Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2309
I dagens samfunn ser vi et tabu mot å snakke om alle psykiske lidelser. Det er et bredt spekter med hjelptelefoner i dag, men bare fåtallet vet om de. Vi har nettsider som Klara-Klok for unge med problemer. Listen er lang, men faktum er at mange av de som trenger hjelp ikke vet om tilbudene.

I løpet av ungdomsskolen ble klassen min sendt til helsesøster 3 ganger for å snakke om kjønnssykdommer og 2 ganger for å snakke om sex. Ikke en gang fikk vi høre om hvor vanlig det er at ungdom er deppa, ikke en gang fikk vi høre om tilbudene til å besøke helsesøster, ringe hjelpetelefoner angående psykisk helse. All info vi fikk var om hva sex var og hvor viktig det er å bruke kondom og eventuelt annen prevensjon hvis kondom var uaktuelt. Det er så klart viktig å vite om dette og hvor vi får tak i det, men for eksempel det at prevensjon er det eneste som gir en sikkerhet på å ikke bli gravid mener jeg er allmenndannelse (det finnes sikkert de som ikke vet det og), så det burde ikke være nødvendig å bruke 10 skoletimer (brukte ca 2 skoletimer hver gang, maks kapasitet hos helsesøster osv.) på å fortelle det samme flere ganger og ingen ganger til å forklare at det faktisk er helt vanlig å være deppa, faktisk tok 30 personer under 19 år selvmord i 2008, mens det dør gjennomsnittlig 10-15 personer av AIDS hvert år og det er i alle aldre.

Jeg har selv slitt med deppresjon og ble ikke overasket når dagbladet skrev om en undersøkelse (link) som "avslørte" at hver 5. ungdom sliter/har slitt med selvmordstanker. Dette er tydelig et tema hvor det er lite data og lite statistikk. Det er kanskje mest fordi dette er et tema som de fleste er redd for å snakke om siden det er så privat, men ingen ting blir løst av å være tause. I dagens samfunn må det bli rettet søkelys på ting som også er såre slik at problemene kan bli løst.

Jeg vil avslutte med to ting, først det kommuneoverlegen i Trondheim, Leif E.M. Vonen sa når han fikk vite at ca 20% av all ungdom (les ungdomsskole- og videregående skoleelever i Trondheim) sliter/har slitt med selvmordstanker hvor jeg skriver litt om hva jeg tror om det han sier. Så en liten avslutting.

- Vi tar funnene i undersøkelsen på alvor. Det er et kjempehøyt tall. Først og fremst må vi bli flinkere til å fange opp problemene som oppstår før man får tanker om å ta sitt eget liv, sier kommuneoverlege Leif E.M. Vonen til Adresseavisen.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er bra at det endelig blir utført en ordentlig undersøkelse om dette temaet da jeg har slitt med å finne de, men jeg synes det er lavmål at det skal ta så lang tid før noen finner ut at det kan henne at dette også er et problem i samfunnet når man har statistikk på hvor mange som begår selvmord i året helt tilbake til 1986, men det har ikke blitt gjort noen tydelige forebyggende tiltak, så klart er det opprettet hjelpetelefoner, men når de har lav kapasitet og få har hørt om de er ikke dette alt vi trenger. Det man trenger er at media setter dette i et søkelys og at regjeringen ser nødvendigheten i å satse penger på GRATIS psykisk hjelp og informasjon til alle ungdommer.

Alt i alt vil jeg bare si at det viktigste man kan gjøre nå for å begrense disse forholdene er å informere unge om tilbudene man har og om de er gratis eller ikke.

Til slutt må jeg si en ting, ikke vær redd for å spørre hvordan en person har det, uansett om du har mistanke om han er deppa eller ikke. Det er alltid hyggelig å høre at noen bryr seg. Gjør folk oppmerksom på at de kan stole på deg og at du ikke kommer til å si noe videre, jeg ville blitt veldig glad hvis noen hadde gjort det mens jeg var deppa.

PS: Jeg vet at dette kanskje ikke lokker til en diskusjon, men jeg ville bare skrive det jeg har på hjertet og kan gjerne hjelpe hvis noen lurer på noe, om meg og hvordan jeg hadde det eller de skal oppføre seg til andre, eller kanskje hvordan de selv skal takle det (jeg vil ikke si noe videre). Enten via PM eller i denne tråden

Edit:
Her er en liste over det man kan gjøre hvis man selv sliter med deppresjon.
1. Si fra til venner
2. Eventuelt si fra til familie, men jeg fikk mer hjelp fra venner.
3. Kontakt helsesøster
4. Kontakt en hjelpetelefon hvis du ikke vil snakke med helsesøster.
- Mental Helses Hjelpetelefon (hele døgnet) telefon 116 123.
Sist endret av ynkey; 28. mai 2010 kl. 15:26.
Jeg antar at det er veldig mange som har psykiske lidelser, og at mange av disse holder det skjult og at det er vanskelig å leve med lidelsen hvis en bærer på det alene. Hadde alle stått frem så hadde det kanskje blitt sosialt akseptert, men det er skummelt å være først ut.

I tillegg er det nok mange som har psykiske lidelser men som ikke vet det selv. Ens virkelighet er formet ens hode og det er vanskelig for en å vite om ens virkelighet avviker særlig fra normen.

Jeg tror tråden lider av mangel på diskusjon. Så jeg spør: hva må gjøres for at det skal være sosialt akseptert å ha psykiske lidelser?
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg spør hvorfor disse psykiske lidelsene plutselig dukker opp. Er det egentlig en lidelse hvis hver femte har det eller er det en del av det å vokse opp? Hadde ikke ungdommen disse tankene for 10år siden?
Trådstarter
dexter, for å komme med mitt svar på spørsmålet ditt så tror jeg at det kommer an på hvilken psykisk lidelse du har, det er som kjent store forskjeller på en som er deppresiv og en sosiopat. Sistnevnte er mindre akseptert enn førstnevnte. Men jeg tror at det som trengs er at det blir satt mer fokus på det fra både helsesøster, foreldre og media. Jeg innser så klart at dette ikke er noe som kan løses over natta, men som du sier er det skummelt å være først ut. Når jeg var depresiv selv var det som reddet livet mitt at en i klassen var deppa og at jeg viste at han både var det og søkte hjelp. Hvis jeg ikke hadde snakket med han den gangen hadde jeg mest sannsynlig ikke skrevet dette her.

Mith, jeg vil helt klart kalle det for en psykisk lidelse eller kanskje en psykisk sykdom da man er syk når man har influensa selv om det er helt vanlig. Stol på meg jeg hadde foretrukket å ha influensa i 3 år enn å være deppa, så man kan helt klart kalle det for en lidelse da man også lider når man er deppa.
Neutral Good
Mith's Avatar
Det var ikke din spesifikke situasjon jeg spurte om, men statistikken til Leif E.M. Vonen. Kan man kalle noe som rammer 20% av elevene en sjukdom? Jeg tror rett og slett at de fleste har slike tanker fra tid til annen gjennom hele livet og at man har blitt alt for flink til å kalle vanlige problemer for psykiske sjukdommer.

Jeg sitter ikke på statistikk over selvmord blant ungdom, men det hadde jo vært morsomt å se den statistikken og om det stemmer overens med det doktoren sier om at psykiske problemer blir vanligere og vanligere. Hva er isåfall årsaken og hvorfor var det ikke slik før?
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 17:25.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva er isåfall årsaken og hvorfor var det ikke slik før?
Vis hele sitatet...
Var det ikke slik før?

Sitat av Mith Vis innlegg
Kan man kalle noe som rammer 20% av elevene en sjukdom?
Vis hele sitatet...
Hvis 20% av en gruppe har AIDS så er de vel syke?

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg spør hvorfor disse psykiske lidelsene plutselig dukker opp.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper at en del av det er medfødt og at resten er situsjonsutløst.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av dexter Vis innlegg
Var det ikke slik før?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. For meg virker det som om det overasker doktoren og da vil jeg jo tippe at han har noe å sammenligne med.

Sitat av dexter Vis innlegg
Hvis 20% av en gruppe har AIDS så er de vel syke?
Vis hele sitatet...
Jo jo, men AIDS er enkelt å påvise. Psykiske problemer er først og fremst en personlig vurdering av egnet helsepersonell.
Sitat av dexter Vis innlegg
Jeg tipper at en del av det er medfødt og at resten er situsjonsutløst.
Vis hele sitatet...
Ja ikke vet jeg.

Det jeg påstår er at man nå stiller diagnoser på det som for kort tid siden var helt normal oppførsel. Jeg har som sagt ikke noen tall eller forskning å vise til så det kan godt hende jeg bommer fullstendig.
Trådstarter
Jeg vet du ikke spurte om mitt tilfelle, men jeg kan ikke snakke om andre da jeg ikke vet hvordan de føler, men jeg vet selv at jeg var deppa, du kan ikke si at et friskt menneske ser for seg at man henger med brukket nakke hver gang man går til skolen og ser en passende plass å henge seg. Du kan vel heller ikke si at man er frisk når man sitter med kniven i ene hånda og nøkkelen til våpenskapet til faren sin i andre...

Statistikken på selvmord er å finne på link

Så med andre ord, jeg vil absolutt si at man er psykisk syk hvis man er deppa, det er forskjell på en forskjølelse og HIV

PS. Det er heldig vis en tydelig (og gjevn) minking i selvmord siden 1986
Mith: du svarer nesten på det første spørsmålet selv!:P

Hvis jeg vrir og vender på det du skrev, så får jeg: "Psykiske problemer er først og fremst en personlig vurdering av egnet helsepersonell, og det hadde de ikke før i tiden, så nå stiller de diagnoser på det som før var regnet som helt normal oppførsel."
Sist endret av dexter; 28. mai 2010 kl. 18:04.
Trådstarter
Mith når du sier at det kom som en overaskelse på overlegen må jeg bare svare og si at jeg tror han ble overasket over omfanget ikke at det eksisterte, ellers trengs det ikke alltid å være profesjonelt helsepersonell for å se at det er noen som er psykisk syk
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ynkey Vis innlegg
Jeg vet du ikke spurte om mitt tilfelle, men jeg kan ikke snakke om andre da jeg ikke vet hvordan de føler, men jeg vet selv at jeg var deppa, du kan ikke si at et friskt menneske ser for seg at man henger med brukket nakke hver gang man går til skolen og ser en passende plass å henge seg. Du kan vel heller ikke si at man er frisk når man sitter med kniven i ene hånda og nøkkelen til våpenskapet til faren sin i andre...

Statistikken på selvmord er å finne på link

Så med andre ord, jeg vil absolutt si at man er psykisk syk hvis man er deppa, det er forskjell på en forskjølelse og HIV

PS. Det er heldig vis en tydelig (og gjevn) minking i selvmord siden 1986
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at psykiske lidelser er ett stort problem og en sjukdom, jeg tror bare ikke at 20% sliter med faktiske psykiske lidelser.

Ser man på statistikken over selvmord for aldersgruppen 15-19år de siste 24 årene så er tallene i dag lavere enn de var på begynnelsen av 90tallet.
Alt tilsier at den mentale helsen i dag skal være bedre enn på 90tallet. Det er mer penger og større bevissthet rundt problemene og likevel er det 20% som sliter. Hvor mange var det da på 80/90 tallet?
Hvis det var flere så skulle man tro at det viste seg på selvmordstatistikken.

Det bare styrker min påstand om at man i dag setter diagnosen psykisk syk på personer som bare for noen år siden ikke hadde fått denne diagnosen.

Sitat av dexter Vis innlegg
Mith: du svarer nesten på det første spørsmålet selv!:P

Hvis jeg vrir og vender på det du skrev, så får jeg: "Psykiske problemer er først og fremst en personlig vurdering av egnet helsepersonell, og det hadde de ikke før i tiden, så nå stiller de diagnoser på det som før var regnet som helt normal oppførsel."
Vis hele sitatet...
Men er det en sykdom og ett problem bare fordi man nå kan sette folk i bås?

Sitat av ynkey Vis innlegg
Mith når du sier at det kom som en overaskelse på overlegen må jeg bare svare og si at jeg tror han ble overasket over omfanget ikke at det eksisterte, ellers trengs det ikke alltid å være profesjonelt helsepersonell for å se at det er noen som er psykisk syk
Vis hele sitatet...
For å stille diagnosen så er man nødt for å ha en viss utdannelse ja. Jeg sier ikke at folk ikke er deppa, nedfor og lei seg. Jeg sier bare at det var de for 20år siden også, men det var ingen som kalte det en sykdom.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 18:10.
Trådstarter
Jeg skjønner hva du mener, men er ikke helt enig med deg. Ja det er sikkert lettere å få stempelet som psykisk syk i dag enn før og der blir vi antakelig vis ikke enig, men like vel er det største problemet at de som sliter ikke vet hvordan hjelp de kan få. Jeg vil egentlig få dette temaet mer i søkelyset slik at vi lettere kan få hjelp, at andre vet hvordan man skal håndtere noen som har problemer og at vi skal få vite hvilke tilbud man har.
Neutral Good
Mith's Avatar
Jaja, fint og flott å sette fokus på mental helse, men det er ikke noe særlig å diskutere.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jaja, fint og flott å sette fokus på mental helse, men det er ikke noe særlig å diskutere.
Vis hele sitatet...
Din mening. Jeg synes det er noe særlig å diskutere.
Neutral Good
Mith's Avatar
Mental helse kan vi godt diskutere, men det at TS er mest interessert i å få fokus på mental helse åpner ikke for noen særlig diskusjon. Det var det jeg mente, om det var uklart.
Det var vel derfor du startet med "Så jeg spør: hva må gjøres for at det skal være sosialt akseptert å ha psykiske lidelser?"
Det var hvertfall derfor jeg stilte de spørsmålene jeg gjorde.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 18:44.
Sitat av Mith Vis innlegg
Mental helse kan vi godt diskutere, men det at TS er mest interessert i å få fokus på mental helse åpner ikke for noen særlig diskusjon. Det var det jeg mente, om det var uklart.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er viktig å sette fokus på psykisk helse. Mulig det ikke fremmer diskusjon, men det er bare fordi ingen har stilt et spørsmål.

Så, here goes: hvordan kan vi sette mer fokus på psykisk helse?
Sist endret av dexter; 28. mai 2010 kl. 18:46.
Neutral Good
Mith's Avatar
Argh, du er for rask for min edit.
Ja, hvordan kan vi sette mer fokus på psykisk helse?

Det brukes jo alt en del skattekroner på dette, men det er kanskje vanskelig å måle effekten av det. Det eneste vi har hittil er jo det at selvmordsraten går ned, mens antall diagnoser går opp.
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
flere psykiske lidelser?

jeg ville personlig ha trodd følgende årsaker til økt depresjon:

folk blir snakket mye dritt om, det er viktig å hevde seg i samfunnet, eller å ha "mange på lag". gjør man ikke dette er man automatisk skviset ut.
ifølge statistikker (kilde?) har rusmiddelbruken økt.
det er viktig (for gutter) og ha mange partnere, og å ha mest mulig sex (mitt inntrykk.)
kroppsfikseringer er jo fortsatt streng, er man ikke perfekt, er man ikke "med".

(btw, jeg ble kalt "kjedelig" her om dagen av et vennepar fordi jeg aldri har blitt ferska av hverken familie eller andre ved seksuelle eskapader ute i fri natur, så det virker som det nye kicket folk får er å ha sex ute blandt folk.)
(nb: er fullt klar over at mange har sex i naturen, visste bare ikke at det var blitt så utbredt.)

er man ikke del av denne "framskyndede" kulturen faller man lett fra, og føler seg alene. (slik har jeg selv hatt det siden jeg var 15, hvor alle skulle drikke mest mulig, mens jeg holdt meg unna alkohol, og følgelig ble støtt ut av gjengen.)
følgelig fikk jeg depresjoner selv, med ett selvmordsforsøk (mislykket, takke f*** for det.)
rundt 19 års alderen byttet jeg vennekrets, ble mer utadvent og fikk nye og bedre venner.
det var først da jeg testet litt droger at jeg ble mer utadvent (av en eller annen grunn, noe naboer av min mor også har påpekt.) og det var enklere for meg å treffe nye mennesker, og ikke ta "nederlagene" så tungt lenger.

jeg vet man ikke skal kombinere depresjon med rus, men i mitt tilfelle fikk jeg åpnet meg mer, og ble mer omgjengelig da det ble lettere for meg å snakke om meg selv til andre. klart: alle kunne jeg ikke stole 100% på, men det blir livets lekse.
by the way: rusbruken er skjult for vennene mine, da ikke all info egner seg for alle


uavhengig av din metode for å forsøke å bryte med depresjonen, og få livsgnisten tilbake: vær ærlig med deg selv, finn ut av hva som gjør at du får disse tankene, stå fram for nære venner og snakk ut om ting.

dette løste mye for meg dropp gamle venner som uansett bare snylter på deg og ikke holder tett om deg, disse vil bare hjelpe til med å trekke deg ned for å heve seg selv (dessverre.)
Trådstarter
Det viktigste er å spre informasjonen til alle, helst i midten-slutten av 8. klasse og starten av 10. klasse. I tillegg må det komme fram at det er vanligere enn folk tror. Jeg tror det vil være ganske vanskelig å få veldig mye fokus på dette temaet da media ikke bryr seg så mye om dette.

Men som sagt, det eneste jeg kan se for meg at er en løsning er at informasjon om dette temaet spres, gjerne i ung alder.

@Tommen Jeg ser at vi har ganske forskjellige utgangspunkt, mens jeg bare hadde gode venner som støttet meg var mitt nederlag dumme ting jeg hadde sagt tidligere, og kanskje det at jeg ble mobbet i hele barneskolen (av den typen stygge kommentarer). Jeg utviklet derfor et temprament, som jeg brukte 6.-8. klasse til å få på grep igjen. Da så jeg plutselig alt det dumme jeg hadde gjort mens jeg var sur og ønsket mest av alt at jeg aldri hadde blitt født.

Edit: : jeg har foresten aldri drukket eller brukt noen form for rusmiddler i hele mitt liv
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, hvordan kan vi sette mer fokus på psykisk helse?

Det brukes jo alt en del skattekroner på dette, men det er kanskje vanskelig å måle effekten av det. Det eneste vi har hittil er jo det at selvmordsraten går ned, mens antall diagnoser går opp.
Vis hele sitatet...
Altå nå kan det være mange grunner til at raten går ned og diagnosen går opp - men du skisserer det som om dette var negativt - og blir ikke det litt feil synes du? Hvis vi klarer å diagnosere flere som psykisk syke og samtidig forhindre at disse tar livet av seg så er vel det en god effekt?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ynkey Vis innlegg
Det viktigste er å spre informasjonen til alle, helst i midten-slutten av 8. klasse og starten av 10. klasse. I tillegg må det komme fram at det er vanligere enn folk tror. Jeg tror det vil være ganske vanskelig å få veldig mye fokus på dette temaet da media ikke bryr seg så mye om dette.

Men som sagt, det eneste jeg kan se for meg at er en løsning er at informasjon om dette temaet spres, gjerne i ung alder.
Vis hele sitatet...
Informasjonen spres jo. Det kjøres rimelig store reklamekampanjer flere ganger i året, det er inne i skoleverket og 10. oktober går ikke forbi i stillhet den heller. Det er kanskje ikke nok, men du fremstiller det jo som om informasjonen ikke eksisterer.
Rapport om hvordan satsningen på psykisk hels i skoleverket har fungert.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Altå nå kan det være mange grunner til at raten går ned og diagnosen går opp - men du skisserer det som om dette var negativt - og blir ikke det litt feil synes du? Hvis vi klarer å diagnosere flere som psykisk syke og samtidig forhindre at disse tar livet av seg så er vel det en god effekt?
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det er negativ at selvmordsraten går ned nei. Det jeg syns er betenkelig er at antallet diagnoser går opp, for som sagt før så tviler jeg på at den mentale helsen her i landet har blitt dårligere de siste 10-20 årene.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 19:04.
Du ser det enda ikke altså?

OK.

Det er da ikke slik alle mennesker til envher tid går til legen og får korrekt diagnose. For mange som har selvmordstanker kan det være et problem at de ikke kommer seg til psykolog eller lignende og får en diagnose og hjelp til å få bort selvmordstankene. Poenger er altså at hva om grunnen til at selvmordsraten før var høyere var nettopp fordi mange personer ikke kom seg til psykolog eller lege og da fikk en diagnose og da hjelp.

Jeg synes du burde tatt opp denne åpenbare sammenhengen før du hevder at flere diagnoser er negativt.

Som sagt kan det være flere grunner enn at vi gir flere diagnoser til at selvmordsraten går ned - men det var du som satte disse tett inntil hverande som gjør at du burde hvertfall problematisert det bedre.
Sist endret av Kinseek; 28. mai 2010 kl. 19:08.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Informasjonen spres jo. Det kjøres rimelig store reklamekampanjer flere ganger i året, det er inne i skoleverket og 10. oktober går ikke forbi i stillhet den heller. Det er kanskje ikke nok, men du fremstiller det jo som om informasjonen ikke eksisterer.
Rapport om hvordan satsningen på psykisk hels i skoleverket har fungert.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare si at jeg så ikke noe til informasjonen om psykisk helse mens jeg gikk på ungdomsskolen. Vi hadde jo noen ganger samtaler om ting man ikke skulle gjøre til folk, men det var jo bare alminnelig folkeskikk. Det kan godt hende at man skal få vite om slikt, men det fikk ikke jeg vite noe om. Det gjorde heller ikke andre jeg kjenner på andre skoler.
Jeg leste rapportens konklusjon, vedlagt under. Det virker bra. Det hadde sikkert ikke skadet å fortsette med slik opplæring i skolen.

Jeg tror vi kommer langt med å få media til å late som at psykiske lidelser er sosialt akseptert. Hvordan kan vi få til dette?

3.7 Konklusjon
Effekter målt på kort sikt viser at skoler som gjennomfører de elevrettede programmene innen Psykisk helse i skolen fokuserer mer på tiltak for det psykososiale miljøet enn kontrollskolene. Elever ved programskolene opplever å ha lært mer om psykisk helse, om hjelpeapparatet og betydningen av vennskap, enn elever ved kontrollskolene. Blant elever ved programskoler øker forekomsten av selvrapporterte psykiske vansker. Dette antas å skyldes økt bevissthet og åpenhet, og ikke en reell økning i psykiske vansker. Økt bevisstgjøring av psykiske vansker blant elevene skaper et behov for et tettere og bedre samarbeid mellom skolen og de lokale hjelpe- og støttetjenestene. Gjennom kompetansehevingskurset får lærere økt kunnskap om psykiske vansker, og et bedre grunnlag for å gi råd til elever som sliter psykisk. Økt kunnskap gjør også at lærerne i større grad underviser elevene i temaet psykisk helse. En kan ikke utelukke at kurset har best effekt for lærere som i utgangspunktet har et spesielt engasjement for temaet psykisk helse.
Effektevalueringen viser at den videregående skolen kan være en viktig arena for helsefremmende og forebyggende tiltak når det gjelder ungdoms psykisk helse, men at en rekke premisser må være tilstede for å nå målene i skolesatsningen Psykisk helse i skolen. Evalueringen viser at programmene i stor grad har oppnådd resultater som samsvarer med programmålene og målene skolesatsningen. Effektene gjelder imidlertid bare på kort sikt. Større forankring i skolens virksomhet og planapparat over tid er viktig for å oppnå effekt av disse opplæringsprogrammene i skolen.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Kinseek, hvis du ser på statistikken har selvmord i alderen 15-19 år ikke forandrett seg noe serlig, det er mer eldre folk som finne hjelp

Edit: dexter, jeg leste konklusjonen selv og ser at det er akkurat det jeg ville fram til, at det blir økt bevisstgjøring (som det så fint sto :P) som er løsningen.
Sist endret av ynkey; 28. mai 2010 kl. 19:11.
Jadda, men jeg argumenter ikke på tallene nå - jeg argumenter mot prinsippet om at flere diagnoser skulle være negativt samtidig som vi skulle måte at antall selvmord gikk ned. Den korrelasjonen burde gi et lite hint om at kanskje flere diagnoser var grunnen til at selvmord gikk ned og da kanskje at flere diagnoser var bra (men jeg påpekte også at det ikke nødvendigvis måtte være den typen årsakssammenheng)
Sist endret av Kinseek; 28. mai 2010 kl. 19:15.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du ser det enda ikke altså?

OK.

Det er da ikke slik alle mennesker til envher tid går til legen og får korrekt diagnose. For mange som har selvmordstanker kan det være et problem at de ikke kommer seg til psykolog eller lignende og får en diagnose og hjelp til å få bort selvmordstankene. Poenger er altså at hva om grunnen til at selvmordsraten før var høyere var nettopp fordi mange personer ikke kom seg til psykolog eller lege og da fikk en diagnose og da hjelp.

Jeg synes du burde tatt opp denne åpenbare sammenhengen før du hevder at flere diagnoser er negativt.

Som sagt kan det være flere grunner enn at vi gir flere diagnoser til at selvmordsraten går ned - men det var du som satte disse tett inntil hverande som gjør at du burde hvertfall problematisert det bedre.
Vis hele sitatet...
Det er jo fordi det er de eneste tallen som har kommet opp her i tråden. Selvfølgelig er jeg klar over at det er mange faktorer som spiller inn på den mentale helsen i Norge.
Problemet er jo at 20% sier de sliter med selvmordstanker.
Det er ett utrolig høyt tall. Jeg tror det er alt for høyt til at alt kan være faktiske psykiske problemer og alt for høyt til at man kan behandle disse som psykisk syke.
Derfor lurer jeg på om ikke denne spørreundersøkelsen bare konstaterer at det er hardt å være tenåring, for det har det alltid vært. Jeg har også sagt at dette er bare er synsing fra min side, men jeg tviler sterkt på at 20% av ungdommen har behov for profesjonell hjelp for å unngå å ta sitt eget liv.

Jeg tror rett og slett ikke at 20% av ungdommen sliter såpass som artikkelen skisserer og hvis de gjør det så er det noe som er alvorlig feil med den mentale psyken til dagens unge. Det må også ha kommet relativt nylig, for vi ser jo ikke den samme tendensen hos voksne, med mindre 20% av Norges befolkning knasker prozac som om det var smurfedrops.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 19:22.
Trådstarter
@Kinseek Det jeg prøvde å si kom tydelig vis ikke godt nok fram, jeg har også sett en reklame her og der om hvordan psykiske problemer er vanlig osv. Men de henspeiler seg kun til voksne.

@Mith Det kan godt hende, jeg vet ikke hvordan undersøkelsen ble lagt frem, du kan sikkert halvere eller dele på 3 når det gjelder antall som burde fått hjelp (da ikke nødvendig vis psykolog, men noen samtaler med helsesøster osv.) Jeg kan si at ca 5-10% av alle vennene mine vet jeg/har jeg mistanke om at trenger eller har trengt hjelp

edit: nå skal jeg til en kompiss, tvilsomt at jeg kommer til å være noe serlig aktiv før senere i kveld Hvis det er noen spørsmål til meg angående hva du lurer på send meg en PM og jeg svarer så fort jeg greier. går alltids an og bruke tråden hvis du heller vil det
Sist endret av ynkey; 28. mai 2010 kl. 19:27.
Mental helse har en svært god hjelpetelefon der du kan snakke med skikkelige fagfolk, har selv ringt dit en gang og fikk inntrykk av at jeg snakket med en psykiater, det er gratis å ringe den. http://www.mentalhelse.no/no/Hjelpetelefonen/

Telefonnummeret: 116 123

Så nå at denne var nemt i førsteposten, men skader ikke å gjenta.
Sist endret av mranders0n; 28. mai 2010 kl. 19:42.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg spør hvorfor disse psykiske lidelsene plutselig dukker opp. Er det egentlig en lidelse hvis hver femte har det eller er det en del av det å vokse opp? Hadde ikke ungdommen disse tankene for 10år siden?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at jeg kommer relativt sent inn i diskusjonen, men jeg ville si et par ting. Først litt kort om terminologi: Lidelse er det nok så lenge man lider. Om det er snakk om et sykdomsbilde er derimot en annen sak.

At et høyt antall mennesker plages av noe trenger heller ikke indikere at det ikke er snakk om en sykdom. dexters eksempel med AIDS er relevant. Somatiske lidelser var mye mer utbredt før enn nå og alt sammen skyldes legevitenskapen. Jeg er tilbøyelig til å tro at mye av det samme gjelder for psyken. Det er et felt vi ennå ikke vet så mye om, men endelig har samfunnet utviklet seg slik at det er rom og behov for å også betrakte det aspektet av menneskers liv.
At vi evner å diagnostisere psyken trenger ikke bety at vi nå skaper psykiske sykdommer noe mer enn man tidligere skapte somatiske lidelser ved å stille diagnoser. Man blir ikke syk av å gå til legen. Jeg kan ikke like bastant slå fast det samme om psykiatrien, for det finnes dessverre mange eksempler av ekstremt upassende fremferd av psykologer og psykiatere. Likevel opplever jeg ikke psykologi som kvakksalveri.

Ikke alle som lider av depresjoner er suicidale. Ikke alle som har en psykisk lidelse eller en psykisk sykdom er deprimerte. At man i dag stiller diagnoser som tidligere ikke ville blitt stilt er ikke ensbetydende med at flere feildiagnostiseres, noe jeg opplever at du antyder.

Sitat av dexter Vis innlegg
Jeg tror vi kommer langt med å få media til å late som at psykiske lidelser er sosialt akseptert. Hvordan kan vi få til dette?
Vis hele sitatet...
Det har faktisk blitt vanligere at kjendiser står frem og forteller om sine psykiske vansker. Det opplever jeg som en svært positiv utvikling!
Sist endret av Mullah; 28. mai 2010 kl. 20:09.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Mullah Vis innlegg
At man i dag stiller diagnoser som tidligere ikke ville blitt stilt er ikke ensbetydende med at flere feildiagnostiseres, noe jeg opplever at du antyder.
Vis hele sitatet...
Jeg antyder bare at disse problemene som man finner hos 20% av ungdommen i ikke nødvendigvis er psykiske problemer, men heller en naturlig del av det å vokse opp. Jeg stresser det litt fordi jeg ikke vil at man skal medisinere ungdommen bare fordi de er litt deppa. Hvis 20% får diagnosen depressiv i så ung alder så kommer det til å koste samfunnet ekstremt mye penger.
Ikke det at en spørreundersøkelse er nok til å stille en diagnose, men poenget står.

Jeg sier det for å ha sagt det: Jeg ser absolutt viktigheten i å fokuserer på mental helse og jeg vet selvfølgelig at folk kan bli psykisk syke og at det kan ramme hardt og brutalt. Det enste jeg har tatt stilling til i denne tråden er artikkelen som trådstarter linker til og de spørsmål jeg selv stilte i min første post.
Sist endret av Mith; 28. mai 2010 kl. 21:01.