart at vi trenger fastsatte regler for å balansere rettigheter og friheter, og at mange slike regler ikke kan være frivillig å akseptere og etterleve om man ønsker å befinne seg i, og/eller interagere med, samfunnet og høste fordelene det medfører.

De to prinsipielle poengene dine faller altså med enkelhet vekk: Den påståtte distinksjonen mellom lover som trusler og lover som avtaler er på generelt grunnlag menings- og innholdsløs, og påstanden om at lover av prinsipp ikke skal kunne påtrykkes de som ikke anerkjenner dem er opplagt uholdbar.
Hvis noen finner utmelding av samfunnet interessant, gi faen i Inngunn og sjekk ut Rob fra Page-familien. Han er kanadier og har ved lovhjemmel meldt seg ut av samfunnet, og samfunnet lar han være i fred. Han jobber for å bygge et selvforsynt hjem for seg og sin familie, der de kan leve totalt uavhengig av samfunnet ellers.

I motsetning til Ingunn, argumenterer Rob heller for at grunnloven og alle lovtekstene som gir fundamentet for makt, er ugyldige siden disse ikke er folkevedtatte.

Denne saken kan ikke overføres til Norge, men utrolig kul video å se, som stiller spørsmål som: Hva er frihet? Er man fri?

Video her: https://www.youtube.com/watch?v=ju164xsY2RI
Sist endret av Alfeamnn; 8. april 2014 kl. 17:28.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
AXiMe: Du sier folk vil samarbeide, og at den beste strategien er å samarbeide uten staten der. Greit nok, men hva når noen gjør det så bra at de tar over flere og flere funksjoner i samfunnet, og bestemmer seg for at 5 kr timen er en rimelig lønn for arbeiderne sine? Hvis de basicly styrer en hel "kommune", så vil folk slite med å få nok penger, eller bytte jobb.

Og; vil du bo i Norge, uten å følge norske lover? Tror det blir litt vanskelig å opprettholde ett slikt system hvor folk kan melde seg ut. Da er du ikke entitled til veier eller politibeskyttelse. Hvis Ingunn faktisk kunne meldt seg ut, ville hun vært fredløs nå og vi kunne skutt henne uten straff.

Du er forresten fri til å melde deg ut av staten Norge, flytt ett annet sted enn Norge.
Vis hele sitatet...
Hvis noen gjør det så bra i et frivillig basert samfunn betyr det at de leverer produktene sine langt bedre og/eller billigere enn sine konkurrenter, noe som bare er positivt for forbrukere. Det vil dessuten være sterke insentiver for å ikke gjøre noe slikt gjennom diverse frivillig formulerte kontrakter mellom de ulike partene i samfunnet, i tillegg til at prisen på diverse typer arbeid alltid vil være i ekvilibrium, da bedrifter aldri ville fått noen til å arbeide for seg uten kompetitive markedspriser.

Det jeg snakker om er ikke et samfunn uten kontrakter og avtaler, disse er jo vitale for å kunne samarbeide godt i et samfunn og det som tradisjonelt har vært basisen for lov, men et samfunn uten voldstrusler kamuflert som lover, utstedt av en sentral autoritet.

Angående å bo i Norge uten å følge norsk "lov", så blir det feil formulering. Norsk "lov" har nemlig ingenting med faktisk lov å gjøre, men er kun et sett med trusler. Den eneste grunnen til at jeg følger enkelte av disse er trusselen om å bli fysisk hentet og kastet i et bur, de aller fleste truslene føyer jeg meg overhodet ikke etter.

Jeg personlig anser ikke meg som den del av staten i det hele tatt, selv om den sikkert vil hevde det. Hvis jeg hadde startet en organisasjon og fra løse luften sagt at du var medlem, hadde du da faktisk vært medlem? Selvfølgelig ikke. Man trenger ikke å flytte til et annet geografisk landområde fordi man ikke anser seg selv som en del av en korrupt organisasjon som gjør et fullstendig illegitimt krav på nevnte landområde.

Angående politi og veier er dette tjenester stammer fra folk sine ønsker om dem, spesielt sikkerhet er viktig. Poenget er bare at å la folk konkurrere om å tilby sikkerhet og veier på best mulig måte, fører til langt høyere kvalitet og lavere pris, heller enn korrupsjonen og sløsingen med ressurser sentral planlegging fra et økonomisk perspektiv er dømt til å føre med seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Hvis noen finner utmelding av samfunnet interessant, gi faen i Inngunn og sjekk ut Rob fra Page-familien.
Vis hele sitatet...
Sorry, men FoTL funker ikkje betre i USA/Canada enn Noreg, men om ein har tilstrekkeleg låg profil kan det kanskje funke ei stund.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet ditt er at dette per definisjon er uriktig. Et overgrep er i følge den allment aksepterte definisjonen en krenkelse av andres rettigheter, og det er ikke en rettighet i det norske samfunnet å slippe ettersyn fra Mattilsynet som matprodusent. Skal du hevde at dette er et overgrep må du følgelig argumentere svært godt for hvorfor dette egentlig er et brudd på en universell menneskerett, og der vil du nok få store problemer.

Så du har ikke forklart i detalj hvorfor ettersynet er et overgrep. Det du sa som en utdypning var: "Hvis to parter ønsker å handle med hverandre, som for eksempel ved å kjøpe/selge vårruller, så er dette ingen andre sin sak enn de involverte partene." Men dette er bare å påstå det samme med litt andre ord, mens det fortsatt hviler på det samme uforsvarte premisset.

Angående Mattilsynet spesielt: Som samfunn har vi kommet frem til at uanmeldte ettersyn utført av et sentralt og uavhengig Mattilsyn er den beste måten for å sørge for at matproduksjonen ikke medfører unødig helsefare for konsumentene. En frivillig løsning med ett eller flere konkurrerende og frivillig baserte tilsyn og ettersyn ville i beste fall vært mye mindre oversiktlig, og i verste fall ressursmessig utilstrekkelig og gjennomkorrupt. Samtidig vil muligheten til å produsere helsefarlig mat med lavere driftskostnader, og følgelig lavere utsalgspris, direkte ramme de fattigste – og det å pålegge disse aktørene å operere under trygge rammer som en forutsetning for drift vil skape økt konkurranse innen helsesikker og trygg mat og senke prisen på denne i stedet. Samfunnet har derfor, gjennom nedfelt lovverk, vedtatt at for å skulle ta del i samfunnet og produsere og selge mat må du akseptere ettersyn av produksjonen av et organ nedfelt av samfunnet for å sikre at produksjonen er helsemessig sikker.
Vis hele sitatet...
Med den definisjonen av overgrep snur man ting litt på hodet, selv om det muligens er den språklige definisjonen. En riktigere definisjon vil være "å gjøre en handling overfor andre man ikke selv har rett til å gjøre", og da ser man fort at spørsmålet handler om hvorfor staten skal ha rett til å gripe inn på denne måten, heller enn at folk selv må vise hvorfor staten ikke skal ha rett til dette. Dette legger bevisbyrden på riktig plass. Dette er analogt med at det ikke er ateister som skal måtte bevise hvorfor det ikke finnes noen gud, men at religiøse selv må fremlegge bevis.

Det er med andre ord snarere staten som må forklare hva som gir dem retten til å gripe inn i andres liv.


Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ingen semantisk forskjell av betydning mellom de to formuleringene. "Hvis du gjør X, så gjør vi Y med deg." versus "Vi lar være å gjøre Y hvis du lar være å gjøre X." er i praksis nøyaktig samme påstand: Hvis X, så Y. (Strengt tatt er den første formuleringen best på generelt grunnlag, siden den andre tolket strengt og formelt vil umuliggjøre Y som reaksjon på noe annet enn X, noe som langt fra alltid er den faktiske intensjonen.)

At lover av prinsipp skal fungere som individuelle avtaler man står fritt til å akseptere gyldigheten av, og følgelig sanksjonsfritt kan velge å ikke anerkjenne og etterleve, er åpenbart ikke holdbart om man betrakter de mer ekstreme eksemplene. Som for eksempel drap. Hva om Hansen finner ut at han ikke anerkjenner avtalen mot drap av barn, uttrykker dette offentlig og deretter setter i gang å drepe for fote? Hva med de som ønsker å fyllekjøre? Hva med feirende skuddsalver i tettbygde strøk? Det er åpenbart at vi trenger fastsatte regler for å balansere rettigheter og friheter, og at mange slike regler ikke kan være frivillig å akseptere og etterleve om man ønsker å befinne seg i, og/eller interagere med, samfunnet og høste fordelene det medfører.
Vis hele sitatet...
Forskjellen mellom de to tilfellene er som tidligere nevnt at "Hvis du gjør X, så gjør vi Y med deg" kun er formuleringen av en generell trussel, utstedt av en eller flere personer mot en eller flere andre personer. "Jeg lar være å gjøre Z hvis du lar være å gjøre Z" er derimot formuleringen av en frivillig avtale om å ikke delta i visse former for atferd, og er det som tradisjonelt har blitt kalt lov. Dette er semantisk ikke det samme i det hele tatt, da du kun ser på argumentasjonsformen, heller enn hva de faktiske premissene er (som ikke er like overhodet).

Eksemplene du trekker frem er ikke realistiske. Det vil alltid være sterke insentiver for å delta i avtaler om å ikke gjøre denne typen handlinger, og de som ikke ønsker å delta vil ikke ha noen beskyttelse fra det andre vil gjøre med dem hvis de velger å gjøre slike ting. Det vil allikevel også være insentiver til å ikke straffe slike individer unødvendig mye. Nøyaktig hvordan konfliktløsing ville blitt løst i et fritt marked er ikke mulig å spå, men man kan med sikkerhet si at dette ville blitt gjort billigere og bedre når organisasjoner må konkurrere om å tilby de beste måtene å levere sikkerhet og å løse konflikt på for forbrukere.

Med andre ord er jeg helt enig i at samfunnet bygger på lover og regler, men holder fast ved at det bygger på de lover og regler som er mulige å bli enige om ut ifra prinsippet "jeg lar være å gjøre A hvis du lar være å gjøre A", noe som inkluderer alt fra drap, vold, tyveri, bedrageri, o.l., og ikke minst at det absolutt er gunstig å la deltakelsen i disse være frivillig.

Dette vil sannsynligvis ikke se altfor forskjellig ut fra dagens samfunn, men positive endringer ville vært at hvilke lover og regler som til enhver tid gjelder vil være langt mer dynamisk og i større grad reflektere folk sine holdninger til enhver tid, lover og regler som kun handler om å forby atferd som ikke faktisk har noen krenket part vil falle helt bort, og konkurranse om å levere sikkerhet og konfliktløsing på best mulig måte vil føre til større effektivitet og lavere kostnader for å oppnå disse, både gjennom effektivisering og forbedring av allerede eksisterende måter å gjøre ting på, og gjennom sterkere insentiver til å finne nye og kreative måter å oppnå det på.


Sitat av Provo Vis innlegg
De to prinsipielle poengene dine faller altså med enkelhet vekk: Den påståtte distinksjonen mellom lover som trusler og lover som avtaler er på generelt grunnlag menings- og innholdsløs, og påstanden om at lover av prinsipp ikke skal kunne påtrykkes de som ikke anerkjenner dem er opplagt uholdbar.
Vis hele sitatet...
Som forklart er denne distinksjonen meget reell, og vital for forståelsen av hvorfor et frivillig basert samfunn vil fungere langt bedre enn et samfunn som belager seg på sentral planlegging.

Jeg har også forklart hvordan påstanden om at lover, hvis man bruker definisjonen av begrepet "lov" som jeg har fremlagt, heller enn definisjonen av begrepet "trussel", per definisjon ikke kan påtrykkes, og at det ikke bare er holdbart å gjøre det på den måten, men snarere svært gunstig for samfunnet.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det jeg snakker om er ikke et samfunn uten kontrakter og avtaler, disse er jo vitale for å kunne samarbeide godt i et samfunn og det som tradisjonelt har vært basisen for lov, men et samfunn uten voldstrusler kamuflert som lover, utstedt av en sentral autoritet.
Vis hele sitatet...
Men det norske samfunnet (altså det store flertallet) annerkjenner autoriteten til staten og ønsker denne. Om du melder deg ut av staten trosser du en stor majoritet av samfunnet - og jeg vil si du dermed også melder deg ut av samfunnet.

Skal du bo innenfor landegrensene til norge må du følge reglene til samfunnet som bestemmer der. Og samfunnet i Norge har bestemt at dette skal styres av staten. Dette blir det samme som at det eneste som gjør at Norge for lov til å handle fritt innenfor egne landegrenser er at andre land har annerkjent landegrensene til Norge og lar oss bo her - men for at dette skal være sant må vi følge internasjonale regler. (f.eks. vise at vi er villige til å følge menneskerettighetene) - ellers kan det fint få konsekvenser fra andre land som ikke liker slik vi holder på.

Videre ser jeg ikke forskjellen på at man har en stat og et politi. Du sier vi har et politi fordi vi ønsker det av sikkerhetsmessige årsaker. Men kan man ikke argumentere for at årsaken til at vi har en stat er at man ønsker også dette for å sentralisere politikken i landet? Og at man ønsker representativt demokrati med parlamentarisme slik at man kunne la enkelt mennesker styre landet for oss - så vi slipper alt bryet med det. Mens man fortsatt lar folket bestemme indirekte ved at de velger hvem som får styre i korte perioder.

-------

og ja, man kan tolke det som trussler. Men trusselen er egentlig bare en konsekvens av en felles avtale et samfunn har hvor de har blitt enige om at "X, Y og Z skal ikke gjøres - og skjer dette vil det kunne få Z konsekvenser". Ønsker du å ta del i samfunnet må du også følge dems felles avtaler selv om du synes det høres ut som trussler. Eneste andre reelle valget er å ikke være en del av samfunnet. Og da kan du ikke bo i deres område, med mindre de lar deg.
Sist endret av etse; 8. april 2014 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sorry, men FoTL funker ikkje betre i USA/Canada enn Noreg, men om ein har tilstrekkeleg låg profil kan det kanskje funke ei stund.
Vis hele sitatet...
Å si at det ikke funker er én ting, men det flere av disse gjør er å argumentere for hvorfor stater diverse steder rundt omkring ikke har noen legitim autoritet over de fleste menneskene de hevder å ha autoritet over. Jeg mener dette bare er positivt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Å si at det ikke funker er én ting, men det flere av disse gjør er å argumentere for hvorfor stater diverse steder rundt omkring ikke har noen legitim autoritet over de fleste menneskene de hevder å ha autoritet over.
Vis hele sitatet...
Det er eit gyldig standpunkt, og du står fritt til å argumentere for det. Men det gjer ikkje det juridiske vissvasset dei kjem med gyldig innanfor rammene av staten i dag. Du kan ikkje bekjempe systemet ved å komme med bullshit - du kan bekjempe det med rasjonelle argumenter, eventuelt bekjempe det med reelle juridiske argument.
Men Ingunns synspunkter kan jo forstås utifra prinsippet om at enhver statsdannelse danner et forbund som skaper korrupsjon.Faktum er at gjennom historien har det aldri eksistert en stat uten korrupsjon.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit gyldig standpunkt, og du står fritt til å argumentere for det. Men det gjer ikkje det juridiske vissvasset dei kjem med gyldig innanfor rammene av staten i dag. Du kan ikkje bekjempe systemet ved å komme med bullshit - du kan bekjempe det med rasjonelle argumenter, eventuelt bekjempe det med reelle juridiske argument.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er at det er truslene staten utsteder og kaller "lover" som er juridisk vissvass. Er helt enig i at de tilnærmer seg det helt feil, ved å ta utgangspunkt i dette vissvasset til å begynne med, hele poenget mitt, som du absolutt ser ut til å ha forstått, er bare å påpeke via rasjonelle argumenter hvordan det overhodet ikke er legitimt.

Sitat av etse Vis innlegg
Men det norske samfunnet (altså det store flertallet) annerkjenner autoriteten til staten og ønsker denne. Om du melder deg ut av staten trosser du en stor majoritet av samfunnet - og jeg vil si du dermed også melder deg ut av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er jo å forklare for mennesker som har denne tankegangen at det fint går an å samarbeide og leve i et samfunn uten noen sentral autoritet (les: stat), og at det til og med vil være gunstigere.

Sitat av etse Vis innlegg
Skal du bo innenfor landegrensene til norge må du følge reglene til samfunnet som bestemmer der. Og samfunnet i Norge har bestemt at dette skal styres av staten. Dette blir det samme som at det eneste som gjør at Norge for lov til å handle fritt innenfor egne landegrenser er at andre land har annerkjent landegrensene til Norge og lar oss bo her - men for at dette skal være sant må vi følge internasjonale regler. (f.eks. vise at vi er villige til å følge menneskerettighetene) - ellers kan det fint få konsekvenser fra andre land som ikke liker slik vi holder på.
Vis hele sitatet...
Jeg har forklart gang på gang hvordan det ikke gir mening å si noe slikt. Det geografiske landområdet Norge er et landområde der det bor en rekke mennesker i et samfunn. Staten Norge er en organisasjon av de menneskene som velger å delta i den. Det er absolutt ingenting som tilsier at denne organisasjonen av mennesker skal ha noe mer rett enn andre mennesker og organisasjoner til å si hva som er rett og galt.

Tankefeilen du gjør er å se på samfunnet som en enhet som kan ta kollektivet beslutninger, når det i realiteten er summen av alle individene som bor i det. Det går ikke an å si "samfunnet har valgt" eller "samfunnet bestemmer", da samfunnet består av massevis av enkeltpersoner som hver tar sine egne beslutninger. Dette gjelder også på verdensbasis.

Sitat av etse Vis innlegg
Videre ser jeg ikke forskjellen på at man har en stat og et politi. Du sier vi har et politi fordi vi ønsker det av sikkerhetsmessige årsaker. Men kan man ikke argumentere for at årsaken til at vi har en stat er at man ønsker også dette for å sentralisere politikken i landet? Og at man ønsker representativt demokrati med parlamentarisme slik at man kunne la enkelt mennesker styre landet for oss - så vi slipper alt bryet med det. Mens man fortsatt lar folket bestemme indirekte ved at de velger hvem som får styre i korte perioder.
Vis hele sitatet...
Jo, selvfølgelig kan man argumentere for det, og de som ønsker må gjerne danne organisasjoner som fungerer på samme prinsipp som staten for min del, der de innad i organisasjonen deler eiendom og tar kollektive beslutninger ut ifra måten de har bestemt at den skal fungere. Problemet kommer når en slik organisasjon strekker seg utenfor de som frivillig velger å ta del i den, og forsøker å kontrollere hvordan mennesker som overhodet ikke ønsker å ta del i den skal leve.

-------

Sitat av etse Vis innlegg
og ja, man kan tolke det som trussler. Men trusselen er egentlig bare en konsekvens av en felles avtale et samfunn har hvor de har blitt enige om at "X, Y og Z skal ikke gjøres - og skjer dette vil det kunne få Z konsekvenser". Ønsker du å ta del i samfunnet må du også følge dems felles avtaler selv om du synes det høres ut som trussler. Eneste andre reelle valget er å ikke være en del av samfunnet. Og da kan du ikke bo i deres område, med mindre de lar deg.
Vis hele sitatet...
Igjen gjør du tabben å kollektivisere noe som ikke kan kollektiviseres. Samfunnet kan ikke gjøre noen felles avtale, kun individer. Den eneste måten man kunne sagt at samfunnet som en helhet har inngått en avtale er hvis hvert eneste enkeltindivid i det valgte å inngå den, noe som er svært urealistisk, i alle andre tilfeller er det bare visse deler av samfunnet som velger å inngå disse avtalene.

Som jeg også sa til noen andre, så tar jeg personlig del i samfunnet uten å ta del i staten. De eneste interaksjonene jeg har med staten er når den grunnet sitt voldsmonopol har avskaffet all reell konkurranse til en institusjon jeg ønsker å benytte meg av, og når jeg må overgi eiendommen min til dem grunnet trusler om vold og fengsel (les: skatt).
Sist endret av AXiMe; 8. april 2014 kl. 19:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Da er vi enige om definisjoner, men jeg er uenig i at staten Norge er spesielt levedyktig. Staten består av mennesker som ikke bruker en spesielt "hyggelig" strategi (de handler ofte mot mennesker i samfunnet som ikke har gjort noe), og det er av dette åpenbart at strategien vil feile. Den eneste grunnen til at den får lov til å eksistere og suge opp ressurser er grunnet de fleste mennesker sin tro om at den er nødvendig for deres eget frivillige samarbeid, noe den selvfølgelig ikke er.
[...]
Jeg er fremdeles uenig i at det handler om "den sterkestes rett". Når folk lever sammen og samarbeider frivillig grunnet gjensidig fortjeneste, så er det ingen sin "rett".
[...]
Nei, man søker ikke samarbeid i tro om at alle tjener på det, individuelle aktører søker å samarbeide fordi de innser at de involverte partene tjener på det.
[...]
Dette er selve kjernen av det jeg er uenig i. Basert på alt av økonomiske betraktninger er det overhodet ikke levedyktig å ha en stat, men snarere svært negativt for den generelle velstanden i samfunnet. Som deg gjør jeg ingen moralsk preken om hvorvidt velstand i samfunnet er noe man bør strebe etter eller ikke, alt jeg påpeker er at eksistensen av en stat fører til en langt mindre økning, om ikke minking, av velstanden som den frivillige samhandelen mellom mennesker produserer.

At man må forholde seg etter truslene staten har utstedt for å slippe å bli fysisk hentet og kastet i fengsel er absolutt en realitet, men det er en fornærmelse mot begrepet "lov" og dets opprinnelse å kalle disse truslene for lov.
Vis hele sitatet...
Ah. Nå ser jeg hvorfor vi er uenige. Du forstår ikke hva jeg mener med begrepene "den sterkestes rett" og "levedyktig". Eller, om du foretrekker en annen formulering: jeg klarer ikke å gjøre meg forstått når jeg bruker begrepene.

Det faktum at det til enhver tid er den sterkeste/mest levedyktige som styrer, er ikke noe man kan være enig eller uenig i. Det er rett og slett bare et faktum. Per i dag er staten sterk nok til at de fleste følger loven, men det kan plutselig endres. Du sier at staten ikke er levedyktig. Det betyr at den en gang kommer til å gå under, og noe annet som er sterkere, kommer til å ta over. Den påstanden er ingen motsetning til det faktum at per i dag er staten sterkest, og den sterkeste styrer. Hvem og hva som er sterkest endres hele tiden. Grunnen til at jeg innførte begrepet "levedyktig" var at du nektet å godta begrepet "sterkest". Jeg mener altså mest levedyktig i nuet. Aka den som er sterkest akkurat nå.

Hvis klassens bølle får seg en alvorlig reprimande og straff etter 10 år med mobbing og juling, og blir redusert slik at han ikke lenger er sterkest - ja, da er han ikke sterkest lenger. Men det endrer likevel ikke det faktum at i 10 år var det han som styrte i klassen og tok lunsjpengene til Ola og Per når han var sulten.

Alt vi ser rundt oss, alle samfunn i hele verden, er formet av dette prinsippet hvor den sterkeste styrer. I Norge er det staten, i Mexico er det kanskje narkokarteller, i Ukraina er det veldig delt. Overalt kan hvem som helst prøve å ta makten, men det er ikke alltid så lett. Når det er snakk om nasjonal skala, slik som i Ukraina, så vil som oftest halve verden blande seg inn, og da er det i alle fall ikke lett.

Du hevder at du ikke forkynner noen mening eller vektede argumenter. Samtidig snakker du ned staten. Det betyr at du er farget i synet. Du har en klar mening i denne saken, som du prøver å argumentere for. Alt du svarer meg med, er farget av dette. Du og jeg diskuterer jo ikke samme sak engang.

Jeg snakker her om funksjoner og mekanismer på et plan som omtrent ikke er menneskelig engang. Ren logikk, egentlig. Du snakker om hva man "burde kunne gjøre", "gunstig" og "ikke gunstig" og etikk og moral. Jeg nærmer meg ikke disse begrepene med ildtang engang. Vi diskuterer rett og slett to forskjellige ting.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ah. Nå ser jeg hvorfor vi er uenige. Du forstår ikke hva jeg mener med begrepene "den sterkestes rett" og "levedyktig". Eller, om du foretrekker en annen formulering: jeg klarer ikke å gjøre meg forstått når jeg bruker begrepene.

Det faktum at det til enhver tid er den sterkeste/mest levedyktige som styrer, er ikke noe man kan være enig eller uenig i. Det er rett og slett bare et faktum. Per i dag er staten sterk nok til at de fleste følger loven, men det kan plutselig endres. Du sier at staten ikke er levedyktig. Det betyr at den en gang kommer til å gå under, og noe annet som er sterkere, kommer til å ta over. Den påstanden er ingen motsetning til det faktum at per i dag er staten sterkest, og den sterkeste styrer. Hvem og hva som er sterkest endres hele tiden. Grunnen til at jeg innførte begrepet "levedyktig" var at du nektet å godta begrepet "sterkest". Jeg mener altså mest levedyktig i nuet. Aka den som er sterkest akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke misforstått, jeg mener det er helt feil å bruke det begrepet i denne sammenhengen. Jeg er helt uenig i utsagn som at "det til enhver tid er den sterkeste/mest levedyktige som styrer". Det er et helt tomt utsagn, som ikke gir mening med mindre du definerer den som styrer som den sterkeste/mest levedyktige, i hvilket tilfelle det er et sirkulært argument.

Det er ikke det at jeg nekter å godta begrepene du bruker, jeg bare påpeker at det ikke gir mening å bruke dem i disse tilfellene.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis klassens bølle får seg en alvorlig reprimande og straff etter 10 år med mobbing og juling, og blir redusert slik at han ikke lenger er sterkest - ja, da er han ikke sterkest lenger. Men det endrer likevel ikke det faktum at i 10 år var det han som styrte i klassen og tok lunsjpengene til Ola og Per når han var sulten.

Alt vi ser rundt oss, alle samfunn i hele verden, er formet av dette prinsippet hvor den sterkeste styrer. I Norge er det staten, i Mexico er det kanskje narkokarteller, i Ukraina er det veldig delt. Overalt kan hvem som helst prøve å ta makten, men det er ikke alltid så lett. Når det er snakk om nasjonal skala, slik som i Ukraina, så vil som oftest halve verden blande seg inn, og da er det i alle fall ikke lett.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvorfor skal klassens bølle være definert som den sterkeste/mest levedyktige? Det du gjør er å definere enkelte kvaliteter ved enkelte folk og si at det er de kvalitetene som gjør folk sterkest/mest levedyktige, for så å si at de sterkeste/mest levedyktige er personene med disse kvalitetene. Sirkellogikk.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du hevder at du ikke forkynner noen mening eller vektede argumenter. Samtidig snakker du ned staten. Det betyr at du er farget i synet. Du har en klar mening i denne saken, som du prøver å argumentere for. Alt du svarer meg med, er farget av dette. Du og jeg diskuterer jo ikke samme sak engang.
Vis hele sitatet...
Jeg, som alle andre, har personlige preferanser. Alt jeg påpeker er observasjonen om at eksistensen av en stat fører til det stikk motsatte av det den er ment å gjøre. Med andre ord at de som kjemper for en stat egentlig kjemper for det stikk motsatte av sine egne verdier, og at dette er ignorant og/eller hyklersk. Å tale imot staten resonnerer dermed svært godt med mine egne preferanser om å hjelpe meg selv og andre til å leve bedre liv, men det er fremdeles en helt objektiv, realistisk og pragmatisk vurdering.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg snakker her om funksjoner og mekanismer på et plan som omtrent ikke er menneskelig engang. Ren logikk, egentlig. Du snakker om hva man "burde kunne gjøre", "gunstig" og "ikke gunstig" og etikk og moral. Jeg nærmer meg ikke disse begrepene med ildtang engang. Vi diskuterer rett og slett to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Du forsøker, i alle fall. Alt jeg ser er derimot sirkellogikk, og fruktløs argumentasjon. Når jeg snakker om ting som "gunstig" og "ikke gunstig" om noen andre enn meg selv, så snakker jeg ut ifra deres eget påståtte perspektiv, slik at jeg kan forholde meg objektiv. For eksempel, hvis noen hevder at de ønsker å bli rike, for så å proklamere gambling som metoden å bli det på, så vil jeg si at gambling ikke er gunstig for å oppnå målet deres. På samme måte, hvis noen hevder at de ønsker et tryggere og mer velstående samfunn, og mener at eksistensen av en stat er viktig for dette, så vil jeg påpeke at det overhodet ikke er gunstig med en stat for å oppnå nevnte verdier. At det nettopp er staters eksistens jeg taler sterkest imot er kun fordi det er den institusjonen de fleste i verden lever med som skaper mest vold, sult og lidelse generelt, ting jeg og de fleste jeg snakker med ønsker å få bort. Jeg taler dog ikke kun imot dette, jeg taler imot irrasjonalitet de fleste andre steder jeg ser det også.

Å tilnærme seg ting som etikk og moral fra et realistisk og objektivt perspektiv lar seg i aller høyeste grad gjøre, og bør absolutt være en del av tankene til enhver filosof/realist.
Sist endret av AXiMe; 8. april 2014 kl. 21:17.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Hele poenget er jo å forklare for mennesker som har denne tankegangen at det fint går an å samarbeide og leve i et samfunn uten noen sentral autoritet (les: stat), og at det til og med vil være gunstigere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man lage et eget samfunn med andre regler - om nok folk er med på det til at man kan få gjennomslag for det. Der er jeg med.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg har forklart gang på gang hvordan det ikke gir mening å si noe slikt. Det geografiske landområdet Norge er et landområde der det bor en rekke mennesker i et samfunn. Staten Norge er en organisasjon av de menneskene som velger å delta i den. Det er absolutt ingenting som tilsier at denne organisasjonen av mennesker skal ha noe mer rett enn andre mennesker og organisasjoner til å si hva som er rett og galt.
Vis hele sitatet...
Men her mener jeg at samfunn rett og slett gjør krav på landområder. Noe vi har gjort i alle tider. Måten man får beholde landområder er at andre rundt deg annerkjenner det som ditt område. I Norge er det gjort så enkelt som at folk som er med i samfunnet kan kjøpe ulike eiendommer og ferdes fritt - men dette er kun noe som gjelder folk som er medlemmer i det norske samfunnet. Er du ikke det er du fremmed - og da vil samfunnet kunne bruke makt for å holde dem utenfor.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Tankefeilen du gjør er å se på samfunnet som en enhet som kan ta kollektivet beslutninger, når det i realiteten er summen av alle individene som bor i det. Det går ikke an å si "samfunnet har valgt" eller "samfunnet bestemmer", da samfunnet består av massevis av enkeltpersoner som hver tar sine egne beslutninger. Dette gjelder også på verdensbasis.
Vis hele sitatet...
Dette hører da sammen med at jeg argumenterer for at staten er et resultat av samfunnet som ønsket en sentralisert kontrol. Dette betyr da at enkelt-personenes valg vil gå tapt for samfunnet vilje som helhet. Dette godtas i samfunnet da mange tror at dette kan føre til en bedre situasjon som helhet.

Enkeltindivider har altså gått sammen for å danne dette systemet. Det kommer da med masse gode å være medlemmer i samfunnet, sammen med en del bakdeler. En av godene er muligheten til å bo i landområdet som dette samfunnet har kontroll over. (frem til andre tar over det med makt, eller det blir gjort en avtale med andre)



Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jo, selvfølgelig kan man argumentere for det, og de som ønsker må gjerne danne organisasjoner som fungerer på samme prinsipp som staten for min del, der de innad i organisasjonen deler eiendom og tar kollektive beslutninger ut ifra måten de har bestemt at den skal fungere. Problemet kommer når en slik organisasjon strekker seg utenfor de som frivillig velger å ta del i den, og forsøker å kontrollere hvordan mennesker som overhodet ikke ønsker å ta del i den skal leve.
Vis hele sitatet...
Men når dette samfunnet allerede har gjort beslag på et stort landområde, også kallt Norge, så blir situasjonen litt vanskelig. For disse kan da sette et krav om at de som ønsker å bo og jobbe innenfor dette landområdet må være medlemmer av samfunnet. Andre må ordne med spesielle avtaler eller kan kun komme på kortere ferier. Selvfølgelig kan jo også dagens samfunn endre seg slik at de tillater folk å være individualister som deler samme landområde - og det er vel noe slikt du ønsker?

Da er det bare å få overtalt mange nok til at du mener dette er en god løsning - selv ønsker jeg det ikke da jeg rett og slett ikke har like mye tro på enkeltindividet som det du har.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Igjen gjør du tabben å kollektivisere noe som ikke kan kollektiviseres. Samfunnet kan ikke gjøre noen felles avtale, kun individer. Den eneste måten man kunne sagt at samfunnet som en helhet har inngått en avtale er hvis hvert eneste enkeltindivid i det valgte å inngå den, noe som er svært urealistisk, i alle andre tilfeller er det bare visse deler av samfunnet som velger å inngå disse avtalene.

Som jeg også sa til noen andre, så tar jeg personlig del i samfunnet uten å ta del i staten. De eneste interaksjonene jeg har med staten er når den grunnet sitt voldsmonopol har avskaffet all reell konkurranse til en institusjon jeg ønsker å benytte meg av, og når jeg må overgi eiendommen min til dem grunnet trusler om vold og fengsel (les: skatt).
Vis hele sitatet...
Men enkeltindividene har gitt staten muligheten til å gjøre avtaler på vegne av dem i bytte mot enkelte goder som blir gitt til dem fra samfunnet. Det er en del av kostnaden av det å kunne få godene som gratis skole og sykehus. I tillegg til at man må betale skatt og avgifter. Dette er da en del av den avtalen man har for å kunne være en del av det samfunnet.

Problemet ligger litt i at du selv annerkjenner deg som en del av samfunnet - men jeg annerkjenner ikke deg som en del av mitt samfunn. Og skal du være en del av "mitt" samfunn må du også følge de felles reglene jeg har gått med på å godta, hvis ikke står du utenfor.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg, som alle andre, har personlige preferanser. Alt jeg påpeker er observasjonen om at eksistensen av en stat fører til det stikk motsatte av det den er ment å gjøre. Med andre ord at de som kjemper for en stat egentlig kjemper for det stikk motsatte av sine egne verdier, og at dette er ignorant og/eller hyklersk. Å tale imot staten resonnerer dermed svært godt med mine egne preferanser om å hjelpe meg selv og andre til å leve bedre liv, men det er fremdeles en helt objektiv, realistisk og pragmatisk vurdering.
Vis hele sitatet...
det er ikke helt objektivt - da dine meninger ar farget av et politisk syn. Akkurat som mine er. Du har en stor tro på at enkeltindivider kan fungere bra i et samfunn uten en felles sentralisert styringsenhet - jeg derimot har ikke så stor tro på enkeltindividene og ser på mennesker som generelt egoistiske. Og ser derfor problemer der man kan få stor forskjell på fattig og rik og det kan bli problematisk og sørge for hjelp til de som trenger det - noen vil hjelpe frivillig men langt i fra mange nok.
Sist endret av etse; 8. april 2014 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Men AXiMe: Hvis frivillige organisasjoner skal opprettholde avtalene, hvem skal passe på at de ikke tar seg til rette utenfor det de har "lov" til? Hvis de bedriver maktmisbruk, og ett av de andre organisasjonene som også driver med "håndheving" skal stoppe dem, blir det basically borgerkrig.

Og hva om noen som ikke har skrevet under på noen avtaler stjeler fra noen som har skrevet under på "beskyttelse av avtale"? De har da ikke sagt at de ikke blir å stjele, eller at de anerkjenner at "håndheverne" tar seg til rette med dem (fengsel, vold, etc). Hvis argumentet ditt er at de implisitt inngår en slik avtale ved å stjele, så er det det samme Staten i dag gjør.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Men AXiMe: Hvis frivillige organisasjoner skal opprettholde avtalene, hvem skal passe på at de ikke tar seg til rette utenfor det de har "lov" til? Hvis de bedriver maktmisbruk, og ett av de andre organisasjonene som også driver med "håndheving" skal stoppe dem, blir det basically borgerkrig.

Og hva om noen som ikke har skrevet under på noen avtaler stjeler fra noen som har skrevet under på "beskyttelse av avtale"? De har da ikke sagt at de ikke blir å stjele, eller at de anerkjenner at "håndheverne" tar seg til rette med dem (fengsel, vold, etc). Hvis argumentet ditt er at de implisitt inngår en slik avtale ved å stjele, så er det det samme Staten i dag gjør.
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvem som ønsker å betale for lov og sikkerhet til en organisasjon som bedriver maktmisbruk? Hvis noen organisasjon er trygg mot maktmisbruk, så er det en slik organisasjon, da dens vedvarende eksistens belager seg på en kundebase som er fornøyd med sikkerheten de får.

Mennesker som ikke tar del i lov går under et tradisjonelt begrep, "lovløs". De står uten noen som helst beskyttelse fra noen organisasjon som bedriver konfliktløsing og håndheving, og vil følgelig være enkle å straffe.

Hvordan kan du på noen måte tolke argumentet mitt som at de implisitt inngår en avtale ved å stjele? Hvis noe skulle vært implisitt, så skulle det vært å inngå en slik av tale ved å ikke stjele, men det er ei dette jeg argumenterer for heller. Nei, poenget er som tidligere nevnt at disse står helt utenfor noen som helst avtale om lov, og dermed blir svært lette å straffe. Det vil jo fremdeles være sterke insentiver til å ikke straffe slike mennesker unødvendig mye, men muligens mer for samme typer kriminalitet enn om de hadde deltatt i noe lovverk til å begynne med.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Tør jeg spørre hvem som ønsker å betale for lov og sikkerhet til en organisasjon som bedriver maktmisbruk? Hvis noen organisasjon er trygg mot maktmisbruk, så er det en slik organisasjon, da dens vedvarende eksistens belager seg på en kundebase som er fornøyd med sikkerheten de får.

Mennesker som ikke tar del i lov går under et tradisjonelt begrep, "lovløs". De står uten noen som helst beskyttelse fra noen organisasjon som bedriver konfliktløsing og håndheving, og vil følgelig være enkle å straffe.

Hvordan kan du på noen måte tolke argumentet mitt som at de implisitt inngår en avtale ved å stjele? Hvis noe skulle vært implisitt, så skulle det vært å inngå en slik av tale ved å ikke stjele, men det er ei dette jeg argumenterer for heller. Nei, poenget er som tidligere nevnt at disse står helt utenfor noen som helst avtale om lov, og dermed blir svært lette å straffe. Det vil jo fremdeles være sterke insentiver til å ikke straffe slike mennesker unødvendig mye, men muligens mer for samme typer kriminalitet enn om de hadde deltatt i noe lovverk til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Tjaaa, kriminelle? Eller folk som vil stjele, drepe og voldta. Lov og sikkerhet blir kanskje feil uttrykk, la oss si en sterk mafiaorganisasjon, på lik linje med håndheverne i kompetanse og antall.

Og hvordan blir ditt system annerledes enn staten om det inneholder lovløse? Sånn bortsett fra at hvem som helst kunne gjort hva som helst med de som er lovløse (drap, tyveri, de har tross alt ingen sikkerhet). Vi er basically der du vil være, bare at du ikke styrer lovene, og hvert "samfunn" har en stor landemasse (forskjellige land).

Edit: Også skruppelløse bedrifter kunne funnet på å lagt mye inn i ett korrupt maktorgan.
Sist endret av droppboks; 8. april 2014 kl. 22:38.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Selvfølgelig kan man lage et eget samfunn med andre regler - om nok folk er med på det til at man kan få gjennomslag for det. Der er jeg med.

Men her mener jeg at samfunn rett og slett gjør krav på landområder. Noe vi har gjort i alle tider. Måten man får beholde landområder er at andre rundt deg annerkjenner det som ditt område. I Norge er det gjort så enkelt som at folk som er med i samfunnet kan kjøpe ulike eiendommer og ferdes fritt - men dette er kun noe som gjelder folk som er medlemmer i det norske samfunnet. Er du ikke det er du fremmed - og da vil samfunnet kunne bruke makt for å holde dem utenfor.
Vis hele sitatet...
Igjen, du må slutte å besjele samfunn, et samfunn er et kollektivt begrep for alle individene som bor og samhandler innenfor et visst geografisk område. Følgelig kan ikke et samfunn som en helhet gjøre krav på et landområde, kun enkeltindividene som utgjør det kan gjøre krav på sine respektive landområder.

Mot slutten av avsnittet her blander du igjen sammen begrepene samfunn og stat. En stat er en organisasjon som består av enkelte mennesker, et samfunn er en samlebetegnelse på alle menneskene som bor og samhandler innenfor et visst område.

Sitat av etse Vis innlegg
Dette hører da sammen med at jeg argumenterer for at staten er et resultat av samfunnet som ønsket en sentralisert kontrol. Dette betyr da at enkelt-personenes valg vil gå tapt for samfunnet vilje som helhet. Dette godtas i samfunnet da mange tror at dette kan føre til en bedre situasjon som helhet.
Vis hele sitatet...
Nok en gang, samfunnet kan ikke ønske seg noe som helst, kun enkeltindivider. Hvis enkelte individer i samfunnet ønsker et system med sentralisert kontroll, så må de som sagt gjerne dele sine ressurser og ta kollektive beslutninger seg imellom, bare ikke bland inn meg.

Når du snakker om "samfunnets vilje som en helhet", så står det klart frem at dette bunner ut i ideologi, heller enn realisme. Som jeg har påpekt ørten ganger nå, så er samfunnet en samlebetegnelse, og ikke noe som har en vilje.

Sitat av etse Vis innlegg
Enkeltindivider har altså gått sammen for å danne dette systemet. Det kommer da med masse gode å være medlemmer i samfunnet, sammen med en del bakdeler. En av godene er muligheten til å bo i landområdet som dette samfunnet har kontroll over. (frem til andre tar over det med makt, eller det blir gjort en avtale med andre)
Vis hele sitatet...
Enkeltindivider har gått sammen for å lage et system seg imellom, ja. Problemet oppstår som sagt når disse forsøker å fortelle de som ikke tar del i deres system, hva de skal gjøre og hvordan de skal leve livene sine, og hvor de får lov til å bo og ikke.

Å si at en gode er å få lov til å bo på det landområdet de illegitimt gjør krav på eierskap av, blir som om jeg skulle tatt deg som gissel i ditt eget hus, og sagt at det var en gode at du fikk lov til å bo der, men at du var fri til å forlate det når du selv ønsket.



Sitat av etse Vis innlegg
Men når dette samfunnet allerede har gjort beslag på et stort landområde, også kallt Norge, så blir situasjonen litt vanskelig. For disse kan da sette et krav om at de som ønsker å bo og jobbe innenfor dette landområdet må være medlemmer av samfunnet. Andre må ordne med spesielle avtaler eller kan kun komme på kortere ferier. Selvfølgelig kan jo også dagens samfunn endre seg slik at de tillater folk å være individualister som deler samme landområde - og det er vel noe slikt du ønsker?

Da er det bare å få overtalt mange nok til at du mener dette er en god løsning - selv ønsker jeg det ikke da jeg rett og slett ikke har like mye tro på enkeltindividet som det du har.
Vis hele sitatet...
Nok en gang i forbifarten, samfunnet kan ikke gjøre beslag på noe som helst. Staten har derimot gjort et krav på hele det geografiske landområdet Norge, uten noen legitim grunn til å kunne gjøre dette.

Jeg har ingen illusjoner av at staten noensinne vil tillate noe slikt, da den livnærer seg på at mennesker tror den er nødvendig, og alle ressursene de tvinger til seg fra dem med makt. Det jeg derimot forsøker å gjøre er å spre bevissthet om hvor ekstremt unødvendig og destruktiv staten er for akkurat de verdiene folk tror staten opprettholder, slik at folk kan leve i stadig mer fred og harmoni i både Norge og resten av verden.



Sitat av etse Vis innlegg
Men enkeltindividene har gitt staten muligheten til å gjøre avtaler på vegne av dem i bytte mot enkelte goder som blir gitt til dem fra samfunnet. Det er en del av kostnaden av det å kunne få godene som gratis skole og sykehus. I tillegg til at man må betale skatt og avgifter. Dette er da en del av den avtalen man har for å kunne være en del av det samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det er noen enkeltindivider som har gitt staten denne makten, ja. Det står de som sagt helt frie til å gjøre. Jeg har derimot aldri delegert min autoritet til staten.

Å nevne ting som "gratis" skole og sykehus er direkte latterlig. Våre offentlige skoler og helsetjenester er blant de mest pinlige tingene jeg noensinne har vært borti, og jeg vil gå så langt som til å si at jeg hadde vært uhyre mer kunnskapsrik hvis jeg hadde vært hjemme hver dag i stedet for å gå på skolen i mine barne- og ungdomsår.

Som om ikke det er nok, så er det helt absurd fra et økonomisk standpunkt. For det første er ingenting "gratis", alt av produkter og tjenester i samfunnet koster tid og ressurser. Hvis man hadde latt alt av skole og helse vært privat ville dette bare blitt mer og mer trivielt, etter hvert som konkurranse ville ført til bedre og billigere skole- og helsetjenester overalt (såvel som alle andre tjenester). Ved å dømme på utviklingen til land som har stor grad av økonomisk frihet ville det med svært høy sannsynlighet eksistert skoler og helsetjenester som ville vært ufattelig mye bedre enn det vi kan tenke oss i dag, til langt mindre total kostnad enn det eksisterende offentlige tilbudet.



Sitat av etse Vis innlegg
Problemet ligger litt i at du selv annerkjenner deg som en del av samfunnet - men jeg annerkjenner ikke deg som en del av mitt samfunn. Og skal du være en del av "mitt" samfunn må du også følge de felles reglene jeg har gått med på å godta, hvis ikke står du utenfor.
Vis hele sitatet...
Et samfunn er som sagt en samlebetegnelse på alle menneskene som samhandler og bor innenfor et visst geografisk område. Om man er del i det eller ikke er ikke noe man selv kan velge, annet enn gjennom handlinger. Selv om du nekter å samhandle direkte med meg, vil vi sannsynligvis indirekte nyte godt av fruktene av hverandres arbeid, og i tillegg bor vi begge i det geografiske landområdet Norge, så vi er en del av samme samfunn enten du liker det eller ikke.

Sitat av etse Vis innlegg
det er ikke helt objektivt - da dine meninger ar farget av et politisk syn. Akkurat som mine er. Du har en stor tro på at enkeltindivider kan fungere bra i et samfunn uten en felles sentralisert styringsenhet - jeg derimot har ikke så stor tro på enkeltindividene og ser på mennesker som generelt egoistiske. Og ser derfor problemer der man kan få stor forskjell på fattig og rik og det kan bli problematisk og sørge for hjelp til de som trenger det - noen vil hjelpe frivillig men langt i fra mange nok.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen politiske syn, så jeg har vansker for å tro at meningene mine er farget av noe slikt. Jeg har ikke stor tro på noe som helst, jeg er tross alt ikke religiøs. Jeg er en realist, og observerer at eksistensen av en stat ikke bare fører til ting som er imot mine egne felles preferanser, som mer konflikt, mindre velstand og økte sosiale forskjeller, men også imot de hevdede preferansene til forkjempere av staten.

Å si at mennesker er egoistiske som grunnlag for noe som helst er dessuten meningsløst, da egoisme er et meningsløst begrep. For å dømme om en handling er egoistisk eller ikke må man vite hva en person faktisk ønsker å gjøre, og den eneste måten å vite hva en person faktisk ønsker å gjøre er tilfeldigvis å se hvordan den handler. Det er med andre ord et sirkulært definert og meningsløst begrep.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Tjaaa, kriminelle? Eller folk som vil stjele, drepe og voldta. Lov og sikkerhet blir kanskje feil uttrykk, la oss si en sterk mafiaorganisasjon, på lik linje med håndheverne i kompetanse og antall.

Og hvordan blir ditt system annerledes enn staten om det inneholder lovløse? Sånn bortsett fra at hvem som helst kunne gjort hva som helst med de som er lovløse (drap, tyveri, de har tross alt ingen sikkerhet). Vi er basically der du vil være, bare at du ikke styrer lovene, og hvert "samfunn" har en stor landemasse (forskjellige land).

Edit: Også skruppelløse bedrifter kunne funnet på å lagt mye inn i ett korrupt maktorgan.
Vis hele sitatet...
De aller fleste i samfunnet ønsker personlig sikkerhet, og et ekstremt mindretall er mennesker som driver med vold, tyveri, drap, o.l. Selv om disse organiserte seg ville de aldri hatt nok ressurser til å kunne gjøre noe som helst. Å sammenlikne det med en mafiaorganisasjon er dessuten feil. Det mafia gjør er å kreve beskyttelsespenger innenfor et visst geografisk landområde (høres kjent ut?), og har ingenting med frivillighet å gjøre.

Når du sier "ditt system" så er det tydelig at du ikke har forstått hva jeg snakker om i det hele tatt. Jeg har ingen visjoner om noe system, det tilhører paradigmet med sentral planlegging, der noen lager et system som folk må handle etter. Alt jeg snakker om er bare hvordan man enkelt kan forbedre konfliktløsing ved å ikke ha noen stat, basert på prinsipper vi allerede vet om. Som jeg nevnte tidligere, så vil det være stor konkurranse om å forhindre konflikt og levere sikkerhet på best mulig måte, hvem vet hva slags briljante ideer vi ikke engang tenker på nå som vil være med på å bidra til det.
Sist endret av AXiMe; 8. april 2014 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
IDe aller fleste i samfunnet ønsker personlig sikkerhet, og et ekstremt mindretall er mennesker som driver med vold, tyveri, drap, o.l. Selv om disse organiserte seg ville de aldri hatt nok ressurser til å kunne gjøre noe som helst. Å sammenlikne det med en mafiaorganisasjon er dessuten feil. Det mafia gjør er å kreve beskyttelsespenger innenfor et visst geografisk landområde (høres kjent ut?), og har ingenting med frivillighet å gjøre.

Når du sier "ditt system" så er det tydelig at du ikke har forstått hva jeg snakker om i det hele tatt. Jeg har ingen visjoner om noe system, det tilhører paradigmet med sentral planlegging, der noen lager et system som folk må handle etter. Alt jeg snakker om er bare hvordan man enkelt kan forbedre konfliktløsing ved å ikke ha noen stat, basert på prinsipper vi allerede vet om. Som jeg nevnte tidligere, så vil det være stor konkurranse om å forhindre konflikt og levere sikkerhet på best mulig måte, hvem vet hva slags briljante ideer vi ikke engang tenker på nå som vil være med på å bidra til det.
Vis hele sitatet...
Okei, beklager, bytt ut "ditt system" med "anarki" da (og mangelen på en stat er anarki uansett hvor organisert det der).

Okei, la meg gi deg en liste på hvordan dette kan gå til helvete:
1. Jeg lager en suksessfull business.
2. Jeg leier inn noen til å arbeide for meg.
3. Jeg starter en ny business.
4. Samme som 2.
5. Jeg sparer en del penger, ettersom bedriftene mine er veldig lønnsomme.
6. Jeg finner en del store karer, som bare må trenes litt, betaler treninga.
7. Starter mitt eget håndhevingsfirma.
8. Er legit en stund, masse kontrakter.
9. Begynner å angripe folk (stjele, slå, ta gissel), tilbyr de som står meg i mot i andre håndhevingsfirma mer betalt for å joine meg, og bryte med sitt forrige firma, eller bli knust.
10. All bow down to Choobe.


Du ser ikke ett problem med at ett overseende organ ikke kan stoppe meg?
8.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg er helt uenig i utsagn som at "det til enhver tid er den sterkeste/mest levedyktige som styrer". Det er et helt tomt utsagn, som ikke gir mening med mindre du definerer den som styrer som den sterkeste/mest levedyktige, i hvilket tilfelle det er et sirkulært argument.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg leve med!
Det er jo en grunn til at det er de som styrer som styrer. I mangel på et bedre ord har jeg forsøkt å kalle dem "sterk" og "levedyktig". Hvilket ord ville du brukt?

Det virker som om du ser på meg som en meningsmotstander. Det er det ingen grunn til.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Igjen, hvorfor skal klassens bølle være definert som den sterkeste/mest levedyktige? Det du gjør er å definere enkelte kvaliteter ved enkelte folk og si at det er de kvalitetene som gjør folk sterkest/mest levedyktige, for så å si at de sterkeste/mest levedyktige er personene med disse kvalitetene. Sirkellogikk.
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt går jeg heller andre veien. Jeg sier ikke at han styrer fordi han er sterk. Jeg sier at han er sterk fordi han styrer. Han gjør som han vil, og ingen sier i mot ham, i alle fall lykkes de ikke med det. Det gjør at han er "sterk".

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg, som alle andre, har personlige preferanser.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Men det at du benytter disse i diskusjonen med meg, viser at vi diskuterer to forskjellige ting. I de observasjonene og tankene jeg gjør meg, er det ikke rom for preferanser i det hele tatt. Det er som sagt kun en observasjon av mekanismer og logiske konsekvenser, fullstendig blottet for det emosjonelle, moralske og "foretrukkede".

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Når jeg snakker om ting som "gunstig" og "ikke gunstig" om noen andre enn meg selv, så snakker jeg ut ifra deres eget påståtte perspektiv, slik at jeg kan forholde meg objektiv.
Vis hele sitatet...
Vel og bra, men da kommer du igjen inn på din egen ideologi og dine egne meninger om hvordan slikt best kan oppnås. Gjerne litt frem i tid, slik jeg tolker det. Jeg snakker om nuet, og kun om nuet.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Å tilnærme seg ting som etikk og moral fra et realistisk og objektivt perspektiv lar seg i aller høyeste grad gjøre, og bør absolutt være en del av tankene til enhver filosof/realist.
Vis hele sitatet...
Mulig. Nå proklamerer jeg ikke meg selv som verken en filosof eller en realist, men simpelthen en observatør. Jeg spekulerer ikke i hvorfor eller hvordan, og i alle fall ikke i hvordan ting burde være. Jeg ser kun handlinger og de konsekvenser det medfører, som per i dag gjør at staten står stødig i Norge.


Edit:
Jeg vil avslutte med å si at du har gode innlegg. Jeg tror ikke jeg har sagt et eneste sted at jeg er uenig i det du skriver. (For ordens skyld har jeg ikke sagt at jeg er uenig i de andre du diskuterer mot heller.) Men når jeg leser det du skriver, så føler jeg som sagt at du svarer på noe annet enn det jeg har i tankene. Det kan nok godt være min egen feil, fordi jeg merker selv at jeg ikke er flink til å ordlegge meg. Før jeg i det hele tatt begynte å skrive første innlegg her, var jeg usikker på om jeg i det hele tatt skulle begynne å skrive, fordi jeg visste jeg kom til å få problemer med å få frem hva jeg mener. Jeg har mange ganger tidligere vært i diskusjoner hvor den samme muligheten til å steppe inn med dette, har bydd seg, men da har jeg alltid latt være, fordi jeg ikke følte meg trygg på at jeg kunne ordlegge meg slik jeg ville. Denne gangen hoppet jeg i det, men det er åpenbart en språklig barriere her (som som sagt helt sikkert er min feil).

tl;dr avsnitt: Jeg er ikke uenig med deg. Jeg føler bare ikke vi diskuterer det samme.
Sist endret av Realist1; 8. april 2014 kl. 23:29.
Tror jeg vil oppsumere i stede for å sitere - for føler at debatten blir for mye på semantikk og litt at man snakker om hverandre. Man du tar for deg hvordan du mener at det å tvinge folk til å betale skatt og måtte leve etter et regelsett definert av en organisasjon du aldri sa deg enig i (her staten) er feil. Jeg kan forstå synspunktet ditt, og ser helt klart de etiske problemene rundt dette. Akkurat der hadde jeg aldri noe problem.

Det jeg prøver å få frem er at slik jeg ser det vil man alltid over tid ha en tendens til at et samfunn vil trekke mot et eller annet form for system. I enkelte tilfeller vil dette systemet komme av at en gruppe mennesker opparbeider seg nok makt og ved bruk av fysisk makt (og våpen) kan de f.eks. ta kontroll over områder og dermed tvinge folk til å måtte følge disse reglene - i andre tilfeller vil grupperinger gå sammen om å prøve å lage mer demokratiske systemer slik som vi har i dag. Jeg tror bare ikke vi mennesker er i stand til å kunne leve på en måte hvor alle respekterer hverandres individuelle frihet samt tror jeg grådigheten er litt for stor hos for mange mennesker.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det kan jeg leve med!
Det er jo en grunn til at det er de som styrer som styrer. I mangel på et bedre ord har jeg forsøkt å kalle dem "sterk" og "levedyktig". Hvilket ord ville du brukt?

Det virker som om du ser på meg som en meningsmotstander. Det er det ingen grunn til.
Vis hele sitatet...
Hvilket begrep jeg ville brukt for å beskrive de som styrer? Hva med..."de som styrer"? Hvorfor kalle en spade for noe annet enn en spade? Faktorene som ligger til grunne til at enkelte mennesker styrer er jo uhyre komplekse og kaotiske, men det er vel ingen vits i å bruke begreper som betyr andre ting i stedet for begrepet "de som styrer".

Vet ikke hva du legger i ordet meningsmotstander, jeg sier i alle fall bare det jeg mener er relevant for diskusjonen, og ytrer ulike tanker jeg har om det du skriver.


Sitat av Realist1 Vis innlegg
Selvsagt. Men det at du benytter disse i diskusjonen med meg, viser at vi diskuterer to forskjellige ting. I de observasjonene og tankene jeg gjør meg, er det ikke rom for preferanser i det hele tatt. Det er som sagt kun en observasjon av mekanismer og logiske konsekvenser, fullstendig blottet for det emosjonelle, moralske og "foretrukkede".
Vis hele sitatet...
Uenig. Bemerkelsen om at alle har personlige preferanser, og til og med hva disse er, er i aller høyeste grad relevant når man diskuterer slike emner objektivt. Hvis du gjør deg opp tanker om samfunnet uten å ta folk sine personlige preferanser med i betraktningen, vil du få et ufullstendig bilde. Du kan rett og slett ikke observere mekanismene bak og de logiske konsekvensene av de tingene som skjer i samfunnet hvis du ikke samtidig tenker på ting som følelser og preferanser.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vel og bra, men da kommer du igjen inn på din egen ideologi og dine egne meninger om hvordan slikt best kan oppnås. Gjerne litt frem i tid, slik jeg tolker det. Jeg snakker om nuet, og kun om nuet.
Vis hele sitatet...
Jeg har som sagt ingen ideologi, jeg er en renspekket realist. Alt jeg gjør er som sagt å observere hvilke ting som leder til hvilke andre ting, og poengtere dette for folk som ikke har den samme kunnskapen. Hvorvidt de velger å bruke dette eller ikke er opp til dem. Det handler med andre ord om hva de kan gjøre i nuet for å oppnå det de selv påstår å ønske. Jeg kan tross alt kun belage meg på det andre faktisk ytrer at de ønsker, da jeg ikke kan lese tankene deres.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mulig. Nå proklamerer jeg ikke meg selv som verken en filosof eller en realist, men simpelthen en observatør. Jeg spekulerer ikke i hvorfor eller hvordan, og i alle fall ikke i hvordan ting burde være. Jeg ser kun handlinger og de konsekvenser det medfører, som per i dag gjør at staten står stødig i Norge.
Vis hele sitatet...
Når du sier at du er en observatør, så er det i aller høyeste grad det realisme dreier seg om. Å observere hva som faktisk skjer, og hva det leder til. Jeg ser dog ikke noen grunn til å stoppe der, når man samtidig kan bruke denne informasjonen til å danne seg enda bedre bilder av hvordan ting henger sammen, og finne ut av hvordan og hvorfor, heller enn å måtte spekulere. Filosofi dreier seg i høyeste grad om logikk, og er et utmerket supplement til disse typene tankeganger. Greit nok at du kun ønsker å observere, med vi fører ikke to forskjellige diskusjoner fordi du kun gjør dette, der jeg velger å supplementere med enda mer informasjon om hvordan verden henger sammen.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Edit:
Jeg vil avslutte med å si at du har gode innlegg. Jeg tror ikke jeg har sagt et eneste sted at jeg er uenig i det du skriver. (For ordens skyld har jeg ikke sagt at jeg er uenig i de andre du diskuterer mot heller.) Men når jeg leser det du skriver, så føler jeg som sagt at du svarer på noe annet enn det jeg har i tankene. Det kan nok godt være min egen feil, fordi jeg merker selv at jeg ikke er flink til å ordlegge meg. Før jeg i det hele tatt begynte å skrive første innlegg her, var jeg usikker på om jeg i det hele tatt skulle begynne å skrive, fordi jeg visste jeg kom til å få problemer med å få frem hva jeg mener. Jeg har mange ganger tidligere vært i diskusjoner hvor den samme muligheten til å steppe inn med dette, har bydd seg, men da har jeg alltid latt være, fordi jeg ikke følte meg trygg på at jeg kunne ordlegge meg slik jeg ville. Denne gangen hoppet jeg i det, men det er åpenbart en språklig barriere her (som som sagt helt sikkert er min feil).
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig at du ønsker å kaste lys på noe som ikke kommer frem, men som tidligere nevnt kan jeg ikke lese tanker, og kan kun belage meg på det du faktisk ytrer. Denne diskusjonen handler i hovedsak om mine observasjoner og påpekelser av irrasjonaliteten bak å støtte eksistensen av en stat, når nevnte eksistens fører til det stikk motsatte av verdiene som får folk til å støtte den til å begynne med. Det er som sagt kun en observasjon, og jeg håper du som selvutnevnt observatør nå forstår hva det dreier seg om.

Sitat av etse Vis innlegg
Tror jeg vil oppsumere i stede for å sitere - for føler at debatten blir for mye på semantikk og litt at man snakker om hverandre. Man du tar for deg hvordan du mener at det å tvinge folk til å betale skatt og måtte leve etter et regelsett definert av en organisasjon du aldri sa deg enig i (her staten) er feil. Jeg kan forstå synspunktet ditt, og ser helt klart de etiske problemene rundt dette. Akkurat der hadde jeg aldri noe problem.

Det jeg prøver å få frem er at slik jeg ser det vil man alltid over tid ha en tendens til at et samfunn vil trekke mot et eller annet form for system. I enkelte tilfeller vil dette systemet komme av at en gruppe mennesker opparbeider seg nok makt og ved bruk av fysisk makt (og våpen) kan de f.eks. ta kontroll over områder og dermed tvinge folk til å måtte følge disse reglene - i andre tilfeller vil grupperinger gå sammen om å prøve å lage mer demokratiske systemer slik som vi har i dag. Jeg tror bare ikke vi mennesker er i stand til å kunne leve på en måte hvor alle respekterer hverandres individuelle frihet samt tror jeg grådigheten er litt for stor hos for mange mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre. Jeg mener ikke å høres krass ut, men når jeg deltar i diskusjon går jeg inn i en svært analytisk og kritisk modus, slik at jeg virkelig kan ta det folk sier for det det faktisk er, og selv produsere argumenter basert på dette og annen informasjon jeg besitter.

Jeg forstår at du ser det på den måten, og alt jeg prøver å forklare er diverse årsaker til at mennesker fint vil kunne klare seg uten noe slikt system i fremtiden, da mekanismene som ligger til grunne gjør at dette vil resonnere langt sterkere med folk sine individuelle verdier. Det er med andre ord opplysningen som er det viktige punktet her, og så fort alle mennesker er opplyste når det kommer til disse mekanismene, så vil det ikke ha noe å si om så hver eneste person på jorden var "grådig" (hva enn du legger i det), de ville fremdeles kommet frem til konklusjonen om at å samarbeide hadde vært det beste. Grunnet dette vil samfunnet uunngåelig bli slik før eller siden, alt jeg forsøker å gjøre er egentlig bare å fremskynde denne prosessen.

PS: import this
Sist endret av AXiMe; 9. april 2014 kl. 02:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Hvilket begrep jeg ville brukt for å beskrive de som styrer? Hva med..."de som styrer"? Hvorfor kalle en spade for noe annet enn en spade? Faktorene som ligger til grunne til at enkelte mennesker styrer er jo uhyre komplekse og kaotiske, men det er vel ingen vits i å bruke begreper som betyr andre ting i stedet for begrepet "de som styrer".
Vis hele sitatet...
Men styrer de egentlig? Prinsipielt er det ikke noen forskjell på deg og Obama. Dere kan begge gjøre nøyaktig hva dere vil. De som "styrer" har den makten at de kan nedfelle regler, og innføre sanksjoner mot de som blir tatt i å bryte med disse reglene. Du er likevel ikke tvunget til å følge disse. Dersom du skriver ned ti teite regler på baksiden av en grandiseske og kaller dette for lover, så er ikke disse reglene noe mindre "rett" enn grunnloven. Det er bare at det er flere som er villige til å tillegge grunnloven mening, enn pizzareglene dine. Det at folk slutter å akseptere en vedtatt, nasjonal lov, skjer jevnt og trutt det. Da blir det kanskje revolusjon, og man får nye folk som styrer, med nye regler. Det trenger ikke å være et flertall som kaster gamle lover til side. Det holder at de som står bak revolusjonen er sterkere enn de som holdt fast på de gamle lovene.

Legg merke til at jeg overhodet ikke diskuterer hva folk tenker, og hva som gagner folk mest, og hvorfor ditt og hvordan datt. Jeg konstaterer kun at det alltid er en grunn til at enkelte har makt. Den grunnen er at deres idé og gjennomførelse er sterkere enn "konkurrentene". I alle fall enn så lenge.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Uenig. Bemerkelsen om at alle har personlige preferanser, og til og med hva disse er, er i aller høyeste grad relevant når man diskuterer slike emner objektivt. Hvis du gjør deg opp tanker om samfunnet uten å ta folk sine personlige preferanser med i betraktningen, vil du få et ufullstendig bilde. Du kan rett og slett ikke observere mekanismene bak og de logiske konsekvensene av de tingene som skjer i samfunnet hvis du ikke samtidig tenker på ting som følelser og preferanser.
Vis hele sitatet...
Det er dette som gjør at vi diskuterer to forskjellige ting. Du snakker om en slags psykologisk, sosialantropologisk mekanisme, som forklarer hvorfor og hvordan mennesker forholder seg til autoriteter osv. Jeg snakker om en totalt sjelløs mekanisme, omtrent som om man var vitne til en kjemisk reaksjon. A, og B, dermed C. Totalt uten å blande inn menneskelig psyke, følelser og gunst.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg har som sagt ingen ideologi, jeg er en renspekket realist. Alt jeg gjør er som sagt å observere hvilke ting som leder til hvilke andre ting, og poengtere dette for folk som ikke har den samme kunnskapen. Hvorvidt de velger å bruke dette eller ikke er opp til dem. Det handler med andre ord om hva de kan gjøre i nuet for å oppnå det de selv påstår å ønske. Jeg kan tross alt kun belage meg på det andre faktisk ytrer at de ønsker, da jeg ikke kan lese tankene deres.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå er du igjen inne på dette med hva folk ønsker. Du bruker folks tanker, meninger og ønsker til å forklare hvorfor enkelte folk får makt, og argumenterer for hvorfor man ikke alltid skal respektere den makten. Dette temaet holder jeg meg langt unna, jeg synes som sagt bare det er fascinerende å se at noen får makt, og at alle likevel kan velge nøyaktig hvordan de selv vil opptre.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Denne diskusjonen handler i hovedsak om mine observasjoner og påpekelser av irrasjonaliteten bak å støtte eksistensen av en stat, når nevnte eksistens fører til det stikk motsatte av verdiene som får folk til å støtte den til å begynne med. Det er som sagt kun en observasjon, og jeg håper du som selvutnevnt observatør nå forstår hva det dreier seg om.
Vis hele sitatet...
"Denne diskusjonen" har hele tiden vært min observasjon, som du har forsøkt å korrigere, mens jeg har forsvart meg. Jeg forstår akkurat hva du snakker om. Legg merke til at mitt første innlegg i denne tråden sto helt alene. Det var ikke rettet mot noen, heller ikke mot deg. Det var ikke et svar til noen av dine poster. Det var rett og slett en adresseløs notis om hvor fascinerende verden er. Det var du som først valgte å svare meg (ikke omvendt), og dermed er "denne diskusjonen" på mine prinsipper. Jeg vet selv hva jeg mente i mitt første innlegg, uavhengig av hvor (lite) godt jeg fikk poenget frem. Jeg sier på ingen måte at det er din feil at vi ikke forstår hverandre. Men det betyr ikke at jeg tar feil i det jeg tenker.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det er godt å høre. Jeg mener ikke å høres krass ut, men når jeg deltar i diskusjon går jeg inn i en svært analytisk og kritisk modus, slik at jeg virkelig kan ta det folk sier for det det faktisk er, og selv produsere argumenter basert på dette og annen informasjon jeg besitter.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer dette også, selv om du skriver det til etse og ikke til meg.
Jeg synes du virker krass, og det synes jeg er synd, fordi det er ingen grunn til det. Jeg er i det store og hele enig i omtrent alt du sier. Vi har bare ikke koblet oss til samme frekvens i diskusjonen oss i mellom. Jeg ser svært få (ingen?) motsetninger mellom det du sier, og det jeg tenker. Vi er nok mye enigere enn du kanskje tror (nok en gang sikkert fordi jeg er dårlig til å ordlegge meg). Cheer up. Hvis jeg har problemer med å ordlegge meg, så er jo det mitt problem. Ingen grunn til å bli skarp i tonen.
Sist endret av Realist1; 9. april 2014 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
____________________
Ikke vet jeg om det har blitt påpekt tidligere i tråden, men nevnte Inngunn har vel frekventert Nyhetsspeilet i en årrekke om jeg ikke tar feil? Konspirasjonsteorienes vugge her i Norge.
Sitat av Matoub Vis innlegg
Ikke vet jeg om det har blitt påpekt tidligere i tråden, men nevnte Inngunn har vel frekventert Nyhetsspeilet i en årrekke om jeg ikke tar feil? Konspirasjonsteorienes vugge her i Norge.
Vis hele sitatet...
Du tar ikke feil, i tilegg er hun medleder for Vaksineaksjonen , anti-vax gjeng på høyeste nivå, er enda aktiv bidragsyter på speilet .
Sitat av Matoub Vis innlegg
Ikke vet jeg om det har blitt påpekt tidligere i tråden, men nevnte Inngunn har vel frekventert Nyhetsspeilet i en årrekke om jeg ikke tar feil? Konspirasjonsteorienes vugge her i Norge.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Du tar ikke feil, i tilegg er hun medleder for Vaksineaksjonen , anti-vax gjeng på høyeste nivå, er enda aktiv bidragsyter på speilet .
Vis hele sitatet...
Hva så om hun har skrevet på Nyhetsspeilet eller var med i vaksineaksjonen? Har det virkelig noe å si i denne saken her?

Jeg syns slik tankegang er virkelig snever. Med denne logikken så er man mer ute etter å diskutere person og ikke sak.

Om jeg var jævlig dårlig i alle fag på skolen bortsett fra matte, burde mattelæreren gi meg stryk fordi jeg er så dårlig i resten av fagene uten å engang se hva jeg har å vise til?

Og nei dette er ikke ett støtteinnlegg til å melde seg ut av staten, mer en bemerkning til en veldig ulogisk tankegang.

Vi nordmenn, eller menneskeheten generelt er veldig flinke til å sette folk i bås, og dømme sak utifra forinntatte inntrykk som i bunn og grunn ikke gjør annet enn å senke nivået på enhver diskusjon.
Sist endret av Pandabjørn; 24. april 2014 kl. 03:46.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Hva så om hun har skrevet på Nyhetsspeilet eller var med i vaksineaksjonen? Har det virkelig noe å si i denne saken her?

Jeg syns slik tankegang er virkelig snever. Med denne logikken så er man mer ute etter å diskutere person og ikke sak.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet har det faktisk noe å si, idet det peker med hele hånden på at denne personen ikke har bakkekontakt i det hele tatt. Derfor finner hun på fjerne sprell som å "melde seg ut av samfunnet" og lignende.
Sitat av bakkus Vis innlegg
I dette tilfellet har det faktisk noe å si, idet det peker med hele hånden på at denne personen ikke har bakkekontakt i det hele tatt. Derfor finner hun på fjerne sprell som å "melde seg ut av samfunnet" og lignende.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i denne personen og hva hun har sagt før, MEN det er ikke det som er poenget.

Selv en ødelagt klokke har rett 2 danger i døgnet.

Fordi en person har gjort mye rart, sagt mye rart i fortiden, så behøver ikke det å si at de ALLTID har feil. Det betyr ikke at denne personen ikke fortjener å bli hørt på ett saklig grunnlag i en annen sammenheng.

Å fortelle noen at de har helt feil på bakgrunn av noe en person har sagt om ett helt annet tema bør være en uting om man skal prøve å holde en noenlunde saklig diskusjon.
Sist endret av Pandabjørn; 24. april 2014 kl. 06:07.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i denne personen og hva hun har sagt før, MEN det er ikke det som er poenget.

Selv en ødelagt klokke har rett 2 danger i døgnet.

Fordi en person har gjort mye rart, sagt mye rart i fortiden, så behøver ikke det å si at de ALLTID har feil. Det betyr ikke at denne personen ikke fortjener å bli hørt på ett saklig grunnlag i en annen sammenheng.

Å fortelle noen at de har helt feil på bakgrunn av noe en person har sagt om ett helt annet tema bør være en uting om man skal prøve å holde en noenlunde saklig diskusjon.
Vis hele sitatet...

Hvorfor trekker du opp en gammel tråd om du ikke en gang har satt deg inn i den?

Som det er påpekt gang på gang i tråden så er damen fullstendig virkelighetsfjern, og i motsetning til en ødelagt klokke har jeg vanskelig for å tro at hun har rett noe som helst tid på døgnet.

Det er tatt opp gang på gang i tråden at hun har helt feil på grunn av det hun har sagt og gjort i denne saken, og så har det senere blitt tatt opp at det ikke er spesielt overraskende siden hun sier og mener så mye dumt ellers også.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i denne personen og hva hun har sagt før, MEN det er ikke det som er poenget.

Selv en ødelagt klokke har rett 2 danger i døgnet.

Fordi en person har gjort mye rart, sagt mye rart i fortiden, så behøver ikke det å si at de ALLTID har feil. Det betyr ikke at denne personen ikke fortjener å bli hørt på ett saklig grunnlag i en annen sammenheng.

Å fortelle noen at de har helt feil på bakgrunn av noe en person har sagt om ett helt annet tema bør være en uting om man skal prøve å holde en noenlunde saklig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at man bygger opp troverdighet da, hvis ene kompisen din alltid skulle snakke til deg om konspirasjonsteorier, og ene dagen sier at han skal gå til krig mot vindmøllene, ville du tenkt "jaja, hvis han mener det så greit" eller "oh boy, enda flere rare ting fra Konspirasjons-Kim"? Utenom det er det en del argumenter i denne tråden som ikke tar hensyn til hennes fortid.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvorfor trekker du opp en gammel tråd om du ikke en gang har satt deg inn i den?

Som det er påpekt gang på gang i tråden så er damen fullstendig virkelighetsfjern, og i motsetning til en ødelagt klokke har jeg vanskelig for å tro at hun har rett noe som helst tid på døgnet.

Det er tatt opp gang på gang i tråden at hun har helt feil på grunn av det hun har sagt og gjort i denne saken, og så har det senere blitt tatt opp at det ikke er spesielt overraskende siden hun sier og mener så mye dumt ellers også.
Vis hele sitatet...
Var ikke jeg som trakk fram denne tråden. Den lå helt øverst på listen over tråder med nye svar.

Din subjektive mening er at hun tar helt feil, dette betyr ikke at hun har HELT og fullstendig feil.

Og man finner iallefall ikke ut om hun har feil i dette tilfellet ved å diskutere hva hun har gjort før. Skal man finne ut av det så må man diskutere sakens tema.

Og trådens tema er det å melde seg ut av staten. Hva denne personen har ment om ufo, bilderberg og illuminati (ikke vet jeg) i en helt annen sammenheng blir bare avsporing og dårlig hersketeknikk i mine øyne.

Man unngår sak, for istedet svartmale person.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Nå har det seg sånn at man bygger opp troverdighet da, hvis ene kompisen din alltid skulle snakke til deg om konspirasjonsteorier, og ene dagen sier at han skal gå til krig mot vindmøllene, ville du tenkt "jaja, hvis han mener det så greit" eller "oh boy, enda flere rare ting fra Konspirasjons-Kim"? Utenom det er det en del argumenter i denne tråden som ikke tar hensyn til hennes fortid.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg prøvd å diskutere hvorfor han ville gått til krig mot vindmøller. Funnet den spesifikke sakens kjerne og argumentert ot dette.

Jeg ville ikke sagt at dette er feil fordi du snakka om illuminati i forgårs. Det er i mine ett bedritent dårlig argument.

Det blir litt som at mattelæreren min nekter å se på prøven min, eller vurdere det jeg gjør faglig, fordi jeg hadde fått stryk i alle de andre fagene mine fra før.
Sist endret av Pandabjørn; 24. april 2014 kl. 14:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette går vel på sannsynlighets beregning på hvor trolig kilden er utifra tidligere erfaringer/hendelser og omdiskuterte nylige hendelser tidligere i tråden.

Det blir litt som at mattelæreren min nekter å se på prøven min, eller vurdere det jeg gjør faglig, fordi jeg hadde fått stryk i alle de andre fagene mine fra før.
Vis hele sitatet...
Litt som dette, hadde du vært 2 år, fått utlevert Vgs. prøver og alt du leverte inn var kruseduller/ brukt som tegne-ark så hadde det ikke tatt lang tid før læreren din hadde nektet å bruke mer tid på prøvene dine, til du hadde utviklet deg til et akseptabelt nivå.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Og man finner iallefall ikke ut om hun har feil i dette tilfellet ved å diskutere hva hun har gjort før. Skal man finne ut av det så må man diskutere sakens tema.

Og trådens tema er det å melde seg ut av staten. Hva denne personen har ment om ufo, bilderberg og illuminati (ikke vet jeg) i en helt annen sammenheng blir bare avsporing og dårlig hersketeknikk i mine øyne.

Man unngår sak, for istedet svartmale person.
Vis hele sitatet...
Om du faktisk hadde lest tråden ville du sett at det er gjennomgående diskutert hvorfor hun tar fullstendig feil i denne saken. Det finner man altså ut ved å diskutere denne saken, og det har man gjort i denne tråden.

Så har mange også trukket frem at hun er riv ruskende gal og viser dette i saker og nettsteder hvor hun engasjerer seg. Å tilføre kontekst til hvilket tankeunivers denne damen lever i er hverken avsporing eller hersketeknikk, det er kontekst.
Jeg er enig i at damen virker tullerusk, men at hun er tullerusk betyr ikke at man kan avfeie alt hun kommer med som tullerusk. Hvis det hun sier virkelig er tullerusk, så kan man vise det ved å argumentere det i senk. Å feie hele diskusjonen under teppet med det usaklige argumentet at hele damen er helt på styr, blir feil måte å gjøre det på, og viser egentlig ingenting (annet enn at man selv er trangsynt, kanskje). Helt greit at hun åpner for diskusjon, og da må vi som er uenige med henne kunne svare på en saklig og redelig måte.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er enig i at damen virker tullerusk, men at hun er tullerusk betyr ikke at man kan avfeie alt hun kommer med som tullerusk. Hvis det hun sier virkelig er tullerusk, så kan man vise det ved å argumentere det i senk. Å feie hele diskusjonen under teppet med det usaklige argumentet at hele damen er helt på styr, blir feil måte å gjøre det på, og viser egentlig ingenting (annet enn at man selv er trangsynt, kanskje). Helt greit at hun åpner for diskusjon, og da må vi som er uenige med henne kunne svare på en saklig og redelig måte.
Vis hele sitatet...
Tråden har jo vist at man tar det hun faktisk har kommet med, og vist til at det er "tullerusk". Jeg opplever på ingen måte at diskusjonen har blitt feid under teppet med usaklige argumenter, og om mitt innlegg ble oppfattet slikt har jeg vært utydelig.

Men jeg mener altså at det å vise til at dette ikke er den eneste saken hvor Ingunn er ute å kjøre med sin virkelighetsoppfatning ikke er det samme som å hverken spore av debatten eller feie den under teppet.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Tråden har jo vist at man tar det hun faktisk har kommet med, og vist til at det er "tullerusk". Jeg opplever på ingen måte at diskusjonen har blitt feid under teppet med usaklige argumenter, og om mitt innlegg ble oppfattet slikt har jeg vært utydelig.

Men jeg mener altså at det å vise til at dette ikke er den eneste saken hvor Ingunn er ute å kjøre med sin virkelighetsoppfatning ikke er det samme som å hverken spore av debatten eller feie den under teppet.
Vis hele sitatet...
Nei, innlegget mitt var ikke myntet på deg.
Jeg er helt enig i at argumentene hennes har blitt kjempet i grusen så til de grader her i tråden. Men det er ikke alle som har vært helt saklige, og det er litt synd. Da blir man plutselig ikke så veldig mye bedre selv!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ingunn, nå med egen stat i huset som skal tvangsselges.

http://www.ta.no/nyheter/article7346140.ece
Hoho, då e det bare å samle kompisgjengen å stikke å okkupere seg en liten stat. Regner med hu ikke helt har fått millitær-delen på plass.
Sist endret av mr.roundtree; 11. mai 2014 kl. 23:00. Grunn: skriveleif
Tenkte det samme mr roundtree. Noen burde lære henne hvorfor man ikke ønsker å være en liten forsvarsløs stat...Bør ikke være verre enn å kaste henne ut, ta nøklene, og gi det til noen uteliggere. Og kanskje ta noen eiendeler så hun kjenner litt hvorfor man bør ha en liten hær i staten sin.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Ruh Vis innlegg
Tenkte det samme mr roundtree. Noen burde lære henne hvorfor man ikke ønsker å være en liten forsvarsløs stat...Bør ikke være verre enn å kaste henne ut, ta nøklene, og gi det til noen uteliggere. Og kanskje ta noen eiendeler så hun kjenner litt hvorfor man bør ha en liten hær i staten sin.
Vis hele sitatet...
Men kan vi i praksis gjøre dette uten å få politiet på nakken? Det er jo helt absurd at hun kan erklære huset sitt som en "sovereign state"
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men kan vi i praksis gjøre dette uten å få politiet på nakken? Det er jo helt absurd at hun kan erklære huset sitt som en "sovereign state"
Vis hele sitatet...
Hun kan jo fint erklære hva hun vil. Om det godkjennes av noen er jo en annen sak. Hun vil jo etterhvert miste kloakk, strøm og andre kommunale rettigheter. Men det er selvsagt ikke så lett som hun skal ha det til. I realiteten så tar jo hun grunnen fra Norge, og det er jo ikke lovlig. Det blir det samme som om sveige skulle gjøre det, eller et annet land for den saks skyld.

Så dersom i et ekstremt tilfelle hun skulle bli godkjent som egen stat så har hun et problem. For denne staten ved navn Niceland har nå tatt områder fra en annen suveren stat, Norge. Norge har da rett til å forsvare seg med de midler de mener er nødvendig.
hmm, lage et eget land tru? der alle kan gjøre hva de vil og leve fritt osv. Landet mitt skal hete ville vesten 2.0

blit jo nødt til å sette opp en tollstasjon utenfor huset hennes og nekte henne inngang til Norge
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men kan vi i praksis gjøre dette uten å få politiet på nakken? Det er jo helt absurd at hun kan erklære huset sitt som en "sovereign state"
Vis hele sitatet...
Nei, men hun kan ikke anmelde det uten å gå på tvers av prinsippene sine. Men hun lager vel et unntak også der inne i hodet sitt.