Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1499
Hei.

Jeg lurer på om noen vet om tramadol/andre SNRI i høye doser tømmer serotonin og adrenalin lagrene i hjernen på lik linje med f.eks MDMA (f.eks om brukt over flere dager)

Jeg mener å ha hørt at dette ikke er tilfellet med SSRI/SNRI men i såfall hvorfor gjør det ikke det?

Kan noen forklare?
Tramadol, sold under the brandname Ultram among others,[2] is an opioid pain medication used to treat moderate to moderately severe pain.[1] When taken as an immediate-release oral formulation, the onset of pain relief usually occurs within about an hour.[6] It has two different mechanisms. First, it works by binding to the μ-opioid receptor.[7] Second, it inhibits the reuptake of serotonin and norepinephrine


https://en.wikipedia.org/wiki/Tramadol
Sist endret av Slæsken; 28. august 2017 kl. 19:29.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Ja jeg vet jo det da :P
Men det svarer ikke på spørsmålet mitt desverre
It kinda does, " it inhibits the reuptake of serotonin and norepinephrine "
Altså, det hemmer opptaket til både serotonin og noradrenalin.

Medisinene, som betegnes SSRI eller SNRI, sørger for at mer serotonin (SSRI) eller noradrenalin (SNRI) er tilgjengelig rundt nerveendene.


Kan også legge ved dette (Det gjelder i hovedsak seratoninsyndrom av Tramadol.
One of the most serious life-threatening combinations is Tramadol taken in conjunction with MAOIs or other serotonin agonistic agents or precursors. In this case, a majority of MAOIs, which is a group of antidepressant medications, actually inhibit monoamine oxidase irreversibly. This means the enzyme is no longer capable of functioning until the body has replaced it but unfortunately, this is a process that takes a minimum of one month to complete.

Finally, the level of toxicity increases for someone taking an SSRI or Selective Serotonin Reuptake Inhibitor, which is an antidepressant drug that blocks the reuptake of serotonin. The bottom line is that Serotonin Syndrome caused by Tramadol is something proven and potentially very serious. If an individual takes this prescription medication for pain or even depression and begins to experience any of the symptoms mentioned, immediate medical attention should be sought. Remember, the effects can take hold within minutes to hours so the onset of symptoms should be taken seriously and acted upon immediately.
Vis hele sitatet...
http://www.tramadolfacts.com/seroton...d-by-tramadol/
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
jaja jeg forstår at SSRI/SNRI er "reuptake inhibitors" og jeg forstår til en viss grad hva det vill si..
Det jeg lurer på er: vill "reuptake inhibitors" føre til at lagrene tømmes (tenker da på tramadol i dette tillfelle) eller er det i så liten grad at det ikke vil tømme/senke verdien i lagrene noe betydelig (selv etter høye doser over flere dager)

Det var en gang en som sa til meg at en SSRI/SNRI ikke vil tømme lagrene sånn som MDMA gjør, vist det er tillfelle så lurer jeg på hva som er forskjellen på MDMA og SSRI, hvorfor senkes verdien i lagrene ved bruk av MDMA og ikke f.eks Tramadol.

Håper dette utdyper spørsmålet mitt litt etter som de 2 svarene jeg har fått ikke har gjort meg noe klokere
Det er nettop derfor folk som har vært på Tramadol i høye doser over flere år, samtlige syntes de første dagene i withdrawl er mye værre enn f.eks Heroin. Da den i henholdsvis har en serotonerg og en noradrenerg effekt også. Men også notorisk for serotonin syndrom i høye doser. Disse varer ikke lenge uansett. At den "Tømmer" serotonin på lik linje med MDMA blir derfor en vanskelig sammenligning. Tramadol kan "bruke opp" noe som igjen gir toleranse. Når x5 Tramadol*halveringstid er ute av kroppen din, har allerede Serotonin rukket å stige kraftig tilbake.

Jeg ville aldri sagt at Tramadol tømmer lagrene slik MDMA o.l gjør nei, den bare trikser og lurer transmitteren, som igjen gir bred serotonin'base i synapsen. Igjen blir reseptoren lurt av følsomheten for serotonin som overføres, -> voila du er påvirket av Tramadolhydroklorid. Bare en smartere måte av bruk og gjenkast. Ingen flushing.