Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 993
Jeg har store problemer å bestemme meg for hva jeg vil bli eller studere. Men jeg har klart å peke ut fire ulike alternativer som virker interesang.

- Havbruksteknologi

- Økonomi og administrasjon

- Miljø- og ressursfag, samfunnsvitenskapelig

- Befalsutdanning (grensejeger)

Jeg lurer derfor på om det er noen her som har erfaring fra en av disse, og kan fortelle litt positive og negative sider.

(Jeg mener selv at jeg har forutsetninger for å klare å gjennomføre en av disse, problemet er bare å bestemme seg for en av dem)

Er dypt taknemmelig for all informasjon, og den tid du ofrer for å hjelpe meg.
Økonomi og administrasjon på HIO du har søkt?

Jeg har vært på befalsopptak i fjor sommer. Var i Kristiansand, Kjevik. Opptaket går over tre uker, og de to første dagene går med til venting og kø. Etterhvert blir det mindre folk, folk trekker seg/blir sendt hjem, og levevilkårene blir bedre og bedre for de som er igjen. Opptaket er ikke noe hardt i og for seg, men opptaket består av en femdagers feltøvelse ute i skauen. Gjør du det bra på den, så er du så godt som sikret plass på befalsskola. Jeg trakk meg etter 8 dager...hehe

Utdanninga er over to år, ene året er jo greit, for førstegangstjenesten må jo de fleste igjennom uansett, men i befalskolen så har du jo et pliktår i tilleg, hvor du er sersjant på en utvalgt stasjon. Det skal sies at det å være sersjant er krevende, du må gi mye av deg selv, men det er en utrolig fin mulighet og opplevelse å få med seg. Man vokser som menneske. Jeg kjenner flere som nå snart er ferdig med første året i befalsutdanningen.

Sist men ikke minst; det er gratis å være i militæret, og du får penger for å være der. Snittet i året på befalselevene er på 300-400 000 kr i året, skattefritt. Det er heller ingen ulempe å ha Befalsutdanning på CV`en din senere i livet.

Etter endt befalsutdanning så er det mange muligheter å gå, krigsskole osv, men de fleste velger å hoppe av da, og gå skole eller hoppe rett i jobb. Jeg tror de fleste får dra nytte av befalsutdanningen på en eller annen måte i jobb- og skolesammenheng senere i livet.
Hadde definitivt valgt befalsutdanningene ved gsv var selv grensejeger der og er absolutt noe jeg kan anbefale. Studerer Økonomi nå og har mange ganger angret på at jeg ikke fortsatte på gsv. Som Kamma sier så er det en fantastisk ting og ha på cven, og viss du i tillegg skulle være så heldig at du kommer inn på krigskole etter endt plikt periode har du skutt gullfuglen. Etter endt krigskole kan du enten forsette i forsvaret i en kanon stilling er du interisert i å forsette gsv kan du se fram til en kjempe lønn, du får også en sivil leder utdanning som er ekstremt ettertraktet i arbeidslivet viss du velger og gå inn i en sivil jobb.
Se på det fra et økonomisk standpunkt også, befalsutdannelse er den enest som er gratis, slik at skulle du finne ut at det ikke er noe for deg så har du ikke kastet bort masse penger. I tillegg så får du unnagjort verneplikten samtidig.
Jeg er selv utdannet yrkesbefal, og gikk det som før hette BSIN (BefalSkolen Infanterie Nord-Norge) for ca 15 år siden, og har aldri angret. Siden jeg gikk over i de sivile rekker for et par år siden har det også hjulpet meg med å få jobber, spesiellt innen administrasjon, som ligger langt over mitt forventede nivå basert på sivil utdannelse.