Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1393
Klokka er half fem og jeg får ikke sove.

Dette kommer nok til å høres litt spesielt ut, og jeg har ikke fortalt noen om dette noensinne. Hadde vært utrolig deilig om noen her visste hva dette betyr og hva det kommer av.

Noen ganger når jeg har lagt meg og skal sove hender det at alt "forsterkes" i hodet mitt. Det føles som om all lyd forsterkes en million ganger, knirking, pusting, selv total stillhet "høres" utrolig høyt ut. Alle tanker og bevegelser føles som om de går helt ufattelig fort og hektisk.

Det er den beste forklaringen jeg greier å skrive. Dette er noe jeg har hatt siden tidlig barndom. Det merkelige med det er at det aldri skjer med mindre jeg tenker på det, og når jeg først tenker på det så blir det kraftigere og kraftigere til det nesten ikke er til å holde ut. Den eneste måten å få det bort på er å aktivisere hjernen med noe som f.eks sette meg ved pcen eller ta frem en bok.
Høres kanskje like spesielt ut men har opplevd det selv. Lenge siden nå tho, hadde det mest når jeg var unge, måtte gå ut i stuen og få foreldra mine til å prate til meg etc for å få vekk "lydene". Har dog ikke noe forklaring til deg =/
googla litt på "alt forsterkes i hodet" og fikk masse treff på forum for ME-syke. Ikke bli skremt for mange av treffa gjelder tilleggssymptomer. Virker som mange opplever lignende greier som følge av utmattelse som skyldes div.

det første som slo meg var angst panikkangst o.l. Uansett var det masse å lese på Me-forum så kanskje bruke litt stille tid å lese om andre sine opplevelser og se om du kjenner deg igjen.
Trådstarter
2 0
Har gjort masse googling og det eneste jeg finner er folk som skriver om lyder de tror de hører, sånn som skriking og mumling, skumle greier. Det jeg føler er som om alt som allerede er der forsterkes.

Bør nevne at dette skjedde nesten hver natt når jeg var 10-12 år gammel og at jeg hadde de fleste vanlige søvnvansker når jeg var yngre. Følelsen av å ha enorme hender, eller at alt er utrolig langt borte. eller at senga sakte roterer bakover, etc.
Er sånn selv, bare ikke så sterkt som deg. Hvis jeg legger merke til en lyd så blir den så jævlig høy etter hvert. Jeg har mest problemer med gjentagene lyder, f.eks klokker, støy fra vifter, kakerlakkene som kravler i boksen sin. Jeg pleier og sette på noe enya eller cden min med celtic circle
Hører ikke lyder, men noen ganger kommer jeg inn i en tilstand som er ubeskrivelig men kort oppsumert så føles det ut som om alt går i 1000kmt, og alt er bare veldig spessielt.
Klarer ikke beskrive det nærmere da det har vært flere mnd siden det har skjedd, men det skjer somregel rett før jeg skal sove, har vært trøtt noen ganger når dette har skjedd men det er totalt ulikt å være trøtt for det er på en måte som å være litt rusa/ gira.
Sist endret av Aaatcho; 4. juni 2010 kl. 06:18.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Hører ikke lyder, men noen ganger kommer jeg inn i en tilstand som er ubeskrivelig men kort oppsumert så føles det ut som om alt går i 1000kmt, og alt er bare veldig spessielt.
Klarer ikke beskrive det nærmere da det har vært flere mnd siden det har skjedd, men det skjer somregel rett før jeg skal sove, har vært trøtt noen ganger når dette har skjedd men det er totalt ulikt å være trøtt for det er på en måte som å være litt rusa/ gira.
Vis hele sitatet...

Dette skjedde mye med meg før også, ga seg plutselig. Skikkelig rar / deilig følelse. Det går i allefall fort. Tankene skifter fort som fy, å det er bare skikkelig snåle ting som skjer i hodet.

Har også opplevd dette med at ting blir så langt unna. Skikkelig creepy følelse.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hører ryket om at det kalles å "konsentrere seg"
Har også søvnvansker og opplevelser nært det TS har.. Men klarer nå sånn delvis å leve med det.

Vil ikke tro at det er noe farlig, men om noen har en god forklaring på akkurat det så hadde det ikke skadet =)
En dokumentasjon ifra lege mtp søvnvansker iforhold til fravær, ville gjort seg så =)
Jeg tror at når du ligger der og det er mye mindre bråk som f.eks musikk, folk og trafikk så får du tid til å lytte till alt annet, som klokker og slikt.

har hatt problemet en stund selv. kansje ikke så ille som du beskriver men det er der. blir eventuelt vant til det...
Sitat av Stillawake Vis innlegg
Klokka er half fem og jeg får ikke sove.

Dette kommer nok til å høres litt spesielt ut, og jeg har ikke fortalt noen om dette noensinne. Hadde vært utrolig deilig om noen her visste hva dette betyr og hva det kommer av.

Noen ganger når jeg har lagt meg og skal sove hender det at alt "forsterkes" i hodet mitt. Det føles som om all lyd forsterkes en million ganger, knirking, pusting, selv total stillhet "høres" utrolig høyt ut. Alle tanker og bevegelser føles som om de går helt ufattelig fort og hektisk.

Det er den beste forklaringen jeg greier å skrive. Dette er noe jeg har hatt siden tidlig barndom. Det merkelige med det er at det aldri skjer med mindre jeg tenker på det, og når jeg først tenker på det så blir det kraftigere og kraftigere til det nesten ikke er til å holde ut. Den eneste måten å få det bort på er å aktivisere hjernen med noe som f.eks sette meg ved pcen eller ta frem en bok.
Vis hele sitatet...
Har samme problem som deg. Var verst nor jeg var rundt 8-12 år
Tanker, følelser og bevegelser kan føles så intenst og ekstremt at du tror det aldri kommer til å ta slutt. Det føles som tankene flyr ukontrollert gjønom hode.(Du gredde å forklare det litt bedre enn meg tho ) Jeg pleide å sette meg inn i et kjølig rom og ta det med ro noen minutter før jeg gjekk å la meg igjen, og det hjalp. Det skjer veldig skjeldent nå, men det kan hende det skjer, og då hjelper det som sakt å sette seg i en stol i et lyst og kjølig rom bare for å stresse ned litt. Det hjelper også å ta seg et trekk (Cannabis). Har også opplevd at synet mitt blir litt små fucka, at foreksempel handa mi blir veldig stor mens foreksempel pc'en på fanget blir veldig liten. Men etter hvert som jeg har blitt vant med dette så er det mer behagelig enn ekkelt (det med synet, ikke tankene, det er enda ganske ubehgalig)
Sist endret av Yoppl; 4. juni 2010 kl. 12:49.
kjenner igjen mye av dette for meg selv.

det største problemet jeg har når jeg legger meg er liggestilling (bør bytte seng snart) kombinert med å tenke på alt fra fakta om artister til fakta om andre verdens under.
ender ofte opp med at jeg står opp igjen, søker på wikipedia, får svar, og kan legge meg igjen.

det kan f.eks ha vært en samtale jeg har hatt tidligere på dagen om noe, hvor noen påstår noe bastant om en artist, etc. kommer så hjem, legger meg, og begynner å tenke på dette. var han\hun slik? hva sier wiki? tror jeg må sjekke.

sjekker jeg det ikke, får jeg ikke sovet :O
har blitt "avhengig" av fakta (vet man ikke kan ta wiki for 100% god fisk.)

har ingen gode råd å¨gi på dette, dessverre.
Dette har jeg også slitt med, i tillegg til andre søvnvansker.

Det som skjer er at kroppen din ikke får noe spesielt å fokusere på, dermed begynner sansene dine å lete etter noe å følge med på. F.eks. lyder, lukter osv. Du forsøker bokstavelig talt å følge med på stillheten.

Det kan løses ganske enkelt ved å gi kroppen din noe å høre på.

Har du en PC på rommet ditt? La denne stå på når du skal sove. Den gjevne duringen som kommer fra PC'er har en søvndyssende effekt, hvertfall for min del.

Du kan også høre på musikk, på lavt volum. Da fjerner du stillheten, og gir deg selv noe å høre på, så slipper kroppen din å lete febrilsk etter noe å følge med på.
Er ikke dette mye det samme som at når man blir blind får man bedre hørsel? Når du legger seg for å sove i et mørkt ROM blir du påvirket av færre sanseintrykk og du legger da plutselig merke til lyder du ikke har hører til vanlig fordi du er optatt med stimuli fra mange andre sanseinntrykk.