Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1374
Hei,

I dag mottok jeg på veiene av russebilen jeg har i mitt navn, ett brev fra Statens Vegvesen angående manglende innrapportering av periodisk kjøretøykontroll.

Vi har fått frist til ut juni måned for å få den godkjent, men nå har jeg noen spørsmål angående dette.

Bilen ble sist godkjent 16.04.2010 i følge Vegvesenet sin søkefunksjon for periodisk kontroll. Vi ordnet at forsikring på bilen gjennom IFs russebilforsikring skulle starte 11.04.2011, og vi hentet skiltene 14.04.2011. Da vi søkte hos Vegvesenet for å få skiltene utlevert osv., leverte vi også en oversikt over siste EU-godkjenning, og vi fikk ikke noe tilsnakk for det papiret, så vi tenkte derfor at det var jo ikke noe problem med EU-godkjenning på bilen heller.

Så nå lurer vi rett og slett på hva som har skjedd! Bilen vil nok ikke gå gjennom kontroll helt med det første, og siden russetida er ferdig om 7 dager er det veldig surt.

Her er to spørsmål:
1. Hva kan ha skjedd - i forhold til informasjonen som er gitt ovenfor?
2. Kan vi avskilte bilen 20. mai (som forsikringen varer til), og selge bilen til noen andre før utgangen av juni, og så er det ikke mitt/russebilens problem at det er noe tull med EU-godkjenninga? Er selvfølgelig få som vil kjøpe en bil med godkjenningsproblemer..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er helt utrolig hva man finner på den der internett.

Biler med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre skal kontrolleres første gang i det fjerde kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter hvert annet år. Biler og tilhengere med tillatt totalvekt over 3500 kg, alle biler som er registrert for 10 personer eller flere samt drosjer og ambulanser, skal kontrolleres første gang i det andre kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter årlig.
Vis hele sitatet...
Regner med dette er en større bil ? Isåfall skal den kontrolleres hvert år, men har en av dere isåfall førerkort for å kjøre en bil over 3500kg ? Eller har den kanskje 10 seter ? Som man også må ha høyere førerkort for.

Biler som er registrert i partallsår skal kontrolleres i partallsår og biler som er registrert i oddetallsår skal kontrolleres i oddetallsår. Kontrollene fordeles over året ved at siste siffer i kjennemerket avgjør når bilen skal være kontrollert og godkjent (kontrollmåned). Kontrollmånedene sammenfaller med kalendermånedene, bortsett fra for siffer 0 og 7 som skal kontrolleres i hhv. oktober og november. Bilen kan framstilles for kontroll allerede 4 måneder før kontrollmåneden, slik at kontrollfristen utgjør 5 måneder.
Vis hele sitatet...
hva er siste siffer på registreringsnummeret ?
Sist endret av AtXbYeA; 10. mai 2011 kl. 19:48.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Nei, bilen er personbilregistrert med tillatt totalvekt på 2993kg i følge vognkortet, det kom selvfølgelig ikke frem i første post - beklager. Hva bilen veier er en del kilo mindre.

Siste siffer på reg.nummeret: 0.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Isåfall med de opplysningen du har gitt burde bilen være EU-Godkjent fram til November 2012.

Problemet er trolig at den ble "kontrollert" på den datoen du har oppgitt, med mangler, og mangelene har ikke blitt utbedret \ ikke forevist etter at de ble utbedret.
Sist endret av AtXbYeA; 10. mai 2011 kl. 19:58.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Det var én feil på bilen (utrolig nok..) som var det at den var avregistrert - og det har vi jo fikset!
kjedelig streiting
Ved å titte i vognkortet finner du ut når den skulle vært godkjent sist gang. Dette kan godt være i jun 09. At tidligere eier da har latt den stå 10 mnd uten skilter for deretter å godkjenne den endrer ikke frist for neste godkjenning hvis jeg ikke tar helt feil.

Og nei du skal opplyse mangler og feil som du vet om til en evt kjøper, og jeg regner med at eu frist går under det.
Jeg hadde spurt tidligere eier hvorfor han ikke opplyste dere om det..
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Ja, det kan jo godt hende. Vi slapp om.reg.avgift fordi forrige eier hadde tatt av skiltene innen 2 måneder, sa hun på Vegvesenet da vi var der. Om det er det svaret vi får fra Vegvesenet får vi høre med forrige eier, for noe sånt burde vedkommende opplyse om.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Ringte Vegvesenet i dag, og de beklaget at ingen hadde sagt i fra om at bilen måtte EU-godkjennes, og sa at det var en feil hos dem ... Men i tillegg sa vedkommende at vi burde vært glad, for hadde hun bak skranken oppdaget EU-kontrolldatoen hadde vi ikke fått utlevert skilter.

Saken var nemlig den at bilen ble i 2010 godkjent for 2008! Dog forstår jeg ikke hvorfor den blir godkjent i 2010 også varer den ikke lenger enn til 2011, og heller ikke forstår jeg hvorfor de måtte godkjenne den i 2010 for 2008 .. Men dette ble mye årstall! Forrige eier sa i hvert fall følgende "Det var rart. Trodde den var godkjent til 2012" da jeg spurte hvorfor ikke vedkommende hadde forklart oss at bilen var godkjent for 2008 i 2010, og ikke frem til '12.