Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1164
Først og fremst, beklager om eg poster på feil sted. Moderator må gjerne flytte tråden.

On Topic:

Min bror sin bærbare data sluttet plutselig en dag å virke. Den ville rett og slett ikke slå seg på.

Han leverte den inn til en databutikk som mente at problemet var at strømkontakten i pc'en hadde løsnet. Dette skulle de fint fikse til summen av 2000 kr.

To måneder gikk.
Først unnskyldte de seg med at de manglet ny strømkontakt/utgang. Deretter sa de at noen komponenter på hovedkortet var kortsluttet, men at de skulle fikse dette gratis siden de hadde brukt så lang tid. Enden på visa var at de mente pc'en var full i sand, noe som er meget tvilsomt.

Han måtte betale de 2000 kronene, og pc'en virker fremdeles ikke.

Han føler seg så klart svindlet. Kan seriøse databutikker holde på slik? Hva bør han gjøre og hvilke rettigheter har han?

Takk for innspill
Sist endret av Emilas; 30. mai 2009 kl. 18:30. Grunn: skriveleif
Hva var det som feilet dataen etterpå da? var det det samme som ikke virket?
hvor er pcen kjøpt? hvor gammel er den? hele dette syntes jeg hørtes mystisk ut.
leverte dere den der den er kjøpt? og du kommer ikke langt med å si til oss om den plutselig sluttet og funke, viss det ikke er tilfelle, mistet han den i bakken sånn at strømkontakten fikk seg et slag eller eventuelt noe annet? (flere personer som er flinke til å lure til seg ting her inne, så bedre og si fakta til oss sånn at vi kan hjelpe deg med hva dere bør og skal gjøre)

og når de tar inn en pc og lover at de skal fikse den til en sum av 2000 som er like mye som en billig bærbar koster i dag og dere får den tilbake i ikke fungerende stand, har dere lov å klage!
Strømkontakten kan være feilprodusert slik at dette kan skje. Han kan si ifra til forbruker(rådet/ombudet?) og si ifra om denne saken. Ellers så kan han gå tilbake til butikken og kreve pengene tilbake, så kan han si at han anmelder saken hvis de ikke vil betale tilbake. 2000,- for en strømkontakt virket som en _alt_ for stor sum.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
2000,- for en strømkontakt virket som en _alt_ for stor sum.
Vis hele sitatet...
Tja, prisen virker ikke så helt borti natta. Selve delen er en liten del av utgiften, det du betaler for selve arbeidet er mye større.

Det jeg tror har en viss relevans her er om personen betalte butikken for å bytte strømkontakt eller for å reparere datamaskinen. Dersom det er førstnevnte, og butikken har gjort det, vil jeg tro personen har en dårlig case. (IANAL)
Sist endret av Snillorg; 30. mai 2009 kl. 20:56.
Hvilke databutikk er dette? Harddisk? såfall har jeg vært borti det samme, og fraråder folk å fikse PCene sine der...
Ikke for å sverte Eljkøp, men jeg leverte inn laptopen min der for rundt et år siden og etter en diagnose til 1200 konkluderte de med at harddisken var ødelagt. De tilbød seg å sette inn en ny en for 1500kr, men det tenkte jeg at jeg klarte selv om jeg ikke abre kjøpte meg en ny en.

Måneder senere plukket jeg ut disken fra min eksterne harddisk og satt i den "ødelagte" isteden. Denne disken er nå fyllt til randen med filmer og fungerer helt fint den dag i dag. Klagde gjorde jeg selvfølgelig, men det vikrer ikke som om man kommer noen vei.

Mitt eneste råd er; bestill nye deler og skaff deg nok kunskap til å sette de inn selv. Eller i værste fall bare kjøpe ny data, bare ikke lever den inn til elkjøp.
Sist endret av plohg; 30. mai 2009 kl. 21:16.
Jeg klaget på en pc for noen år siden. De "fikset" den liksom, gang på gang. Men når jeg sa vifta var ødelagt og at pcen i tillegg kortsluttet ofte, så gjorde de kun halvparten. Byttet harddisk, men så ikke på vifta osv.
Enden på visa var jo at hele pcen tok kvelden fordi den stadig ble overopphetet. De mente da det var hovedkortet, noe de byttet sammen med vifta, og jeg fikk tilbake pc med følgende beskjed "testet, ok".

Jeg slo den på, den kortsluttet etter ca 30 sekunder. De kan ikke ha testet at den virket engang, før de returnerte den. Slett jobb utført av Infocare!

Man har ganske lang garanti på pcer. Når den er gått ut, så ville jeg prøvd å fikse selv, eller kjøpt ny.
Trådstarter
35 5
Takk for tilbakemeldingene.

Eg vet bare hendelsesforløpet ut i fra det som han har fortalt meg. De mente til slutt at hele hovedkortet var ødelagt og måtte byttes. Hvordan kan en databutikk med respekt for seg selv utføre en halvveis reparasjon som i seg selv ikke vil løse problemet? Kunden er jo sikkert interessert i å tenke seg om dersom de totale kostnaden blir for store.

I følge min bror så leverte han den inn for å få problemet fikset, han visste ikke hva problemet var, det var butikken som fortalte hva som var problemet.

Greit nok at butikken kan endre mening om hva som er feil etter en nærmere titt, men å utføre reparasjon på kontakten når det ikke vil løse problemet, og kreve penger for det, virker jo feil.

PC'en er en HP Compaq nx9420, kjøpt hos komplett. Den har fungert utmerket, og det har aldri vært et problem med den før nå.
Husker ikke helt når den ble kjøpt, men den er over 12mnd som er produsentens garanti. Han burde sikkert levert den hos komplett, men gjort er gjort og nå må han finne ut av denne saken.

Eg har rådet han til å kontakte forbrukerådet og høre dem.

Butikken heter forøvrig "Ekspress pc service". Tar forbehold om at min bror selv kan ha rotet det til og ikke er uten "skyld" i denne saken.

Min generelle inntrykk av reparasjon av elektroniske artikler er at det ofte er bedre å fikse det selv, eller få en som har peiling til å gjøre det for deg. Ellers blir det ofte billigere å bare kjøpe nytt, med mindre man har forsikret tingen, men det er jo ikke alltid like lett når det ikke er klart at det er et uhell eller feilbruk over lengre tid.
Sist endret av Emilas; 30. mai 2009 kl. 22:02. Grunn: skriveleifen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utgangspunket for reklamasjonsregler etter norsk rett for forbrukere er nedfelt i forbrukerkjøpsloven.
Fristen for å kunne reklamere for varer er i utgangspunketet to år, men ved flere anledninger har Høyesterett benyttet seg av unntaket som er fem år for elektroniske varer.

Så sant det foreligger en mangel ved varen skal denne avhjelpen skje uten kostnad og ulempe for forbrukeren. Dvs. at dersom selger krediterer deg for noe som skyldes en feil ved varen er ikke dette rettmessig. Du som forbruker skal bli stilt som en mangel ikke har oppstått.
jeg hadde kontaktet forbrukerrådet og funnet ut hvor jeg stod i saken iforhold til kjøpsloven.
gått til butikken for og gjenta loven med paragfafene å hele pakka, og krevd pengene igjen om mulig/ ny rep og om dette ikke er mulig for butikken/verkstedet bare sagt engelt og greit da tar vi resten herfra med advoat vi snakkes!
(sefølgelig skulle jeg selv vist at jeg hadde store muligheter for og vinne saken)
ofte har jeg selv erfart at ting ordner seg så fort du nevner advokat, sist jeg erfarte dette var uken som var hvor jeg måtte til og klage på et hotelrom jeg leiet hvor det var en rekke alvorlige feil og en del mangler etter det som var avtalt å det som står i den røde boken... for dere som lurer så fikkset jeg opp med hotelsjefen samme dagen som klagen ble sendt og beløpet jeg ville ha refundert var inne på konto dagen etter, noe jeg tviler på hadde skjedd om jeg ikke nevnte at jeg kontaktet advokat!
Ring produsenten og klag! Du har 5 års reklamasjonsrett i Norge, denne gjelder dog bare hvis maskinen har død av "naturlige årsaker".
Til senere kan det være lurt å huske at det lønner seg å ta kontakt med stedet hvor du kjøpte maskinen, da det er de som er pliktig til å sørge for garantireprasjoner. Hvis du drar til en annen butikk, kan de selvfølgelig reparere den, men de er ikke pliktig til å ta det på garantien/reklamason.

Selv jobber jeg i butikk, og passer på å si dette til kunder før jeg evt tar betalt for en reprasjon.
Dersom verkstedet har tatt betalt for en jobb de ikke har utført eller ikke har utført skikkelig kan du selvsagt reklamere på det. Ta kontakt med dem og fortell dem at problemet vedvarte selv om de påstod at det var reparert.

Husk at det er du som klager som bærer bevisbyrden og må påvise at den er defekt og at den fortsatt var det når den kom tilbake fra sist service.
Serviceverksteder har som regel 3 mnd. garanti på utført service.