Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 883
Hei,

Innkjøp av NAS står for tur, og fra Komplett (gavekort, så ingen alternative butikker) har jeg funnet en bay og et par disker jeg lurer på om vil passe sammen?

Netgear ReadyNAS: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781685
Seagate Barracuda 4TB x2: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777135

Noen som har noe å utsette på dette? Må bare være helt sikker på at komboen vil passe sammen, både komponentmessig og plassmessig.

Ty!
Nas boksen har sata 300 diskene har 600. I tillegg hvordan oppsett ønsker du? Stripping eller speiling?

Men det vil fungere.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Toslots nas er tull for annet enn sikkerhetskopi iallefall.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Striping eller speiling? Det vet jeg ikke. Kjøper denne på vegne av min far, vet bare at han ønsker å ha et sted å lagre data over nettverket.

Hva er det med toslots som gjør den kun nyttig for backup, AtXbYeA?
Kjøp deg heller løse komponenter og bruk FreeNAS. Da har du mye større konfigurasjonsmuligheter, samt at du ikke begrenser antall disker som du vil ha.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Striping eller speiling? Det vet jeg ikke. Kjøper denne på vegne av min far, vet bare at han ønsker å ha et sted å lagre data over nettverket.

Hva er det med toslots som gjør den kun nyttig for backup, AtXbYeA?
Vis hele sitatet...
Toslots betyr enten raid0 (striping, som bare idioter kjører på annet en cachedisker) og raid1 (speiling som halverer lagringsplassen mot at du kan miste en disk) og ingen utbyggingsmuligheter.
Sist endret av AtXbYeA; 25. mai 2013 kl. 21:10.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Hva med en fireslots? Er det et bedre alternativ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fireslots gir deg mulighet til å kjøre RAID5, som gjør det enkelt å bygge ut kapasiteten senere, pluss at du har sikkerhet i at du kan miste en disk.

Eksempel med 2TB disker :

Toslots RAID 0 = 4TB, mister du en disk all data borte
Toslots RAID 1 = 2TB, kan fint miste en disk
Fireslots RAID 0 = 8TB, mister du en disk er all data borte
Fireslots RAID 1 = 4TB, du kan miste opptil to disker
Fireslots RAID 5 = 6TB, du kan miste en disk
Fireslots RAID 6 = 4TB, du kan miste to disker

Med QNAP kan du også fint bytte ut disker nårsomhelst (en disk i gangen) hvis du kjører RAID5, dette gjør at du kan bytte fra 2->4TB når det blir rimelig, få doblet kapasiteten uten nedetid eller sekundær kopiering.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fireslots gir deg mulighet til å kjøre RAID5, som gjør det enkelt å bygge ut kapasiteten senere, pluss at du har sikkerhet i at du kan miste en disk.

Eksempel med 2TB disker :

Toslots RAID 0 = 4TB, mister du en disk all data borte
Toslots RAID 1 = 2TB, kan fint miste en disk
Fireslots RAID 0 = 8TB, mister du en disk er all data borte
Fireslots RAID 1 = 4TB, du kan miste opptil to disker
Fireslots RAID 5 = 6TB, du kan miste en disk
Fireslots RAID 6 = 4TB, du kan miste to disker

Med QNAP kan du også fint bytte ut disker nårsomhelst (en disk i gangen) hvis du kjører RAID5, dette gjør at du kan bytte fra 2->4TB når det blir rimelig, få doblet kapasiteten uten nedetid eller sekundær kopiering.
Vis hele sitatet...
Så flott å vite - takk!
Sist endret av Maol33t; 30. mai 2013 kl. 20:00.