Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bruker du IPv6?
Ja 18 36,73%
Nei 31 63,27%
Stemmegivere: 49. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  17 3519
Jeg så akkurat at min nett-tilbyder hadde åpnet opp for IPv6 for privatpersoner og ble derfor litt nyskjerrig på hvor langt vi hadde kommet i å ta det i bruk - og det er fortsatt forskrekkelig lavt. I følge google statistics bruker 7.9% av besøkende til deres nettsider IPv6. Og i Sverige er det enda lavere, men kun 2.51%.

Jeg tenkte at kanskje medlemmer her var litt mer tech-interesserte, og derfor andelen var noe høyere. Så derfor spør jeg, bruker du IPv6? Og hvorfor, eller hvorfor ikke?

Utover det å faktisk migrere over, som er en nødvendighet med tiden, gir IPv6 meg en stor fordel: Jeg slipper NAT så lenge maskinen jeg skal kommunisere med i andre enden også støtter IPv6. Og de fleste har vel vært borte alle problemene som kommer med NAT - hvor man må port-forwarde ulike porter til ulike maskiner på det lokale nettverket.
Hmmm, jeg er interessert i å prøve IPv6, men jeg vil ha NAT, det er mange maskiner som ikke bør ut på internett i det hele tatt; kjøleskapet, f eks.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Hmmm, jeg er interessert i å prøve IPv6, men jeg vil ha NAT, det er mange maskiner som ikke bør ut på internett i det hele tatt; kjøleskapet, f eks.
Vis hele sitatet...
NAT er ikke løsningen på det problemet. F.eks. kan du bare sette opp i brannmuren (på f.eks. routeren) at enheten ikke skal være tilgjengelig via internett.
Sist endret av etse; 27. januar 2016 kl. 20:18.
CanalDigital (min ISP) skal også visstnok støtte det. Gikk inn på nettsiden deres, fant en knapp som sa noe sånt som "Aktiver IPv6-støtte" og trykte på den. Uten noen form for advarsler så aktiverte det seg, og jeg mistet *umiddelbart* internettet i rundt 20 minutter. Da det først kom tilbake igjen (etter flere reboots av både ruter/modem) så hadde jeg fortsatt kun IPv4-adresse, selv om ruteren min hadde støtten påskrudd. Etter mye fikling i menyer, og en drøss med valg i ruteren som krever utfylling med info som ISPen må gi ut, så ga jeg opp.

Selv om jeg hadde lyst å konvertere bare for å gjøre det, så har jeg ikke SÅ lyst at jeg investerer en hel kveld på å finne ut om det er native, statisk eller tunnel jeg skal bruke. Samt hva jeg må fylle inn i de ørten feltene som dukker opp. Ei heller frister det å ta kontakt med support for å få de til å sjekke om det er på deres side eller min. For mye styr, for lite å tjene. Bedre ting å bruke tiden min på.

Synd, men sant :/
Sist endret av Dyret; 27. januar 2016 kl. 20:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Hmmm, jeg er interessert i å prøve IPv6, men jeg vil ha NAT, det er mange maskiner som ikke bør ut på internett i det hele tatt; kjøleskapet, f eks.
Vis hele sitatet...
Du kan fortsatt ha ein brannmur, som blokkerer all innkommande trafikk.

Forøvrig så har eg eit problem med IPv6: med NAT og IPv4 definerer eg internnettverket mitt. Med IPv6 har eg rett nok overflod av offentlege adresserer (/64), men eg styrer ikkje prefixet mitt sjølv. Det gjer at kompleksiteten aukar, om eg skal ha oppsettet mitt over på IPv6.

Det er ingen saklege grunner for sluttbruker å bytte til IPv6. NAT funker i praksis bra nok, og gjer at du har større grad av kontroll enn IPv6 der du får prefix tildelt av ISP.

Så har endt opp med å bare gi pokker, køyre SLAAC, og blokkere all innkommande IPv6. Så har tilgang til internett via IPv6, men innkommande, t.d. VPN, går over IPv4 - fordi det er enklare, og ikkje har drawbacks p.t.
Nat != sikkerhet. Det er det brannmuren som gjør.

Og om du ikke vil ha noe trafikk utenom subnettet bruker du foreks link local adresser .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dyret Vis innlegg
CanalDigital (min ISP) skal også visstnok støtte det. Gikk inn på nettsiden deres, fant en knapp som sa noe sånt som "Aktiver IPv6-støtte" og trykte på den. Uten noen form for advarsler så aktiverte det seg, og jeg mistet *umiddelbart* internettet i rundt 20 minutter. Da det først kom tilbake igjen (etter flere reboots av både ruter/modem) så hadde jeg fortsatt kun IPv4-adresse, selv om ruteren min hadde støtten påskrudd. Etter mye fikling i menyer, og en drøss med valg i ruteren som krever utfylling med info som ISPen må gi ut, så ga jeg opp.
Vis hele sitatet...
Sært. Skru på SLAAC på ein klient tilkopla ruteren og sjekk om du får IPv6. For min del funker det bare. Har og CD, og har hatt IPv6 i to år.
Bygdetulling
varg300's Avatar
V4-addresser er jo noelettere å huske da

Spøk til side, siden det er pratisk talt "ubegrenset" antall addresser tilgjengelig, vil det bety at man kan(får...?) ha så mange public ip'er man vil?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av varg300 Vis innlegg
Spøk til side, siden det er pratisk talt "ubegrenset" antall addresser tilgjengelig, vil det bety at man kan(får...?) ha så mange public ip'er man vil?
Vis hele sitatet...
I praksis ja. Canal Digital og Telenor deler ut /64, som vil sei at du får 2^64 IPer å bruke slik du vil. Til samanlikning så er heile IPv4 2^32 adresser. Så med eit /64-nett kan du adressere kvar kubikkmillimeter i huset ditt og fortsatt ha litt til overs.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av Dyret Vis innlegg
CanalDigital (min ISP) skal også visstnok støtte det. Gikk inn på nettsiden deres, fant en knapp som sa noe sånt som "Aktiver IPv6-støtte" og trykte på den. Uten noen form for advarsler så aktiverte det seg, og jeg mistet *umiddelbart* internettet i rundt 20 minutter. Da det først kom tilbake igjen (etter flere reboots av både ruter/modem) så hadde jeg fortsatt kun IPv4-adresse, selv om ruteren min hadde støtten påskrudd. Etter mye fikling i menyer, og en drøss med valg i ruteren som krever utfylling med info som ISPen må gi ut, så ga jeg opp.

Selv om jeg hadde lyst å konvertere bare for å gjøre det, så har jeg ikke SÅ lyst at jeg investerer en hel kveld på å finne ut om det er native, statisk eller tunnel jeg skal bruke. Samt hva jeg må fylle inn i de ørten feltene som dukker opp. Ei heller frister det å ta kontakt med support for å få de til å sjekke om det er på deres side eller min. For mye styr, for lite å tjene. Bedre ting å bruke tiden min på.

Synd, men sant :/
Vis hele sitatet...
CanalDigital jeg og har, å trykke på knappen fungerte helt smertefritt for meg. Trengte ikke fylle ut noe informasjon i routeren eller noe - den bare mottak både IPv4 og IPv6 adresser. Npr heg brukte en router med kun IPv4 støtte fallbacket systemet dems til å gi meg en IPv4-adresse selv om jeg hadde aktiviert IPv6.

Prøvd på nytt i det siste, kanskje de hadde en bug?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan fortsatt ha ein brannmur, som blokkerer all innkommande trafikk.

Forøvrig så har eg eit problem med IPv6: med NAT og IPv4 definerer eg internnettverket mitt. Med IPv6 har eg rett nok overflod av offentlege adresserer (/64), men eg styrer ikkje prefixet mitt sjølv. Det gjer at kompleksiteten aukar, om eg skal ha oppsettet mitt over på IPv6.

Det er ingen saklege grunner for sluttbruker å bytte til IPv6. NAT funker i praksis bra nok, og gjer at du har større grad av kontroll enn IPv6 der du får prefix tildelt av ISP.

Så har endt opp med å bare gi pokker, køyre SLAAC, og blokkere all innkommande IPv6. Så har tilgang til internett via IPv6, men innkommande, t.d. VPN, går over IPv4 - fordi det er enklare, og ikkje har drawbacks p.t.
Vis hele sitatet...
Om du er litt mer tech-interessert er det flere grunner - men for en normal person er jeg enig i at gevinsten ikke er så stor. Men om du f.eks. ønsker å ha flere maskiner i samme hus med samme porter åpne for inkommende tilkoblinger er det absolutt en gevinst. Mye lettere å sette opp. Men det er nok ikke noe folk flest har behov for

For folk flest har det nok ingenting å si om de bruker IPv4 eller IPv6, utenom når de må stresse med portforwarding.
Sist endret av etse; 27. januar 2016 kl. 20:33.
Bruker IPv4, kan godt hoppe over til v6, men bryr meg ærlig talt ikke. De fleste fordeler med å slippe NAT er ting jeg ikke har noen nytte av.

Men rent sånn teknisk, kan du ikke bare åpne for port x i range y til z? Mener å ha muligheten på min router.
Aktiverte ipv6 så fort det var tilgjengelig. Merket umiddelbar effekt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Om du er litt mer tech-interessert er det flere grunner - men for en normal person er jeg enig i at gevinsten ikke er så stor.
Vis hele sitatet...
Du er i så fall den første som antyder at eg ikkje er interessert i teknologi.
Sitat av etse Vis innlegg
Men om du f.eks. ønsker å ha flere maskiner i samme hus med samme porter åpne for inkommende tilkoblinger er det absolutt en gevinst. Mye lettere å sette opp. Men det er nok ikke noe folk flest har behov for
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje lettare å sette opp.
-Eg må lære meg IPv6.
-Eg må sette opp dyndns for IPv6.
-Interface for IPv6 er snodig, samanlikna med IPv4, som har hatt eit par tiår meir på ræva.
-Å hoppe viare frå ein host til ein annan med ssh, eller bruke ulike porter for ulike maskiner er minimalt offer.
-Eg må lære meg IPv6.

Det er enklare å sette opp NAT enn å sette opp IPv6. Tok en kjapp kik på det no, og i OpenWRT fant eg enkelt og greit ikkje ut korleis eg tillet innkommande trafikk på ein port til ein spesifikk IPv6-host. Med NAT er det trivielt. Med IPv6 er det ikkje trivielt, og i tillegg er ikkje adressene like statiske som for IPv4 (i.e. SLAAC med privacy extensions).

Så eg vil påstå eg er godt over snittet teknologiinteressert, men eg veit enkelt og greit ikkje korleis eg skal settje det opp.

Da kan du med respekt å melde ikkje påstå det er enklare. Det er BS per dags dato. Du har og dyret si erfaring over - og eg vil ikkje kalle han direkte ukunnig heller...
Sist endret av vidarlo; 27. januar 2016 kl. 21:27.
Jeg har ikke enda engasjert meg i å gå over til IPv6, har sittet å ventet et par år på at det skal vokse seg større, før jeg tar det i bruk. Men jeg liker veldig godt tankegangen om at hver maskin for sin egne public adresse, og slippe NAT'ing.

Jeg har heller ikke satt meg så veldig mye inn i IPv6, men det kan se ut som tiden er kommet for både å lese mer om det, samt ta det i bruk.

Har et kjapt spørsmål, hvis jeg går over til IPv6 nå, hvordan foregår oversettelsen fra IPv6 til IPv4 (når jeg kobler meg til servere med bare IPv4 støtte)? Må jeg kjøre IPv4 parallelt med IPv6?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
-Eg må lære meg IPv6.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke vi kommer uten om IPv6 løpet av livet våres (Vi er vel sånn ca like gamle). Da tenker jeg på den dagen da de fleste slutter å støtte IPv4, den dagen kan det være fint med IPv6 kunnskaper.

Jeg har selv utsatt med å lese om IPv6, men jeg begynner å skjønne at tidspunktet for å sette meg inn i nærmer seg.
Sist endret av 0xFF; 27. januar 2016 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tror ikke vi kommer uten om IPv6 løpet av livet våres (Vi er vel sånn ca like gamle). Da tenker jeg på den dagen da de fleste slutter å støtte IPv4, den dagen kan det være fint med IPv6 kunnskaper.
Vis hele sitatet...
Nei, det trur eg definitivt ikkje. Men det var eit svar på påstanden om at IPv6 var enklare. Og ja, eg kjøper at det i premisset er enklare. Men de facto er det enklare å køyre ting på forskjellige porter og akseptere drawbacks IPv4 og NAT har.

For det er kanskje ugly hack, men det er pokker så veldokumentert og veltesta hack, som funker veldig bra i praksis.

I tillegg dokumenterer ikkje t.d. CD om eg får samme prefix kvar gong, eller korleis det er ordna.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Aktiverte ipv6 så fort det var tilgjengelig. Merket umiddelbar effekt!
Vis hele sitatet...
Hvilken effekt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av liasis Vis innlegg
Hvilken effekt?
Vis hele sitatet...
Du får over 0/20 på ipv6-test.
kanskje dumt spørsmål men om f eks en vpn-tilbyder krever at man skal ha ipv6 aktivert-har det noe å si for hvor sikker tilkoblingen mot vpn-serveren er?