Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3451
Når jeg hører på musikk på linux mint er vokalen lav, eller ikke-eksiterende. Dette skjer uansett om jeg hører på musikk som er lastet ned, via spotify eller på youtube. Det hele virker som om noen skulle ha skrudd ned lydstyrken på frekvensene der vokalene finnes.

Ved å gå på balansen å stille den enten helt til venstre eller helt til høyre kommer vokalene tilbake, og lyden er riktig (sett bort i fra at den nå er mono). Dette får meg til å fundere om det kan være at den kanskje sender lyden som surround, noe som ikke fuker bra når jeg har stereo-headset.

Noen som har ideer til hva som kan være problemet?
Det meste av vokal sendes til center.
Så dermed får du ikke lyd i høyre/venstre.

Endre lydinnstillingene til stereo.
Ukjent
Trådstarter Donor
Da er spørsmålet, hvordan gjøres dette i Linux Mint Cinnamon? Eneste jeg finner i lydinstillingene er mulighet for å endre balansen. Ser og at "lydkortet" som brukes av hodetelefonene heter "Built-in audio analog stereo"

(Vil forresten legge til at ting fungerte for noen uker siden, og jeg har ikke peiling på hva jeg kan ha gjort som fikk det til å slutte å fungere?
Longshot, men... Er dette med eksterne høytalere? Har du sjekket om de spiller i riktig fase?

Edit: nvm. Headset.

En mulighet er fremdeles at noe lyden faser ut...
Sist endret av Halalgeir; 7. mai 2014 kl. 23:16.
Ukjent
Trådstarter Donor
Viste seg å være en så enkel feil som ledningen ikke var godt nok festet til selve headsettet, merket det aldri da jeg bare prøvde å fikle med pluggen som koblet i selve maskinen. Så rett og slett brukerfeil.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Hodetelefoner med en felles tjukk kabel har normalt sett tre faser: Signal venstre, Signal høyre, og Jording.
Det som skjer er at du har dårlig kontakt, slik at signal venstre og høyre kommer i kontakt.
Siden de fleste lydkort/mp3spillere/etc inverterer signalet i den ene høyttaleren (dette for å redusere sjansen for hørselskade nettopp ved situasjoner som din) så blir vokalen redusert.

Kontakt imellom signal-fasene er ikke skadelig for PCen, så sånn sett er det ikke krise. Lenge siden svakstrøm på høyskolen nå, men kan ikke tenke meg at kontakt mellom jord og signal er like bra...

Skaff deg et skikkelig headset
▼ ... over en måned senere ... ▼
En annen ting for fremtiden. Linux mint bruker pulseaudio så installer en pakke som heter pavucontroll (eller noe i den dur) og bruk den til å unmute fremtidige problemer.