Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1600
Jeg har en transportbane som det går masse bokser på, jeg trenger en kontroll som er veldig nøyaktig for at lokket på boksene står ordentlig på. Jeg må ha mulighet til å legge inn en hvis offsett da boksene kan variere litt i høyde, ca 1 mm.
Jeg har tenkt på fotoceller med sender å mottager men er ikke sikker på at det kan være nøyaktig nok(hvis du vet om noen fotoceller som er det så si ifra).
Har også et par andre forslag, men kunne tenkt meg noen inspill fra noen elektronerder her, er bare maskinteknikker så min fordypning i automasjon er ikke så stor.

Click image for larger version

Name:	Untitled.jpg
Views:	204
Size:	7,8 KB
ID:	8407
hva med og måle hvor høye disse boksene som har skjeive lokk er kontra de uten og sette opp ett slikt skråstag over transportbåndet som skiller feil fra rekti? bare en veldig rask og jalla løsning som ikke innebærer noe morro eletronikk
Dersom lokket ikke står ordentlig på, vil det sikkert være en differanse på minst 2mm, hvis du setter opp en fotocelle til å bli brutt på 1.1mm og opp, vil jo dette funke.
Sist endret av Spelly; 26. november 2010 kl. 11:52.
Overskuddsmateriell
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
hva med og måle hvor høye disse boksene som har skjeive lokk er kontra de uten og sette opp ett slikt skråstag over transportbåndet som skiller feil fra rekti? bare en veldig rask og jalla løsning som ikke innebærer noe morro eletronikk
Vis hele sitatet...
Hvis transportbåndet er av myk gummi kan man vell risikere at boksene velter av ett slikt system, hvis de er skeive og at er riktig mål på ene sida som kommer først til skråstaget vil du også risikere at den kiler seg fast mellom staget og båndet.

jeg tror jeg ville gått for fotoselle av noe slag, eventuelt en laserstråle som blir brutt, den vil være ganske nøyaktig
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Jeg skal prøve å unngå veltede bokser, skal sette inn en sylinder som skyver de ut fra banen og inn på ett bufferbord.
Jeg tenkte meg fotocelle av noe slag, trenger bare å finne en type som er nøyaktig nok. Jeg har også tenkt på og måle refleksjonenretningen fra lokket ovenfra da disse lokkene som regel står skeivt hvis de ikke er ordentlig på, problemet er da hvis det er noen små deformasjoner på lokket som kan gi utslag.
Er sender og mottager med optisk fiber en bra løsning?
Jeg ville ha forsøkt en optisk løsning på dette problemet. Rett en lyskilde ned mot et rett lokk, og legg merke til hvor refleksen havner. Gjør det samme mot et skjevt lokk. En fotosensor kan da brukes til å detektere fravær av refleks = skjevt lokk.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
Jeg ville ha forsøkt en optisk løsning på dette problemet. Rett en lyskilde ned mot et rett lokk, og legg merke til hvor refleksen havner. Gjør det samme mot et skjevt lokk. En fotosensor kan da brukes til å detektere fravær av refleks = skjevt lokk.
Vis hele sitatet...
Har vært innom tanken der ja, tror det kan være en bra løsning, grunn til at jeg spør er for og finne en løsning som de fleste er enig i. Morsomt met slike oppgaver.
Bruke en LDR krets og en laser stråle som akkurat "streifer" lokket når lokket er rett. Og når loket er offset bryter lystrålen? Det ville jeg gått for!
Sist endret av Xzip; 26. november 2010 kl. 13:13.
Ville ikke brukt ldr. Heller analog eller digital ir sensor.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelpen, blir nok en ir løsning med optisk fiber med sender og mottager, på denne måten får jeg mest nøyaktig stråle. Får bare håpe det fungerer i praksis.
Ville vært fint med en video for å se hvordan systemet ditt funker.
Hva med å benytte seg av ekko eller en annen måte å måle høyden på boksen (målt ovenifra)?
Slik at du får ut en verdi når boksen er helt rett, og så en lavere verdi når boksen er høyere enn det den skal være.
den enkleste måten ville ha vært en fotocelle med to enheter og laser ståle i mellom ettersom det er det som er lettest og stille inn. bare og søke etter fotocelle 12V på google
Sist endret av Safewood1; 26. november 2010 kl. 22:08.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva med å benytte seg av ekko eller en annen måte å måle høyden på boksen (målt ovenifra)?
Slik at du får ut en verdi når boksen er helt rett, og så en lavere verdi når boksen er høyere enn det den skal være.
Vis hele sitatet...
Kan mikke dette bli ganske dyrt?
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Absoultt en bra løsning, mye enklere for meg å lage en brakett som er nøyaktig og. Tusen takk