Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2218
Skal hjelpe en som har nettside på registrar.no med å opprette en ny nettside på en ny host.
Denne personen har en masse eposter på registrar.no som da eventuelt må flyttes.

Hvor vanskelig er dette å gjøre i praksis? Vil eposten være nede i en periode?

Vurderer å bare opprette en ny nettside på en annen host og sette domenet på registrar til å peke til nettisden på den nye hosten.

Har ikke flyttet epost fra en host til en annen før...

[EDIT:]

Dersom jeg handler webhotell uten domene, setter opp nettsiden og endrer navneservere på registrar.no, vil dette da påvirke epostene?
Sist endret av Turbolego; 2. oktober 2014 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som regel finnes det en eller annen måte å ta en eksport av alle epostene, og så importere de når du har fått tilgang på den nye hosten. Det blir ingen nedetid på e-posten, men på et tidspunkt vil nye e-poster begynne å dukke opp hos den nye hosten.

Ved siste alternativ må du ha tilgang til å endre DNS records, slik at mx records fortsatt går til registrar sin e-postserver, mens resten kan peke til ny webhost.
Alternativ 1:
Om du kun kjøper webhotell hos en annen leverandør må du passe på å sette opp en VHOST som kan ta imot trafikk fra domenet og peke det til riktig område på webserveren. Dette settes som regel opp automatisk dersom man bestiller domene og webhotell fra samme plass. Da trenger du bare å peke A-records i DNS-innstillingene hos domeneleverandør til IP-adressen du har fått utdelt fra webotell-leverandør.


Alternativ 2:
Du sier ikke noe om hvorvidt personen benytter POP eller IMAP/Webmail. Om h*n benytter POP er det jo bare å flytte domenet, da all e-post er blitt hentet ned til e-postklienten som benyttes.

Om h*n benytter IMAP/Webmail kan du legge inn e-postkontoen i feks. Outlook og synkronisere ned all e-post, for så å fjerne passordet til e-postkontoen fra innstillingene i Outlook slik at den ikke ved et uhell sletter all e-post ved flytting av domene.
Så kan du flytte domenet og sette opp en ny IMAP-e-postkonto hos ny leverandør. Den nye e-postkontoen legger du inn i Outlook, og så drar du e-postmappene fra den gamle kontoen over i den nye og venter på at e-post blir synkronisert ut fra klienten til den nye e-postserveren.
En tungvin løsning, men det virker.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Ved siste alternativ må du ha tilgang til å endre DNS records, slik at mx records fortsatt går til registrar sin e-postserver, mens resten kan peke til ny webhost.
Vis hele sitatet...
Jeg har tilgang på DNS instillingene, har en del A og MX 1, MX 2 type records her.

Siden det er fysisk vanskelig for meg å dra bort til maskinene som brukes for eposten og tukkle med instillingene, antar jeg det enkleste og sikreste er å la eposten være inntil videre.

Kan jeg gjøre følgende uten at eposten blir herpa?

1. Kjøpe webhotel
2. Sette opp nettside på webhotel
3. Endre navneserverne på registrar

Med det resultat at nettsiden til "mittdomene.no" kjører på én host, mens eposter sendt til "kontakt@mittdomene.no" kjøres gjennom registrar.no?

Jeg kan ikke risikere at epostene blir slettet, og jeg har ikke mulighet til å fly bort og ta manuel backup av all eposten.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kan jeg gjøre følgende uten at eposten blir herpa?

1. Kjøpe webhotel
2. Sette opp nettside på webhotel
3. Endre navneserverne på registrar
Vis hele sitatet...
Ja.

Kjøp webhotell og få en oversikt over hvilken IP-adresse webserveren ligger på.
Deretter sletter du A-recorden som heter www.mittdomene.no hos domeneleverandøren, for så å legge til en ny A-record for www.mittdomene.no med IP-adressen til webserveren som innhold.

mittdomene.no (altså uten noe. foran) setter du opp som en CNAME-record mot www.mittdomene.no

MX-records lar du stå. De peker mot nåværende e-postserver.

Om du får egen IP-adresse på webserveren skal alt være i boks. Om ikke, må du kontakte webserverleverandøren og be de sette opp en VHOST som videresender www.mittdomene.no til ditt webområde.

Husk at det kan ta noen timer før DNS blir oppdatert, og at det nødvendigvis ikke virker med en gang du har klikket "Lagre".
Sist endret av curx; 2. oktober 2014 kl. 16:23.