Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10783
Hei
Jeg lurer på hvordan man kan lage om luftgevær med 4,5 om til å kan skyte .22 caliber ( salongrifle skudd )
Noen som har en guild på hvordan man går frem for å gjøre det ?
Vil du at 22kaliberet skal skytes med luft? isåfall må du vel borre opp løpet, men tviler på at trykket er bra nok.

Om du vil avfyre 22kaliber kuler må du bygge om alt, dvs. det lønner seg ikke, da ville jeg nok heller bygd fra scratch (om du ikke vil kjøpe, får et brukt 22gevær fra rundt tusenlappen og oppover) siden du vil bygge går jeg utifra at kjøpe og dermed registrere våpenet ikke er et alternativ?

Ingen ekspert på ombygging, og tror ikke det finnes mange guider på dette da det er en veldig komplisert oppgave, løpet må borres, ny avfyringsmekanisme må skaffes/lages og gamle innmaten må ut.

Ville heller sett på guider til å lage en slik pistol utifra en penn, da får du grunnleggende info om hvordan det funker og kan gjøre dette i større skala på en rifle, vil tro det eneste brukbare på et luftgevær er skjeftet, så er ikke en særlig lønnsom prosess.

Der gikk jeg akkurat over 5min grensa =/

Ser ut som jeg trakk litt forhastede slutninger, men virker likevel som det enkleste er å bygge fra scratch

http://www.thehomegunsmith.com/

Sjekk linken, fant mye morro der
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Løpet på et luftgevær er vel for tynt, så du må borre opp. .223" er 5.66mm, mens vanlige luftgevær ikkje er over 5.5mm. Når du har borra opp løpet i dreiebenk må du rifle løpet om du skal ha håp om presisjon. Det krever afaik spesialutstyr. I tillegg tipper eg luftgevær i utgangspunktet har rimelig lite gods i løpet, sidan trykket er lavt, og ekstremt forutsigbart sammenligna med kruttvåpen, så du har ikkje nødvendigvis gods nok til å få et trygt våpen...

Deretter må du lage avfyringsmekanisme med tennstift og hane.

Kort sagt, har du utstyr til å gjere alt det der så ville heller eg gått for å lage geværet fra bunnen av... Det er ikkje mykje meir arbeid når du først er i gang Det einaste du har beholdt orignalt er stortsett kolba på geværet.
Sitat av slashdot
Løpet på et luftgevær er vel for tynt, så du må borre opp. .223" er 5.66mm, mens vanlige luftgevær ikkje er over 5.5mm. Når du har borra opp løpet i dreiebenk må du rifle løpet om du skal ha håp om presisjon. Det krever afaik spesialutstyr. I tillegg tipper eg luftgevær i utgangspunktet har rimelig lite gods i løpet, sidan trykket er lavt, og ekstremt forutsigbart sammenligna med kruttvåpen, så du har ikkje nødvendigvis gods nok til å få et trygt våpen...

Deretter må du lage avfyringsmekanisme med tennstift og hane.

Kort sagt, har du utstyr til å gjere alt det der så ville heller eg gått for å lage geværet fra bunnen av... Det er ikkje mykje meir arbeid når du først er i gang Det einaste du har beholdt orignalt er stortsett kolba på geværet.
Vis hele sitatet...
Det går fint å bruke 22 cal salong kuler i et løftgevær løp.
jeg har selv prøvt det ut.

Sitat av Havvi92
Hei
Jeg lurer på hvordan man kan lage om luftgevær med 4,5 om til å kan skyte .22 caliber ( salongrifle skudd )
Noen som har en guild på hvordan man går frem for å gjøre det ?
Vis hele sitatet...

bare et lite tips: kjøp heller et uregistrert våpen/ samleobjekt på qxl.
så slipper du problem med politiet
Sist endret av intreserte; 22. oktober 2008 kl. 01:05.
Sikker på at du fikk .22 cal til å passe i luftgeværet? Har prøvd selv, og jeg fikk det ikke til å passe.
Uansett, 4,5 mm. er det største kaliberet på luftvåpen en kan ha uten å ha lisens i norge(eller er jeg helt på bærtur nå?), og dette tilsvarer vel .177 cal, som da er mindre en.22 cal (.177 er mindre enn .22, fordi det egentlig er det samme som 0,22 og 0,177 tommer).
Er vel mulig å få tak i luftgevær på 5,5 mm. også, men dette er vel fortsatt mindre enn .22 cal som det ble nevnt over her.
Så å bygge om luftgevær til å skyte .22, er vel ikke slik man bare gjør på gutterommet etter en guide man finner på nettet... Må nok ha litt utstyr og peiling på hva du driver med for å få det bra, og ikke minst TRYGT!
Sitat av Nubeland
siden du vil bygge går jeg utifra at kjøpe og dermed registrere våpenet ikke er et alternativ?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke registrere et luftgevær uansett.
Sarv_2 : Ikkje helt på bærtur, men ingen_luftvåpen_er registreringspliktig i norge. Annen tråd . Det er derimot strengt forbudt å bygge om noe som helst våpen om man ikke er børsemaker da.. Ladd håndvåpen gir nå automatisk minimum 6 mnd. ubetinget fengsel (pistol) sånn jeg har forstått det ( ot )
faktisk så tror jeg det blir lettere å bygge om bilen din til et fly
Det er helt mulig å skyte en .22 med luftgevær man må bare ha et luftgevær som er lagd for .22, som dette http://www.airgunsbbguns.com/Crosman...ssman-2260.htm
Sitat av Max-Mekka
Man trenger ikke registrere et luftgevær uansett.
Vis hele sitatet...

Det vet jeg, og om du leser innlegget ser du at jeg annbefaler den enkleste og billigste metoden er å kjøpe en 22kaliber rifle lovlig, da disse ikke er altfor dyre.

Aldri sagt at luftgevær må registreres.

Bor du litt i utkanten, snakk med foreldra kjøp en 22kaliber rifle på fatterns våpenkort og sett opp en blink og skyt så mye du orker.

Koster deg fra tusenlappen og oppover (kanskje billigere om du er heldig) for en salongrifle og mener å huske det kostet 600kroner å registrere den.

Da har du et lovlig våpen som gir akkurat samme morroa/effekten
Jeg har en grei guide som faktisk er prøvd ut.

Det blir selvsagt ikke et skikkelig .22 våpen, men det funker ganske fett selvom.

Dette går kun med luftgevær som har et stempel som er "synlig" når løpet er brukket.

1. Borr først noen millimeter inn i begynnelsen av løpet med .22 bor.
2. Finn en liten spiker eller en stift som passer i løpet og ikke er alt for lang. Denne skal hamres eller sveises ned i stempelet slik at spikeren går inn i løpet når våpenet avfyres. Det er dette som er problemet med de fleste luftgevær.
3. Sett inn en vanlig 4,5mm eller 5,5mm luftgeværkule (avhengig av våpenet ditt selvsagt) og deretter en eikenøtt (http://www.iar-arms.com/22acorn.jpg) som da er .22 blanks.
4. Lad og skyt!

Ja, jeg vet det, denne guiden er veldig "jalla" , men jeg gjorde faktisk dette engang med et lite luftgevær og det funket som hakka møkk!
Sist endret av Bartulf; 22. oktober 2008 kl. 22:13.
▼ ... over en måned senere ... ▼
har gjort dette mangen ganger!!! kan legge ut bilder vist det interiserer noen?

har til og med bygd om til 9mm blank's og skarp.....
Sist endret av Xzip; 3. desember 2008 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
for å slenge meg på tråden så har jeg et spørsmål:

går det ann å gjøre om en beretta elite 2 (co2 pistol) til å avfyre 9mm? noen som har prøvd noe liknende?
Sist endret av voids; 3. desember 2008 kl. 01:07.
Det går ikke.
løpet takler ikke trykket. og hvordan skal du få inn kulen?
Da er det lettere å lage en "penn" av et luftgevær løp.
søk litt på NFF så finner du beskrivelse om hvordan du gjør det.
lagd 22cal. av softgun på fjær! funka som bare det, men var ikke særlig treffsikker vis du skal skyte på blink eller no!
Gikk fort og lade og lada på samme måte som en ekte pistol uten magasin! pluss at den smalt og så ut som en ekte pistol!
Lagd 22cal. med treløp også! men da borra jeg løpet litt for stort så kula gikk skevt inn og kløjva løpet!

Går også fint ann og lage 22cal. av de fleste luftgivær så lenge de ikke går på co2! De vanlige løpene har mer en nok gods!
Bare og borre det opp, helst hos en våpensmed som også kan rifle løpet! så borrer du opp det hullet i sylinderen (der hvor lufta kommer ut) men ikke borr hullet større en 22cal. kula! så skruer du en skrue inn i stempelet, eller sveiser fast en spiker eller lignenes. Når du har gjort det skal den tingen du festa i stempelet stikke 1-2mm ut av det hullet du borret.

kan kanskje være lurt og borre hull langs sylinderen også, så du får ut luft trykket

eller så kan du følge denne tegningen her som jeg tegna for noen år siden!
Da trenger du bare en softgun og ting du fnner hjemme! treffsikker er den ikke og ikke særlig holdbar vis du ikke gjør en skikkelig jobb som og bytte ut diverse plastdeler osv
Sist endret av sykofant; 4. desember 2008 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg følte meg ikke helt trygg første gang jeg testa den!
Herre gud hvor mye idioter som poster her på forumet.

Man får kjøpt, per dags dato 12,7 luftgevær uten å fylle ut noen som helts papirer. Nå har det kommet ny våpen lov som sier at luftvåpen over kal .177 skal registreres. Men denne loven har enda ikke tredd i kraft.

Så per dags dato er det fritt fem. Hvis du skal ha ditt luftgevær over til cal 22, må du bytte pipe. Regner med at det geværet du har er så dårlig uansett at det ikke er noen vits.

Ta heller å kjøp et nytt i cal .22 eller .25 fra feks

www.rodan.no
www.gameon.no
www.pyramidair.com
Man har forresten 5,6mm skudd i Sverige som virker fint på mitt... Mitt er gammelt og uregistrert, da jeg kjøpte det før loven ble slik. Mitt skal være som det er. 100% originalt! Kjøp originallt, og ikke spreng handa i filler...
Sitat av nevlen Vis innlegg
Herre gud hvor mye idioter som poster her på forumet.

Man får kjøpt, per dags dato 12,7 luftgevær uten å fylle ut noen som helts papirer. Nå har det kommet ny våpen lov som sier at luftvåpen over kal .177 skal registreres. Men denne loven har enda ikke tredd i kraft.

Så per dags dato er det fritt fem. Hvis du skal ha ditt luftgevær over til cal 22, må du bytte pipe. Regner med at det geværet du har er så dårlig uansett at det ikke er noen vits.
Vis hele sitatet...
Han spør faktisk om hvordan å bygge om 4,5 mm til .22 kuler
I så fall tviler jeg på at det er trygt...
.22 ER et luftgeværkaliber, selv om de vanlige bruker 4,5mm. Salonggevær betyr i de aller fleste tilfeller .22LR. Bare for å klare opp i alt.

Hvordan du skal bygge om et 4.5mm luftgevær til å skyte .22LR forstår jeg ikke, da ingen av delene er like, med unntak av kanskje kolbe og avtrekker. Kaliberet er forskjellig og mekanismen baserer seg på to helt forskjellige prinsipper, så det er like greit å lage alt fra bunnen. Det vanskeligste å lage på et våpen er løpet, bare spør alle de som laget våpen i kjellerne rundt om kring under ww2.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det vanskeligste å lage på et våpen er løpet, bare spør alle de som laget våpen i kjellerne rundt om kring under ww2.
Vis hele sitatet...
Ja, det vanskeligste er løpet men vist du har skikkelig utsyr/maskins veksted
kan du gjøre det, det som er det vanskeliger er å borre løpet rett.
men vist du vil gjøre dette i garasjen kan du ta å kutte løpet sånn at det bare er ti cm. igjen (mye lettere å borre.)

Har selv prøvd begge.
Sist endret av Xzip; 20. desember 2008 kl. 11:29. Grunn: skrive leif :)
Er det ikke lettere å bare kjøpe en da? ^^ De koster da ikke så altfor mye.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hva i helvette er poenget med å bygge om et luftgevær til et salonggevær????
det ender med at du skyter av deg halve tryne når mekanismen din låser seg...

begge typer koster rundt 1000lappen.
du får halvautomatiske salongrifler for en 5000.
▼ ... over et år senere ... ▼
Gromega's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snurrefisk Vis innlegg
hva i helvette er poenget med å bygge om et luftgevær til et salonggevær????
det ender med at du skyter av deg halve tryne når mekanismen din låser seg...

begge typer koster rundt 1000lappen.
du får halvautomatiske salongrifler for en 5000.
Vis hele sitatet...
Hadde hørt at det skulle være mulig å gjøre det å lurer på om noen har prøvd.
Har tillgang på både salong, hagle å rifle :P
Men hadde vært tøft å bygd om ett luftgevær
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Snurrefisk Vis innlegg
hva i helvette er poenget med å bygge om et luftgevær til et salonggevær????
det ender med at du skyter av deg halve tryne når mekanismen din låser seg..
Vis hele sitatet...
Alt skal prøves

Det er begrenset med kraft i en 22lr patron. og eg vil påstå at man er utenfor seriøse farer så lenge patronen peker riktig vei når man skyter og har på seg ett par solide vernebriller.. uansett hvor dårlig jobb man gjorde med børsa.

Driver selv med lading av ammunisjon. Det vil si at eg setter sammen krutt,tennhette og kule etter mitt valg i en tommhylse, det er billigere enn å kjøpe ammo, og man kan leke seg med et lass av forskjellige typer krutt og kuler for å få best resultat. (Som laangt overgår kjøpeammo)

Har sett en som tok "feil" type krutt i en patron. resultatet var børsespreng, og det var ren flaks at det ikke gikk minst ett liv tapt..
Kruttmengden var i underkant av 3 gram.. så det skal ikkje mye til folkens, vær forsiktig. (kaliber 6.5)

kaliber .22lr er forresten det kaliberet som tar livet av flest personer årlig i USA, det er ikkje et leketøy.