Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1391
Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men .. om den er feil, så får noen flytte den.

Det skjedde nettopp noe ganske bra med meg, og jeg tenkte "jeg skal klype meg for å se om jeg er våken" .. Det var ca. da jeg kom på tanken som gjorde at jeg sto opp fra sengen kun for å spørre om følgende (<- jeg sov ikke mens dette skjedde, jeg var våken.. så var det avklart);

Vil jeg faktisk våkne om jeg velger å prøve å klype meg selv i en drøm? På hvilken måte kan dette føre til nok fysisk smerte til at jeg våkner, eller vil det være på det psykiske planet, at jeg våkner fordi jeg tror jeg får vondt?
Det kan forsåvidt også være at jeg klyper meg selv i virkeligheten, altså mens jeg sover, og at jeg på den måten våkner av faktisk fysisk smerte, men så er det jo sånn at man sjeldent utøver de aktivitetene man drømmer om mens man drømmer (med unntak av å gå i søvne osv.).

Har noen kloke hjerner noen gode svar på dette? Er og blir dette kun et ordtak, eller fungerer det å klype seg selv i drømme for å oppnå at man våkner?
Sist endret av Maol33t; 23. januar 2011 kl. 22:42.
Lucid dreaming?
Klype hjelper nok ikke. Du kjenner fortsatt smerte i drømmen. Har du ikke sett Inception? Hehe.

Se heller på en digital klokke eller henda dine. Jeg LOVER deg det funker! Jeg så på en digital klokke og den var 31:20, så også på henda mine, en gang hadde jeg 7 fingre på høyre hånd og en annen gang hadde fingrene mine tukla seg rundt hverandre.
Har du sett på Inception, og prater om et 'kick' ? :'D
Jeg har sett Inception, men det er overhodet ikke grunnlaget for spørsmålet mitt .. Plain og simpelt lurer jeg på om det faktisk går an å klype seg selv i drømme for å våkne, med tanke på fysisk/psykisk smerte. Regner da med at de fleste har hørt "ordtaket" før, så jeg ser ikke hvorfor alle skal dra inn Inception i dette.
Vil tro du våkner av psykisk smerte. Har ihvertfall aldri opplevd at jeg klyper meg selv i søvne.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Når man drømmer går kroppen inn i søvnparalyse, hvilket gjør at det ikke for deg å faktisk klype deg selv ved å drømme at du gjør det. Å klype seg i drømme vil ikke påføre deg nok smerte til å våkne, med mindre du har bestemt deg for at når du klyper deg selv skal du våkne.

Det å klype seg selv i søvne har forsåvidt ingenting med å vekke seg selv. Tanken bak det er at man ikke kan føle smerte i drømmer, og dermed vet man at man er våken hvis det gjør vondt. Dette stemmer ikke, fordi for hjernen er klypet i drømmenn og i den virkelige verden det samme. Man kan egentlig ikke snakke om "fysisk og psykisk smerte" da smerte jo er en følelse som kun oppleves psykisk. Altså, når du drømmer at du klyper deg selv opplever du ABSOLUTT ALLE følelsene du opplever om du faktisk klyper deg selv.
Har prøvd å klype meg i drømme. Det gjør bare vondt, akkurat som i virkeligheten.
Spennende, godt å få svar. Har ikke klart å drømme meg frem til at jeg klyper meg i drømme, men forhåpentligvis får jeg det vel til en dag.
Hvis man hadde våknet av "Psykisk smerte" - Så hadde man vel våknet med en gang av hver og et mareritt?
For å våkne mens jeg drømmer, så bare "tvinger" jeg meg selv til å åpne øynene. Fungerer perfekt for meg.

Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Hvis man hadde våknet av "Psykisk smerte" - Så hadde man vel våknet med en gang av hver og et mareritt?
Vis hele sitatet...
Pleier du å drømme at du blir skadet? For meg er det vanligvis jeg som løper fra noe. Jeg blir aldri skadet, men rett før "det skumle" tar meg igjen, så våkner jeg.
Lurer på om ikke Mongotryne er inne på noe med klare/bevisste drømmer?

Selv har jeg mistet mye av evnen til å drømme, og å huske dem. Sannsynligvis på grunn av altfor mye alkohol i altfor mange år. Tungt bedøvede netter drømmer jeg sjelden, eller i det minste erindrer jeg ingenting. Det eneste som kan tyde på ubevisst drømming er tanker og forvirring uten relasjon til våken tilstand.

Men en lang periode da jeg var yngre hadde jeg intense drømmer hvor jeg vekslet mellom drøm og virkelighet, så jeg noen ganger surret til langt utpå dagen. Dette skjedde lenge før min første tripp.

Som OlavGal spør om over her, så drømmer jeg ennå ofte den samme drømmen om fare. Jeg har - stikk i strid med teorien - bare fått mer og mer høydeskrekk med årene, Min dreier seg om å falle fra høyder. Kan være alt fra fjell, vinduer i høye bygninger, til og med bare våkne med et bilde - klart som det sykeste satelittbilde etter animering - av å falle fra ingenting, bare stor høyde. Som om jeg skulle ha duppet to sekunder under fallskjermhopping, for så å våkne i luften uten skjerm. Det er alltid under innsovning.
Om du klarer å klype deg selv hardt nok vil du våkne, bare se på alle de som bråvåknar av kramper osv fysisk smerte merker du nok like godt
Når man drømmer en kroppen paralysert og du kan derfor ikke klype deg selv.
Uten at jeg er noen ekspert på drømming og søvn så vil jeg påstå at man vil kunne klare å våkne av å klype seg selv i armen (ikke fysisk, men i drømmen altså). Har ikke klypt meg selv i armen i drømmer før, men har fått avsagd fingre, og det var jævla vondt, så vondt at jeg våkna. Var fortsatt nummen i fingra etter jeg våkna.