Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2838
Okei, så jeg orka ikke lenger å kjøre Windows på den tidligere skolePCen, da den brukte mer enn nok CPU på ingenting, og jeg hadde ikke noe installasjonsCD til ny installasjon. Derfor valgte jeg smart nok å installere Ubuntu i stede.

nå sitter jeg her og skriver på X10 mini pro, som forøvrig er helt forferdelig, og maskina mi har ikke nett, verken gjennom kabel til routeren eller trådløst.

jeg har en Dell Precision M4300, og Zyxel-modem/router fra Telenor.

Det kommer ikke opp noe trådløst nettverk, og jeg har lagt inn informasjon i Wireless-taben i Network Connections vinduet, men ingenting skjer.

Ka ska e gjør?
Skriv: sudo lspci
I en terminal og post resultatet her.
Om jeg husker rett nå, så måtte jeg hente nettverkskort-drivers fra Windows som allerede lå på maskinen i tilfelle Ubuntu skulle bli fucked.

Kan noen som er erfarne med Ubuntu bekrefte/avkrefte dette?
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Om jeg husker rett nå, så måtte jeg hente nettverkskort-drivers fra Windows som allerede lå på maskinen i tilfelle Ubuntu skulle bli fucked.

Kan noen som er erfarne med Ubuntu bekrefte/avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Nei dette er feil, linux og windows driverene er vidt forskjellige.
Sitat av Code39 Vis innlegg
Skriv: sudo lspci
I en terminal og post resultatet her.
Vis hele sitatet...

Det var jo en liten wall of text. Må se om det går an å laste opp bilde fra smartphonen min, men den er kanskje ikke smart nok! Terminalresultatet er såppas stort, så..
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Det var jo en liten wall of text. Må se om det går an å laste opp bilde fra smartphonen min, men den er kanskje ikke smart nok! Terminalresultatet er såppas stort, så..
Vis hele sitatet...
Kopier til en tekstfil, legg på en minnepenn og last opp til et pastebin.
x10 mini pro er ikke mye smart tlf nei
Yeah, hadde jeg bare hatt en minnepenn...
Vet ikke om det er mulig å se noe her? https://picasaweb.google.com/m/viewe...90859725542178
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Yeah, hadde jeg bare hatt en minnepenn...
Vet ikke om det er mulig å se noe her? https://picasaweb.google.com/m/viewe...90859725542178
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke sett noe da jeg ikke er medlem...
Hmm, mye knoting senere kom jeg frem til at jeg kunne laste opp bildet til denne adressen gjennom Picasa
http://i25.lulzimg.com/980c6f.jpg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det integrerte kortet er iallefall fullt supportert av lunix, så ser ingen grunn til hvorfor kabel ikke skulle fungere.

Hva viser ifconfig når du har kabel i ?
Høres ut som pebcak.
åpne en terminal (ctrl+alt+t).

Kode

sudo su -
og deretter

Kode

dhclient eth0
Den integrerte "dhcpklienten" i gnome overstyrer dhclient, og er et forbasket mæl.
prøv kommandoene over og se om du får nett, deretter kan du paste resultatet av denne:

Kode

ifconfig
Sist endret av RandomiZed; 8. august 2011 kl. 20:27.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Høres ut som pebcak.
åpne en terminal (ctrl+alt+t).

Kode

sudo su -
og deretter

Kode

dhclient eth0
Den integrerte "dhcpklienten" i gnome overstyrer dhclient, og er et forbasket mæl.
prøv kommandoene over og se om du får nett, deretter kan du paste resultatet av denne:

Kode

ifconfig
Vis hele sitatet...
Eller enda enklere

Kode

sudo dhclient eth0
KISS
Sist endret av AtXbYeA; 8. august 2011 kl. 20:28.
Enkelte debianmiljø tillater en ikke å kjøre ifconfig uten å sudo eller å være root.
Jeg mener derfor det er enklere å kjøre 'sudo su -' først.
Eth0:
link encap:Ethernet HEaddr 00:21:70:78:3a:d8
inet addr:10.0.0.5 Bcast:10.0.0.255 Mask: 255.255.255.0
Inet6 addr: fe8::221.70ff:fe78:3ad8/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:41 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:6174 (6.1 kb) TX bytes:'12837(12.8 kb)
interrupt:17

lo:
link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask: 255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 scope:host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:2080 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2080 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:165392(165.3 kb) TX bytes:165392(165.3 kb)

ooooh, lei av å skrive på mobilen gitt.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Eth0:
link encap:Ethernet HEaddr 00:21:70:78:3a:d8
inet addr:10.0.0.5 Bcast:10.0.0.255 Mask: 255.255.255.0
Inet6 addr: fe8::221.70ff:fe78:3ad8/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:30 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:41 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:6174 (6.1 kb) TX bytes:'12837(12.8 kb)
interrupt:17

lo:
link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask: 255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 scope:host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:2080 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2080 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:165392(165.3 kb) TX bytes:165392(165.3 kb)

ooooh, lei av å skrive på mobilen gitt.
Vis hele sitatet...

Du ser ut til å få en IP fra routeren din, så sant du ikke bruker statisk IP.
Vis du får IPen din fra routeren kan du prøve å pinge den. For å finne IPen til routeren din kan du bruke:

Kode

route -n
under gateway burde det stå noe som 10.0.0.1 eller lignende.
Så kan du prøve å pinge denne med:

Kode

ping 10.0.0.1 (routerens adresse)
Bare for å spørre et dumt spørsmål, du har trykket BÅDE med venstre og høyre museknapp på nettverksikonet? Begge knapper gir deg menyer, men kun den ene viser nettverkene som er tilgjengelige..
Pinget mot 10.0.0.138, og får en stadig voksende liste med
64 bytes from 10.0.0.138: icmp_req=120 ttl=254 time=noen ms.

edit: it works! Yeay, takk!
Sist endret av Maol33t; 8. august 2011 kl. 20:56.
Så kan du prøve å ping 8.8.4.4, viss du får svar er du teknisksett på nett. Viss det funker kan du prøve å pinge www.vg.no etc.
Skriver nå fra min gamle Precision med en skjerm som tipper litt frem og tilbake, men som er mye raskere enn Windows XP! Tusen takk folkens, nå kan jeg endelig bruke laptopen igjen! +kp til alle.
Har du Wifi på PCen? Kan hjelpe deg å sette opp dette også.

edit: mozilla-bugs
Sist endret av Code39; 8. august 2011 kl. 21:01.
Nei, ser ikke ut til at det er WiFi på den. Får ikke dratt ut kabelen nå, men det står "Wired Network - device not managed".
Viss du har en Dell Precission M4300 så har du et Wifi kort. Vill du ha hjelp til å sette dett opp eller?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har trådløst nettverk, det synes på lspci'en din.
@AtXbYeA;
Dro ut kabelen nå, og nettsiden bare lastet, helt til jeg måtte sette i kabelen igjen på grunn av en samtale jeg har. Virker ikke som at jeg har trådløst nett akkurat nå i hvert fall!

@Code39:
Ja, er det noe drivere eller lignende? Jeg har for så vidt null peiling på Ubuntu, ville bare ha noe annet enn Windows.
Kan du poste lspci her nå som du har nett? Skal nok få ordnings på det vettu.
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 0c)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 PCI Express Root Port (rev 0c)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 02)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 02)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 6 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G86M [Quadro FX 360M] (rev a1)
03:01.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. Cardbus bridge (rev 21)
03:01.4 FireWire (IEEE 1394): O2 Micro, Inc. Firewire (IEEE 1394) (rev 02)
09:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5755M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
0c:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4311 802.11a/b/g (rev 01)
Vis hele sitatet...
There ya go! Den ble liksom litt lang å skrive på not-so-smartphonen min.
Hmm viss du fikk nett over kabel isted, hvorfor bruker du ikke dette i stedet for smart-phonen?

Det trådløse nettverkskortet ditt er et Broadcom BCM4311, du skal bruke wl-driveren til dette kortet.

Du kan starte driveren med:

Kode

sudo modprobe wl
Det er ikke helt sikkert at driveren er installert viss ikke må du gå til System->Settings->Hardware drivers
Navnet er noe annet i den norske versjonen av Ubuntu, noen måneder siden sist jeg brukte Ubuntu. Men du får en pekepinn. Driveren du er ute etter er i alle fall "wl". Du finner masse nyttig ved å søke litt på google også.
Måtte bruke Additional Drivers eller noe sånt? Kom ikke noe i terminal da jeg tasta inn det du skrev i "kodeboksen".

Ser sånn her ut i Additional Drivers-vinduet:
http://i25.lulzimg.com/c45a40.png
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Måtte bruke Additional Drivers eller noe sånt? Kom ikke noe i terminal da jeg tasta inn det du skrev i "kodeboksen".

Ser sånn her ut i Additional Drivers-vinduet:
http://i25.lulzimg.com/c45a40.png
Vis hele sitatet...
Ja da skulle det virke, right? Du kan aktivere Nvidia driverene mens du holder på også, samme vinduet.
Jeg må være helt stokk dum, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg slår på forbindelsen til trådløse? Står "Enable Networking" ER PÅ (<- edit) når jeg venstreklikker på nettverksikonet, men så står det "Wired Network - device not managed", og har på "Connect Automatically" på nettverket.
Sist endret av Maol33t; 8. august 2011 kl. 22:33.
Hvis du høyre-klikker på netverks-ikonet på "verktøy-linja" får du opp: "Enable Network" og "Enable Wireless" med en hake ved siden av begge to? Viss du venstre klikker hva står det under wired connection og wireless connection? Kan du laste opp noen screen shots?



edit: Har du en Wifi-knapp på PCen? Sjekk at denne er på.
Sist endret av Code39; 8. august 2011 kl. 22:42.
Om jeg høyreklikker på ikonet får jeg bare opp "About", "Lock To Panel" osv., ingenting relevant i forhold til nettverksikonet! Men "Enable Networking" er avhuket, men er ikke noe "Enable Wireless" der.

Ja, er en WiFi-knapp/"slide" på siden, og den er på, men WiFi-lampa lyser ikke!
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Om jeg høyreklikker på ikonet får jeg bare opp "About", "Lock To Panel" osv., ingenting relevant i forhold til nettverksikonet! Men "Enable Networking" er avhuket, men er ikke noe "Enable Wireless" der.

Ja, er en WiFi-knapp/"slide" på siden, og den er på, men WiFi-lampa lyser ikke!
Vis hele sitatet...
Og hva får du opp ved å venstre-klikke? Står der noe om Auto eth0?

Etter å ha installert driverene vil jeg anbefale deg å restarte PCen.

Etter det kan installere ett program som viser statusen på WiFi-kortet, dette heter rfkill og kan installerest slik:

Kode

sudo apt-get install rfkill
Du kan sjekke statusen på kortet med:

Kode

sudo rfkill list all
Skal prøve dette litt senere, og oppdaterer posten da, men akkurat nå er det en dokumentar det er verdt å følge med på, gitt!

Leste nå posten din på nytt, og tror jeg feiltolka spørsmålet som noe veldig avansert :P .. Nei, står ingenting spesielt om "Auto eth0"!

Alright, så nå restarta jeg PC'en, og da funka ikke nettet igjen. Måtte gå igjennom det meste av det som ble posta på førstesiden her. Før jeg tok kommandoene i posten til RandomiZed, så var gatewayen en helt annen adresse. Først da jeg hadde brukt de kommandoene kunne jeg bruke route -n og pinge, for så å komme meg på nett. Veldig merkelig!?

RFKill viser:
0: dell-wifi: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: no
Vis hele sitatet...
Sist endret av Maol33t; 8. august 2011 kl. 23:21.
Prøv å skru bryteren for Wifi av og på igjen.. Måtte gjøre dette for at det skulle fungerere på en Acer One, uten at jeg vet hvorfor. :P
Prøvde å gjøre dette nå, men virker ikke som at WiFi-knappen har noe funksjon, for PCen reagerer ikke når jeg slår den av/på.
Det ser ut til at Wifi-knappen har fått lagt til snarveien for å toggle WiFi'en på og av, ingen krise det. Wifi-interfacet ser ut til å vere oppe mtp. at Rfkill viser at det ikke er blokkert. Under der det står "Enable Networking" i Network-applet'en skal det stå "Enable Wireless" har du mulighet til å hake av denne nå? Eller er den grået ut enda?

Kan du kjøre denne kommandoen og poste output?:

Kode

iwconfig
og:

Kode

ifconfig
btw hvilken versjon av Ubuntu kjører du?
Sist endret av Code39; 10. august 2011 kl. 02:01.
Sånn ser det ut under WiFi-knappen:
http://i25.lulzimg.com/b04520.png

Iwconfig:
http://i25.lulzimg.com/a1ae54.png

Ifconfig:
http://i25.lulzimg.com/f8075c.png

Jeg kjører Ubuntu 11.04 - the Natty Narwhal