Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7909
For litt over en uke siden så var jeg dum og kastet noe mat ut at kjøkkenet mitt til en skjære jeg så utenfor, noen timer senere fant jeg den inn på kjøkkenet mitt og den stakk av etter at den hadde rotet i maten min og etterlatt noen ekskrementer.

Siden da har jeg hatt den flere ganger på kjøkkenet mitt selv om vinduet bare står på gløtt. Den greier også alltid å stikke av når jeg kommer inn i på kjøkkenet.

Er det noen her som har noen gode idéer på hvordan jeg kan stoppe denne fuglen fra å snike seg inn på kjøkkenet mitt? Av og til så må jeg lufte ut og siden jeg ikke har en avtrekksvifte kan jeg ikke være der hele tiden for å passe på. Jeg vil helst ikke skade eller drepe dyret da jeg er ganske fascinert av fugler, spesielt med corvidae familien som er ganske utspekulerte.

Noen forslag til åssen jeg kan stoppe denne inntrengeren?
Har hørt at lekeslanger i gummi fungerer. Evt henge noen blanke CDer i vinduet.
Hehe
Du kan prøve deg med en myggnetting hvis det lar seg gjøre. Hvis du ikke vil ha en netting i ruta 24/7 kan du bare lage en ramme med nettingen i som passer i vindusåpningen som du kan sette
inn når du vil lufte.
Hvis ikke kan du lage enkle fall-feller som man ser på film uten at det trenger å være spesielt avansert. Både som fanger fuglen levende eller tar livet av den. Det er jakttid på skjæra nå, så hvis ikke du er over gjennomsnittlig dyrevenn så er det lov å ta livet av den med godkjente jakt og fangstmetoder :b
Ellers kan du alltids gå til innkjøp av en katt
Skjæra er rimelig lur og du blir nok ikke kvitt problemet uten tiltak. Og misslykkes du med en metode så prøv en ny, de går somregel ikke på samme knep 2 ganger etter min erfaring.
Sist endret av barebare; 22. september 2014 kl. 08:06.
Sitat av frevev Vis innlegg
skyte den med en softgun
Vis hele sitatet...
Håper ikke TS har tenkt å gjøre seg til dyreplager for å bli kvitt ei frekk skjære.
Gå på rommet ditt og skam deg.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hva om du fester en lang tråd til vinduet slik at du kan lukke vinduet når den er inne på kjøkkenet ditt. Sånn jeg forstår det flyr den ut med en gang du kommer inn på kjøkkenet, men om du har en tråd som går gjennom kjøkkenet festa i vinduet kan du lukke det før du går inn og dermed skremme livsskiten ut av den når du kommer inn på kjøkkenet og hoier og tramper. Tror ikke den kommer tilbake med det første da. Du åpner selvfølgelig vinduet igjen etter et par sekunder.
Skjærer er hyggelige fugler!
Har selv glemt igjen mat på terrassen ved et par anledninger, et skjærepar var å hentet maten forsiktig og uten noe gris/rot.

De kakket til og med på vinduet om det ikke sto igjen matrester utenfor.

Tror egentlig den enkleste måten å bli kvitt den er å skremme den vekk.
Sitt å vent til den er på vei inn vinduet, hopp opp og vift med armene mens du hoier.
Vil tro den gir seg etter et par ganger...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg hadde en tam skjære som liten, den jeg fant skadet i et burgerpapir bak en søppelbøtte. Når den døde så gråt jeg så massivt at pappa måtte kjøpe et marsvin til meg for å bøte på.

Vi fikk den aldri til å spise skikkelig desverre, det var noe gærnt med den.

Fint å høre at din skjære er frisk og rask. Du ga skjæren mat og nå tror den at du er vennen dens. Jeg syns du burde snekre opp et fuglebrett utafor og på den måten ta ansvar.
Hva med å legge fuglemat utenfor vinduet ditt? Kanskje ikke rett utenfor men slik at han ser det før han flyr inn på kjøkkenet ditt.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hva om du fester en lang tråd til vinduet slik at du kan lukke vinduet når den er inne på kjøkkenet ditt. [...] Du åpner selvfølgelig vinduet igjen etter et par sekunder.
Vis hele sitatet...
Dude, har du noen gang hatt en vill fugl inne? Lukker du vinduet vil den bare fly videre inn i huset og drite over alt...

De river ned alt som står på hyller og vinduskarmer om de har panikk... Dessuten blir det vanskelig å lokke den ut igjen til vinduet etter at du har skremt dritten av den...
Det er også ganske vanskelig å få tak i de, og selv om du får tak er det mulig du fucker den opp pga de er skjøre dyr... Og den vil drite uendelige mengder når du tar tak i den.

Så det enkleste er nok en myggnetting som hindrer at den i det hele tatt kommer inn
Men skjærer er jo kule dyr egentlig, synd om du ender opp med å drepe den/skade den...
Sist endret av Alzo88; 22. september 2014 kl. 15:16.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Er det noen her som har noen gode idéer på hvordan jeg kan stoppe denne fuglen fra å snike seg inn på kjøkkenet mitt?
Vis hele sitatet...
Sett opp myggnetting i vinduet, og problemet er løst!
Takk for alle svarene, som sagt så ønsker jeg ikke å skade/drepe den da jeg synes skjærer er ganske kule fugler.
Beste forslaget er vel kanskje det med leke slanger, vet det fungerer på måker, men så er nå de ganske dumme sammenlignet med skjærer....

Hadde selvfølgelig vært tøft å tamme den og hatt den som kjæledyr, men tror ikke dette er så lett.

-edit-

Og myggnetting forslaget var ikke dumt heller.
Sist endret av Opteryx; 22. september 2014 kl. 16:54.
Jeg tror det er bedre å gi den et bedre alternativ. Isteden for å straffe for uønsket oppførsel, så belønner du for ønsket oppførsel. Et fuglebrett vil være en god løsning. Og hvis du er interessert i skjærer kan du jo sette fuglebrettet rett utenfor vinduet, slik at du kan se den.
Gummislanger er billig og enkelt ihvertfall. Sikkert lurt å feste den med strips eller noe så den ikke blåser vekk. Men for å være ærlig så tror jeg den skjønner fort at det bare er tull.

Myggnetting over vinduet setter ihvertfall bom stopp for besøkene. Fest på noe som flagrer så hun skjønner det er et hinder her.
Kommer neppe tilbake om du skaffer deg, eventuelt låner deg en katt.
Skjærer liker katter bare ikke på samme måten som oss.
Katter liker skjærer også

Myggnetting på vinduet et par døgn så burde fuglen lære seg at veien til matfatet er blokkert.
skaff et fuglebrett, mat den med billig fuglemat er du heldig får du et nytt kjærledyr, som forhåpentligvis ikke kommer inn xD
skjærer er kule, ikke skad den i allefall, og jeg vill ikke jagd den bort/skremt den.. stakkars fugl
Ridder av 1. klasse
Sett vinduet helt åpent + sett frem noe mat du har forgiftet = Problem nesten løst (Du må jo kvitte deg med den døde skjæren, som er fredet?)
Skjæra er kun fredet fra 1. mars til 9. august. Ellers gjelder reglene for human jakt.
Det er flere som har lyst til å skade eller drepe det stakkars fjærkreet på ganske fæle måter. Hvorfor det?
Hun kan ikke noe for at hun oppfører seg som ei skjære. Litt frekk og slu.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Sett vinduet helt åpent + sett frem noe mat du har forgiftet = Problem nesten løst (Du må jo kvitte deg med den døde skjæren, som er fredet?)
Vis hele sitatet...
TS sier helt klart at han ikke vil skade fuglen, så å forgifte maten blir muligens noe bakvendt sett i lys av det.
Sist endret av fisk23; 24. september 2014 kl. 23:50.
Et godt kjerringråd er å legge brukte tamponger i vinduskanten. Det skal visstnok skremme vekk skjærer og kråker.
Lukta av blod jager sikkert disse åtseleterne over alle hauger.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Lukta av blod jager sikkert disse åtseleterne over alle hauger.
Vis hele sitatet...
Les det du har skrevet en gang til...
Synes også ikke du, at dette virker selvmotsigende??
Og en setning som er åpenbart selvmotsigende kalles?
Sist endret av Jandre; 25. september 2014 kl. 10:31.
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Et godt kjerringråd er å legge brukte tamponger i vinduskanten. Det skal visstnok skremme vekk skjærer og kråker.
Vis hele sitatet...
Fugler er et helvette å få skremt vekk fra plasser de ikke skal oppholde seg. Flyplasser har jo problemer med fugler som hekker langs kanten på rullebanene. En gummislange eller et par tamponger driter de fleste fugler tynt i.

Du må enten sperre av vinduet så Pippen ikke kommer inn, eller så må du sette opp ei vaktkatte.
Sist endret av Bombasa; 25. september 2014 kl. 11:36.