Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1730
har grist cola på mobilen den går av å på men skjermen er hvit, går ikke an å trykke prøvde skru den av å på men så kunne jo jeg ikke trykke så jeg trakk mange ganger på av knappen å når man trykker 5 ganger ringer man jo 112 som jeg hadde glemt så det var veldig flaut, men hvordan få den til å virke kjapt. man kan så vidt se noe når den kommer på men det er mange hvite streker å det går ikke an å trykke. hjeeeelp
Sist endret av vet_ikke_jeg; 12. oktober 2020 kl. 05:26.
Prøv å legg den i en bolle med ris, det trekker til seg fuktigheten.
Hjelper ikke det så er du nok bare nødt til å innse at du må kjøpe ny mobil.
🍁420🍁
Trådstarter
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Prøv å legg den i en bolle med ris, det trekker til seg fuktigheten.
Hjelper ikke det så er du nok bare nødt til å innse at du må kjøpe ny mobil.
Vis hele sitatet...
hvor lenge må den ligge skal på fucking jobb hvor jeg trenger den om 2,5 timer
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
hvor lenge må den ligge skal på fucking jobb hvor jeg trenger den om 2,5 timer
Vis hele sitatet...
Helst 12-24 timer..
Men du kan jo teste å se om det hjelper å legge den der til du skal på jobb.
🍁420🍁
Trådstarter
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Helst 12-24 timer..
Men du kan jo teste å se om det hjelper å legge den der til du skal på jobb.
Vis hele sitatet...
jau, nå ligger den der. La den i en hel pose med ris det funker det og sant?

det er lenge siden jeg griste på den da vil det forsatt funke????????????????????????
Sist endret av vet_ikke_jeg; 12. oktober 2020 kl. 05:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
jau, nå ligger den der. La den i en hel pose med ris det funker det og sant?
Vis hele sitatet...
Jada, har ikke noe å si om det er en pose, bolle eller hva det enn er så lenge mobilen er dekket helt.
Usikker på om den vil funke siden det er lenge siden... Men mener å huske at chlas olson eller noe slikt har slike billige telefoner (egentlig ment til eldre) som kan funke i mellomtiden til du får fikset det eller kjøpt ny telefon.
Sist endret av Flaffersen; 12. oktober 2020 kl. 05:35.
🍁420🍁
Trådstarter
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Jada, har ikke noe å si om det er en pose, bolle eller hva det enn er så lenge mobilen er dekket helt.
Usikker på om den vil funke siden det er lenge siden... Men mener å huske at chlas olson eller noe slikt har slike billige telefoner (egentlig ment til eldre) som kan funke i mellomtiden til du får fikset det eller kjøpt ny telefon.
Vis hele sitatet...
Jeg bor 1 time med kjøring unna chlas olson,

faen dårlig lykke i dag da, hahahah.
Sist endret av vet_ikke_jeg; 12. oktober 2020 kl. 05:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du søler cola på telefonen og det trenger inn i den så kan du få mye problemer, gjerne kan en del prolemet oppstå senere når det dannes korrosjon. Så min anbefaling om noe slikt skjer:
- Sørg for at den er skrudd av med en gang
- Oppsøk en reperatør som har mulighet til å åpne mobilen og faktisk rense den ordentlig (må gjøres fortest mulig, helst før det tørker).

Det å bruke en bolle med ris er ikke så anbefale. Og kan heller ikke se at det skal være noe bedre enn å f.eks. legge den på gulvet på badet med varmekabelene på. Alt du gjør er å la vannet fordampe. Noen har hatt suksess med det. Men det meste av drikke (selv vann) har gjerne mineraler, salter og annet som er oppløst i det. Når det tørker blir disse tingene liggende igjen og kan føre til korrosjon og eventul kortslutning på sikt. Om du får åpnet den opp og renset den ordentlig kan du gjerne redde hele telefonen om du er rask nok.

Det burde være fort gjort, og krever jo egentlig ikke reservedeler. Så burde ikke være så dyrt egentlig.

Siden du skrudde den på mens det var cola inni den, kan det være det var kortslutning og at det nå har ødelagt telefonen. Man burde absolutt ikke skru på telefonen før man er helt sikker på at man har fått vekk alt dritet i telefonen og den er helt tørr. Men kan være du er heldig, så ville uansett fått noen til å forsøke å rense den for deg.
Sist endret av etse; 12. oktober 2020 kl. 15:02.
Det fungerer kjempe flott med 2 timer i ovnen på 40-50 grader varmluft men ikke over og under varme
Hjelper ikke å ta den i ris. Åpne opp mobilen å ta på laveste varme med hårføner.

Så ikke at det var coal du sølte før no, usikker med drikker som inneholder cola kanskje det hjelper å fjerne colaen med sprit eller lignende.
Sist endret av Fenriz; 12. oktober 2020 kl. 16:05.
Sitat av Fenriz Vis innlegg
Hjelper ikke å ta den i ris. Åpne opp mobilen å ta på laveste varme med hårføner.

Så ikke at det var coal du sølte før no, usikker med drikker som inneholder cola kanskje det hjelper å fjerne colaen med sprit eller lignende.
Vis hele sitatet...
Har hjulpet fint på de 3 jeg har klart å miste i vann, den ene havna på rundt 7m og lå der ett par timer før vi klarte å fiske den opp igjen.
Nå var det jo ikke brus da.
Men etter litt googling så ser det ut som det å putte den i ris egentlig bare er en myte og kan gjøre mer skade en godt, så må bare beklage det tipset der.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Har hjulpet fint på de 3 jeg har klart å miste i vann, den ene havna på rundt 7m og lå der ett par timer før vi klarte å fiske den opp igjen.
Nå var det jo ikke brus da.
Men etter litt googling så ser det ut som det å putte den i ris egentlig bare er en myte og kan gjøre mer skade en godt, så må bare beklage det tipset der.
Vis hele sitatet...
Men du risikerer at telefonen går i stykker noen uker senere. Du kan selvfølgelig være heldig - men etter en slik fuktskade kan du veldig lett får korrosjon om ikke har rengjort den ordentlig. Husk at selv vann inneholder ulike salter og mineraler. Derfor burde man åpne den opp og rengjøre ordentlig med egnet middel for å være sikker.

men putte den i ris, putte i ovnen, bruke hårføner. Alle slik tips går ut på det samme: bare bruke varme på å tørke enheten. Det er ikke en god løsning, du får ikke rengjort den. I tillegg risikerer du at varmen kan gjøre mer skade enn godt. (spesielt hårføner kan faktisk blir overraskende varm så da burde man være veldig forsiktig).
Sist endret av etse; 12. oktober 2020 kl. 16:41.
bidrar vel ikke veldig hardt til svaret her men når jeg leste cola antok jeg bare at det var dårlig kokain. Anbefaler deg å erstatte den, investere i deksel og kanskje helst de du kan dykke i ett basseng med.
🍁420🍁
Trådstarter
Kjøper ny på onsdag, den er helt ødelagt:/
Litt seint men med en gang det skjedde skulle du ha skrudd av telefonen, åpnet alt av eventuelle deksel og luker å spylt telefonen godt i lunka vann for å vaske ut colaen, telefoner tåler rent ferskvann overraskende godt å så kjørt ristrikset
Sist endret av freebird; 13. oktober 2020 kl. 05:58.
Sitat av freebird Vis innlegg
Litt seint men med en gang det skjedde skulle du ha skrudd av telefonen, åpnet alt av eventuelle deksel og luker å spylt telefonen godt i lunka vann for å vaske ut colaen å så kjørt ristrikset
Vis hele sitatet...
This, vann etc leder egentlig ikke så mye strøm som mange tror men det er alle bakteriene som faktisk leder strøm. Når man mister noe som går på strøm enten om det er 3.3 eller 5V i vannet så skal man ta av strømmen helt. Tørke ut også teste.

Har sett væskeskader på tlf ta flere mnd før telefoner har gått dukken.
Ja, cola tørker og blir til sirup inni telefonen som gir grobunn for bakterier pluss at fysiske knapper henger seg opp
Sitat av freebird Vis innlegg
Litt seint men med en gang det skjedde skulle du ha skrudd av telefonen, åpnet alt av eventuelle deksel og luker å spylt telefonen godt i lunka vann for å vaske ut colaen, telefoner tåler rent ferskvann overraskende godt å så kjørt ristrikset
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg tror cola er relativt surt og derfor leder det strøm. Så, ja skyll av i lunket vann en stund ville skyllt ut colaen, og så kan man legge telefonen et varmt sted for å fordampe vannet.
Men skade kan vel skje fort. Synd at resultatet ble som det ble.
Nesten rart at det skal gå an å ødelegge dyre telefoner ved å søle cola på dem. En 4000 Kr pluss telefon burde være vanntett. Og en 6000 Kr pluss tlf burde i tillegg kunne spille Hammarfossens brus på trekkspill OG kontrabass samtidig.
🍁420🍁
Trådstarter
mobilen var helt knust uansett, kjøper ny i dag eller i morgen.
Sitat av freebird Vis innlegg
Ja, cola tørker og blir til sirup inni telefonen som gir grobunn for bakterier pluss at fysiske knapper henger seg opp
Vis hele sitatet...
Neinei tilogmed sterilt vann vil til slutt ta til seg bakterier (og det tar ikke mange timene) osv men ja belegget til cola kan det gro enda mer
Sitat av 420master Vis innlegg
Neinei tilogmed sterilt vann vil til slutt ta til seg bakterier (og det tar ikke mange timene) osv men ja belegget til cola kan det gro enda mer
Vis hele sitatet...
Overså du den delen med å skru av telefonen å legge den i ris? "tørket vann" leder ikke strøm