Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1970
Har i det siste tenkt på å dyrke litt selv, kun for eget bruk fordi jeg er lei av upresise dealere og varierende kvalitet og hele stresset med å fikse god ganja. Men gidder helt ærlig ikke investere penger og masse tid på å lage ett proft growroom. Så har lekt meg litt hjemme i boden. Det består av følgende.

Store blomsterpotter med jord (med næring og lecakuler for å gi oksygen til røttene)

Vifte for å sirkulere luft

Inn luft via lufteluke ca 180 cm over pottene

En lampe med helt vanlig 60w pære over hver potte.

Mitt spørsmål er da følgende, blir dette noe greie på når man gjør det så enkelt og "ghetto"? Noen som har nyttig tips/erfaringer?

På forhånd takk
Bytt ut de vanlige pærene med sparepærer, så har du kanskje en sjanse. Men mest sannsynlig vil ikke dette gå bra.
Du kommer ingen vei med ei helt vanlig 60w glødepære.. Les deg opp på emnet først du!
Trådstarter
7 0
Har lest en god del om dette men står ikke så mye om vanlige pærer. Bare om lyskontraster og fargeskalabehov i forskjellige vekstfaser. Lurer bare på om det kan blir smokeable pot selvom man ikke er Dr.Greenthumb :P har ikke tid til å drive som gartner på si heller.
Kjøp sparepærer eller lysrør med riktig spekter.. 5600k til vekst og 2700 til blomstring. Vanlige lyspærer er bortkasta tid..
Du kan få kjøpt kraftige sparepærer på ebay.co.uk til vanlig e27 sokler til ganske god pris (søk: 105w cfl).


Ellers vil jeg anbefale deg å lese deg opp på emnet. Du trenger ikke å være gartner på heltid for å få det til, men det er ofte mye som skal stemme..
Her (post #4) finner du en guide som jeg tror passer veldig bra til ditt prosjekt. Den tar for seg dyrking med et budsjett på ca 500kr, som i tillegg kan strekkes ut over tid, for det er ikke alt utstyr du trenger med en gang.
Låner tråden litt..
Jeg lurer på hvor kraftig ett kullfilter må være, når det skal stå inne i et dyrketelt ca 1x1x2m. Jeg har sett på de som er på cropshop. Kan noen gi meg en peke meg i riktig retning?
Sist endret av GlobalBalloon; 24. mai 2011 kl. 18:15.
Hei, vurderer sterkt å selge mitt komplette dyrkeutstyr siden jeg overhodet ikke har plass til det på soverommet mitt..

Jeg har brukt mye tid og penger på prosjektet men ser nå at jeg faktisk må selge det uansett.
Det har kun blitt brukt i 2mnd så det er som nytt, Har kviteringer på nesten alt, selger dette kun som en pakke og håper på seriøse tilbakemeldinger.


Utstyr:

1 stk BioBizz Bio-Grow 1L ( Hydrohagen.no)
1 stk BioBizz Bio-Bloom 1L ( Hydrohagen.no)
1 stk BioBizz TopMax 1L ( Hydrohagen.no)
1 stk Cooltube inc.reflektor 49cm ( Hydrohagen.no)
1 stk Powerplant Super HPS 600w ( Hydrohagen.no)
2 stk Ventrilasjons rør Flexi 127ø p/10mtr ( Hydrohagen.no)
1 stk Rück Kanalvifte RK 125 ø L 350m3 ink.Termostat ( Hydrohagen.no)
1 stk Wilco Carbonfilter 250m! 125/250 ( Hydrohagen.no)
1 stk Flens Vegg Avsluttnings Stykke 125ø ( Hydrohagen.no)
4 kvm Easy Grow Diamant Mylar ( Hydrohagen.no)
2 stk Plagron Bat Mix 50Ltr ( Hydrohagen.no)
2 stk Easyroller set ( Hydrohagen.no)
1 stk Lumatek 600w ballast ( Hydrohagen.no)
1 stk EnviroGrow CFL 300w Super Cool White Lamp ( Hydrohagen.no )
1 stk Sun Mate Grow CFL reflector ( Hydrohagen.no )
1 stk Darkroom Telt DR-100 mylar 100x100x200 cm ( Hydrohagen.no )
1 stk Hurricane Klype Vifte ( Hydrohagen.no )
1 stk ROOT!T Rooting Gel ( Hydrohagen.no )
1 stk ROOT!T FLEXIMIX Plug-Bag 50 ( Hydrohagen.no )
2 stk Stiklings Boks Liten ( Hydrohagen.no )
1 stk 5 meter Forlengelseskabel (Designbelysning.no)
1 stk Kanalvifte 125mm 322m2 (Designbelysning.no)
1 stk Kullfilter 125mm/400mm (Designbelysning.no)
1 stk Timer for intill 4x900W (Desigbelysning.no)
2 stk Wilfa Vifte (Designbelysning.no)
2 stk Vann fuktere ( Biltema )
1 stk Ph Måler vanntett ( Hydrohagen)
1 stk Magnesiumsulfat
Masse potter og DiV +++

Nypris ca 17000kr ( Ikke brukt i 2mnd engang)

Som dere ser er dette et Blomstrings telt ( 100 *100 * 200), utstyr til veggrom ( Jeg har selv bygd en boks, den blir kastet visst ikke kjøper vil ha den også) og utstyr til stiklinger.

Ser helst at kjøper henter utsyret. Jeg bor i møre og romsdal.
Kontakt meg på så kan vi diskutere pris.

Mvh Noras
OT : Jeg orket ikke lage meg en ny tråd, så jeg bruker din i håp om svar

Vil det funke helt greit med en 400W HPS Vekstlampe for nykuttede stiklinger? Håper de ikke blir grillet :P ( Har ikke 250w pære eller sparepærer tilgjengelig)

Jeg vet jo selvfølgelig at den er alt for sterk for unge stiklinger, men det er vell bare å øke avstanden mellom lampen og plantene betydelig? Sånn oppunder taket.. 2m ca?!?

Håper på svar
Sitat av sonixx Vis innlegg
OT : Jeg orket ikke lage meg en ny tråd, så jeg bruker din i håp om svar

Vil det funke helt greit med en 400W HPS Vekstlampe for nykuttede stiklinger? Håper de ikke blir grillet :P ( Har ikke 250w pære eller sparepærer tilgjengelig)

Jeg vet jo selvfølgelig at den er alt for sterk for unge stiklinger, men det er vell bare å øke avstanden mellom lampen og plantene betydelig? Sånn oppunder taket.. 2m ca?!?

Håper på svar
Vis hele sitatet...
Ikke kjør lampa på dem med en gang, de har ikke rotsystem til å ta seg nytte av alt lyset unasett. Sett dem under noen helt standard lysstoffrør,om du har det på badet feks er det et fint sted for stiklinger. Det er nok lys for dem for en 14dagers tid.