Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1179
Det finnes sikker en million innlegg som dette, men velger å poste det likevell.

Dere har sikkert hørt om MMORPG (Massive(ly) Multiplayer Online Role-Playing Game) spillet World of Warcrat, også kallt WoW. Mange forskere og tidligere spillere advarer mot å begynne å spille dette spillet fordi man kan bli "avhengige", som igjen fører til at man slutter på skole eller jobb.

Selv snakker jeg av erfaring når jeg sier at spillet er "avhengihetsskapende" til en viss grad. Jeg personelig synes jeg ikke det var noe problem å slutte å spille, men når man spiller dette spillet er det mye å sette seg inn i, og skal man bli god må ma bruke mye av fritiden sin foran dataskjermen. Man må bygge opp en "tillit" hos de andre spillerne og i mange tilfeller må man innrette seg etter de. Jeg sluttet å spille rett før expansion-pakken WOTLK (Wrath of the lich king) kom ut, og solgte spille-kontoen min for 2500 kr.

Hva er det som får ungdom til å legge ned så mye tid i ett spill?

Selv velger jeg å konkludere med at det er alt for dårlig fritidstilbud, det var ivertfall grunnen til at jeg begynte å spille. I perioden jeg spillte bestod livet mitt hovedsakelig av skole fra 08.15 til 15.00 og WoW fra 15.15 til XX.XX

Hvis ungdommen hadde hatt en bedere oversikt over hvilke fritidstilbud som finnes der de bor (I hver enkelt kommune) tror jeg at mesteparten av problemet ville vært løst. Det finnes jo selvfølgelig folk som faktisk spiller WoW og i tilegg har ett liv, som fungerer helt fint, men jeg synes likevell at det skulle vært en bedere fritidstilbuds-oversikt.
At folk spiller grunnet dårlig fritidstilbud tror jeg representerer under 10% av de som er avhengige av et slikt spill.

Det er nok mer følelsen av å mestre noe, og å oppnå noe samt bli beundret i spillet for det.

Samtidig så får man vel en følelse av at de man spiller med er venner og får da en feilaktig følelse av å gjøre noe sosialt.

De sosiale relasjoner som blir utøvd i slike spill er vel bare noen par sosiale situasjoner, i forhold til f.eks en fest der man kommer opp i flere titalls sosiale situasjoner.
Sist endret av HStern; 13. april 2009 kl. 03:18.
Sier meg enig i at det er går inn under følelsen av å mestre noe.

http://www.abcnyheter.no/node/84841
Jeg for min del tror overhodet ikke dette er tilfellet. Jeg har selv vært "avhengi" av et spill i mine yngre dager, dog ikke WOW. Jeg tror grunnen er så enkel at det gir den enkelte "taper" i gata muligheten til å bli best i noe, og få respekt blant andre, noe vedkommende aldri ville klart in the real life..
Men det er jo ikke bare tapere som spiller? Jeg spilte en god del før(5-6 timer om dagen) og var langt fra taperen. Jeg spilte fordi jeg likte følelsen av å være best/bedre enn noen andre. Også dette med respekt, men ikke fordi jeg ikke fikk respekt noe annet sted!
Det var en overdrivelse det jeg kom med, og satt på spissen så folk skulle skjønne. Jeg mente altså da den vanlige mannen i gata.

Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Men det er jo ikke bare tapere som spiller? Jeg spilte en god del før(5-6 timer om dagen) og var langt fra taperen. Jeg spilte fordi jeg likte følelsen av å være best/bedre enn noen andre. Også dette med respekt, men ikke fordi jeg ikke fikk respekt noe annet sted!
Vis hele sitatet...
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Jeg for min del tror overhodet ikke dette er tilfellet. Jeg har selv vært "avhengi" av et spill i mine yngre dager, dog ikke WOW. Jeg tror grunnen er så enkel at det gir den enkelte "taper" i gata muligheten til å bli best i noe, og få respekt blant andre, noe vedkommende aldri ville klart in the real life..
Vis hele sitatet...
Dette er jo ganske rart da, hei, jeg er best i WoW, gi meg respekt?
Hvis man allerede er tapern i gata, tror jeg ikke man får noe respekt av å nerde spill så man blir best i det, derfor jeg heller faller tilbake på at du selv får en god følelse av å klare å utrette ting i spillet.

Husker back in the old days da vi endelig tok Ragnaros i WoW (en boss), vi hadde slitt i over 2 uker, følte vi hadde gjort noe kult, vi strevde for det og klarte det til slutt, gir en god følelse. Hadde jeg sagt det til noen andre tror jeg virkelig ikke jeg hadde fått mye respekt

"Yo, jeg tok Ragnaros idag!"
"eh, hva faen prater du om nerd?"
Han mente nok respekt i spillet!
Jeg er uenig med trådstarter.
Alle som vil finne på noe på fritiden klarer å oppsøke dette selv.

Jeg tror heller du var for lat til å ville bedrive sport og valgte WOW i stedet fordi alle de andre gjorde det?
Jeg trodde det var innlysende, men jeg mente altså respekt blant spillere, i spillet :-)

Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Han mente nok respekt i spillet!
Vis hele sitatet...
Sitat av marius800 Vis innlegg
Hva er det som får ungdom til å legge ned så mye tid i ett spill?
Vis hele sitatet...
Først og fremst vil jeg få poengtere at det ikke er bare ungdom som spiller WoW. Det er utrolig mange over 20 år som finner glede i spillet.

Hm, folk bruker mye tid på spillet fordi det i og for seg er er utrolig morsomt og spennende spill. Som med det aller meste, kan man misbruke World of Warcraft, og det jeg synes er litt irriterende, er at det bare er folks misbruk som blir tatt opp i media.
Jeg tror trådstarter mener at WoW virker mer tilgjengelig enn øvrige fritidstilbud, og at det på den måten er adskillig mye lettere å begynne med dette enn å oppsøke andre aktiviteter. Besøker man wow sine nettsider, finner man trolig en omfattende oversikt over hva man kan gjøre i WoW, i motsetning til den ikke-eksisterende oversikten på min kommuneside. Videre er det jo klart at en slik oversikt fort kan bli litt for mye krav om servering på gullfat, men noen mennesker trenger faktisk drahjelp.
Det er mye letter å sette seg bak skjermen hjemme, enn det er å reise ut av hjemmet og bort til en fritidsaktivitet som du holder på med.
Mange føler kanskje at de sparer penger i og med at de ikke tenker over at WOW regelmessig drar penger ut av bankkontoen din. Og ikke minst, så kan du bli en helt annen inne i denne digitale verdenen, du kan møte nye folk, samarbeide om å oppnå forskjellige mål, du kan lede en gruppe og mye mer.
Det er også en lettvint måte å treffe kompisene dine på, kjøre en battleground med et par kompiser mens dere sitter på vt er gøy.
Personlig var ikke WOW noe for meg, ble for ensformig, men har kompiser som har spilt helt siden WOW-beta.

De som spiller WOW spiller det fordi de liker det, ikke fordi det er mangel på fritidstilbud. Vis du liker å sitte med pcen og har ingen interesse for curling, så starter du ikke med curling hvis kommunen hadde satt opp en ny curlingbane i ditt nærområde.

Har også lest at gjennomsnitts alderen til de som spiller WOW er 28, for de som lurte på det. kilde
Hva er det som får ungdom til å legge ned så mye tid i ett spill?
Vis hele sitatet...

Ungdommen legger så mye tid i ett spill fordi det er koselig og topper nesten alt når det kommer til koselighetsgrad. Trenger ikke være en professor for å finne utav det.
Her jeg bor eksisterer det ingen ungdomsklubb, om det gjør det, er det få i mitt område som har hørt om den.
Av idrettsplasser har vi kun en fotballbane, kjekt for de som liker fotball.
Vil man ut en kveld, er det 45min med buss, og man må nå siste bussen som går halv ett, med mindre man vil ut med minst 500 kr i taxi.
Det er heller ingen lokal kino, eller noen tilgjengelige svømmebasseng.

Jeg for min del tror at mange spiller WoW fordi det er mye mer tilgjengelig enn andre fritidstilbud, billigere også.
Jeg spiller wow fortsatt pga at jeg ikke har sertifikatet enda
alle generasjoner har side tidstyver, i vår generasjon er dataspill (og lignende) en av de store tidstyvene. I andre generasjoner var det andre ting som stjal tid som de gjerne skulle brukt på å studere/jobbe. Det er selvfølgelig en del som mister skole/jobb pga de ikke klarer å begrense seg.

Men er dette noe nytt? Er dette noe forskjellig fra han som heller vil gå å trene i stede for å studere? Eller han som skrur på bilen i stede for? E.v.t. de som spillte ludo med vennene sine?

Og om man tenker på det litt annerledes hva om vi fjernet WoW helt, slik at ingen hadde hørt om det, ville du brukt mer tid på fornuftige ting? eller hadde badre andre "morsomme" ting stjelt den samme tiden?
Sitat av etse Vis innlegg
Og om man tenker på det litt annerledes hva om vi fjernet WoW helt, slik at ingen hadde hørt om det, ville du brukt mer tid på fornuftige ting? eller hadde badre andre "morsomme" ting stjelt den samme tiden?
Vis hele sitatet...
Ser den, nei folk hadde vel funnet andre spill. Er snakk om selvkontroll i de tilfellene man helst skal prioritere jobb/skole istedenfor timesvis spilling av wow.
Sist endret av Kejerith; 13. april 2009 kl. 11:57.