Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2581
Hei.

Har en kompis som jobber som lærling på båt.
Han har jobbet der i ca 1 år nå.
Vanligvis går han 4 uker på å 4 uker av.
Nå krever rederiet/sjefen at han denne turen skal jobbe 6 uker på samt 3 uker fri.
Dette er noe jeg stiller meg spørrende til om er lov?
Han jobber hver dag, 6 timers ordning slik at han jobber 12 timer pr døgn.

Er dette noe sjefen kan krevet av han, eventuelt er dette lov?
Stusset litt når han ikke engang får 6 ukers fri etter dette.

Så om noen freak's har god peiling på arbeidsmiljøloven hjelp meg her.
Prøvde å søke litt rundt på arbeidsmiljøloven men fant ikke noe.

Mvh Gromega
Anime Freak
Spørs vel hva det står i kontrakten hans, men 6uker på 3uker av er vel ikke direkte uvanlig på båt.
Gromega's Avatar
Trådstarter
I kontrakten står det 4 uker på å 4 uker av slik han har gjort det i 1 år nå.
Det som står i kontrakten er det som gjelder, så fremt det ikke er avtalt et lønnstillegg eller overtid.
Vet du grunnen bak dette? Er båten for eksempel på vei over atlanteren?
Og husk at han får god overtidsbetaling! Dette får han igjen når han får utbetalt for ekstra dager ombord.
Hvilken type båt er dette?

Men ja, dette er normalt under visse omstendigheter...
Sist endret av spypsy; 9. juni 2011 kl. 21:50.
Gromega's Avatar
Trådstarter
Grunnen bak er at lærlingen på det andre skifte har sluttet.
Båten går innenlands. Det er en fraktebåt som går fra Troms til sør-Norge en plass.

Men normalt, han følte liksom han ble presset til å gjøre det å det liksom ikke vare noe spørsmål.
Sitat av Gromega Vis innlegg
Grunnen bak er at lærlingen på det andre skifte har sluttet.
Båten går innenlands. Det er en fraktebåt som går fra Troms til sør-Norge en plass.

Men normalt, han følte liksom han ble presset til å gjøre det å det liksom ikke vare noe spørsmål.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe han må, da lærlingen ombord er ikke en del av skipets sikkerhetspersonell (det personellet som kreves for å drifte skipet).

Så om han vil hjem ved mannskapsskiftet så har han lov til dette etter hva jeg har forstått.

Hadde båten vert på langseilas eller ved ett oljeuhell ute i havet hadde saken vert en annen, da må man bare finne seg i å stå litt ekstra
Sist endret av spypsy; 9. juni 2011 kl. 22:16.
Arbeidsmiljøloven gjelder ikke på skip. Det er sjømannsloven som er gjeldende. Og i den står det at en har kun krav på gratis hjemreise etter 6 måneders tjenestetid. Står mye annet om hjemreise der også.
Kan også være en fordel å sjekke tariffavtalen.
Gromega's Avatar
Trådstarter
Okei.
Hvordan er det med lønn da ?
I kontrakten står det jo at han skal jobbe 4 uker på å 4 uker av.
Nå blir det jo 6 uker på å 3 uker av.
Har han krav på noe overtidsbetaling etc ?
Sitat av Gromega Vis innlegg
Okei.
Hvordan er det med lønn da ?
I kontrakten står det jo at han skal jobbe 4 uker på å 4 uker av.
Nå blir det jo 6 uker på å 3 uker av.
Har han krav på noe overtidsbetaling etc ?
Vis hele sitatet...
Der jeg har jobbet har vi opparbeidet oss såkalte bonusdager, som jeg mener ble utbetalt som fulle dager med overtidsbetaling.
Har man for eksempel stått 20 dager for mye i løpet av 12 måneder får han utbetalt disse dagene en gang i løpet av året.

Det letteste er bare å spørre rederiet eller kapteinen, eventuelt ringe sjøfartsdirektoratet.

Ordningene på dette varierer sikkert mye fra rederi til rederi
Sist endret av spypsy; 9. juni 2011 kl. 22:21.
http://www.lovdata.no/all/hl-19750530-018.html

Det er sjømannsloven, hvis jeg har forstått det rett så er det den loven sjømenn skal se på når det kommer til arbeidsmiljø til havs, den alminnelige arbeidsmiljø loven gjelder ikke da. Jeg foreslår du kontakter arbeidstilsynet.
Gromega's Avatar
Trådstarter
Sitat av Petter H Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Finner dessverre ikke noe om arbeidstid/lønn der :/
Du bør heller få kompisen din til å sjekke med den tarriffen han har lønn etter.
Han jobber vel ikke i forsvaret?
Gromega's Avatar
Trådstarter
Nei, han jobber ikke i forsvaret
▼ ... over en uke senere ... ▼
som sagt det kommer helt ann på hva som står i lærekontrakten hans, men vanligvis så er læretid turnus 1:1 eks 5 uker på og 5 uker av eller mer eller mindre.

Han burde ta kontakt med sitt opplæringskontor som igjen burde kontakte rederiet han jobber for. eller så kan han bare sende en mail selv til rederiet og spørre osv.