Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1765
Heisann!

Jeg har lett etter dette i flere timer. Spørsmålet mitt er hvordan man lager en slik "solaktig" greie som dette: http://bildr.no/image/d0RmSyts.jpeg

Jeg vet det har noe med penselen å gjøre, men jeg finner ingenting der. Må man ha en plugin? Isåfall, hvilken? Tusen takk!
Bildet er lite, men antar at solen lages an en gulaktig prikk. Bruk penselen/brush for denne. Prøv å ligg på mellom 50-70 hardness på brushen, prøv litt forskjellig og se hva som funker. Legg på "Outer glow" på prikken. Finnes ved at du dobbeltklikker på "layeret" som soler ligger i, hvor du får opp diverse effekter osv.

For stripene rundt kan du følge denne tutorialen. Miks og triks litt med "gradients" (og fading fra èn farge til gjennomsiktig) når du velger farger så skal det nok gå bra. Om du ikke kan dette finner du tutorials på nettet veldig lett.

Jeg vet ikke hvor erfaren du er i Photoshop, og er veldig vanskelig å forklare ved å skrive, men prøv og se hvordan det går, så kan du heller spørre om problemer du støter på underveis.
Slike stråler er enklest å lage i et vektorbasert tegneprogram, som Adobe Illustrator eller Inkscape.
Strålene kan du fint mekke i PS ved å lage en selektive som er lang å tynn og så fylle denne med ønsket farge. Kopier ut feks 15 stykk. Merge de sammen og så gå opp til distort og Apply polar coordinates.


Som alltid i Photoshop er det mange forskjellige metoder som er mulige for å nå et mål. En enkel måte å lage slike stråler på er å velge «Custom Shape Tool» (hurtigtast: U) for å så bla deg frem til en form som har disse strålene, slik som på bildet over. Deretter er det bare å rasterisere formen, ev. klippe ut det man trenger (Elliptical Marquee Tool (hurtigtast: M)) også legge på gradient etc.

Fordelen er at man lett får den riktige formen, ulempen er man ikke kan velge antall stråler, tykkelsen på disse etc.

Vanligvis lager jeg slike former i Illustrator.
Sist endret av Viva la Opium; 30. desember 2013 kl. 17:23.