Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 8998
Er det noen som har erfaring eller kunnskap om hvordan man skaffer, tilbereder og tilvenner seg rått kjøtt. Har prøvd og finne litt om det på google men det var ikke lett og finne noe brukbart noe. Noen gode linker hadde vært satt pris på.
Jepp, jeg har masse erfaring!

Selv spiser jeg økologisk biff, som jeg kverner selv i min hånddrevne kjøttkvern. Jeg tilbereder det ikke på annen måte. Tilvenning er ganske enkelt, man starter med en liten bit og øker gradvis inntaket.

Nyttige tips:
Aldri spis rått kjøtt som lukter vondt eller på annen måte virker dårlig!
Ikke spis rått svinekjøtt, det er veldig vanlig med trikiner (parasitter) i svin!
www.waisays.com - min absolutt favoritt resource når det kommer til rå mat! Sjekk ut forumet og seksjonen for "animal foods".

Lykke til!
Sist endret av felix_poker; 25. mai 2010 kl. 17:55.
Fugl og svin skal vist ikke være bra å spise rått.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Tusen takk
I norge så testes hver eneste gris som slaktes for trikiner.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Fugl og svin skal vist ikke være bra å spise rått.
Vis hele sitatet...
Jeg har spist begge deler uten problemer. Fraråder dog svin, pga. trikiner. Fugl spiser jeg imidlertid ukentlig, i perioder daglig. Hovedsakelig kylling, men også and og rype ved enkelte anledninger.

Av annet rått kjøtt har jeg spist: Reinsdyr, lam, elg og masse forskjellig sjømat, som laks, torsk, sei, makrell, tunfisk, østers, kongekrabbe, kamskjell og torskerogn.
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor i alle dager skal du spise rått kjøtt?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
I norge så testes hver eneste gris som slaktes for trikiner.
Vis hele sitatet...
Jasså? Det var jeg ikke klar over! Utdyp gjerne med kilder, og hvordan de tester.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor i alle dager skal du spise rått kjøtt?
Vis hele sitatet...
Det er langt sunnere enn varmebehandlet kjøtt
Kan ikke tro det er mye tilbereding av rått kjøtt
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har spist begge deler uten problemer.....
Vis hele sitatet...
Har hørt at rå fugl er en hovedgrunn til Campylobacter (en bakterie), som er den vanligste årsaken til tarmsykdommer og diarè over hele verden.
Sist endret av Sixpounder; 25. mai 2010 kl. 18:09.
Du tar feil
The Rebel's Avatar
Trådstarter
Jeg liker smaken av rått kjøtt

Den siste meldingen var ment til nitrofis, Glemte og sitere
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Har hørt at rå fugl er en hovedgrunn til Campylobacter (en bakterie), som er den vanligste årsaken til tarmsykdommer og diarè over hele verden.
Vis hele sitatet...
Meget mulig. Jeg er dog ikke syk mer enn maksimalt 1-2 ganger i året og spiser rå kylling 3-4 ganger i uken

Merk at jeg er klar over risikoen for bakterieinfeksjoner og at jeg har spist utelukkende rå mat i 2,5 år, og antakelig har bygget opp en resistens mot de vanligste bakteriene i matvarene jeg spiser.

Jeg har spist rå kylling, fisk og egg i Danmark, Sverige, England og Kroatia; land som har langt mer av f. eks. salmonella enn her i Norge, og jeg har bare blitt syk et par ganger, og da forbigående (kvalme som varer 1-2 timer).
Sist endret av felix_poker; 25. mai 2010 kl. 18:13.
Virker ikke som om triktiner er veldig utbredt i Norge. Jeg ville tatt større hensyn ved inntak av kjøtt fra andre land, spesielt hvor standaren på kontroller antakeligvis er lavere enn her i Norge. Alle Svin og Hest blir (i hvert fall) pr november 08 sjekket for dette. Dersom du kjøper kjøtt direkte fra gård ville jeg tatt andre forhåndsregler.
Synes selv at rått kjøtt/fisk er utmerket smaks- og konsistensmessig, men det blir dessverre lite av dette i hverdagen.
Beklager ev. skriveleif.
Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201971
Felix: Spiser du ikke varmebehandlet mat? Spiser du også kun rå grønnsaker for eksempel? Har tenkt selv å prøve ut raw food opplegget for en stund, men da som vegetarianer, er ikke overbegeistret for kjøtt egentlig og skal det ned som biff så skal det være nærmest svartsvidd, hehe. Vil også prøve et kosthold for en stund uten mel, sukker, preparert kjøtt (som pålegg), sukker erstatninger som aspartam eller sucrose, koffein og alkohol. Prøver egentlig å finne et kosthold som passer for meg og som er mulig å leve opp til uten å blakke seg eller herpe kroppen.
Sitat av Weili Vis innlegg
Felix: Spiser du ikke varmebehandlet mat? Spiser du også kun rå grønnsaker for eksempel? Har tenkt selv å prøve ut raw food opplegget for en stund, men da som vegetarianer, er ikke overbegeistret for kjøtt egentlig og skal det ned som biff så skal det være nærmest svartsvidd, hehe. Vil også prøve et kosthold for en stund uten mel, sukker, preparert kjøtt (som pålegg), sukker erstatninger som aspartam eller sucrose, koffein og alkohol. Prøver egentlig å finne et kosthold som passer for meg og som er mulig å leve opp til uten å blakke seg eller herpe kroppen.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg spiser bare rå mat. Mest frukt og grønnsaker, men også mye oljer (oliven kokos), tørket frukt, fisk, egg, kjøtt og nøtter.

Det er enkelte som får såkalt "raw vegan" kosthold til å fungere, men det krever mye innsikt i ernæring, og man må være svært påpasselig med hva man spiser. Man er også mer eller mindre avhengig av vitamin B12-tilskudd.

Om man derimot spiser litt rå eggeplomme eller fisk daglig, slipper man tilskudd, og når lettere anbefalt mengde av de forskjellige næringsstoffene.

Sjekk ut siden jeg linket til litt lenger opp! En spennende kostholdsteori og en fascinerende diett
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Syns grunnen "fordi det er sunnere enn varmebehandlet mat" er litt vag. Det finnes da tonnevis av andre måter å holde seg sunn på? Og er det ikke langt tyngre for fordøyelsen å spise kjøttet rått?

Har på ingen måte noe imot at folk spiser rått kjøtt. Selv kan jeg lett spise rå fisk f.eks. Lurer bare på hvorfor dere bruker akkurat denne måten til å holde dere sunne på.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Syns grunnen "fordi det er sunnere enn varmebehandlet mat" er litt vag. Det finnes da tonnevis av andre måter å holde seg sunn på? Og er det ikke langt tyngre for fordøyelsen å spise kjøttet rått?
Vis hele sitatet...
Klart man kan spise usunt, men trene som en gal, eller røyke, men spise veldig sunt. Eller drikke mye alkohol, men aldri røre sigg. Personlig holder jeg meg sunn på alle måter

Når det gjelder varmebehandling, så dannes det flere mutagene forbindelser ved oppvarming av mat. Hvis man ikke varmer opp maten er det mindre av disse; ergo er mate sunnere (mindre skadelig).

Det er letter for kroppen å fordøye rått kjøtt, forutsatt at det behandles tilstrekkelig mekansik (kverning før inntak, tyggeing før svelging). Dette kan begrunnes med at kjøttets proteiner er inntakte, og lettere for kroppen å bryte ned i enkelte aminosyrer.
Felix:

Når du spiser f.eks rå kylling, hva spiser du som tilbehør, og marinerer du den på noen måte? Kjøper du kyllingfilet, eller hel frossen/fersk?
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Felix:

Når du spiser f.eks rå kylling, hva spiser du som tilbehør, og marinerer du den på noen måte? Kjøper du kyllingfilet, eller hel frossen/fersk?
Vis hele sitatet...
Jeg spiser som oftest skivet fersk kyllingfilet (økologisk, fra Holte Gård) med spisemoden avocado. Ofte med en rå eggeplomme eller to over.

Når det gjelder fisk er det greit å spise fisk som er dypfryst i minst to døgn (parasitter).
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Når det gjelder varmebehandling, så dannes det flere mutagene forbindelser ved oppvarming av mat. Hvis man ikke varmer opp maten er det mindre av disse; ergo er mate sunnere (mindre skadelig)..
Vis hele sitatet...
Hva i all verden mener du med dette?

Mener du at det er større sjangse for at DNA'et til kjøttet muterer og så at menneskekroppen tar opp DNA'et til seg selv og at dette kan være farlig?

Det virker som en absurd tankegang. Kjøttet dør jo når du varmer det - og er stort sett dødt allerede før. Så eventuelle DNA-mutasjoner får ikke muligheten til å i praksis transplanetere seg til de faktiske cellene i kjøttet du spiser. Videre fungerer ikke menneskekroppen slik at DNA'et til spiselig materie opptas i kroppen - det forholder seg til det faktiske næringsinnholdet, ikke genoppskriftene til andre arter.

Det som derimot *er* en fare er levende bakterier og virus. Hvis du lar være å varme kjøttet så står disse en større sjangse for å overleve - og da utgjøre en fare for live og helse.

Det å varmebehandle kjøttet er så absolutt en god idè som er sunnere.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Når det gjelder fisk er det greit å spise fisk som er dypfryst i minst to døgn (parasitter).
Vis hele sitatet...
Mange virus og bakterier som fint går i dvale når du fryser dem ned.
Sist endret av Kinseek; 25. mai 2010 kl. 19:39.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hva i all verden mener du med dette?

Mener du at det er større sjangse for at DNA'et til kjøttet muterer og så at menneskekroppen tar opp DNA'et til seg selv og at dette kan være farlig?

Det virker som en absurd tankegang. Kjøttet dør jo når du varmer det - og er stort sett dødt allerede før. Så eventuelle DNA-mutasjoner får ikke muligheten til å i praksis transplanetere seg til de faktiske cellene i kjøttet du spiser. Videre fungerer ikke menneskekroppen slik at DNA'et til spiselig materie opptas i kroppen - det forholder seg til det faktiske næringsinnholdet, ikke genoppskriftene til andre arter.
Vis hele sitatet...
Du misforstår!

Jeg snakker om mutagene stoffer som oppstår under varmebehandlingen, slik som heterosykliske aminer
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det som derimot *er* en fare er levende bakterier og virus. Hvis du lar være å varme kjøttet så står disse en større sjangse for å overleve - og da utgjøre en fare for live og helse.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at det er farlig å innta enkelte bakterier og virus. Imidlertid er dette enkelt å unngå hvis man sørger for å spise ferske råvarer. Det er veldig lett å oppdage om rå kylling er dårlig (den lukter vondt), mens kylling tandoori-rester som har stått i kjøleskapet noen dager kan være full av salmonella og e. coli uten at man merker det, da krydderet maskerer lukten.

Husk også på at det er helt vanlig å spise rå fisk i form av sushi. Dette er ikke regnet for risikosport. Rått kjøtt er også forhåldsvis vanlig (tartar og carpaccio).
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Mange virus og bakterier som fint går i dvale når du fryser dem ned.
Vis hele sitatet...
Jepp, men så var det jo parasitter jeg snakket om, primært rundormer. Disse dør ved dypfrysing. Derfor skal all fisk som brukes til sushi i Norge dypfryses.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Klart man kan spise usunt, men trene som en gal, eller røyke, men spise veldig sunt. Eller drikke mye alkohol, men aldri røre sigg. Personlig holder jeg meg sunn på alle måter

Når det gjelder varmebehandling, så dannes det flere mutagene forbindelser ved oppvarming av mat. Hvis man ikke varmer opp maten er det mindre av disse; ergo er mate sunnere (mindre skadelig).

Det er letter for kroppen å fordøye rått kjøtt, forutsatt at det behandles tilstrekkelig mekansik (kverning før inntak, tyggeing før svelging). Dette kan begrunnes med at kjøttets proteiner er inntakte, og lettere for kroppen å bryte ned i enkelte aminosyrer.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det holder for meg. Er nok alt for vandt til å relatere til sunnhet som et balansert forhold mellom proteiner, karbohyderat og fett. ^^

Hva er igrunn motivasjonen? Og hvordan finner du belønning for måten du spiser på (om du ser behovet for det)? Er det ganske enkelt den generelle følelsen og viten av at du er sunn?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Klart man kan spise usunt, men trene som en gal, eller røyke, men spise veldig sunt. Eller drikke mye alkohol, men aldri røre sigg. Personlig holder jeg meg sunn på alle måter

Når det gjelder varmebehandling, så dannes det flere mutagene forbindelser ved oppvarming av mat. Hvis man ikke varmer opp maten er det mindre av disse; ergo er mate sunnere (mindre skadelig).

Det er letter for kroppen å fordøye rått kjøtt, forutsatt at det behandles tilstrekkelig mekansik (kverning før inntak, tyggeing før svelging). Dette kan begrunnes med at kjøttets proteiner er inntakte, og lettere for kroppen å bryte ned i enkelte aminosyrer.
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig så tar jeg ikke så mye av dette innlegget for god fisk. Dette grunner i at det meste er løse påstander som jeg ikke ser belegget for.

Det første jeg vil ta opp er problematiseringen av oppvarming av matvarer. Det stemmer at ved steking av stivelse kan det dannes akrylamid, og at det kan dannes hetrosykliske aminer ved steking av kjøtt. Men så kommer det faktum at alle gifter er avhenigig av dosen. Og det er ikke store mengdene av disse stoffene i stekt mat, spesielt hvis en ikke svir eller brenner maten.
En annen side av saken er at det er tryggere med stekt/varmebehandlet mat, når en ser på faren for infeksjoner. Steking og koking av mat dreper bakterier.

På det ernæringsmessige så kan jeg ikke forstå hvorfor det er lettere for kroppen å bryte med proteiner som er hele enn proteiner som har blitt brutt noe ned. Det vil jeg gjerne at du forklarer. For meg synes det mer sannsynlig at de allerede delte proteinene vil være lettere å bryte ned.

Jeg mener også at du skal være forsiktig med å proklamere at du lever sunnere uten å vise til hvorfor det du gjør er så mye bedre. Og da gjerne med noen vitenskaplige publikasjoner eller andre gode kilde.

Til slutt vil jeg si at det vikigste for å være sunn i min mening er å ha et balansert kosthold, der kroppen får de essensielle næringstoffene fra frukt og grønt, kjøtt, egg og melk. Alt med måte og pass på at det totale energiinntaker står i stil til forbruket, slik at en unngår overvekt.
Videre så er det også viktig å holde seg i form, dette har god forebyggende effekt. De som lurer litt mer på dette kan lese de siste artiklene på denne nettsiden:
http://www.ntnu.no/isb/mfel1050/pensum
Artiklen fra Myers et. al. viser en god sammenheng mellom god for og overlevelse.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg spiser som oftest skivet fersk kyllingfilet (økologisk, fra Holte Gård) med spisemoden avocado. Ofte med en rå eggeplomme eller to over.
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg personlig er helt sinnsykt at du klarer å gjennomføre. Hvordan smaker egentlig dette?

Du virker som en fyr som har et utrolig bevisst forhold til det å være sunn. Hvor har du dine viktigste kilder på at de stoffer som oppstår under varmebehandlingen er kreftfemkallende? Hva med på bare koke det hele? Da kommer du ikke opp til mer enn 100 grader i hvertfall, har du noen temperaturer som man må holde seg under før proteinene blir farlige?

Hva er det som er usundt med å steke biffen? Når kjøttet kommer opp i en viss temperatur skjer det endringer i proteinene. Det er derfor stekeskorpen blir så fantastisk god. Jeg forstår ikke hvordan du kan si nei til denne gode stekeskorpen, fordi det er usunt. HVA er det som har overbevist deg så vanvittig at du har gitt avkall på det?
Sitat av thomasf Vis innlegg
Skjønner. Det holder for meg. Er nok alt for vandt til å relatere til sunnhet som et balansert forhold mellom proteiner, karbohyderat og fett. ^^
Vis hele sitatet...
Hehe, det er jo sånn de fleste ser på det
Sitat av thomasf Vis innlegg
Hva er igrunn motivasjonen? Og hvordan finner du belønning for måten du spiser på (om du ser behovet for det)? Er det ganske enkelt den generelle følelsen og viten av at du er sunn?
Vis hele sitatet...
Interessant spørsmål!

Jeg finner stor glede i å eksperimentere med kosthold av flere grunner:
1. For science! Jeg er kostholdsnerd og studerer ernæring på deltid!
2. Jeg føler meg bedre (jevnere energinivå, bedre søvnkvalitet, får mer ut av trening) og ser bedre ut (renere hud, mindre overflødig fett, mer definert).
3. Som du sier; viten om at man er sunn.
4. Ønske om et langt og godt liv, uten helseproblemer.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du misforstår!

Jeg snakker om mutagene stoffer som oppstår under varmebehandlingen, slik som heterosykliske aminer
Vis hele sitatet...
Hm, dette var litt nytt og interessant for meg. Orker ikke akkurat nå grave i forskningen som er gjort - men jeg vil skyte inn at wikipedia-artikkelen ikke nevner noe om såkalte "tradeoff". Med det mener jeg at det spiller liten rolle om 1% av personer som spiser varmebehandlet kjøtt får kreft om 10% får virus. .

Nå sitter jo ikke jeg på konkrete tall, men jeg er av oppfattelsen at det er klokt å drepe kjøtte så godt du kan - og så får du ta sjangsen på at visse kjemikalier kan ha utviklet seg. ("kjemikalier" i denne sammenhengen et dårlig utrykk for farlige deler i maten - ellers har det blitt et teit uttrykk for "farlige moderne greier").

Naturlige virus og bakterier vil jo trives best i kjøttvev som ikke er varmebehandlet og som ikke har moderne kjemikalier - fakta som de som kjemper for "økologisk" aldri nevner.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, jeg er klar over at det er farlig å innta enkelte bakterier og virus. Imidlertid er dette enkelt å unngå hvis man sørger for å spise ferske råvarer. Det er veldig lett å oppdage om rå kylling er dårlig (den lukter vondt), mens kylling tandoori-rester som har stått i kjøleskapet noen dager kan være full av salmonella og e. coli uten at man merker det, da krydderet maskerer lukten.
Vis hele sitatet...
At noe er "ferskt" betyr ikke at sykdomsbringene ting som bakterier og virus i kjøttet ikke finnes. Klarer du lukte på mennesker om de er forkjølte, har AIDs eller andre sykdommer? (svette fra feber kanskje, men la oss se bortifra det, du ville ikke merke det i kjøtte uansett)

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Husk også på at det er helt vanlig å spise rå fisk i form av sushi. Dette er ikke regnet for risikosport. Rått kjøtt er også forhåldsvis vanlig (tartar og carpaccio).
Vis hele sitatet...
Og det er også høyere risiko for mennesker å dø av ubehandlet kjøtt av fisketypene de fisker opp i stillehavet som brukes til Sushi - ergo mer usunt men kanskje mer smakfullt eller statusbetont å konsumere...

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jepp, men så var det jo parasitter jeg snakket om, primært rundormer. Disse dør ved dypfrysing. Derfor skal all fisk som brukes til sushi i Norge dypfryses.
Vis hele sitatet...
Finnes enda de bakterier og virus som pent overlever fryseren din...

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg finner stor glede i å eksperimentere med kosthold av flere grunner:
1. For science! Jeg er kostholdsnerd og studerer ernæring på deltid!
2. Jeg føler meg bedre (jevnere energinivå, bedre søvnkvalitet, får mer ut av trening) og ser bedre ut (renere hud, mindre overflødig fett, mer definert).
3. Som du sier; viten om at man er sunn.
4. Ønske om et langt og godt liv, uten helseproblemer.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er jeg imponert og enig i holdningen din, men jeg mener at mye av "naturlig og økologisk fremfor moderne kjemikalieindustri"-tankegangen er naivt, fordummende og skadelig .
Sist endret av Kinseek; 25. mai 2010 kl. 20:09.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hehe, det er jo sånn de fleste ser på det

Interessant spørsmål!

Jeg finner stor glede i å eksperimentere med kosthold av flere grunner:
1. For science! Jeg er kostholdsnerd og studerer ernæring på deltid!
2. Jeg føler meg bedre (jevnere energinivå, bedre søvnkvalitet, får mer ut av trening) og ser bedre ut (renere hud, mindre overflødig fett, mer definert).
3. Som du sier; viten om at man er sunn.
4. Ønske om et langt og godt liv, uten helseproblemer.
Vis hele sitatet...
5. Smaken?
Noen som har prøvd seg på hulemann-dietten, eller evt. har noe lurt å si om denne?
Sitat av kaasin Vis innlegg
For å være helt ærlig så tar jeg ikke så mye av dette innlegget for god fisk. Dette grunner i at det meste er løse påstander som jeg ikke ser belegget for.
Vis hele sitatet...
Pek gjerne på de "løse påstandene". Alt kan backes opp
Sitat av kaasin Vis innlegg
Det første jeg vil ta opp er problematiseringen av oppvarming av matvarer. Det stemmer at ved steking av stivelse kan det dannes akrylamid, og at det kan dannes hetrosykliske aminer ved steking av kjøtt. Men så kommer det faktum at alle gifter er avhenigig av dosen. Og det er ikke store mengdene av disse stoffene i stekt mat, spesielt hvis en ikke svir eller brenner maten.
Vis hele sitatet...
Hvem avgjør hva som er mye eller lite? Har du noen forskningsrapporter som ser på den samlede mengden karsinogener vi får i oss gjennom maten (ikke bare hver enkelt faktor, isolert)?

Sjekk også ut Wikipediaartikkelen jeg linket til.
Sitat av Wikipedia
Researchers have identified 17 different HCAs resulting from the cooking of muscle meats that may pose human cancer risk. NCI's Division of Cancer Epidemiology and Genetics found a link between individuals with stomach cancer and the consumption of cooked meat, and other studies for colorectal, pancreatic, and breast cancer is associated with high intakes of well-done, fried, or barbecued meats. People who eat medium-well or well done beef were more than three times as likely to suffer stomach cancer as those who ate rare or medium-rare beef
Vis hele sitatet...
Sitat av kaasin Vis innlegg
En annen side av saken er at det er tryggere med stekt/varmebehandlet mat, når en ser på faren for infeksjoner. Steking og koking av mat dreper bakterier.
Vis hele sitatet...
Som sagt; det er lett å unngå bakterieinfeksjoner fra rå mat. Bruk luktesansen, øynene og fornuften. Jeg spiser rå kylling, fisk og kjøtt hver eneste dag, og har gjort det i flere år. Jeg vet om flere andre som har gjort det samme. Jeg har hørt om mange fler som har blitt dårlige av (varmebehandlet) kebab enn av sushi. Sitter du på statistikk som sier det motsatte eller har personlige erfaringer som peker i motsatt retning?
Sitat av kaasin Vis innlegg
På det ernæringsmessige så kan jeg ikke forstå hvorfor det er lettere for kroppen å bryte med proteiner som er hele enn proteiner som har blitt brutt noe ned. Det vil jeg gjerne at du forklarer. For meg synes det mer sannsynlig at de allerede delte proteinene vil være lettere å bryte ned.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på enzymatisk nedbrytning i magesekk og tynntarm, og nedbrytning/endring av kjemisk struktur som følge av varmebehandling. Istedenfor at proteinet er brutt ned fra før, kan det være endret på en slik måte at enzymene som skal bryte det ned fungerer dårligere.
Sitat av kaasin Vis innlegg
Jeg mener også at du skal være forsiktig med å proklamere at du lever sunnere uten å vise til hvorfor det du gjør er så mye bedre. Og da gjerne med noen vitenskaplige publikasjoner eller andre gode kilde.
Vis hele sitatet...
Jeg lever sunnere fordi jeg inntar mindre giftige og kreftfremkallende stoffer. Jeg tar en kalkulert risiko når det kommer til bakterier. Min erfaring tilsier at denne risikoen er liten, i alle fall her i Norge, hvor matvarekontrollen er god og klimaet relativt kaldt. Jeg anbefaler alle å finne et kosthold de trives med, og som funker for dem
Sitat av kaasin Vis innlegg
Til slutt vil jeg si at det vikigste for å være sunn i min mening er å ha et balansert kosthold, der kroppen får de essensielle næringstoffene fra frukt og grønt, kjøtt, egg og melk.
[
Vis hele sitatet...
Helt enig, bortsett fra at jeg ikke er noen stor fan av melkeprodukter

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
5. Smaken?
Vis hele sitatet...
I forgot!

Man blir i blant så vitenskapelig og helsefreakete at man glemmer smaken!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jepp, jeg spiser bare rå mat. Mest frukt og grønnsaker, men også mye oljer (oliven kokos), tørket frukt, fisk, egg, kjøtt og nøtter.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvor gammel du var når, og hvorfor, du begynte med dette? Hvordan reagerer andre folk på dette, og hvordan forholder du deg til for eksempel en restaurantinvitasjon? Kan tenke meg at folk fort blir litt skeptiske når de finner ut at du bare spiser rå mat.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Litt OT, men lurer på en ting. Ville du spist rått kjøtt i Kina, India eller andre Asiatiske land også, Felix?

Edit: ser ut som en god del andre også lurer på noen spørsmål, så om det blir for mye får du bare styre unna og droppe å svare på spørsmålet mitt. Er bare for å tilfredstille min egen nysgjerrighet.
Sist endret av Johnny B; 25. mai 2010 kl. 20:20.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette synes jeg personlig er helt sinnsykt at du klarer å gjennomføre. Hvordan smaker egentlig dette?
Vis hele sitatet...
Det smaker digg. Jeg spiser aldri noe jeg ikke liker.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du virker som en fyr som har et utrolig bevisst forhold til det å være sunn. Hvor har du dine viktigste kilder på at de stoffer som oppstår under varmebehandlingen er kreftfemkallende? Hva med på bare koke det hele? Da kommer du ikke opp til mer enn 100 grader i hvertfall, har du noen temperaturer som man må holde seg under før proteinene blir farlige?

Hva er det som er usundt med å steke biffen? Når kjøttet kommer opp i en viss temperatur skjer det endringer i proteinene. Det er derfor stekeskorpen blir så fantastisk god. Jeg forstår ikke hvordan du kan si nei til denne gode stekeskorpen, fordi det er usunt. HVA er det som har overbevist deg så vanvittig at du har gitt avkall på det?
Vis hele sitatet...
Sjekk Wikipediaartikkelen jeg har linket til.

Jeg henter også mye inspirasjon fra www.waisays.com - nettsiden til Thijs Klompmaker, en sprø nederlandsk kelner

Sitat av Johnny B Vis innlegg
Litt OT, men lurer på en ting. Ville du spist rått kjøtt i Kina, India eller andre Asiatiske land også, Felix?
Vis hele sitatet...
Jepps

Har Sverige, Danmark, England og Kroatia på listen hittil. Dette er dog ikke noe jeg anbefaler andre å gjøre! Selv om man er vant med å spise rått kjøtt i Norge, kan man finne andre bakterier i utlandet!

Sitat av Kinseek Vis innlegg
At noe er "ferskt" betyr ikke at sykdomsbringene ting som bakterier og virus i kjøttet ikke finnes. Klarer du lukte på mennesker om de er forkjølte, har AIDs eller andre sykdommer? (svette fra feber kanskje, men la oss se bortifra det, du ville ikke merke det i kjøtte uansett)
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke slik at det (nødvendigvis) er farlig å spise kjøtt fra en kylling som er forkjølet eller har AIDS. Om kyllingen har en lokal halsinfeksjon er jo ikke kyllingvingene fulle av bakterier, som vil gi deg en halsinfeksjon hvis du spiser dem.

For at man skal få en bakterieinfeksjon som følge av at man spiser bakterieinfisert kjøtt, må man ha i seg en viss mengde bakterier. En kyllingfilet som har inneholder denne mengden bakterier vil i de fleste tilfeller lukte, fordi bakteriene spiser kjøttet og skiller ut avfallsstoffer.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og det er også høyere risiko for mennesker å dø av ubehandlet kjøtt av fisketypene de fisker opp i stillehavet som brukes til Sushi - ergo mer usunt men kanskje mer smakfullt eller statusbetont å konsumere...
Vis hele sitatet...
Her mangler det et referansepunkt. Høyere risiko for å dø av sushi enn av hva da?
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Finnes enda de bakterier og virus som pent overlever fryseren din...
Vis hele sitatet...
Igjen; jeg snakket om ringormer. Bakterier og virus overlever som oftest dypfrysing, ja.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Forøvrig er jeg imponert og enig i holdningen din, men jeg mener at mye av "naturlig og økologisk fremfor moderne kjemikalieindustri"-tankegangen er naivt, fordummende og skadelig .
Vis hele sitatet...
Mitt kosthold er ikke basert på "natrulig og økologisk". Jeg spiser økologisk fordi jeg ikke vil ha minst mulig rester av plantevernmidler (frukt, grønnsaker) og antibiotika og veksthormoner (kylling, kjøtt).

Mitt kosthold er basert på vitenskap og common sense. Mitt mål er å få i meg alle de næringsstoffene jeg trenger, men minst mulig annet (som f. eks. kjemikalier som oppstår ved varmebehandling og giftige stoffer fra landbruket).

Sitat av snegler Vis innlegg
Noen som har prøvd seg på hulemann-dietten, eller evt. har noe lurt å si om denne?
Vis hele sitatet...
Mye fint med den!

Personlig tror jeg ikke "raske" karbohydrater er så farlig som det påstås av forkjempere for denne kostholdsfilosofien og jeg tror ikke vi trenger så mye proteiner som anbefales her, men ellers er jeg enig på de fleste punkter.

Sitat av Kyrios Vis innlegg
Kan jeg spørre hvor gammel du var når, og hvorfor, du begynte med dette? Hvordan reagerer andre folk på dette, og hvordan forholder du deg til for eksempel en restaurantinvitasjon? Kan tenke meg at folk fort blir litt skeptiske når de finner ut at du bare spiser rå mat.
Vis hele sitatet...
Så ikke posten din blant alle de andre!

Jeg har vel alt besvart vel en del av det du lurte på, men her fyller jeg inn noen blanks:
-Jeg var 21-22 når jeg beynte å spise rå mat.
-Jeg begynte fordi jeg var interessert i kosthold og trening, og hadde lest om "raw foodism" på nett og i bøker.
-Folk reagerer forskjellig, men de fleste er mest nyskjerrige, noen litt sjokkert.
-Når jeg går på resturant bestiller jeg en grønn salat, eller jeg har avtalt med kjøkkenet på forhånd at jeg har med egen mat som de serverer meg.
-Enkelte synes det er merkelig, men de aller fleste aksepterer det raskt. Det er jo så mange crazy helsetrender om dagen, så folk har vel sett og hørt det meste
▼ ... noen uker senere ... ▼
Selv foretrekker jeg biffen min rå, og syns dette er veldig godt! Mennesker har nå spist rått kjøtt før vi fant ut at vi skulle steke det på bål, ergo blir man heller ikke sjuk så lenge kjøttet ikke er dårlig
Sist endret av Nilossiell; 10. juni 2010 kl. 02:43.
Naturlige virus og bakterier vil jo trives best i kjøttvev som ikke er varmebehandlet og som ikke har moderne kjemikalier - fakta som de som kjemper for "økologisk" aldri nevner.
Vis hele sitatet...
Det er det reneste sludder at bakterier/sopp/virus trives bedre i mat som ikke er varmebehandlet enn mat som er det. Encellede organismer har faktisk problemer med å ta til seg næring fra "levende" celler. Kjøp to epler og to biffer og varmebehandle en av biffene og ett av eplene. Så lar du alt sammen ligge i romtemperatur og ser hva som blir dårlig først. Rå mat holder seg mye lenger enn varmebehandlet mat, nettopp fordi mikroorganismer ikke trives i rå mat.

Når det gjelder moderne kjemikalier virker de selvfølgelig, men de virker ikke noe dårligere om man spiser varen rå. Dessuten kan nitritt danne forbindelser som gir kreft. Vil du helst ha magesjau en gang hvert femte år eller kreft?
Det har ikke vært dødsfall i Norge tilknyttet trikiner siden tidlig 90-tall.

http://www.forskning.no/artikler/2007/juli/1185283523.7

Historisk er kontroll av trikiner i svinekjøtt viet stor oppmerksomhet, og ressurser. De siste 13 år er det ikke påvist trikiner i svinekjøtt, og det bør vurderes om kontroll av trikiner i sin nåværende form på slakterier bør kunne opphøre.
Sitat av Banjonas Vis innlegg
Det har ikke vært dødsfall i Norge tilknyttet trikiner siden tidlig 90-tall.

http://www.forskning.no/artikler/2007/juli/1185283523.7

Historisk er kontroll av trikiner i svinekjøtt viet stor oppmerksomhet, og ressurser. De siste 13 år er det ikke påvist trikiner i svinekjøtt, og det bør vurderes om kontroll av trikiner i sin nåværende form på slakterier bør kunne opphøre.
Vis hele sitatet...
Dette er på grunn av gode kontrollrutiner, samt at det aller meste av mat varmebehandles. Skal du dog spise rått kjøtt, bør du være obs på denne typen parasitter.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er på grunn av gode kontrollrutiner, samt at det aller meste av mat varmebehandles. Skal du dog spise rått kjøtt, bør du være obs på denne typen parasitter.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at en ikke bør spise rått svinekjøtt, men påstanden din om at svinekjøtt er fullt av trikiner er fremdeles tull! Merk: Oppnå en kjernetemperatur på 73*C og du er sikret mot alle baselusker en måtte frykte
Sitat av Banjonas Vis innlegg
Det stemmer at en ikke bør spise rått svinekjøtt, men påstanden din om at svinekjøtt er fullt av trikiner er fremdeles tull!
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev var at det var "veldig vanlig" med trikiner i svinekjøtt. Jeg skal gi deg rett i at "veldig vanlig" nok er en grov overdrivelse, men om man legger til "i forhold til andre typer kjøtt", stemmer det litt bedre. Det var også dette som var peonget mitt, at trikiner forekommer oftere i svinekjøtt enn f. eks. storfe.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
www.waisays.com - min absolutt favoritt resource når det kommer til rå mat! Sjekk ut forumet og seksjonen for "animal foods".
Vis hele sitatet...
Cooking food creates the toxins that cause welfare diseases [...]
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg sier det, men akkurat det som står på forsiden der ringer bullshit-alarmen hos meg. Jeg tviler ikke på at det er sunnere å spise rått kjøtt i et moderne samfunn (ettersom vi har såpass høy kvalitet på kjøttet). Men det er veldig mange dietter og livsstiler som påstår at "ditten og datten forårsaker livsstilsykdommer/sivilisasjonssykdommer".

Du nevnte karbohydrater, og Gary Taubes tar jo for seg det i boka The Diet Delusion, og argumenterer veldig godt for at raske karbohydrater kan være ganske ille (hovedargumentet er riktignok at fett ikke er farlig). Og siden han ikke har tilknytning til noe organisasjon eller dietprogram, og er en vitenskapelig journalist, anser jeg han som ganske pålitelig. Boka forøvrig pinlig grundig (og dermed også litt kjedelig, har ikke lest hele enda).

Men jeg sier ikke at det nødvendigvis stemmer (han er såpass ydmyk at han selv presiserer at det bare er en hypotese, og at det trengs mer forskning), selv om jeg kanskje tror raske karbohydrater er verre en stekt kjøtt. Poenget er at man kan konkludere veldig mye forskjellig ut fra forskningen, ettersom forskning på ernæring er et felt med mye motstridende resultater, mange anekdoter, mye sponset forskning osv.

Hvis noen er interessert i hva som faktisk er sunt anbefaler jeg å utforske materiale rundt Blue Zones. Vaner til folk i områder hvor folk lever lenge, og er friske så lenge de lever. Det viktigste ernæringsmessig her er en hovedsakelig plantebasert diet. Jeg har ikke hørt noe om hva trenden er i forhold til steking, så jeg antar at det ikke er en viktig faktor. Men hvis man ikke spiser så mye stekt kjøtt så er det kanskje ikke så farlig.

Det minner meg på at jeg selv ikke har fått lest så mye om emnet enda. Men nå ligger det ihvertfall i lista for neste Amazon shopping-spree.

Men.. OP ville jo spise rått kjøtt fordi det er godt, så en diskusjon rundt sunnhet er kanskje litt off-topic.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det jeg skrev var at det var "veldig vanlig" med trikiner i svinekjøtt. Jeg skal gi deg rett i at "veldig vanlig" nok er en grov overdrivelse, men om man legger til "i forhold til andre typer kjøtt", stemmer det litt bedre. Det var også dette som var peonget mitt, at trikiner forekommer oftere i svinekjøtt enn f. eks. storfe.
Vis hele sitatet...
Ja, stemmer godt. Trikiner har aldri blitt påvist i storfe. Derimot er det blitt påvist trikiner i blant annet hest, bjørn, isbjørn og villsvin
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Unnskyld at jeg sier det, men akkurat det som står på forsiden der ringer bullshit-alarmen hos meg. Jeg tviler ikke på at det er sunnere å spise rått kjøtt i et moderne samfunn (ettersom vi har såpass høy kvalitet på kjøttet). Men det er veldig mange dietter og livsstiler som påstår at "ditten og datten forårsaker livsstilsykdommer/sivilisasjonssykdommer".
Vis hele sitatet...
Denne påstanden bekreftes blant annet i Wikipediaartikkelen jeg har linket til tidligere i tråden. Varmebehandling av kjøtt (og annen proteinrik mat) danner hetrosykliske aminer, som er kreftfremkallende (og muligens også kan ha andre negative effekter?). Hvor stor rolle disse spiller i den store sammenhengen, skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg har også spesifisert at waisays ikke er min "bibel" eller en kilde til evige sannheter, men en god inspirasjonskilde, og en overaskende mengde (tilsynelatende) korrekt informasjon, til at siden drives av en kelner uten utdannelse på området
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Du nevnte karbohydrater, og Gary Taubes tar jo for seg det i boka The Diet Delusion, og argumenterer veldig godt for at raske karbohydrater kan være ganske ille (hovedargumentet er riktignok at fett ikke er farlig). Og siden han ikke har tilknytning til noe organisasjon eller dietprogram, og er en vitenskapelig journalist, anser jeg han som ganske pålitelig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror aldri vi kan pinpointe et gitt makronæringsstoff som årsaken til alle våre sykdommer og sorger. Fett var synderen lenge, mens karbohydrater har måttet stå i gapestokken de siste årene. Faktum er at vi trenger både fett, karbohydrater og proteiner. Problemet med raske karbohydrater oppstår når man spiser store mengder av gangen. Det gjør ikke jeg.

Ellers er jeg veldig enig i at man skal være forsiktig med å konkludere og skrive saker og ting i stein, da det finnes mye motstridende forskning. Jeg er dog ekstremt interessert i dette fagfeltet, og takker for tips til bøker og annet lesestoff!
I like turtles
Skyfex's Avatar
[quote=felix_poker;1738168]Denne påstanden bekreftes blant annet i Wikipediaartikkelen jeg har linket til tidligere i tråden.[quote]

Må innrømme at jeg leste påstanden med litt feil vinkel. Jeg følte de mente "all welfare diseases" selv om de ikke skrev det. Men sikkert ikke det de mente. Men hele teksten på siden der luktet konspiratorisk tenkning, og da går jeg litt i angrepsmodus.

Varmebehandling av kjøtt (og annen proteinrik mat) danner hetrosykliske aminer, som er kreftfremkallende (og muligens også kan ha andre negative effekter?). Hvor stor rolle disse spiller i den store sammenhengen, skal jeg ikke uttale meg om.
Vis hele sitatet...
For de som skulle være nysgjerrige er det jo bare å kaste seg i det. (så litt på noen artikler selv, men var vanskelig å finne en artikkel med et konkret tall i konklusjonen)

Jeg har også spesifisert at waisays ikke er min "bibel" eller en kilde til evige sannheter
Vis hele sitatet...
Ingen kritikk rettet mot deg =)


Når det gjelder kreft tror jeg det første mange burde gjøre er å få i seg mer D-Vitamin. Det begynner å bli ganske veletablert at det er nesten epidemiske tilstander, og det er ganske tragisk at ikke grenseverdiene for tilskudd ikke har blitt økt enda (400IU, når man må ha minst 1000-2000IU for å få noe effekt). En forsker på en episode om saken i Schrödingers katt mente at hvis alle sluttet å bruke solkrem ville totale antall krefttilfeller gå ned, fordi økningen av ytre former for kreft ville være mindre enn nedgangen av indre former for kreft.

Ellers så jeg nylig en veldig interessant video på TED om angiogenesis-hypotesen for ukontrollert kreftvekst (vi har stort sett alle kreft, men svulstene kan ikke vokse pga. mangel på blodforsyning), og mat som er "anti-angiogenic". Anbefales på det sterkeste.
http://www.ted.com/talks/william_li.html
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Når det gjelder kreft tror jeg det første mange burde gjøre er å få i seg mer D-Vitamin. Det begynner å bli ganske veletablert at det er nesten epidemiske tilstander, og det er ganske tragisk at ikke grenseverdiene for tilskudd ikke har blitt økt enda (400IU, når man må ha minst 1000-2000IU for å få noe effekt). En forsker på en episode om saken i Schrödingers katt mente at hvis alle sluttet å bruke solkrem ville totale antall krefttilfeller gå ned, fordi økningen av ytre former for kreft ville være mindre enn nedgangen av indre former for kreft.
Vis hele sitatet...
Personlig følger jeg Moan sin anbefalning om solarium i ca. 5 min. en til to ganger i uken (i vinterhalvåret), samt at jeg tar tran og spiser eggeplommer. Jeg testet nylig mine vitamin og mineralnivåer, og har bra med D-vitamin
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Ellers så jeg nylig en veldig interessant video på TED om angiogenesis-hypotesen for ukontrollert kreftvekst (vi har stort sett alle kreft, men svulstene kan ikke vokse pga. mangel på blodforsyning), og mat som er "anti-angiogenic". Anbefales på det sterkeste.
http://www.ted.com/talks/william_li.html
Vis hele sitatet...
Dette hørtes merkelig ut, men jeg skal uansett sjekke det ut. Thanks!
Jeg kan faktisk ikke se for meg at jeg klarer å dytte i meg rått kjøtt, jeg elsker biff, og grillmat osv.
jeg blir imidlertid dårlig av den lukten som kommer når du åpner en vakuumpakket skinke elns :P
Et spørsmål til deg felix.

Jeg så et innslag om en slik diett på god morgen Norge (?) for en stund siden. De som var med der spiste ikke kjøtt, bare grønnsaker/frukt varmet til maks 42 grader tror jeg det var. (de hadde en egen ovn som de laget mat i, ofte opp til 24 timer steking på 42 grader). Mannen i dette programmet spiste lett 20 bananer pr dag, for å føle seg gjennomgående mett.

Føler du at du må spise mer enn folk flest i løpet av en dag? Du spiser kjøtt, fisk etc, men særlig karbohydratene må du vel merke en mangel på? Ettersom du ikke spiser brød, pasta, ris..Tror gjerne det største problemet for meg ville vært at jeg aldri ville følt meg skikkelig mett på en sånn diett.
Sitat av Graps Vis innlegg
Føler du at du må spise mer enn folk flest i løpet av en dag? Du spiser kjøtt, fisk etc, men særlig karbohydratene må du vel merke en mangel på? Ettersom du ikke spiser brød, pasta, ris..
Vis hele sitatet...
Neida, jeg får i meg nok karbohydrater gjennom frukt, grønsaker og juice (både frukt og grønsaksjuice). Rått kjøtt er en veldig liten del av mitt kosthold. Jeg spiser animalske produkter hver dag, men i små kvanta.
Jeg ville virkelig ikke tatt et ord på waisays for god fisk. Den fantastiske uvitenheten den mannen/kvinnen utviser når det gjelder kroppens metabolisme er skremmende. Når såpass alvorlige feil er gjennomgående, ville jeg absolutt heller brukt andre kilder til informasjon, for selv om noe kanskje er rett, vet du ikke hva som er galt.

Forøvrig er det galt at det er lettere for kroppen å fordøye rått kjøtt. Tvert om.

The cooking of food is hypothesized to have played a major role in human evolution partly by providing an increase in net energy gain. For meat, cooking compromises the structural integrity of the tissue by gelatinizing the collagen. Hence, cooked meat should take less effort to digest compared to raw meat. Likewise, less energy would be expended digesting ground meat compared to intact meat. We tested these hypotheses by assessing how the cooking and/or grinding of meat influences the energy expended on its digestion, absorption, and assimilation (i.e., specific dynamic action, SDA) using the Burmese python, Python molurus. Pythons were fed one of four experimental diets each weighing 25% of the snake's body mass: intact raw beef, intact cooked beef, ground raw beef, and ground cooked beef. We measured oxygen consumption rates of snakes prior to and up to 14 days following feeding and calculated SDA from the extra oxygen consumed above standard metabolic rate. Postprandial peak in oxygen consumption, the scope of peak rates, and SDA varied significantly among meal treatments. Pythons digesting raw or intact meals exhibited significantly larger postprandial metabolic responses than snakes digesting the cooked ground meals. We found cooking to decrease SDA by 12.7%, grinding to decrease SDA by 12.4%, and the combination of the two (cooking and grinding) to have an additive effect, decreasing SDA by 23.4%. These results support the hypothesis that the consumption of cooked meat provides an energetic benefit over the consumption of raw meat.
Vis hele sitatet...
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg ville virkelig ikke tatt et ord på waisays for god fisk. Den fantastiske uvitenheten den mannen/kvinnen utviser når det gjelder kroppens metabolisme er skremmende. Når såpass alvorlige feil er gjennomgående, ville jeg absolutt heller brukt andre kilder til informasjon, for selv om noe kanskje er rett, vet du ikke hva som er galt.
Vis hele sitatet...
Pek gjerne på disse fundamentale feielene. Jeg er ikke ernæringsfysiolog, men har unnagjort 1/6 av bachelor i ernæring allerede, samt at jeg har lest en god del om kosthold de siste 7-8 årene. Jeg har aldri hevdet at alt på waisays-siden er korrekt, men har heller ikke kommet over store feil. Så, vær gjerne konkret
Sitat av Drachir Vis innlegg
We found cooking to decrease SDA by 12.7%, grinding to decrease SDA by 12.4%
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke lett å fordøye en rå biff, som svelges hel! Hvis du ser over vil imidlertid kverning av kjøttet ha en tilnærmet lik effekt som varmebehandling hva energitilgjengelighet angår. Jeg vet ikke med deg, men tygger maten godt. I tillegg kverner jeg alltid kjøttet.
Sitat av Drachir Vis innlegg
These results support the hypothesis that the consumption of cooked meat provides an energetic benefit over the consumption of raw meat.
Vis hele sitatet...
ok, men jeg snakker uansett ikke om netto energi overskudd (energi utvunnet fra kjøttet, minus energien brukt på å fordøye det). Jeg snakker om hvor komplett kroppen din klarer å bryte ned proteinet i kjøttet. Hypotesen som fremstilles på waisays-siden er at varmebehandling fører til endringer i proteinenes kjemiske struktur, som igjen gjør det vanskeligere for kroppen å spalte dem til frie aminosyrer/små peptider (og i tillegg fører til dannelse av mutagene heterosykliske aminer). Dette kan muligens skyldes at enzymene som skal bryte ned proteinet ikke "passer" like godt på proteinet pga. endringen?

Som sagt, jeg er ingen ekspert, men det høres ikke helt feil ut i mine ører. Korriger meg gjerne dersom du sitter inne med større kunnskaper enn meg.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Pek gjerne på disse fundamentale feielene. Jeg er ikke ernæringsfysiolog, men har unnagjort 1/6 av bachelor i ernæring
allerede
Vis hele sitatet...
Hvor er det du studerer? Lurer bare siden jeg kjenner en del som studerer ernæring.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har aldri hevdet at alt på waisays-siden er korrekt, men har heller ikke kommet over store feil. Så, vær gjerne konkret
Vis hele sitatet...
Bacteria are not dangerous, unless our defense system has been severely weakened. In order to train that system, we have to eat raw food. When consuming raw foods daily, consuming something bad accidentally can give someone the runs at worst.
Vis hele sitatet...
Den her tror jeg taler for seg selv. Det er korrekt at en eksponering for patogen kan gi en økt motstandsdyktighet, det er det som er prinsippet bak vaksinering. Det er derimot ikke slik at økt eksponering for en bakterie vil gi resistens mot en annen. Dersom man regelmessig spiser rått kjøtt, vil man bygge opp en resistens imot de bakteriene som foreligger i rått kjøtt, men ikke en økt resistens mot tuberkulose. Da kan vi jo spørre oss hva som er nytteverdien i en større resistens imot bakterier i rått kjøtt, dersom vi vanligvis ikke blir eksponert for dem dersom vi spiser stekt kjøtt.

Only consuming too much protein and/or sugars combined with consuming too little fat, can cause diabetes
Vis hele sitatet...
.
Ehm.

Can consuming complex sugars prevent diabetes?
Never ever.
Starches, for example, are 'complex' sugars; they are long chains of glucose only, and they therefore spike the blood glucose level much stronger than fruit-sugars do, (a mixture of glucose, fructose, sucrose (sucrose=glucose+fructose) and others) because fructose first needs to be converted into glucose before it can elevate the blood sugar level.
Vis hele sitatet...
Dette her er bare BS. Polysakkarider vil gi en mye jevnere og sakte stigning i blodsukkeret, og vil være mye bedre med tanke på diabetes enn monosakkarider, som gir en skarp stigning i blodsukkeret, og deretter et stort fall. Diabetes type 2 kommer av en insulininsensitivitet. veldig høye nivåer av insulin, og høyt blodsukker er dermed tenkt å kunne påvirke denne tilstanden. Dermed er polysakkarider bedre.

Make sure to keep the blood sugar level stabilized constantly
Constantly ingest enough energy to prevent a drop in the blood sugar level
Vis hele sitatet...
Tror ikke han skjønner helt hvor nøye blodglukosenivået er regulert.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Selvfølgelig er det ikke lett å fordøye en rå biff, som svelges hel! Hvis du ser over vil imidlertid kverning av kjøttet ha en tilnærmet lik effekt som varmebehandling hva energitilgjengelighet angår. Jeg vet ikke med deg, men tygger maten godt. I tillegg kverner jeg alltid kjøttet.
Vis hele sitatet...
Dersom du leste artikkelen nøye, ville du se at effekten av å kverne kjøttet, kunne legges sammen med effekten av å varmebehandle det. Dermed vil du få enda bedre effekt dersom du varmebehandler og kverner, istedenfor bare kverner. Dersom du hadde sitert hele utdraget ville du sett dette.

We found cooking to decrease SDA by 12.7%, grinding to decrease SDA by 12.4%, and the combination of the two (cooking and grinding) to have an additive effect, decreasing SDA by 23.4%.
Vis hele sitatet...

Sitat av felix_poker Vis innlegg
ok, men jeg snakker uansett ikke om netto energi overskudd (energi utvunnet fra kjøttet, minus energien brukt på å fordøye det). Jeg snakker om hvor komplett kroppen din klarer å bryte ned proteinet i kjøttet. Hypotesen som fremstilles på waisays-siden er at varmebehandling fører til endringer i proteinenes kjemiske struktur, som igjen gjør det vanskeligere for kroppen å spalte dem til frie aminosyrer/små peptider (og i tillegg fører til dannelse av mutagene heterosykliske aminer). Dette kan muligens skyldes at enzymene som skal bryte ned proteinet ikke "passer" like godt på proteinet pga. endringen?

Som sagt, jeg er ingen ekspert, men det høres ikke helt feil ut i mine ører. Korriger meg gjerne dersom du sitter inne med større kunnskaper enn meg.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at varmebehandling av kjøtt fører til mindre nedbrytning til aminosyrer i fordøyelsessystemet, slik som man påviste i denne studien:

Ph. Gatellier A., and V. Santé-Lhoutelliera
Meat Science
Volume 81, Issue 2, February 2009, Pages 405-409

Men jeg ser ikke helt hvordan dette skal være en negativ ting. Eneste problemet ville vært om man ikke fikk i seg de essensielle aminosyrene, men det gjør man jo.

Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til en all raw diet. Grunnen til det er at selv om man har observert dannelsen av en del carcinogener i stekt mat, så ser man også en del negative sider ved en slik diett.

Jeg hadde en lang forelesning med Henrik Huitfeldt, professor på patologiklinikken på rikshospitalet, om nettopp kreft og årsaker til kreft. All forskningen han hadde gjennomgått fikk ham til å trekke konklusjonen at det viktigste er å spise variert, ikke for mye av en ting, ei heller for lite. Det man har observert er at ved endringer i kostholdet så får man ofte mindre av en type kreft, men mer av en annen.

Det er ganske interessant at selv om vi i dag blir eksponert for langt færre carcinogener enn tidligere, utvikler vi mer og mer kreft. Dette er selv om man aldersjusterer tallene. Vi vet ikke hvorfor. Jeg er derfor litt skeptisk til én diett som skal løse så mange problemer, da det ofte viser seg å være BS. Akkurat som hele sirkuset med antioksidanter, som nå har vist seg å ha 0 effekt, og i noen tilfeller gir mer kreft.

Synes denne mannen minner meg litt om mennesker som leser en artikkel om at stoffer i kunstig søtningsmidler i brus kan gi kreft, og derfor sier man skal slutte å drikke sukkerfri brus. De glemmer bare hvilke doser det er snakk om, og tar alt bokstavelig, og drar det til det ekstreme. Sier ikke med det at det ikke står noe korrekt på den siden
Sitat av Drachir Vis innlegg
Hvor er det du studerer? Lurer bare siden jeg kjenner en del som studerer ernæring.
Vis hele sitatet...
AMH i Oslo
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er korrekt at en eksponering for patogen kan gi en økt motstandsdyktighet, det er det som er prinsippet bak vaksinering. Det er derimot ikke slik at økt eksponering for en bakterie vil gi resistens mot en annen. Dersom man regelmessig spiser rått kjøtt, vil man bygge opp en resistens imot de bakteriene som foreligger i rått kjøtt, men ikke en økt resistens mot tuberkulose. Da kan vi jo spørre oss hva som er nytteverdien i en større resistens imot bakterier i rått kjøtt, dersom vi vanligvis ikke blir eksponert for dem dersom vi spiser stekt kjøtt.
Vis hele sitatet...
Det er jo i all hovedsak de samme bakteriene det er snakk om. Jeg vil også påstå at det er en stor fordel med resistens mot bakterier som forekommer i rått kjøtt, om man skal spise rått kjøtt, noe som (med tanke på karsinogener og optimalisering av proteinnedbrytningen) er gunstig.
Sitat av Waisays
Only consuming too much protein and/or sugars combined with consuming too little fat, can cause diabetes
Vis hele sitatet...
Denne er tatt ut av kontekst. Det som hevdes er at om man spiser små porsjoner med karbohydrater og proteiner (som begge gir en insulinrespons) vil man minske riskikoen for å utvikle diabetes, i forhold til inntak av store porsjoner av de nevnte næringsstoffene. Om man inntar litt fett sammen med disse små porsjonene med karbohydrat og/eller protein, vil tømming av magesekk til tarm og opptak av karbohydrater/proteiner skje noe mer gradvis, og derfor gi en "sunnere" blodsukkerkurve og en mindre insulinrespons. Samme prinsipp som med komplekse karbohydrater. Høres riktig ut, spør du meg.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dette her er bare BS. Polysakkarider vil gi en mye jevnere og sakte stigning i blodsukkeret, og vil være mye bedre med tanke på diabetes enn monosakkarider, som gir en skarp stigning i blodsukkeret, og deretter et stort fall. Diabetes type 2 kommer av en insulininsensitivitet. veldig høye nivåer av insulin, og høyt blodsukker er dermed tenkt å kunne påvirke denne tilstanden.
Vis hele sitatet...
Enig, dette hørtes litt rart ut.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dermed er polysakkarider bedre.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. En stor porsjon fullkornspasta kan gi en større blodsukkerøkning enn en liten porsjon banan og nøtter (se over; liten porsjon karbohydrat kombinert med fett).
Sitat av Drachir Vis innlegg
Tror ikke han skjønner helt hvor nøye blodglukosenivået er regulert.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Blodsukkeret er nøye regulert, og hvis ikke sukker er tilgjengelig når blodsukkeret treffer sin bunnlinje, vil kroppen lage glukose av fett og aminosyrer. Dette anbefaler Thijs Klompmaker aka Wai at man unngår, da det fører til tap av muskelmasse. Høres sensible ut for meg.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dersom du leste artikkelen nøye, ville du se at effekten av å kverne kjøttet, kunne legges sammen med effekten av å varmebehandle det. Dermed vil du få enda bedre effekt dersom du varmebehandler og kverner, istedenfor bare kverner. Dersom du hadde sitert hele utdraget ville du sett dette.
Vis hele sitatet...
Jeg så det. Allikevel; det er ikke veldig relevant ettersom jeg alså siktet til nedbrytning av proteiner når jeg sa at rått kjøtt er letter å fordøye. Beklager at jeg var upresis på dette punktet.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det stemmer at varmebehandling av kjøtt fører til mindre nedbrytning til aminosyrer i fordøyelsessystemet, slik som man påviste i denne studien:

Ph. Gatellier A., and V. Santé-Lhoutelliera
Meat Science
Volume 81, Issue 2, February 2009, Pages 405-409

Men jeg ser ikke helt hvordan dette skal være en negativ ting. Eneste problemet ville vært om man ikke fikk i seg de essensielle aminosyrene, men det gjør man jo.
Vis hele sitatet...
Wai-dietten, som Thijs Klompmaker kaller sin diett, er hovedsakelig ment å kurere kviser og celulitter. Han begynte å interessere seg for kosthold pga. et alvorlig kviseproblem, og interessen vokste. At dette kostholdet er (påstått) gunstig på andre måter er mer en heldig bivirkning å regne

Klompmakers hypotese går ut på at kviser og cellulitter oppstår når huden holder mer væske enn normalt, noe ufullstendig fordøyde proteiner kan forårsake.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til en all raw diet. Grunnen til det er at selv om man har observert dannelsen av en del carcinogener i stekt mat, så ser man også en del negative sider ved en slik diett.
Vis hele sitatet...
Skepsis er bra, og man må se på pros and cons. Jeg brukte selv mange år på å bestemme meg for å prøve et slikt kosthold.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg hadde en lang forelesning med Henrik Huitfeldt, professor på patologiklinikken på rikshospitalet, om nettopp kreft og årsaker til kreft. All forskningen han hadde gjennomgått fikk ham til å trekke konklusjonen at det viktigste er å spise variert, ikke for mye av en ting, ei heller for lite.
Vis hele sitatet...
Hva er "variert"? Det sier nada om kostholdet ditt! Variert kan være grandis til frokost, pølser i kantina på jobben, smågodt og potetgull i helgene, kebaba på vei hjem fra spritfylla, massivt inntak av brus hver søndag, kake, boller, sjokkis, kjeks, brødskive med nugatti, bamsemums, kakao, kaffe, iskaffe, gele og proteinshake (for å være "sunn").

Et slikt kosthold er elendig, det tror jeg de fleste kan være enige i. Like fullt er det "variert".

Min påstand er at hvis man får i seg de makro og mikronæringsstoffer man trenger (ikke for mye av dem) og ikke noe særlig annet, da har det ingen ting å si hvor mye man varierer.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er ganske interessant at selv om vi i dag blir eksponert for langt færre carcinogener enn tidligere, utvikler vi mer og mer kreft.
Vis hele sitatet...
Færre karsinogener? I forhold til når da?
Sist endret av felix_poker; 15. juni 2010 kl. 14:44.