Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3462
Hei!

Er ny Mac-bruker, og har hatt MBPen min i en drøy måned. Problemet er at den har bare en 128GB SSD harddisk, noe som ikke er særlig mye mtp. programmene jeg ønsker å ha på den, spesielt når det er skolestart og programmer i den sammenheng også må inn på maskina.

Så derfor lurer jeg på om det er noen eksterne harddisker som er ekstra greie å bruke i forhold til å kjøre programmene fra de, dvs. å installere programmet på harddisken? Kan Thunderbolt brukes til dette? Har enda til gode å se noe nytte i denne funksjonen, men med overføringshastigheten som den leverer burde det vel etter hvert komme eksterne harddisker som kan kjøre programmer?
Er jo bare å velge en eller annen harddisk. Så installerer du programmene i egne mapper som du lager på harddisken.
så lager du snarvei, på de programmene du trenger, til skrivebordet. så er vell saken biff??

Jeg har en WD 1tb, black med USB 3.0, å den funker helt greit, hehe
Ok, det du må gjøre er følgende: installér programmet du vil overføre på maskinen din, og bruk deretter programmet "appzapper" som avinstallerer alle filer til et program for å finne disse skjulte filene.

Når du har funnet ut hvor de sjulte filene til programmet ligger, lager du undermappene hvor filene ligger på den eksterne disken. Dvs. Dersom er skjult fil ligger på /application support/adobe/trololooll.lål må du lage mappen application support og deretter mappen adobe og putte den skjulte fila dær.

Samme med programmer i applications mappa, disse må ligge i en mappe som heter "applications" på disken.

Skulle gjerne forklart med bilder, men har bare ifonen for hånden akkurat nå.
er det ikke bare å installere programmene og så kjøre dem?
Tenkte for så vidt mer på hvordan hastigheten på programmet ville bli påvirket av at det er lagret på en ekstern harddisk. Blir det stor forskjell? Takk for begge svar, skal oppskriften din så fort jeg går til anskaffelse av en harddisk, Turbo.

Edit: ville det for eksempel vært mulig å installere nye, krevende spill på en ekstern harddisk, for så å spille de på grei kvalitet?
Sist endret av Maol33t; 16. juni 2011 kl. 21:03.
tenkter du på at USB-hastighet er lavere enn SATA/SSD? for det stemmer jo. men ikke så mye lavere at det vil ha noe å si for akkurat dette. ihvertfall ikke i min (eller noen andre jeg kjenner sin) erfaring.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Tenkte for så vidt mer på hvordan hastigheten på programmet ville bli påvirket av at det er lagret på en ekstern harddisk. Blir det stor forskjell? Takk for begge svar, skal oppskriften din så fort jeg går til anskaffelse av en harddisk, Turbo.

Edit: ville det for eksempel vært mulig å installere nye, krevende spill på en ekstern harddisk, for så å spille de på grei kvalitet?
Vis hele sitatet...
Har kjørt photoshop cs 2 direkte fra en ekstern harddisk på en maskin som som skal være steril fra "warez" og det fungerte uten problemer!

Spill skulle nok ikke bli noe problem, men dersom det er hastighet du ser etter, ville jeg gått for firewire istedenfor usb på disken.
Høres bra ut ! Ja, var i hovedsak det jeg tenkte på, Alex.

Ser at LaCie utgir/skal utgi en ekstern harddisk som bruker Thunderbolt, men det skjer vel ikke før om en liten stund .. Så får prøve en disk som støtter FireWire om dette er kjappere .
Hvis du installerer iWork istede for Microsoft Office, og samtidig unnlater å installere Gar[b[ageband så kan jeg ikke se hvordan du skal klare å fylle opp 128GB med programmer og OS.

Alt av programvare på Mac skal kunne kjøres fra hvilken disk som helst, men Adobe sine programmer vil visstnok ikke kjøres fra en disk som er formatert med case-sensitive, journaled.

Jeg ville vurdert en Drobo-S

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har kjørt photoshop cs 2 direkte fra en ekstern harddisk på en maskin som som skal være steril fra "warez" og det fungerte uten problemer!
Vis hele sitatet...
Den blir ikke steril for warez av den grunn, da alle preferansefiler og hjelpefiler blir lagt på systemdisken.

http://www.drobo.com/products/drobo-s.php
Sist endret av fxxked; 16. juni 2011 kl. 21:20.
Skal se an Drobo-S! Jeg har en del spill osv., samt Windows 7 m.m., så går til innkjøp av en ekstern om det fyller seg mer opp nå etter hvert.