Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1550
Har jobbet for samme bedrift som helgevakt i 3 år nå.
Jeg hadde en kontrakt sommeren 2009 som gikk ut på høsten 2009.
Siden den gang har jeg ikke hatt noen kontrakt.
Dette er vell brud på arbeidsmijøloven ?

Har bare fått skryt av sjefen helt til igår.
Da fikk jeg en telefon fra han der han lurte på om jeg kunne komme på møte.
I og med jeg har en travel hverdag hadde jeg ikke ti til dette.
Så han tok det over telefon, han hadde fått klage på meg.
Han fortalte hva klagen gikk ut på, noe jeg ikke skjønner mye av.

Skulle prøve å forsvare meg selv da, men det ville han ikke høre på.
Fikk da beskjed om å skjærpe meg ellers fikk jeg sparken.

Ble temmelig forbannet da.
Av denne grunnen sier jeg opp jobben selv!

I og med jeg ikke har kontrakt er jeg usikker på hvor lang oppsigelses tid jeg har ?
Er vell 1 mnd ?

Takker for svar!
Hvis ikke annet er avtalt er oppsigelsestiden 1 måned.

AML §15-3 (1): http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-3
Er vel tre måneder som er vanlig utenfor prøvetid? Men dette tror jeg du kan bli enig med sjefen din om. Med mindre du er i en uerstattelig stilling burde det være mulig og få gå på dagen også.

Edit: For sent og tok feil att på til :/
Sist endret av murloc; 25. februar 2011 kl. 15:07.
Såvidt jeg vet; hvis du har hatt kontrakt og arbeidsforholdet bare fortsetter så gjeldet dette som en implisitt kontraktsforlengelse og begge parter er fortsatt bundet av den opprinnelige kontrakten.

Dette har jeg blitt fortalt av en fagforeningsrepresant, og jeg går ikke god for om det er riktig eller ikke.
Sitat av murloc Vis innlegg
Er vel tre måneder som er vanlig utenfor prøvetid? Men dette tror jeg du kan bli enig med sjefen din om. Med mindre du er i en uerstattelig stilling burde det være mulig og få gå på dagen også.

Edit: For sent og tok feil att på til :/
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne gått på dagen.
Er bare tull der, ingen ting er på stell.
Begret er fylt!


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Såvidt jeg vet; hvis du har hatt kontrakt og arbeidsforholdet bare fortsetter så gjeldet dette som en implisitt kontraktsforlengelse og begge parter er fortsatt bundet av den opprinnelige kontrakten.

Dette har jeg blitt fortalt av en fagforeningsrepresant, og jeg går ikke god for om det er riktig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Kontrakten gikk jo ut høsten 2009.
Vil det ikke da si at jeg ikke har noe kontrakt ?

"Du har ikke noen gjeldene kontrakt ergo du har ikke krav på lønn etc. Så du trenger ikke møte opp på jobb. "
Sitat funket ikke ><
Skulle gjerne gjort dette, men håpte på å få en grei attest fra dem
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Såvidt jeg vet; hvis du har hatt kontrakt og arbeidsforholdet bare fortsetter så gjeldet dette som en implisitt kontraktsforlengelse og begge parter er fortsatt bundet av den opprinnelige kontrakten.

Dette har jeg blitt fortalt av en fagforeningsrepresant, og jeg går ikke god for om det er riktig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig korrekt, og om det var ein midlertidig ansettelse vil det ha gått over i fast ansettelse når kontrakta gikk ut. Arbeidstid, lønn, tariffavtaler etc. som spesifisert i arbeidskontrakta vil framleis gjelde.

Om ein ikkje har hatt kontrakt i heile teke vil ein òg bli sett på som fast tilsett om ein kan vise til t.d. regelmessige lønnsutbetalinger og timelister. Dog er arbeidsgjevar forplikta til å gi deg skriftleg kontrakt, så du kan utmerka godt spørje om å få det.
Sier du opp selv får du ikke dagpenger fra NAV før det har gått tre måneder. Om det skulle være aktuelt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er fullstendig korrekt, og om det var ein midlertidig ansettelse vil det ha gått over i fast ansettelse når kontrakta gikk ut. Arbeidstid, lønn, tariffavtaler etc. som spesifisert i arbeidskontrakta vil framleis gjelde.

Om ein ikkje har hatt kontrakt i heile teke vil ein òg bli sett på som fast tilsett om ein kan vise til t.d. regelmessige lønnsutbetalinger og timelister. Dog er arbeidsgjevar forplikta til å gi deg skriftleg kontrakt, så du kan utmerka godt spørje om å få det.
Vis hele sitatet...
Har du kilde? Har lett etter kilder på dette selv, men har vanskeligheter med å finne/tolke dette i AML.
Sist endret av random2543; 25. februar 2011 kl. 15:24.
Sitat av nomore Vis innlegg
Sier du opp selv får du ikke dagpenger fra NAV før det har gått tre måneder. Om det skulle være aktuelt.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg klar over.
Men går nå på ett offshore relatert kurs som NAV dekker.
Får også kurs stønad for dette.
Etter dette kurset som går over 3 mnd så trenger jeg sikkerhetskurs å helikpoter velt så kan jeg komme offshore.
Så jeg tror dette skal gå bra