Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1592
Hei,

Kjøpte en maskin fra Komplett, og nå er den satt sammen slik som vi tror den skal settes sammen.

Liste over komponenter
http://bildr.no/image/1129491.jpeg

Hovedkortet lyser (rød "start-knapp" og grønn "restart-knapp"), men når vi trykker på PÅ-knappen reagerer ingenting, - verken PÅ-knappen på HK, eller på kabinettet.

HK: http://bildr.no/view/1129494

Har dere noen idé ? Av en eller annen grunn vil ikke Bildr støtte andre bilder enn det der..
Du har koblet en kabel fra PSU til rett i nærheten av CPU, eller?
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du har koblet en kabel fra PSU til rett i nærheten av CPU, eller?
Vis hele sitatet...
Forsto ikke helt hva du mente.. Kan du formulere det annerledes? Her fikk jeg opp et bilde:
http://ctrlv.in/70899
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Forsto ikke helt hva du mente.. Kan du formulere det annerledes? Her fikk jeg opp et bilde:
http://ctrlv.in/70899
Vis hele sitatet...
RAM brikkene dine står feil. Skal stå i A1 og B1, ser ut som den står på A2 og B2?

Strøm til CPU ser ut som går rett, selv om vi ikke ser kontakten. Er du sikker på at CPU står korrekt nedi socket'en? Og går CPU viften inn på CPU_Fan1? Tror dagens kort er slik at de ikke starter dersom det ikke står noe tilkoblet CPU_Fan1


Helt nøyaktig, HVA skjer når du skrur den på? Starter den i det hele tatt?

Bildene er shit, ta nye, der du får med hele hovedkortet.
Sist endret av Jay-O; 12. mars 2012 kl. 02:29.
Nice cable managment. anyway, du har brukt spacer'e når du instalerte motherboardet? for min første gang glemte jeg det og jeg kortsluttet hele dritten, var stuck i boot-loop og tok av noen ganger. Sjekk at CPU er skikkelig plasert, om du har feilplasert den tror jeg du er litt.. ja.. fucked. Og RAM possisjon tror jeg ikke har mye å si, de fungerer uansett. Prøv med bare en brikke.
Eller kanskje PSU'en som fusker?
Sist endret av iSatan; 12. mars 2012 kl. 12:17.
ram brikkene skal stå i de portene på mitt hk i hvertfall og jeg har asus p8z68-v pro/gen3, det skal ikke ha noe og si
@Jay-O:
Jeg har satt RAM-en der du mener den skal stå nå. Det skjer -nada- når man trykker på knappene. Ingenting reagerer.
Her er et bedre(?) bilde: http://ctrlv.in/71030

@iSatan
Stripsa fra Komplett bare knakk :/. Usikker på "spacer", det var ikke jeg som satt den sammen . Skal prøve med én brikke senere i dag.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
@Jay-O:
Jeg har satt RAM-en der du mener den skal stå nå. Det skjer -nada- når man trykker på knappene. Ingenting reagerer.
Her er et bedre(?) bilde: http://ctrlv.in/71030

@iSatan
Stripsa fra Komplett bare knakk :/. Usikker på "spacer", det var ikke jeg som satt den sammen . Skal prøve med én brikke senere i dag.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at "Power"-kablene fra på-knappen er koblet korrekt?
- Syntes det så litt lite som var koblet til nederst til høyre.

Dette er helt nederst på hovedkortet med de vriene små kabelene

Og bare for å ha dobbeltsjekket, står PSUen på? Er bryteren på "|"?
Sist endret av MrCryptical; 12. mars 2012 kl. 14:34.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis det ikke er lys i hovedkortet har du enten kortsluttet det eller koblet feil. Hvis det er lys i hovedkortet så er det PWR-LED som er koblet feil som gjør at *trommevirvel* av/på-knappen ikke fungerer. Du skal komme til POST uansett om du har satt minnet eller CPU riktig, den vil pipe om noe er koblet feil eller ikke tilstede. Og med den informasjonen du gir oss legger jeg en femmer på at du har koblet PWR-LED feil.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
TS sier da vitterlig at han har prøvd på-knappen på HK og at denne lyser. Da er både PWR_SW og På/av-knapp på PSU irrelevant.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Bla bla bla... Du skal komme til POST uansett om du har satt minnet eller CPU riktig, den vil pipe om noe er koblet feil eller ikke tilstede. Bla bla bla...
Vis hele sitatet...
Feil. Stemmer det at uten RAM så kommer du til POST og den teller opp 0MB RAM, og du kommer ikke videre. Men, a) uten strøm til CPU, b) uten CPU, eller c) CPU montert feil nedi socket'en, vil den ikke post'e engang. Piping vil det bare være hvis du har koblet høytaleren til (siste 6 MB jeg har hatt har hatt høytaler løst). Siden vi ser at CPU strøm er tilkoblet (tilsynelatende korrekt), og vi vet at CPU står i, så gjenstår alternativ "c" igjen. Foreslår at dersom du ikke føler deg kyndig nok; får noen til ta CPU ut av socket igjen, og inspiserer pinnene etter bøyde/knekte pins. Bruk godt lys og en lupe. Antar at dette er en i5/i7, ser ikke listen din fra komplett da den er tiny, og at det er en LGA socket. Det vil si at du skal se på selve hovedkortet/socketen etter pinner, ikke CPU. Og ja, det skal "knase" litt når du setter den nedpå igjen.

Forresten, kan du bekrefte at CPU viften står i CPU_Fan1 (eller tilsvarende betegnelse)?
Sist endret av Jay-O; 13. mars 2012 kl. 01:34.
Bytt ut thumb med image på originallinken
Sist endret av MrCryptical; 13. mars 2012 kl. 08:32.
Ah, ser nå at det ikke var mulig å klikke på den heller Her er bildet i større format: http://bildr.no/view/1129491

CPU-vifte er koblet til CPU_FAN. Vi har prøvd å tatt ut og inn CPU-en tidligere, og det virker som at det er heller vanskelig å sette den inn feil. Kan prøve igjen litt senere.
Se etter bøyde pinner. Godt lys og lupe...

Prøv med kun dette tilkoblet:

24Pin Hovedkortstrøm
2x4 pin CPU strøm
1 RAM brikke
Ha skjermen koblet til intern VGA (dersom du har det)
Koble fra / ta ut alt annet.

Gjør en Clear CMOS; ta av strøm, ta ut batteriet (som sikkert ligger under skjermkortet), kortslutt jmpr1 (se i manualen hvilken og hvor den er), evt trykk på Clr_CMOS knappen dersom ditt Hk har det.

Hvis CPU er ok, og den ikke starter og viser POSt og UEFI, så er HK dødt, RMA det.


Forresten, dere bruker antistatisk armbånd? Eller ihvertfall lader ut til jord og ikke står på teppe og shit?
Sist endret av Jay-O; 13. mars 2012 kl. 09:14.
The Nerdrager
Sitat av 83leo Vis innlegg
TS sier da vitterlig at han har prøvd på-knappen på HK og at denne lyser. Da er både PWR_SW og På/av-knapp på PSU irrelevant.
Vis hele sitatet...

Han sier han har prøvd på knappen (PWR_SW), men at den ikke vil slå seg på. Hvertfall det jeg forsto utifra det han skrev i første posten.
Kan se for meg at han har koblet feil med de pinnene da.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av Rediver Vis innlegg
Han sier han har prøvd på knappen (PWR_SW), men at den ikke vil slå seg på. Hvertfall det jeg forsto utifra det han skrev i første posten.
Kan se for meg at han har koblet feil med de pinnene da.
Vis hele sitatet...
Du forsto det slik utifra dette?
verken PÅ-knappen på HK, eller på kabinettet
Vis hele sitatet...
Sitat av Jay-O Vis innlegg
Se etter bøyde pinner. Godt lys og lupe...

Prøv med kun dette tilkoblet:

24Pin Hovedkortstrøm
2x4 pin CPU strøm
1 RAM brikke
Ha skjermen koblet til intern VGA (dersom du har det)
Koble fra / ta ut alt annet.

Gjør en Clear CMOS; ta av strøm, ta ut batteriet (som sikkert ligger under skjermkortet), kortslutt jmpr1 (se i manualen hvilken og hvor den er), evt trykk på Clr_CMOS knappen dersom ditt Hk har det.

Hvis CPU er ok, og den ikke starter og viser POSt og UEFI, så er HK dødt, RMA det.


Forresten, dere bruker antistatisk armbånd? Eller ihvertfall lader ut til jord og ikke står på teppe og shit?
Vis hele sitatet...
Nei, bruker faktisk ikke antistatisk, burde kanskje gå til innkjøp av det? Vi har ikke prøvd den på teppe e.l., kun rett på gulvet. Men er det noe garanti fra Komplett som ikke lenger vil funke om jeg skal kortslutte delene jeg har kjøpt, hehe ?
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Nei, bruker faktisk ikke antistatisk, burde kanskje gå til innkjøp av det? Vi har ikke prøvd den på teppe e.l., kun rett på gulvet. Men er det noe garanti fra Komplett som ikke lenger vil funke om jeg skal kortslutte delene jeg har kjøpt, hehe ?
Vis hele sitatet...
Kan være for sent hvis det er en statisk utladning som har skjedd. Uansett. Prøv det jeg skrev tidligere først, så tar vi det fra der.

Bare vær obs på at du tar på selve metallet i kabinettet mellom hver gang du tar i komponenter og ikke slep beina bortover tepper

Hvis den ikke starter da, kan det være at du enten har fått et dødt hovedkort, eller har drept det selv på en eller annen måte. Men, prøv først.

Og ang å cleare CMOS, se i manualen hvordan du skal gjøre det. Det SKAL stå forklart i detalje der hvordan det skal gjøres.
Sist endret av Jay-O; 13. mars 2012 kl. 22:57.
Takk for alle svar ! Etter mye prøving fant jeg denne tråden, med denne løsningen:

1. Turn on PSU, lights lit up, but does not turn on.
2. Turn PSU off, lights still stay on for a while - basically caps are still charged.
3. In this PSU OFF setting, press the power button on the mobo once or twice - this just discharges the caps quickly and the light will fade to off.
4. Turn PSU ON - lights will come on.
5. Press power button and voila, it works!

http://www.tomshardware.com/forum/29...us-p8z68-power


Og det funker selvfølgelig fremdeles ikke.. HK back to Komplett, it goes.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Begynner å bli en stund siden, men endte opp med å få nytt HK, da heller ikke Komplett klarte å få det til å boote .