Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4005
Ta en kikk, på denne YouTube snutten på ca. 10,5 minutter. Hva synes dere om dette? Jeg blir iallefall ganske fascinert.

NRK's P2 Vert å vite hadde også et spesialprogramm om slimsopp og denne, der bl.a. professor Klaus Høiland og Morten Laane var med. Her ble det også tatt opp en del morsomme saker om slimsopp.

Jeg har selv lagd 2 "timelapse"r av en norsk art kalt trollsmør Fuligo septica. Av den første filmen reiste hårene mine seg over hele kroppen av spenning og glede, da jeg så over bildene første gangen. Den andre ble jeg litt skuffet, da jeg fikk for høy "framerate".
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. oktober 2013 kl. 20:42. Grunn: La inn en lenke
Frankrikes Solkonge
Jeg har absolutt ingen anelse om hvorfor dette er så fascinerende, men jeg er fascinert.
Jøss! er så mye spennende i naturen... blir like facinert hver gang jeg ser sånt :P Men ALT naturlig henger sammen.

litt off topic(kansje ikke?), men ble veldig facinert av denne videoen som var rellatert på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=63IDKUbh8kI . Den viser hvor sammensatt noen deler av naturen kan være! den der var litt skummel også :S
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Jøss! er så mye spennende i naturen... blir like facinert hver gang jeg ser sånt :P Men ALT naturlig henger sammen.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener noe "New age" eller spirituelt over dette, må jeg si meg totalt uenig! Men ellers er dette jo eksempler på:
evolusjon*(mye tid)=(mye rart)!

Sitat av visualn00b Vis innlegg
litt off topic(kansje ikke?), men ble veldig facinert av denne videoen som var rellatert på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=63IDKUbh8kI . Den viser hvor sammensatt noen deler av naturen kan være! den der var litt skummel også :S
Vis hele sitatet...
Parasitter som klusser med hjernen på vertsdyr, er det en del av.
Du har jo en hel soppslekt som heter Cordyceps, der du har en norsk art, nemlig Cordyceps militaris (rød åmeklubbe). Du har også en parasitt, som kødder med sneglehjerner.
Ellers er det en parasitt som også vi kan få. Denne heter Toxoplasma gondii, og det er funnet svake sammenhenger mellom denne og schizofreni, senking av reaksjonsevne og selvmord.
Men den har den morsomste effekten på rotter og mus. Normalt er rotter og mus livredd katteurin. Men Toxoplasma infiserte rotter og mus, blir seksuelt opphisset av lukten av katteurin, og det er nå ikke en "fetish", som er en livsforlenger, der i gården!

Hvis vi blir infisert, er det igjennom avføring fra katter. Og normalt merker en ingen ting, hvis en blir infisert. Men 20-40% av de som blir infisert, kan få symptomer som kyssesyken like etterpå. Men den er farlig for fostre, som ikke er født enda. Så gravide blir bestandig sjekket for denne.
[quote=amdb73;3008863]Hvis du mener noe "New age" eller spirituelt over dette, må jeg si meg totalt uenig! Men ellers er dette jo eksempler på:
evolusjon*(mye tid)=(mye rart)!

Snakker ikke om noe spirituelt i det hele tatt! Mener heller at er interessant å se hvordan en ting påvirker en annen. rett å slett evolusjon(som du sier). Naturens måte å hele tiden utvikle på og tilpasse seg andre arter og livsformer.

Er fortsatt facinert

Og nei. Er ikke inn helt inn i det dere "new age" greiene. hehe
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Tilbake til slimsopper. Hvis en vil finne slimsopp ute i naturen, er det viktig å gå sakte, og se på stokker og stubber, som er i riktig forråtningsstadium. Dette forråtningsstadiumet er vanskelig å beskrive, men treverket bør begynne å bli mykere, men ikke for mykt. Da kan du se noen rare fargeområder. Med lupe ser du en tynn tråd, med en kule på 0,1-1 mm i diameter. Og det kan være veldig mange på et lite område. Men bakdelen er, at en trenger (stereo)lupe og mikroskop for å bestemme de fleste av dem. Særlig i begynnelsen, da en kjenner dem dårlig.
Men noen slimsopper er ganske store også, trollsmør (den jeg har lagt ut timelapse av), heksespytt, bringbærslim, moseslim, sotegg, ulvemelk og sotstift er relativt store.

Jeg har ikke så peiling på slimsopp og sopp. Men jeg har en kompis, som begynner å få bra peiling. Men det er jeg som fikk han giret på dette, da jeg brente den "Verdt å vite spesial" om slimsopp på en CD til han. Så han kjøpte seg mikroskop og stereolupe.

Det meste jeg har lært om (slim)sopp, er etter turer med kompisen min, og noen års tråling på forumet "Spør en biolog!". Som er et supert forum for alle naturfagsinteresserte! Der jeg er mest innen plantedelen. Her er det flere nasjonale eksperter innen fagene, til og med en professor i biologi. Men det er "Eddi" og til dels "kremle" og "PerV" (som også er kompisen min), som er slimsoppeksperten(e). Men alle svarer i sin fritid, og gjør dette gratis og av egeninteresse. Sammen med at, det er på et ganske høyt vitenskapelig nivå.

Min kompis har funnet flere nye arter for Norge, og mange som ikke er mange funn av. Dette er til dels mye på grunn av, at nesten alle ikke ser og går forbi små klyser slimsopp. Så dem er veldig underrapportert! Så mange er antageligvis mye vanligere. Han har bl.a. funnet "sjeldene" arter på stubber o.l. i hagen sin.

Så denne gruppen og sekksporesopper er vel gruppene en bør studere, hvis du vil finne nye arter for Norge. Du kan også finne nye arter for vitenskapen, hvis du er riktig heldig.


Sitat av visualn00b Vis innlegg
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du mener noe "New age" eller spirituelt over dette, må jeg si meg totalt uenig! Men ellers er dette jo eksempler på:
evolusjon*(mye tid)=(mye rart)!
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om noe spirituelt i det hele tatt! Mener heller at er interessant å se hvordan en ting påvirker en annen. rett å slett evolusjon(som du sier). Naturens måte å hele tiden utvikle på og tilpasse seg andre arter og livsformer.

Er fortsatt facinert

Og nei. Er ikke inn helt inn i det dere "new age" greiene. hehe
Vis hele sitatet...
Men da er vi på "hyfelengde"! ;D
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tilbake til slimsopper. Hvis en vil finne slimsopp ute i naturen, er det viktig å gå sakte, og se på stokker og stubber, som er i riktig forråtningsstadium. Dette forråtningsstadiumet er vanskelig å beskrive, men treverket bør begynne å bli mykere, men ikke for mykt. Da kan du se noen rare fargeområder. Med lupe ser du en tynn tråd, med en kule på 0,1-1 mm i diameter. Og det kan være veldig mange på et lite område. Men bakdelen er, at en trenger (stereo)lupe og mikroskop for å bestemme de fleste av dem. Særlig i begynnelsen, da en kjenner dem dårlig.
Men noen slimsopper er ganske store også, trollsmør (den jeg har lagt ut timelapse av), heksespytt, bringbærslim, moseslim, sotegg, ulvemelk og sotstift er relativt store.

Jeg har ikke så peiling på slimsopp og sopp. Men jeg har en kompis, som begynner å få bra peiling. Men det er jeg som fikk han giret på dette, da jeg brente den "Verdt å vite spesial" om slimsopp på en CD til han. Så han kjøpte seg mikroskop og stereolupe.

Det meste jeg har lært om (slim)sopp, er etter turer med kompisen min, og noen års tråling på forumet "Spør en biolog!". Som er et supert forum for alle naturfagsinteresserte! Der jeg er mest innen plantedelen. Her er det flere nasjonale eksperter innen fagene, til og med en professor i biologi. Men det er "Eddi" og til dels "kremle" og "PerV" (som også er kompisen min), som er slimsoppeksperten(e). Men alle svarer i sin fritid, og gjør dette gratis og av egeninteresse. Sammen med at, det er på et ganske høyt vitenskapelig nivå.

Min kompis har funnet flere nye arter for Norge, og mange som ikke er mange funn av. Dette er til dels mye på grunn av, at nesten alle ikke ser og går forbi små klyser slimsopp. Så dem er veldig underrapportert! Så mange er antageligvis mye vanligere. Han har bl.a. funnet "sjeldene" arter på stubber o.l. i hagen sin.

Så denne gruppen og sekksporesopper er vel gruppene en bør studere, hvis du vil finne nye arter for Norge. Du kan også finne nye arter for vitenskapen, hvis du er riktig heldig.



Men da er vi på "hyfelengde"! ;D
Vis hele sitatet...
Lurer på om jeg skal ta meg en tur ut å lete! Bor langt ute i skogen, og er endel nedråtna hytter rundt omkring!

Ang. oppbevaring; noe som bør nevnes? næring?

BaDum- Tsss! :P
Sist endret av visualn00b; 12. oktober 2013 kl. 14:26.
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Artig!
Hvis de er modne, bør de tørkes. Hvis ikke bør de oppbevares fuktig, så dem modner. Men dette er vanskelig å beskrive med ord. Umodne ser ofte ut som en ørliten snor, med en kule/dråpe på tuppen. Mens på modnede individer blir denne dråpen/kulen omvandlet til noe som kan ligne en støvete farget bomullsdott. Og støvet er da sporer. Det er sporer, noen tråder og andre detaljer, man bruker til bestemming i mikroskop. Det er bl.a. en/flere art(er) som har krystaller av salter (kalsiumkarbonat CaCO3?) på overflaten.

Kompisen min bruker fototaparat med "supermakro" funksjon, og tar skikkelig nære bilder. Deretter bruker han en kniv å spikker løs ei flis med (slim)sopp på, og tar med hjem. Men dette er oftest veldig skjøre greier. Hvis han sender dem i posten til Eddi for identifisering, tar han (deler av) flisa, og limer denne i bunnen på en fyrstikkeske. Så (slim)soppne har beskyttelse av esken.

Hvis du har treg nettlinje, lønner det seg å beskjeære og forminske bildene, så den lengste siden er på ca. 900 pixler, før du legger dem inn på "Spør en biolog!". For javaskriptet på siden har en "timeout" funksjon på å ta imot bilder. Ellers er alle selvsagt velkommen til å spørre om naturfaglige problemer, og identifisering av arter der!
Men narkorelaterte spørsmål blir ikke svart på, eller en får ganske krass kritikk tilbake. Og det er noe som ikke er populært der.
Dæven, hadde vært sabla interessant å lage en topografisk pappmodell av Norge og la byene være havregryn, slik som i videoen, og sett hvilke årer slimsoppen lagde. Forslag til nasjonal transportplan?
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Dæven, hadde vært sabla interessant å lage en topografisk pappmodell av Norge og la byene være havregryn, slik som i videoen, og sett hvilke årer slimsoppen lagde. Forslag til nasjonal transportplan?
Vis hele sitatet...
Du er ikke den første, som tenker dette. Men jeg tenker plastikk istedet for papp. Da papp og vann sjeldent er en god kombinasjon!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du er ikke den første, som tenker dette. Men jeg tenker plastikk istedet for papp. Da papp og vann sjeldent er en god kombinasjon!
Vis hele sitatet...
Stemmer det, når jeg tenker meg om. Husk å filme om du skulle finne på noen flere prosjekter! Vurderer å ta lete etter denne skye arten selv, må si videoen i posten din inspirerte meg.
Så lenge man kan røyke den går det fint
Ricinus communis
aluminiumfluorid's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Stemmer det, når jeg tenker meg om. Husk å filme om du skulle finne på noen flere prosjekter! Vurderer å ta lete etter denne skye arten selv, må si videoen i posten din inspirerte meg.
Vis hele sitatet...
Den som var i den første filmen, og i Verdt å vite sendingene, vokser ikke i Norge. Arten er Physarum polycephalum, og den blir brukt, for den er lett å dyrke inne. Den må bestilles fra utlandet eller et universitet. Den er også veldig glad i store havregryn, men disse bør settes i stekeovnen en god stund ved 100-120 oC, så den blir sterilisert og muggsporer blir drept. Dyrkingsunderlaget bør også vaskes med sprit på forhånd.

Men den jeg lagde timelapse av, trollsmør kan en også prøve å dyrke. Jeg la en liten haug med gammel frokostblanding ved siden av den i fjor. Der den vokste på en gammel bjørkestubbe i plenen. Dagen etter var frokostblandingen redusert til en inntørket slimsoppmasse.

Og takk til oppfordring!



Sitat av grims Vis innlegg
Så lenge man kan røyke den går det fint
Vis hele sitatet...
Og du mener jeg skal ta denne posten serøst?
Hvis du absolutt skal røyke slim, så kan du heller snyte deg i et papir å røyke dette! Mye enklere dette, enn å løpe rundt i skogen, for å finne en liten slimsopp.